Gå til innhold

Bilstol - forran eller bak?


supernaturalfan

Anbefalte innlegg

Skal man ha bilstoler forran på passarsjersiden, eller bak? 

min samboer sier den bør være forran... men jeg er i tvil.. bør den ikke være bak? 

jeg tenker på til nyfødte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bak! Den kan ikke være foran pga airbag

Anonymkode: f33f9...be6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bak! Den kan ikke være foran pga airbag

Anonymkode: f33f9...be6

Mange biler har vel mulighet for å deaktivere airbag i passasjersetet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt tryggest er i midten bak, lengst fra alle treffpunkter på bilen. Deretter kommer det an på hvor man kjører og hvor risikoen er størst for å bli truffet ved en krasj. Nyere biler er såpass godt bygget at det ikke er like farlig for dem som sitter foran mtp en krasj, så du kan fint ha babysetet foran (men skru av airbag!).

" – Forskning viser at det er minst like sikkert å sitte i forsetet som i baksetet. Sikkerheten i baksetet er ikke utviklet på samme måte som foran i bilen de senere årene. Det er også større plass i passasjersetet foran, så barna kan sitte lenger bakovervendt. Airbagen må selvfølgelig være utkoblet, sier Carina Henske i Trygg Trafikk."

Jeg følte det tryggest å ha baby ved siden av meg foran når jeg kjørte alene, mest for å unngå at jeg måtte se så mye bakover, kunne gi smokk om den falt ut fremfor masse gråt osv. Mens når vi var flere i bilen satt baby bak passasjersetet.

Anonymkode: c659a...bbd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vanlige er bak, men som nevnt over kan man fint ha den foran hvis man kobler ut airbagen. Er man i tvil kan det være lurt å sjekke manualen til bilen, om det er anbefalt med foran eller bak, for det kommer jo litt an på bilen. Men det er altså ingen selvfølge at "bak er best". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt tryggest er i midten bak, lengst fra alle treffpunkter på bilen. Deretter kommer det an på hvor man kjører og hvor risikoen er størst for å bli truffet ved en krasj. Nyere biler er såpass godt bygget at det ikke er like farlig for dem som sitter foran mtp en krasj, så du kan fint ha babysetet foran (men skru av airbag!).

" – Forskning viser at det er minst like sikkert å sitte i forsetet som i baksetet. Sikkerheten i baksetet er ikke utviklet på samme måte som foran i bilen de senere årene. Det er også større plass i passasjersetet foran, så barna kan sitte lenger bakovervendt. Airbagen må selvfølgelig være utkoblet, sier Carina Henske i Trygg Trafikk."

Jeg følte det tryggest å ha baby ved siden av meg foran når jeg kjørte alene, mest for å unngå at jeg måtte se så mye bakover, kunne gi smokk om den falt ut fremfor masse gråt osv. Mens når vi var flere i bilen satt baby bak passasjersetet.

Anonymkode: c659a...bbd

er det ikke mye styr å bytte mellom forran å bak? skal det ikke være et feste fast i sete på bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, supernaturalfan skrev:

er det ikke mye styr å bytte mellom forran å bak? skal det ikke være et feste fast i sete på bilen?

Det kommer an på hvordan du tenker å feste setet til vanlig. Har aldri vært borti en bil som har isofixfester forran, men tror det finnes baser som man kan feste med belter og at du dermed kan ha basen fast forran. Vi har en maxicosi cabriofix og den festes enkelt med belter i selve stolen også, men basen er jo selvfølgelig enklest å bruke så har den fast festet med isofix i baksetet. 

Har lest at det kan forstyrre trafikksikkerheten å ha baby i fremsetet da man fort kan bli distrahert og forsøke å roe baby mens man kjører, i stedet for å stoppe der man heller burde gjøre dette... Vår yngste var ikke glad i å kjøre bil i begynnelsen og jeg stoppet nesten alltid 1-3 ganger på vei til BHG for å levere eldste ila de 18-20 min bilturen varte... ;)

Anonymkode: 937da...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvordan du tenker å feste setet til vanlig. Har aldri vært borti en bil som har isofixfester forran, men tror det finnes baser som man kan feste med belter og at du dermed kan ha basen fast forran. Vi har en maxicosi cabriofix og den festes enkelt med belter i selve stolen også, men basen er jo selvfølgelig enklest å bruke så har den fast festet med isofix i baksetet. 

Har lest at det kan forstyrre trafikksikkerheten å ha baby i fremsetet da man fort kan bli distrahert og forsøke å roe baby mens man kjører, i stedet for å stoppe der man heller burde gjøre dette... Vår yngste var ikke glad i å kjøre bil i begynnelsen og jeg stoppet nesten alltid 1-3 ganger på vei til BHG for å levere eldste ila de 18-20 min bilturen varte... ;)

Anonymkode: 937da...583

tusen takk for svar! :):)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, supernaturalfan skrev:

er det ikke mye styr å bytte mellom forran å bak? skal det ikke være et feste fast i sete på bilen?

Jeg byttet ikke så ofte da, så det gikk helt fint. Småturer til butikken og sånt byttet jeg ikke for, var når mannen var borte i perioder eller når jeg kjørte alene til familie, da sto setet foran i noen dager. Hadde sete uten base, så det var bare belte og sånne stropper, og det gikk raskt når jeg hadde gjort det et par ganger. 

Anonymkode: c659a...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tryggere jo lengre bak i bilen de kommer.

Anonymkode: b2f3f...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mange som visste bedre enn trygg trafikk.. 

Anonymkode: 84746...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er tryggere jo lengre bak i bilen de kommer.

Anonymkode: b2f3f...1b2

 

1 time siden, Netttroll skrev:

Bak så klart, som flere over skrev! Tryggest for ungen!

Så Trygg Trafikk tar feil? Håper jammen dere tar dere bryet med å informere dem om det, for det er jo hårreisende at en så stor organisasjon driver så alvorlig feilinformasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, supernaturalfan skrev:

Skal man ha bilstoler forran på passarsjersiden, eller bak? 

min samboer sier den bør være forran... men jeg er i tvil.. bør den ikke være bak? 

jeg tenker på til nyfødte..

Normalt er bak det beste. Men har barnet spesielle behov og man må være obs mår man kjører alene med barnet, så er det ingenting i veien for å ha bilstolen foran så sant airbagen kobles ut. (Jusk og å koble den inn igjen når stolen fjernes og ennvoksen skal sitte fremme. 

Vi har kjørt mye med ett barn fremme etter anbefaling fra barnelege. Barnet har pusteproblemer og sondemates. 

Anonymkode: 3cc0a...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt tryggest er i midten bak, lengst fra alle treffpunkter på bilen. Deretter kommer det an på hvor man kjører og hvor risikoen er størst for å bli truffet ved en krasj. Nyere biler er såpass godt bygget at det ikke er like farlig for dem som sitter foran mtp en krasj, så du kan fint ha babysetet foran (men skru av airbag!).

" – Forskning viser at det er minst like sikkert å sitte i forsetet som i baksetet. Sikkerheten i baksetet er ikke utviklet på samme måte som foran i bilen de senere årene. Det er også større plass i passasjersetet foran, så barna kan sitte lenger bakovervendt. Airbagen må selvfølgelig være utkoblet, sier Carina Henske i Trygg Trafikk."

Jeg følte det tryggest å ha baby ved siden av meg foran når jeg kjørte alene, mest for å unngå at jeg måtte se så mye bakover, kunne gi smokk om den falt ut fremfor masse gråt osv. Mens når vi var flere i bilen satt baby bak passasjersetet.

Anonymkode: c659a...bbd

Absolutt ikke lle biler og alle bilseter dette er tilrådelig i, fordi verken setet eller bilen er laget for dette formålet. Å ha et sikkert bilsete er livsfarlig dersom setet plasseres eller monteres feil. Da kan selv en liten kollisjon får alvorlige konsekvenser. 

Undersøkelser har og vist at i de ulykker små barn blir skadet eller dør så skyldes dette ofte feil motering eller bruk. Ganske skremmende faktisk. 

Anonymkode: 3cc0a...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...