Gå til innhold

Sparetips i studietiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dine beste sparetips før man blir student og i studietiden? 

Hvor kan man kutte ned på faste kostnader og hvor kan man spare i forbruk etc?

Anonymkode: 117d4...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har funnet ut at det går alltid utgifter ut over det jeg planlegger uansett hva jeg gjør. Derfor sparer jeg bare litt av det jeg tjener på deltidsjobb. 

Anonymkode: 9b358...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet ut at det går alltid utgifter ut over det jeg planlegger uansett hva jeg gjør. Derfor sparer jeg bare litt av det jeg tjener på deltidsjobb. 

Anonymkode: 9b358...461

Samme her! Hvis jeg klarer å kutte ned på matposten, er det plutselig gaver eller høyere strømregning som kommer. Hvis jeg er flink med shoppestopp kan du banne på at det blir et restaurantbesøk i stedet :P

Mitt tips er: Aldri bruk mer i måneden enn du får inn. Rett og slett. Det skal alltid være inntekt-utgift=overskudd. Hver måned. 

Anonymkode: 7339e...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se over hvordan du bruker mobilen og velg det billigste mobilabonnementet til ditt forbruk (evt. bruk telefonen mindre dersom du ikke passer inn i noen rimelige abonnementer).

Ha matbudsjett for hver uke. Du sparer utrolig masse penger på å ha klart for deg hva du skal lage av middag hver dag, siden du ikke vil kjøpe varer du egentlig ikke trenger. Kjøper du inn for en uke av gangen slipper du også mange butikkturer som kan føre til unødvendige kjøp.

Få med deg tilbud i butikkene. Bare vær obs på at før-prisen faktisk er lavere enn tilbudet. :P

Spar litt hver måned. Ikke kjøp klær dersom du egentlig ikke trenger det (altså hvis du ikke har ett eneste plagg igjen fordi alt er ødelagt). Sjekk med venner om de har klær de skal kvitte seg med før du kjøper noe nytt om du trenger. Velg billigere altnerativer til hygiene-produkter o.l. 

Hvis du har kontroll over utgiftene dine og forbruket ditt burde det egentlig ikke være noe problem å få det til å gå rundt for da kan du selv se hvordan du bruker pengene dine, og det blir derfor lett å vite hvor du kan kutte ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...