Gå til innhold

Trenger valpehjelp fra deg


Katrineh92

Anbefalte innlegg

Om en uke skal jeg endelig hente valpen vår. Jeg gleder meg så sinnsykt. Har lest meg opp på valpeoppdragelse men har veldig lyst å "snakke om det" med dere. Hva fokuserte dere på først når dere fikk valpen, hva skal man tenke på de første ukene? Rasen vi skal få er en Flat Coated Retriever, en hannhund, så blir glad for tilbakemelding på rasen om noen har erfaring med den. Etterhvert skal jeg bruke den i fuglejakt. Hvordan bruker du din hund, har du gjort noen feil eller noe veldig bra som du ønsker å dele med meg og ellers ytterlige erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tips:

- Fokuser på god sosialisering: Dvs, ikke la valpen hilse på hva som helst og hvem som helst i bånd. Skill mellom tur i bånd = snusing og fokus på deg. Og løs/langline = kan hilse. Vær nøye på at de valpen får hilse på er trygge hunder slik at din hund ikke får noen dårlige opplevelser.

- God miljøtrening. Gjør valpen vant til de tingene den trenger å bli trygg på i voksen alder. Barn, bilkjøring, bybilde, tur i parken osv osv. Fokuser mer på miljøtrening og sosialisering enn fysisk tur når valpen er liten

- Jobb kontakt, bygg lekeinteresse. Sørg for at alt kult alltid kommer fra deg. Bygg opp tillit, og sørg for at det kuleste som finnes er å være hos deg. 

- Ikke bruk for mye tid/kjeft på valpenykker som biting, tissing, tygging på møbler osv. Dette vokser valpen av seg uansett, og det er ikke vits i å ødelegge tillit eller gjøre hverdagen sur for både deg og valpen med masse kjefting for noe som går over uansett.

- Jeg anbefaler boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Der står det mye bra om hvordan trene inn god kontaktlyd, super innkalling, hvordan være med valpen og oppdra den osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent fra DAG 1.

Hund er hund, og ikke et menneske. Gi den ros og belønning når den gjør noe riktig, og på samme måte gi "tilsnakk" når den gjør noe galt.

Kommer den husrein? Viss ikke er dette noe du må ta tak i med en gang.

Sosialiser valpen. Møt andre valper og hunder. Møt mennesker, barn og babyer om du kan. Du vill IKKE ha en hund som er usikker rundt andre hunder, og iallefall ikke rundt menneskebarn. Veldig viktig med sosialisering og eksponering.

Har hatt en Dogo Canario, ble brukt som turkompiss, sofakompiss og en som var med meg overalt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tabris skrev:

Mine tips:

- Fokuser på god sosialisering: Dvs, ikke la valpen hilse på hva som helst og hvem som helst i bånd. Skill mellom tur i bånd = snusing og fokus på deg. Og løs/langline = kan hilse. Vær nøye på at de valpen får hilse på er trygge hunder slik at din hund ikke får noen dårlige opplevelser.

- God miljøtrening. Gjør valpen vant til de tingene den trenger å bli trygg på i voksen alder. Barn, bilkjøring, bybilde, tur i parken osv osv. Fokuser mer på miljøtrening og sosialisering enn fysisk tur når valpen er liten

- Jobb kontakt, bygg lekeinteresse. Sørg for at alt kult alltid kommer fra deg. Bygg opp tillit, og sørg for at det kuleste som finnes er å være hos deg. 

- Ikke bruk for mye tid/kjeft på valpenykker som biting, tissing, tygging på møbler osv. Dette vokser valpen av seg uansett, og det er ikke vits i å ødelegge tillit eller gjøre hverdagen sur for både deg og valpen med masse kjefting for noe som går over uansett.

- Jeg anbefaler boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Der står det mye bra om hvordan trene inn god kontaktlyd, super innkalling, hvordan være med valpen og oppdra den osv.

Mange gode tips! Men jeg lurer på hva som vil skje når hunden blir voksen og treffer en utrygg hund når den aldri har vært borti det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din hund er trygg og den andre utrygg, så går det som regel bra. Det skumleste er to utrygge hunder, det er da det er størst sjanse for at det kan smelle. 

En valp bør ikke få negative erfaringer med andre hunder, fordi det er en av de tingene som kan gjøre den utrygg. Og det er noe man da kan slite med resten av hundens liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tryingmybest skrev:

Vær konsekvent fra DAG 1.

Hund er hund, og ikke et menneske. Gi den ros og belønning når den gjør noe riktig, og på samme måte gi "tilsnakk" når den gjør noe galt.

Kommer den husrein? Viss ikke er dette noe du må ta tak i med en gang.

Sosialiser valpen. Møt andre valper og hunder. Møt mennesker, barn og babyer om du kan. Du vill IKKE ha en hund som er usikker rundt andre hunder, og iallefall ikke rundt menneskebarn. Veldig viktig med sosialisering og eksponering.

Har hatt en Dogo Canario, ble brukt som turkompiss, sofakompiss og en som var med meg overalt :)

 

Den kommer ikke husren så den første stunden må man vel følge med så mye som mulig. Dogo Canario var den rasen som min samboer ville ha. Jeg ville ikke ha den fordi den virket til å være en utpreget vakthund, hvordan opplever du hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tabris skrev:

Hvis din hund er trygg og den andre utrygg, så går det som regel bra. Det skumleste er to utrygge hunder, det er da det er størst sjanse for at det kan smelle. 

En valp bør ikke få negative erfaringer med andre hunder, fordi det er en av de tingene som kan gjøre den utrygg. Og det er noe man da kan slite med resten av hundens liv.

Veldig bra tips, det virker veldig fornuftig slik du forklarer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også et veldig godt tips:

En hund er svært enkel. Den gjør det som lønner seg og lar være å gjøre det som ikke lønner seg. Så hvis hunden ikke gjør som vi ønsker så har det ingenting å gjøre med at den er sta, vanskelig, dominant osv. Det handler kun om at det - der og da - ikke lønner seg for hunden, eller den ikke forstår hva du vil. 

En hund jobber ikke for å tjene sin eier eller for å få ros. En hund jobber for ordentlig belønning - dvs som regel godbiter og lek. Bruk av straff/ubehag (kjefting, "nei", rykke i båndet osv osv) fører med seg mange negative konsekvenser, og er ikke nødvendig for å oppdra en hund. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Katrineh92 skrev:

Den kommer ikke husren så den første stunden må man vel følge med så mye som mulig. Dogo Canario var den rasen som min samboer ville ha. Jeg ville ikke ha den fordi den virket til å være en utpreget vakthund, hvordan opplever du hunden din?

Har ikke hunden lengre nå, men kan jo beskrive hvordan den var :)

Når det kom besøk, eller noen gikk utenfor huset så ble hunden oppmerksom. Hun hørte mot lydene og ørene var på stilk. Hun bjeffet aldri, da jeg lærte av henne det. Hun ventet alltid i stua til jeg hadde hentet inn folkene, for jeg vet selv hvor jævlig irriterende det er med hunder som kommer løpende mot deg så fort du åpner døra.

Hun var stort sett leken med andre hunder, men hadde noe problemer med andre tisper da hun ble eldre. Aldri noe aggressivitet, men litt bitching :P Gikk kjempebra med andre hunder, barn og mennesker.

Hun reagerte på mennesker som var fulle, ruset eller var av utenlandsk opprinnelse. Viss en ruset person kom bort til oss og spurte om penger ble den veeeldig usikker på hvordan hun skulle forholde seg til denne personen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tryingmybest skrev:

Hun reagerte på mennesker som var fulle, ruset eller var av utenlandsk opprinnelse. Viss en ruset person kom bort til oss og spurte om penger ble den veeeldig usikker på hvordan hun skulle forholde seg til denne personen. 

Hahah! Greit må mange måter egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Katrineh92 skrev:

Mange gode tips! Men jeg lurer på hva som vil skje når hunden blir voksen og treffer en utrygg hund når den aldri har vært borti det før?

 

Det pleier gå kjempebra! Jeg har selv en utrygg hund, og vi møter ofte hunder i skogen på smale skogsstier, og såfremt den andre ikke svarer på den tåpelige bjeffinga min holder på med så roer han seg fort ned og alt er ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig som er skrevet allerede. I tillegg ville jeg vært veldig oppmerksom på roligtrening helt fra start med en flatcoat, de er jo som en golden med ADHD. Jeg tror det du vil måtte jobbe mest med fremover er stress og impulsivitet/ dårlig fokus, så kontakttrening og øving på å roe seg helt i alle situasjoner er det viktigste du kan gjøre. Det kan du begynne med helt fra du får valpen. Ro er noe du bør prioritere når du sosialiserer, gir mat, er på valpekurs, lar den hilse på mennesker, er innom dyrlegen og alt annet du foretar deg om dagene. Målet er at valpen skal ha hvilepuls før dere forlater situasjonen eller før den får mat/ hilse/ gå ut døra osv. :) 

Sånn i forhold til å jobbe med uønsket atferd er det greit å huske en ting: En hund greier ikke å gjøre to ting på en gang. Så det mest effektive du kan gjøre er å gi en alternativ kommando dere har lært inn når valpen gjør noe du ikke liker. Da har du snudd det negative til noe positivt fordi du kan rose hunden for gjennomført kommando.

Og så må du ikke glemme å kose deg glugg i hjæl med den lille valpisen!:hund:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, palamina skrev:

Mye fornuftig som er skrevet allerede. I tillegg ville jeg vært veldig oppmerksom på roligtrening helt fra start med en flatcoat, de er jo som en golden med ADHD. Jeg tror det du vil måtte jobbe mest med fremover er stress og impulsivitet/ dårlig fokus, så kontakttrening og øving på å roe seg helt i alle situasjoner er det viktigste du kan gjøre. Det kan du begynne med helt fra du får valpen. Ro er noe du bør prioritere når du sosialiserer, gir mat, er på valpekurs, lar den hilse på mennesker, er innom dyrlegen og alt annet du foretar deg om dagene. Målet er at valpen skal ha hvilepuls før dere forlater situasjonen eller før den får mat/ hilse/ gå ut døra osv. :) 

Dette tror jeg er ekstremt viktig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...