Gå til innhold

Til dere som har fått to barn på under to år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er best med å få to barn så tett, og hva er værst?

Har fått + på testen og det har nesten ikke gått opp for meg at nr 2 kommer (hvis alt går bra) når nr 1 er 17 mnd..

Er veldig glad, men tror det kommer til å bli et par tøffe år 😳

Anonymkode: 511bf...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skiller 15,5 mnd mellom mine to. Minste er ikke så gammel enda men blir helt rørt av og se søskenkjærligheten. Har samme kjønn så håper de får ca samme interessene. Det verste nå er at jeg ikke får gitt begge den oppmerksomheten de fortjener. Eldste blir to til sommeren, og krever jo enda en del av meg. Men tror nok det er verdt strevet etterhvert!  Lykke til! Jeg er sikker på det går supert, men greit og være forberedt på at det blir tøft! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn på 2,5 år. Minsten er nyfødt og mellomste fylte 1år for en uke siden. Det beste er å se hvor mye glede eldste og mellomste har av hverandre nå som mellomste har blitt såppas stor. 1,5år som skiller dem. Har vært heldig da det ikke har vært noe særlig sjalusi heller. Det verste må være å føle at man ikke får gitt like mye oppmerksomhet til alle samtidig. Jeg har heller ikke sove barn så er mye oppe om natten. Alle er forresten jenter

Anonymkode: 9f91f...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått tre barn på 4 år (2 år 3 mnd mellom de to første og 22 mnd mellom de to yngste). Jeg synes ikke det har vært spesielt tøft, men vi vet jo ikke om noe annet heller. Det mest slitsomme så langt er kanskje å ha to barn i trassalder samtidig. Alt annet har i grunnen gått veldig greit. Vi har vært heldige med barn som sover godt om natten, men hvis man ikke har det kan jeg godt se for meg at det kan være litt slitsomt med tette barn, siden småbarnsperiodene da avløser hverandre. På den annen side er vi jo nå ferdig med babytiden (som jeg synes er den minst interessante) på relativt kort tid, og det ville føles som å begynne på nytt å få barn med mer avstand. Siden de er så tett liker de mye av det samme, leker mye sammen og har et godt forhold. Det er aldri noe problem å finne på noe sammen enten det er en søndagstur eller i ferier, fordi de er så tette i alder. Det kommer til å gå veldig fint, bare ta ting som det kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er best med å få to barn så tett, og hva er værst?

Har fått + på testen og det har nesten ikke gått opp for meg at nr 2 kommer (hvis alt går bra) når nr 1 er 17 mnd..

Er veldig glad, men tror det kommer til å bli et par tøffe år 😳

Anonymkode: 511bf...344

Tre barn på litt over ett år. Alt går når man vil. 

Anonymkode: 2deaf...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asdas123

For oss har det vært veldig tøft fordi barna sover dårlig. Ellers vil jeg ikke trekke frem noe negativt. De virkelig elsker hverandre og viser meg daglig at det er verdt alt sammen. Vil tro det går enda bedre hvis en har barn som sover om natten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i akkurat samme situasjon, TS. Nr 2 kommer når førstemann er 17 mnd. Etter å ha vært litt bekymret i starten, har vi nå kommet frem til at vi tror dette blir veldig fint.

Anonymkode: 5c44e...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 måneder mellom våre. Det beste må nok være å bli "fort ferdig" med bleie-, amme-, og våkennetterstadiene. Barna kommer greit overens, og vil nok bare bli tettere når minstemann får språket enda mer på plass.

med to tette så er du forberedt på at det kan bli litt tøft, men det som tok oss mest på senga var at barna har forskjellige vaner og rytmer. Minstemann liker å stå opp i sekstiden, mens storesøster sover gjerne halv åtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 14 måneder mellom mine og de er nå 5 og 6 år. De er hverandres beste venner,leker hele tiden sammen. Storebror er hakket mer kommet frem (feks lærte kjøre sykkel ifjor,i år lærte lillebroren) men det var ingen sjalusi. Lillebroren sov fint veldig fort som nyfødt,amming kom i gang veldig fort. 

Det beste året hittil var ifjor sommer. De ble store nok til at vi kunne slappe av ved bassenget mens de lekte sammen. Det er veldig fint å ha hverandre hvor enn vi drar. 

For oss foreldre var det tøft,det krevde innsats fra oss begge. Dette førte oss sammen faktisk,meg og mannen. Mine foreldre hjalp veeeeldig mye med avlastning. Det er alfa og omega,finne tid til hverandre,det være 1-2-3 timer. Mine venninner som ikke har avlastning i form av besteforeldre,betalte noen å passe,men en må ha altså tid til kaffe i ro,det er verdt pengene!

Jeg er veldig fornøyd med valget jeg tok om å ha to tette. Det krever organisering og omtanke. 

Og nå er det tid til attpåklatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Niennas skrev:

21 måneder mellom våre. Det beste må nok være å bli "fort ferdig" med bleie-, amme-, og våkennetterstadiene. Barna kommer greit overens, og vil nok bare bli tettere når minstemann får språket enda mer på plass.

med to tette så er du forberedt på at det kan bli litt tøft, men det som tok oss mest på senga var at barna har forskjellige vaner og rytmer. Minstemann liker å stå opp i sekstiden, mens storesøster sover gjerne halv åtte. 

Bare av nysgjerrighet, hvorfor mener du det? Her blir det 3,5 år mellom og jeg kjenner på meg at det er fantastisk deilig å ha ett barn av gangen å styre med det der med. At hun første har gode rutiner, sover godt, er ferdig med bleier, klarer seg mer selv, etc. Fordelen med tette er jo selvsagt at man blir fortere ferdig med perioden, ser den. Men det er ikke nødvendigvis det beste :) 

Anonymkode: d8410...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Under to år mellom mine. Det beste er vel at de er bestevenner, det er lett å finne på noe sammen, de har hverandre å leke med og det er lettere å utarbeide rutiner meg to tette. Pluss det er kjempe søtt å kle dem likt. 🤗

Det verste ? Vil ikke kalle det akkurat det det verste, men det er jo par negative ting også. Som liten søvn og lite tid. Men ellers.  Angrer ikke et sekund og jeg hadde gjort det igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for gode svar. Ser det er flere her som har tenkt som oss. Jeg er ikke særlig begeistret for å gå gravid, i tillegg synes jeg de første 6 mnd med liten baby var ganske..hm, vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men ikke min favorittid. Nå som hun snart er ett år - så digger jeg det! Ute å leker, leser bøker, osv. Er litt mer menneske. Og det et grunnen til at vi kom frem til to tette. Så vi ikke på en måte blir dratt "tilbake til start" når nr 2 kommer, men bare fortsetter der vi er nå, i et par år til. Jeg kommer nok til å kjenne på samvittigheten og det å ikke strekke til, men får vel bare prøve etter beste evne.

Anonymkode: 511bf...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare av nysgjerrighet, hvorfor mener du det? Her blir det 3,5 år mellom og jeg kjenner på meg at det er fantastisk deilig å ha ett barn av gangen å styre med det der med. At hun første har gode rutiner, sover godt, er ferdig med bleier, klarer seg mer selv, etc. Fordelen med tette er jo selvsagt at man blir fortere ferdig med perioden, ser den. Men det er ikke nødvendigvis det beste :) 

Anonymkode: d8410...9a4

 

Nå var det ikke jeg som skrev dette, men jeg er enig med henne og grunnen er den du selv skriver, at man blir fortere ferdig med babyperioden. Jeg synes ikke det er spesielt spennende med babyer og jeg synes det er slitsomt med mating om natten og upraktisk å måtte ha med vogn, bleier, skift, kanskje også flasker og det som hører med når man skal ut. Det er ikke alltid man kan dra hele familien på noe fordi man er litt mer bundet med en baby. Alt er mye enklere når barna er litt større. For meg hadde det vært verre å få litt avstand mellom barna og bli vant til å sove hele natten, ha et barn som er ferdig med bleier, vogn, dagsoving, kan spise selv og snakke skikkelig og så måtte begynne på nytt igjen. Men det er jo ikke noe rett og galt her, det handler om hva man selv foretrekker og hva som lar seg gjøre rent biologisk (ikke alle kan få barna med den avstanden de selv ønsker). Nå høres det jo ut som jeg er bare negativ til babytiden og det er jeg ikke, det er mye kos også, men jeg foretrekker når de er litt eldre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir 18 mmd mellom mine, akkurat det samme som det er mellom meg og min søster:) Fordelene jeg ser for meg med tanke på erfaringer fra egen oppvekst er at barna bli nokså like i utvikling. Vi hadde samme venner, samme fritidsaktivikteter og likte de samme lekene. 

Jeg ser for meg det blir mye lettere å finne på ting i helger og ferier når de er såpass tette, de liker/kan gjerne mye av det samme. 

I tillegg er jeg heller ikke særlig begeistret for de første 6 mnd og ellers alt "styret" en baby fører med seg (bleier, vogn etc som nevnt over her), så jeg vil gjerne ha en intens periode med dette istedet for feks 7 år i strekk med bleieskift.. 

Jeg og min søster er bestevenner den dag i dag, håper mine vil få et like tett forhold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare av nysgjerrighet, hvorfor mener du det? Her blir det 3,5 år mellom og jeg kjenner på meg at det er fantastisk deilig å ha ett barn av gangen å styre med det der med. At hun første har gode rutiner, sover godt, er ferdig med bleier, klarer seg mer selv, etc. Fordelen med tette er jo selvsagt at man blir fortere ferdig med perioden, ser den. Men det er ikke nødvendigvis det beste :) 

Anonymkode: d8410...9a4

 

58 minutter siden, Arkana skrev:

 

Nå var det ikke jeg som skrev dette, men jeg er enig med henne og grunnen er den du selv skriver, at man blir fortere ferdig med babyperioden. Jeg synes ikke det er spesielt spennende med babyer og jeg synes det er slitsomt med mating om natten og upraktisk å måtte ha med vogn, bleier, skift, kanskje også flasker og det som hører med når man skal ut. Det er ikke alltid man kan dra hele familien på noe fordi man er litt mer bundet med en baby. Alt er mye enklere når barna er litt større. For meg hadde det vært verre å få litt avstand mellom barna og bli vant til å sove hele natten, ha et barn som er ferdig med bleier, vogn, dagsoving, kan spise selv og snakke skikkelig og så måtte begynne på nytt igjen. Men det er jo ikke noe rett og galt her, det handler om hva man selv foretrekker og hva som lar seg gjøre rent biologisk (ikke alle kan få barna med den avstanden de selv ønsker). Nå høres det jo ut som jeg er bare negativ til babytiden og det er jeg ikke, det er mye kos også, men jeg foretrekker når de er litt eldre. :)

 

Føler vel egentlig at Arkana beskriver det godt, ja. :) 

Det er positive og negative sider ved både to tette, og to ikke-tette. Jeg skjønner godt det du sier om å kun ha et barn om gangen å fokusere på gjennom nattevåk osv. Og det er flere netter jeg skulle ønske jeg hadde hatt større avstand mellom dem, så min største hadde vært mer selvstendig. Men det meste er gjennomførbart, og sånn som jeg ser det så kommer den store "belønningen" med to tette når minstemann begynner å bli noen år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Niennas skrev:

og sånn som jeg ser det så kommer den store "belønningen" med to tette når minstemann begynner å bli noen år :) 

 

Sånn føler vi også det. Minste fylte tre år i januar og det meste er virkelig en fryd nå. Vi er helt ferdige med alt av våkning om natten, bleier og mating. Alle tre er så store at når de våkner i helgene så leker de på rommene eller gjør noe annet sammen mens jeg og mannen slumrer videre. Alle kler på seg selv, spiser selv, rydder tingene sine selv, går på do selv, de kan være ute i hagen uten at jeg trenger å overvåke dem hele tiden osv. Minste er med på de andres lek på linje med de eldste og de har mye glede av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjekk tråd å lese, dette her! Det kommer til å være 18 måneder mellom våre to jenter når minste kommer i juni. Håper og tror at de blir gode venninner og får mye glede av hverandre i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 19 mnd. mellom min to gutter. De er i dag voksne. Kranglet så fillene føyk da de var små. Og det var tøft i småbarnstiden. Men, jeg ville gjort det samme i dag. De har alltid hatt en bestevenn, de stiller alltid opp for hverandre. De ble alltid lett kjent med andre barn siden de var to. De manglet aldri selvtillit - tror det kommer av at de alltid hadde hverandre og aldri fikk problemet med "hvem skal jeg leke med". 

En bror/søster som er så nært i alder gjør livet lettere, tror jeg. 

Anonymkode: c71bc...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 15,5 mnd mellom mine. Det var ganske slitsomt i starten, og det er fortsatt slitsomt innimellom. Minste er 7mnd. De nettene hvor dem er våkne annenhver gang, eller de ukene hvor først den ene er syk og sover ufattelig dårlig og så neste etter der, og vi som foreldre i tillegg er syke er mest slitsomt. Heldigvis er ikke det så ofte. Det med sykdom kommer jo uansett hvilken alder man har mellom barna da. 

Jeg syns det er en stor fordel å ha to tette. Begge bruker bleier og begge trenger hjelp til påkledning. Null stress, er jo vandt med det fra Før av. I tillegg var vi jo vandt med litt lite søvn fra Før,  så det var liksom ikke noe nytt. Bare litt ekstra å venne seg til.  Jeg ville ha to tette for åm"bli ferdig" med babytiden. Jeg koser meg med.små, men gleder meg til begge blir litt større. På denne måten slipper vi å få en ny baby når vi har blitt vandt med at dem.blir mer selvstendige. 

 Nå når vesla beveger seg mer på gulvet syns storesøster det er kjempe gøy. Hun gir vesla leker og legger seg ned på gulvet å ruller hun også 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...