Gå til innhold

Sykemeldt, men har praksis. Snylter jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, tør ikke å fortelle legen at jeg må gjennomføre praksisperioden for å bestå emnet.

Men samtidig er jeg sykemeldt fra jobben siden jeg har vondt i ryggen. Praksisen er noe jeg kjemper en kamp hver dag for å overleve ryggsmertene, men hadde sikkert blitt lam hvis jeg både skulle jobbet vanlig og samtidig måtte hatt praksis (for studiestøtten er ikke nok til å ikke jobbe ved siden av). Men lurer jeg noe system her? Ikke det jeg vil oppnå, ideelt skulle jeg bare vært hjemme og dratt til fysio til jeg ble bra/bedre. Men samtidig vil jeg ikke miste hele året fordi jeg ikke holdt ut i 5 uker til.

Anonymkode: 8ba1a...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det blir feil hvertfall. Om arbeidsstedet ditt underkjenner sykemeldingen din vil de nok få medhold, siden du tydeligvis klarer å jobbe og ikke har gradert sykemelding.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort som deg siden i høst. 100% studier, til sammen 24 uker praksis, resten forelesninger. Er sykemeldt fra helgejobben. Sjefen er ikke så begeistret, men fastlege og nav støtter meg fullt i dette. Det beste for både meg og samfunnet er å få fullført utdannelsen og ut i jobb. Jeg kan kanskje klare 80-100% i jobb, men greier ikke studer+ helgejobb nå. Jeg følte veldig på det ovenfor arbeidsgiver og sa til fastlege og nav at jeg ville si opp jobben fordi jeg hadde så dårlig samvittighet, men de overtalte meg til å gå sykemeldt så lenge som mulig (1år) før jeg sier opp fordi det lønner seg for meg økonomisk. Skjønner tankegangen din, men fortsett som nå du😊

Anonymkode: 49a37...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det er greit å få gjennomført praksisen slik at du slipper å ligget etter i studiene dine. Om du da må være sykemeldt en liten stund så synes jeg det er greit. Ikke tenk på det.

 

Anonymkode: 089fa...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingenting galt her. Forstår at du har dårlig samvittighet, men det er mer lønnsomt for samfunnet at du får fullført utdannelsen din. Jeg er gravid, og måtte derfor sykemeldes en periode fra helgejobben min. Jeg er i samme situasjon som deg, jeg er student og har praksis som må fullføres. Jeg forklarte dette for legen min, og han var helt enig med meg at det beste var at jeg fokuserte all energien min på å bestå praksis. Jeg hadde et møte med arbeidsgiver hvor jeg forklarte situasjonen, og selv om de sikkert ikke var superhappy over at jeg var sykemeldt så forstod de hvorfor det var den eneste løsningen. Du har ikke gjort noe galt, så du trenger ikke å ha dårlig samvittighet! God bedring til deg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør absolutt noe galt her, når du ikke har involvert legen og fått godkjenning for dette, så kan du bli tiltalt for svindel med sykepenger. En hver pasient får en individuell vurdering på dette, er ikke slik at man bare kan ta seg til rette og vurdere det selv.

Anonymkode: 7a08b...de1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har forstått reglene rundt dette med studier og sykemelding fra "vanlig" betalt jobb, så gjør du noe galt her, ja. Jeg tror ikke dette er lov i det hele tatt, og at man kan få problemer i etterkant uavhengig av hva fastlege (og til og med NAV sier). Slik jeg forstår det er det aldri lov å motta sykepenger fra NAV samtidig som man mottar utdanningsstøtte fra Lånekassen, eller ta studiepoeng så lenge man er sykemeldt og får støtte.

Når det er sagt, så har jeg egentlig lite sympati for disse firkantede reglene, og skjønne folk som TS godt. Jeg har f.eks. en fysisk jobb som jeg ikke kunne utført om jeg knakk en fot. Men jeg ville jo ikke hatt noe problem med å lese pensum, gå på forelesninger og seminarer og avlagt eksamen. Men skal jeg gjøre dette, har jeg ikke rett til sykepenger fra jobben (som tross alt er penger man regner med, selv som student legger man jo opp "livsførselen" etter inntekt - også de av oss som tjener noe på siden). For meg er det blodig urettferdig, og samfunnsøkonomisk idioti. Vi studenter betaler skatt av inntekten vår også. Og ekstra idiotisk fremstår det når vanlige arbeidstakere som ikke studerer kan være sykemeldt fra én jobb og fortsatt være aktiv i den andre. 

Så at TS gjør som hun gjør har jeg egentlig forståelse for.

Anonymkode: eb924...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, tør ikke å fortelle legen at jeg må gjennomføre praksisperioden for å bestå emnet.

Men samtidig er jeg sykemeldt fra jobben siden jeg har vondt i ryggen. Praksisen er noe jeg kjemper en kamp hver dag for å overleve ryggsmertene, men hadde sikkert blitt lam hvis jeg både skulle jobbet vanlig og samtidig måtte hatt praksis (for studiestøtten er ikke nok til å ikke jobbe ved siden av). Men lurer jeg noe system her? Ikke det jeg vil oppnå, ideelt skulle jeg bare vært hjemme og dratt til fysio til jeg ble bra/bedre. Men samtidig vil jeg ikke miste hele året fordi jeg ikke holdt ut i 5 uker til.

Anonymkode: 8ba1a...89b

Du skal være sykemeldt i den grad du er ute av stand til å jobbe. Det betyr at du i teorien kan være sykemeldt fra èn jobb men ikke en annen. Det er jo mest naturlig om du har en jobb som er fysisk krevende og en som ikke er det, og litt mindre aktuelt du har to jobber som er like fysiske. 

Jeg ville rådet det til å prøve å få NOE tilrettelegging i praksisen, sånn at du ikke bli unødvendig dårligere og må være borte fra jobb. Utover dette synes jeg ikke at du gjør noe galt, selv om jeg regner med at det er i en slags gråsone hvis sykemeldingen ikke spesifiserer at du er sykemeldt bare fra jobb.

Anonymkode: c135e...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...