Gå til innhold

Hvorfor blir bad så fort støvete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vasker badet grundig hver helg. Likevel går det typ 1 dag så er det så utrolig støvete. Noen som vet grunnen til dette? Greit nok at kattene liker seg på badet, men så mye røyter de da ikke. Er snakk om store støvdotter. Er det pga varmekablene at det blir mer støv? 

Anonymkode: 8cd0c...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har digre hybelkaniner på badet. Regner med det er pga varmekabler og klestørk.

Anonymkode: 36e6a...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støv er for en stor del rester etter klær og hud. 

Aktiviteten på badet skaper jo mye støv. I tillegg tror jeg at fuktigheten gjør at støvet svever kortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmekabler, tørking av klær, tørketrommel

Anonymkode: 025a4...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker badet grundig hver helg. Likevel går det typ 1 dag så er det så utrolig støvete. Noen som vet grunnen til dette? Greit nok at kattene liker seg på badet, men så mye røyter de da ikke. Er snakk om store støvdotter. Er det pga varmekablene at det blir mer støv? 

Anonymkode: 8cd0c...3d7

Hva er støv, og hvor kommer støv fra? 

Vi tar avnog på oss klær på badet. Bruker toalettpapir som slipper mye støv, bruker håndklær som slipper støv og ikke minst grer hår og tørker kropper. Ingenting støver mer enn døde hudceller fra menneskekropper og hår. 

I tillegg er det ofte avtrekksvifte og undertrykk på badet. Dermed trekkes luft og støv mot badet. Det samme fenomenet har vi på nåde bad og kjøkken fordi vi har balansert ventilasjon. 

Vasker du i tillegg klær på badet så forsterkes problemet. Jeg ønsker meg en robotstøvsuger! 

Anonymkode: f6647...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fliser er et helvete å holde rent.. 

Anonymkode: 8cd0c...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tørketrommel på badet? Jeg vasker og tørker støv til jeg ser stjerner. En runde med tørketrommelen og det ser ut som om det ikke er vasket på 40 år 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er støvproblemet langt større på rommet mitt (bor i kollektiv med eget stort soverom/stue) enn på badet (badet blir faktisk ikke særlig støvete i det hele tatt). Siden badet er ganske lite, så er det ikke så mye annet enn dusjing, håndvask og klesvask som foregår der (selv toalettet er i et annet rom). Alt av klesskifting, tørking av klær og ordning av hår, sminking og slikt forgår på rommet mitt. Selv påkledning og tørking etter dusjing foretrekker jeg å ta på rommet mitt om "kysten er klar" når jeg kommer ut av dusjen :P. Så det er vel grunn til å tro at badet blir fort støvete hos folk flest er aktivitetene som utføres der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye pga hvordan ventilasjonen er satt opp. Avtrekket ligger høyt opp på veggen eller i taket, mens (støvete) luft blir sugd inn på badet fra resten av huset gjennom glipen under døren. Badet fungerer dermed som en "støvutskiller" for støv fra hele huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...