Gå til innhold

Er det blitt trendy å ikke kunne forskjellen på og og å?


Riskrem

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til systematisk misbruk av "og" og "å" i sosiale medier det siste året, særlig på Facebook. Det gjelder særlig jenter i 20-årene. Folk skriver "å" i stedet for "og", og det irriterer vettet av meg. Det virker faktisk veldig påtatt i mine øyne. Hva er greia med denne trenden? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg fått mer teken på og/å, men sliter fortsatt litt enda enkelte ganger. For min del begynte det med sms-språk og dialekt i tidlig alder. Det gjorde at jeg glemte ut og/å regler. Syntes det var så flaut, så jeg brukte alltid "å" hele tiden. I en alder av 21-22 tenkte jeg at nok får være nok. Jeg satte meg ned og prøvde å lære meg og/å på nytt. Jeg er nå 25.

Jeg irriterer meg også grenseløst av folk som bruker "å" eller "og" hele tiden. Det får dem til å virke litt late og mindre intelligente ut. Høres gjerne litt dobbelmoralistisk ut dette :fnise:

Anonymkode: c4822...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Rumpeimplantater og botox er nå byttet ut med og/å feil, som nå er den nye trenden :nigo:

Nei bare tuller. Men forstår hva du mener. Er litt rart synes jeg. Tror Sms-språk fra "gamle" dager, da man bare kunne ha 100 tegn har litt av skylden.

Anonymkode: 73d44...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått mer teken på og/å, men sliter fortsatt litt enda enkelte ganger. For min del begynte det med sms-språk og dialekt i tidlig alder. Det gjorde at jeg glemte ut og/å regler. Syntes det var så flaut, så jeg brukte alltid "å" hele tiden. I en alder av 21-22 tenkte jeg at nok får være nok. Jeg satte meg ned og prøvde å lære meg og/å på nytt. Jeg er nå 25.

Jeg irriterer meg også grenseløst av folk som bruker "å" eller "og" hele tiden. Det får dem til å virke litt late og mindre intelligente ut. Høres gjerne litt dobbelmoralistisk ut dette :fnise:

Anonymkode: c4822...3d6

Det er MYE bedre med de som bruker og hele tiden, istedet for de som bruker å hele tiden :P 

Ellers skjønner jeg ikke helt hva det er man må lære seg av regler. Det er jo så logisk! 

Anonymkode: 968ef...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GIddalause ungdommer som ikke gidder å skrive ordentlig - eller lære seg hvordan man skriver korrekte...

Anonymkode: 4ad93...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer av at de ikke skjønner hvor det skal brukes, dialekt, samt latskap. Det er irriterende, men jeg tar meg friheten til å unngå kommunikasjon med dem. Dessverre.

Anonymkode: a1400...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er MYE bedre med de som bruker og hele tiden, istedet for de som bruker å hele tiden :P 

Ellers skjønner jeg ikke helt hva det er man må lære seg av regler. Det er jo så logisk! 

Anonymkode: 968ef...5db

Jeg blir tullete i hodet av begge deler jeg :P Jeg husker jeg slet med det frem til 7. klasse. DA forstod jeg det! Så begynte jeg å skrive dialekt... :P Ofte er og/å veldig logisk. Andre ganger synes jeg at både og og å passer i samme setning.

Ofte synes jeg at de som skriver "å" eller "og" hele tiden generelt har et dårlig språk, og skriver ofte "nokk", "att" osv. De som har et greit språk utenom og/å mistenker jeg slite med det samme som jeg gjorde.

Anonymkode: c4822...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror du har rett, TS. Å det irriterer meg. Å det skulle da ikke være så vanskelig å skrive det riktig. Å ofte begynner de nesten alle setninger med å. Å det håper jeg de snart slutter med! 

Anonymkode: b8e76...eef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tror du har rett, TS. Å det irriterer meg. Å det skulle da ikke være så vanskelig å skrive det riktig. Å ofte begynner de nesten alle setninger med å. Å det håper jeg de snart slutter med! 

Anonymkode: b8e76...eef

Ja! Ser også at flere og flere starter setninger med å. Jeg blir uvel av å lese statusoppdateringer med så mange feil i seg. Hvor vanskelig er det å skrive riktig liksom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Riskrem skrev:

Ja! Ser også at flere og flere starter setninger med å. Jeg blir uvel av å lese statusoppdateringer med så mange feil i seg. Hvor vanskelig er det å skrive riktig liksom. 

Min løsning er å aldri lese slike statusoppdateringer. Dersom nesten alt vi leser, er "Facebook-litteratur", vil vi jo bli preget av dette. Det virker som at det å skrive sånn noenlunde riktig blir oppfattet som snobbete. Det er veldig rart. På de fleste av livets områder setter jo folk pris på kompetanse og kunnskap, men ikke når det gjelder norsk grammatikk og ortografi. Å avsløre at en kan noe om disse tingene (ikke noe forsøk på å provosere med å begynne med "Å"), er som å avsløre at en kjenner navnet på alle bordellene i Oslo. Det er meget suspekt. 

Regelen for og/å er jo dessuten så enkel: den gang å, hver gang og, eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet forskjellen sånn eeeegentlig. Jeg vet at man skriver OG om man skriver i fortid "jeg hadde på meg en kjole og sparket fotball" og at man skriver Å hvis man har verb i presens "å sparke, å slå". Det er vanskelig å ha kontroll dog når man skriver i en tekst synes jeg. I alle fall hvis det går fort i svingene. 

Anonymkode: e2582...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra setninger som "vi skulle ut og spise" og "vi ble stående og prate" oppstår problemet bare når en har to infinitiver som skal ha å/og mellom seg: Han ville lære å/og lese. 

Ellers går det greit. Det skal være "å" ovenfor. 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det håper jeg da ikke. Tror heller det står i latskap.

Jeg er enig med den anonyme brukeren over meg; man virker mindre intelligent med skrivefeil som absolutt burde unngås. Folk leser jo mer enn noen sinne nå for tiden. Man burde vel ha lagt fra seg slike store tabber på grunnskolen?

Men jeg irriterer meg mer over de som deler opp ord. Trapp opp gang, mail boksen, youtube kanalen, nett hets... Og mangel på forståelsen mellom "hva" og "var" :P 

Også virker det som om folk ikke har lært seg tegnsetting? Å bomme på plasseringen er lov, men å plassere komma ETTER mellomrommet og å bruke ",,,,,,,,,,,,,,,,,,,," som punktum? Det skjønner jeg ikke. Har inntrykk av at det er mest eldre som sliter med det, men ser også typiske uføre/navere gjøre dette (jeg følger mye med i avisers kommentarfelt på Facebook :P )

Hva kommer det egentlig av? :klo: Noen teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk som ikke kan uttale ord riktige. Schole i steden for kjole. Schøtt i steden for kjøtt. Schøre istedenfor kjøre osv.. irriterer meg grenseløst. Og det er voksne folk som ikke kan det og. 

Anonymkode: 3822d...29e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig å lese. Har en bekjent som er veldig aktivt på jobbsøk. Han har åpen Facebook profil og bruker den aktivt i for å promotere seg selv. Han poster diverse relevante ting som tydelig skal vise at han har interesse for yrket og det et et yrke som krever en viss grad av tekst (en type markedsføring). Likevel er teksten full av "Det syns jeg å" og "Nå skal jeg å gutta ut å xxxxxx, bli me du å! Dette blir årntli morro!"

Det som også irriterer meg er venner som faktisk er lærere og som konsekvent bruker d i stedet for det. Jeg skjønner jo at det er SMS-spåk og at de vet hvordan ordet skrives, men hvor mye koster det å skrive de to andre bokstavene egentlig?

Kanskje er det ikke så farlig med Facebook og sosiale medier, men jeg er overbevist om at de blir preget av det og fordummer både seg selv og andre i lengden.

Og dette er ikke late ungdommer, men voksne mennesker på 40+ :dry:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det meningsløse blir ofte åpenbart når man oversetter til engelsk, der det skal mye til å forveksle "to" og "and":

Og være eller ikke være

And be, or not and be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis

En ting som irriterer meg er folk som ikke greier å skrive "fullt" riktig. Fult betyr jo noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert, på samme måte som mange under 30 som ikke greier å si kj-lyden og som bruker hvem om ting. "Hvem kjole skal du ha på deg på 17 mai?"  Mange klarer ikke verken prate eller skrive rent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2016 at 23.06, Smultring skrev:

Min løsning er å aldri lese slike statusoppdateringer. Dersom nesten alt vi leser, er "Facebook-litteratur", vil vi jo bli preget av dette. Det virker som at det å skrive sånn noenlunde riktig blir oppfattet som snobbete. Det er veldig rart. På de fleste av livets områder setter jo folk pris på kompetanse og kunnskap, men ikke når det gjelder norsk grammatikk og ortografi. Å avsløre at en kan noe om disse tingene (ikke noe forsøk på å provosere med å begynne med "Å"), er som å avsløre at en kjenner navnet på alle bordellene i Oslo. Det er meget suspekt. 

Regelen for og/å er jo dessuten så enkel: den gang å, hver gang og, eller noe sånt.

Tror kanskje du blander regelen med da/når :fnise:

Anonymkode: c4822...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...