Gå til innhold

Gravid student og termin i desember - rettigheter?


lollip0p

Anbefalte innlegg

 

Er gravid, og termin i starten av desember. 

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til lånekassen, og hvordan søker man om sånt?

Kan det være like greit for meg å ta permisjon fra starten av skoleåret, i og med jeg ikke rekker eksamen uansett? Studiet har ikke noe obligatorisk oppmøte, så jeg trenger i grunn ikke møte, men har jeg permisjon kan noen andre ta plassen min. Men hvordan funker dette i forhold til foreldrestipend?

Og - hvis jeg ikke starter opp med studiet høsten 2017 (er fortsatt i permisjon), hva skjer da? Må jeg da betale tilbake stipendet, i og med jeg ikke direkte fortsetter på studiet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, lollip0p skrev:

 

Er gravid, og termin i starten av desember. 

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til lånekassen, og hvordan søker man om sånt?

Kan det være like greit for meg å ta permisjon fra starten av skoleåret, i og med jeg ikke rekker eksamen uansett? Studiet har ikke noe obligatorisk oppmøte, så jeg trenger i grunn ikke møte, men har jeg permisjon kan noen andre ta plassen min. Men hvordan funker dette i forhold til foreldrestipend?

Og - hvis jeg ikke starter opp med studiet høsten 2017 (er fortsatt i permisjon), hva skjer da? Må jeg da betale tilbake stipendet, i og med jeg ikke direkte fortsetter på studiet?

 

Søk om permisjon fra des/jan til des/jan 2017. Husker ikke konkret men antar du kan få lån og stipend stanset til du begynner på nytt igjen. Noen andre kan ikke ta plassen din dersom du får innvilget permisjon.

Anonymkode: e76df...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Søk om permisjon fra des/jan til des/jan 2017. Husker ikke konkret men antar du kan få lån og stipend stanset til du begynner på nytt igjen. Noen andre kan ikke ta plassen din dersom du får innvilget permisjon.

Anonymkode: e76df...55f

Edit- på den måten kan du hoppe inn etter et år, altså des/jan 2017. 

Anonymkode: e76df...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke søk permisjon fra høsten av. da mister du rettighetene dine. Søk permisjon fra januar/januar- eventuelt få sykemelding fra eksamen om det ikke går an å ta de. Du får støtte fra lånekassen-i ett år, uavhengig av du studerer eller ei. Alt som stipend. Dette er veldig godt forklart på hjemmesidene, og de er veldig behjelpelige med spørsmål og svar. Var selv i pemisjon i 2015, og mottok støtte ett år. Eneste kravet for å få foreldrestipend er at du i semesteret før hadde krav på støtte fra lånekassen. 

Anonymkode: 2e42c...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke søk permisjon fra høsten av. da mister du rettighetene dine. Søk permisjon fra januar/januar- eventuelt få sykemelding fra eksamen om det ikke går an å ta de. Du får støtte fra lånekassen-i ett år, uavhengig av du studerer eller ei. Alt som stipend. Dette er veldig godt forklart på hjemmesidene, og de er veldig behjelpelige med spørsmål og svar. Var selv i pemisjon i 2015, og mottok støtte ett år. Eneste kravet for å få foreldrestipend er at du i semesteret før hadde krav på støtte fra lånekassen. 

Anonymkode: 2e42c...4f8

 

Men er det et krav om å fortsette studiet etter endt permisjon? Ser at det ikke stilles krav til at eksamen må bestås. Man vet aldri hvordan ting blir etter man får barn, så vet ikke om jeg blir å fortsette studiet etter endt permisjon. Jeg kommer nok til å fullføre, men ikke sikkert det blir med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eksamenene på høstsemesteret er i desember, så er det ikke krav om at du må bestå dem. Du går ut i permisjon tre uker før termin, og i permisjonsperioden stilles det ikke krav til bestått eksamen. Men du må være heltidsstudent til du går ut i permisjon, for å ha rett på foreldrepenger fra Lånekassen. Det betyr jo i praksis at du bare melder deg opp til undervisning/eksamen i det semesteret som kommer, og så trenger du ikke møte på eksamen (dersom eksamen faller inn under permisjonsperioden din). 

Vet ikke om du kan søke permisjon etter endt foreldrepermisjon, det kommer nok an på reglene på studiestedet ditt vil jeg tro. Kan hende du mister studieplassen din, og så må søke deg inn på nytt når du ønsker å fortsette. Kan hende du kan ta permisjon uten å miste studieplassen også (som sagt må du høre med studiestedet ditt ang dette), men da vil du jo ikke få støtte fra lånekassen i den perioden. 

I tillegg til støtte fra Lånekassen, og dersom du ikke har rett til foreldrepenger fra NAV, har du jo også rett på engangsstønad fra NAV (et engangssum på ca 50 000 kr som utbetales ifbm fødsel).  

Anonymkode: 91474...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nori

Man må IKKE være heltidsstudent for å få fødselsstipend. Ellers er ABs info riktig.

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nori skrev:

Man må IKKE være heltidsstudent for å få fødselsstipend. Ellers er ABs info riktig.

Nei, det stemmer. Gikk litt fort i svingene her. Takk for at du påpekte det! :) 

Mer presist er vel vilkåret at man må ha vært i utdanning som er godkjent av Lånekassen i minst fire måneder rett før permisjonen, og så vil naturligvis størrelsen på fødselsstipendet (utbetalingene) avhenge av studiebelastningen. Størrelsen på utbetalingene vil også avhenge av en evt samboers/ektefelles inntekt. Alt står forøvrig veldig greit forklart på Lånekassen sine nettsider, så vil anbefale deg å lese deg litt opp der TS :)  

Anonymkode: 91474...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer. Gikk litt fort i svingene her. Takk for at du påpekte det! :) 

Mer presist er vel vilkåret at man må ha vært i utdanning som er godkjent av Lånekassen i minst fire måneder rett før permisjonen, og så vil naturligvis størrelsen på fødselsstipendet (utbetalingene) avhenge av studiebelastningen. Størrelsen på utbetalingene vil også avhenge av en evt samboers/ektefelles inntekt. Alt står forøvrig veldig greit forklart på Lånekassen sine nettsider, så vil anbefale deg å lese deg litt opp der TS :)  

Anonymkode: 91474...dde

 

Takk for god info. :-)

Har funnet mye på lånekassen sine nettsider, men blir ikke helt klok skjønner du. :P 

Situasjonen er slik at jeg rekker ikke eksamene mine på høstsemesteret. Så tar jeg ut permisjon tre uker før fødselen (som blir tidlig i november), og så lenge jeg har permisjon så får jeg foreldrestipend slik jeg har skjønt det. Og dette er ikke behovsprøvd sånn som jeg ser det. Men forsørgerstipend går ut i fra ektefelles/samboers inntekt, og dette har ikke vi rett på da samboer tjener for godt. :) Men det er greit. :) 

Men så kommer spørsmålet mitt, er det noen som vet hva som skjer om jeg velger å ikke fortsette utdanning etter endt permisjon? Som sagt, jeg vet ikke hvordan jeg blir å takle det, da jeg i tillegg jobber. Etter permisjon blir det da jobb, studie med full studiebelastning OG baby uten rett til barnehageplass fordi han/hun blir født seint på året. Derfor blir jeg så skeptisk til hva som er lurt å gjøre, jeg vil jo gjerne ha foreldrestipendet. Men ikke om jeg må betale det tilbake fordi jeg velger å ikke fortsette utdanningen! 

Er det sånn at jeg "mister" stipendet om jeg velger å ikke fullføre utdanningen straks etter permisjon? Kunne tenkt meg at jeg fikk litt bedre tid på meg, ivertfall til mini begynner i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lollip0p skrev:

 

Takk for god info. :-)

Har funnet mye på lånekassen sine nettsider, men blir ikke helt klok skjønner du. :P 

Situasjonen er slik at jeg rekker ikke eksamene mine på høstsemesteret. Så tar jeg ut permisjon tre uker før fødselen (som blir tidlig i november), og så lenge jeg har permisjon så får jeg foreldrestipend slik jeg har skjønt det. Og dette er ikke behovsprøvd sånn som jeg ser det. Men forsørgerstipend går ut i fra ektefelles/samboers inntekt, og dette har ikke vi rett på da samboer tjener for godt. :) Men det er greit. :) 

Men så kommer spørsmålet mitt, er det noen som vet hva som skjer om jeg velger å ikke fortsette utdanning etter endt permisjon? Som sagt, jeg vet ikke hvordan jeg blir å takle det, da jeg i tillegg jobber. Etter permisjon blir det da jobb, studie med full studiebelastning OG baby uten rett til barnehageplass fordi han/hun blir født seint på året. Derfor blir jeg så skeptisk til hva som er lurt å gjøre, jeg vil jo gjerne ha foreldrestipendet. Men ikke om jeg må betale det tilbake fordi jeg velger å ikke fortsette utdanningen! 

Er det sånn at jeg "mister" stipendet om jeg velger å ikke fullføre utdanningen straks etter permisjon? Kunne tenkt meg at jeg fikk litt bedre tid på meg, ivertfall til mini begynner i barnehagen. 

Okei, skjønner. Det har jeg ikke lest noe om... Men i og med at det eneste vilkåret for å få foreldrestipendet er at man må ha vært student i fire mnd FØR permisjon, så regner jeg med det ikke har noe å si om du tar lengre permisjon etterpå (uten støtte fra Lånekassen). Dette står forøvrig på nettsidene: " Hvis du velger å ta permisjon lenger enn foreldrestipendperioden på 49 uker, får du likevel ikke støtte for mer enn de 49 ukene". Så om du får forlenge permisjonen din eller må droppe ut av studiet for så å evt søke deg inn på nytt senere, tror jeg kommer helt an på reglene studiestedet ditt har. Virker ikke som det påvirker foreldrestipendet fra Lånekassen. Har hørt om mange som venter barn rett etter fullførte studier også, som melder seg opp til et nytt semester bare for å få støtte fra Lånekasse, fordi de ellers ville stått mellom studier og jobb... 

Men ja, ellers har du helt rett i det du sier om at selve foreldrestipendet ikke er behovsprøvd ja, jeg var litt upresis der. Mente bare at den totale utbetalingen kunne bli høyere dersom man har rett på dette forsørgerstipendet :) 

Vi er forsåvidt i nesten samme situasjon ;) Jeg er heltidsstudent med termin i november, så rekker heller ikke eksamenene for høstsemesteret med mindre jeg går tilbake for å ta dem etter fødsel da, men det er jo veldig vanskelig å forutse hvordan det blir. Får vel bare ta det litt som det kommer tror jeg.. 

Lykke til til deg i alle fall! :) 

Anonymkode: 91474...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, lollip0p skrev:

 

Takk for god info. :-)

Har funnet mye på lånekassen sine nettsider, men blir ikke helt klok skjønner du. :P 

Situasjonen er slik at jeg rekker ikke eksamene mine på høstsemesteret. Så tar jeg ut permisjon tre uker før fødselen (som blir tidlig i november), og så lenge jeg har permisjon så får jeg foreldrestipend slik jeg har skjønt det. Og dette er ikke behovsprøvd sånn som jeg ser det. Men forsørgerstipend går ut i fra ektefelles/samboers inntekt, og dette har ikke vi rett på da samboer tjener for godt. :) Men det er greit. :) 

Men så kommer spørsmålet mitt, er det noen som vet hva som skjer om jeg velger å ikke fortsette utdanning etter endt permisjon? Som sagt, jeg vet ikke hvordan jeg blir å takle det, da jeg i tillegg jobber. Etter permisjon blir det da jobb, studie med full studiebelastning OG baby uten rett til barnehageplass fordi han/hun blir født seint på året. Derfor blir jeg så skeptisk til hva som er lurt å gjøre, jeg vil jo gjerne ha foreldrestipendet. Men ikke om jeg må betale det tilbake fordi jeg velger å ikke fortsette utdanningen! 

Er det sånn at jeg "mister" stipendet om jeg velger å ikke fullføre utdanningen straks etter permisjon? Kunne tenkt meg at jeg fikk litt bedre tid på meg, ivertfall til mini begynner i barnehagen. 

Ingen av de titalls studentene jeg kjenner som har fått barn under studiet har gått ut i permisjon tre uker før fødsel.. De har tatt eksamen uken før fødsel og noen uken etter..  Med ekstra tid og tilrettelegging selvsagt. I Oslo har studentbarnehagene kontinuerlig opptak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, skjønner. Det har jeg ikke lest noe om... Men i og med at det eneste vilkåret for å få foreldrestipendet er at man må ha vært student i fire mnd FØR permisjon, så regner jeg med det ikke har noe å si om du tar lengre permisjon etterpå (uten støtte fra Lånekassen). Dette står forøvrig på nettsidene: " Hvis du velger å ta permisjon lenger enn foreldrestipendperioden på 49 uker, får du likevel ikke støtte for mer enn de 49 ukene". Så om du får forlenge permisjonen din eller må droppe ut av studiet for så å evt søke deg inn på nytt senere, tror jeg kommer helt an på reglene studiestedet ditt har. Virker ikke som det påvirker foreldrestipendet fra Lånekassen. Har hørt om mange som venter barn rett etter fullførte studier også, som melder seg opp til et nytt semester bare for å få støtte fra Lånekasse, fordi de ellers ville stått mellom studier og jobb... 

Men ja, ellers har du helt rett i det du sier om at selve foreldrestipendet ikke er behovsprøvd ja, jeg var litt upresis der. Mente bare at den totale utbetalingen kunne bli høyere dersom man har rett på dette forsørgerstipendet :) 

Vi er forsåvidt i nesten samme situasjon ;) Jeg er heltidsstudent med termin i november, så rekker heller ikke eksamenene for høstsemesteret med mindre jeg går tilbake for å ta dem etter fødsel da, men det er jo veldig vanskelig å forutse hvordan det blir. Får vel bare ta det litt som det kommer tror jeg.. 

Lykke til til deg i alle fall! :) 

Anonymkode: 91474...dde

Tusen takk for hjelp her altså! :) Det virker nesten som at dette går godt, egentlig! Om jeg kunne fått foreldrestipend OG foreldrepenger samtidig hadde vært helt supert. :)

Så morsomt at vi er i nesten samme situasjon! Virker som du har full kontroll på dette allerede :) Jeg har tenkt tanken om å gå tilbake for å ta eksamen selv, men med termin i starten av desember tror jeg det blir i overkant. Og det er som du sier, man vet ikke hvordan ting blir! :) Men uansett, masse lykke til selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, listefyll skrev:

Ingen av de titalls studentene jeg kjenner som har fått barn under studiet har gått ut i permisjon tre uker før fødsel.. De har tatt eksamen uken før fødsel og noen uken etter..  Med ekstra tid og tilrettelegging selvsagt. I Oslo har studentbarnehagene kontinuerlig opptak. 

For meg er ikke det SÅ viktig å ta eksamen altså, hehe :) Jeg kan ta de når barnet blir eldre, og vil ikke sitte med eksamenslesing når ungen er noen dager gammel altså. Ikke vet jeg hvordan form jeg kommer til å være i heller, så...

Studerer ved en liten høgskole, så studentbarnehagen er forbeholdt sykepleierstudentene tror jeg. Uansett er ikke det aktuelt da dette vil være svært bakvendt for oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nori

Hvorvidt du dropper studiene etter permisjonen eller ikke, berører ikke foreldrestipendet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, lollip0p skrev:

 

Takk for god info. :-)

Har funnet mye på lånekassen sine nettsider, men blir ikke helt klok skjønner du. :P 

Situasjonen er slik at jeg rekker ikke eksamene mine på høstsemesteret. Så tar jeg ut permisjon tre uker før fødselen (som blir tidlig i november), og så lenge jeg har permisjon så får jeg foreldrestipend slik jeg har skjønt det. Og dette er ikke behovsprøvd sånn som jeg ser det. Men forsørgerstipend går ut i fra ektefelles/samboers inntekt, og dette har ikke vi rett på da samboer tjener for godt. :) Men det er greit. :) 

Men så kommer spørsmålet mitt, er det noen som vet hva som skjer om jeg velger å ikke fortsette utdanning etter endt permisjon? Som sagt, jeg vet ikke hvordan jeg blir å takle det, da jeg i tillegg jobber. Etter permisjon blir det da jobb, studie med full studiebelastning OG baby uten rett til barnehageplass fordi han/hun blir født seint på året. Derfor blir jeg så skeptisk til hva som er lurt å gjøre, jeg vil jo gjerne ha foreldrestipendet. Men ikke om jeg må betale det tilbake fordi jeg velger å ikke fortsette utdanningen! 

Er det sånn at jeg "mister" stipendet om jeg velger å ikke fullføre utdanningen straks etter permisjon? Kunne tenkt meg at jeg fikk litt bedre tid på meg, ivertfall til mini begynner i barnehagen. 

Du har rett til å få egen eksamensdato (flytte opp til 3 uker om jeg husker rett)

Anonymkode: ff543...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nori skrev:

Hvorvidt du dropper studiene etter permisjonen eller ikke, berører ikke foreldrestipendet ditt. 

Det høres helt supert ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett til å få egen eksamensdato (flytte opp til 3 uker om jeg husker rett)

Anonymkode: ff543...f86

Så kan jeg i teorien få flyttet eksamen 3 uker frem i tid? Det hadde jo vært helt konge, selv om jeg da i såfall går glipp av viktige forelesning opp mot eksamen. Men gjelder dette ved nasjonale eksamener også? Jeg skal ha en eksamen nå i mai som er lik over hele landet så vidt jeg har skjønt. Kan vel ikke bare flytte slike eksamener? :P

Endret av lollip0p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...