Gå til innhold

Hvordan få partneren til å se rotet og rydde etter seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ryddighet er en av de tingene som fort kan bli til stor irritasjon og frustrasjon i parforhold. Dere som er i parforhold der en er ryddig og den andre ikke enser rot, hvordan gjør dere dette? Det kan være slik at den ene liker at det er greit orden på ting, og trenger litt orden for å slappe av. Den andre legger ikke spesielt merke til at det er rotete eller skittent, og når personen gjør noe så er det litt på slumpen. Dette kan jo fort ende med at en blir gående å rydde både etter seg selv og den andre. Den ryddige sier i fra flere ganger, den rotete skal skjerpe seg, men det sklir fort ut igjen. Man vil ikke være en masekjerring heller, hva kan man gjøre?   

Anonymkode: dde26...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ryddighet er en av de tingene som fort kan bli til stor irritasjon og frustrasjon i parforhold. Dere som er i parforhold der en er ryddig og den andre ikke enser rot, hvordan gjør dere dette? Det kan være slik at den ene liker at det er greit orden på ting, og trenger litt orden for å slappe av. Den andre legger ikke spesielt merke til at det er rotete eller skittent, og når personen gjør noe så er det litt på slumpen. Dette kan jo fort ende med at en blir gående å rydde både etter seg selv og den andre. Den ryddige sier i fra flere ganger, den rotete skal skjerpe seg, men det sklir fort ut igjen. Man vil ikke være en masekjerring heller, hva kan man gjøre?   

Anonymkode: dde26...ba0

Man kan like gjerne gi opp med det samme og innse at det aldri kommer til å forandre seg. 

Anonymkode: 606c5...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del fungerte det å prate om den én gang. Da sa jeg hvordan jeg vil ha det og partneren min sa hvordan hen vil ha det. Så ble vi enige om at den som vil ha det mest ryddig (meg) må også godta å enten rydde litt mer eller at det ikke alltid er så ryddig som ønsket. Hen ble virkelig mye mer ryddig etter denne samtalen, men det er fortsatt litt sånn at jeg må si "skal sokkene dine ligge lenge på badegulvet?" av og til. Jeg har også lært meg å leve med litt mer rot enn jeg synes er ok, samtidig som jeg også har lært meg å velge mine kamper. Jeg vasker heller den steikepanna selv enn å mase på at hen skal gjøre det.

Anonymkode: 24b99...647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del fungerte det å prate om den én gang. Da sa jeg hvordan jeg vil ha det og partneren min sa hvordan hen vil ha det. Så ble vi enige om at den som vil ha det mest ryddig (meg) må også godta å enten rydde litt mer eller at det ikke alltid er så ryddig som ønsket. Hen ble virkelig mye mer ryddig etter denne samtalen, men det er fortsatt litt sånn at jeg må si "skal sokkene dine ligge lenge på badegulvet?" av og til. Jeg har også lært meg å leve med litt mer rot enn jeg synes er ok, samtidig som jeg også har lært meg å velge mine kamper. Jeg vasker heller den steikepanna selv enn å mase på at hen skal gjøre det.

Anonymkode: 24b99...647

Dette

Det funker aldri å prøve å endre partneren til det du vil h*n skal være...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Personlig liker jeg ikke dama men Kristin Halvorsen sa dette til Se & Hør: 

"- Vi gjorde noe veldig lurt før vi giftet oss: vi forhandlet. Punkt én: bli enige om hvor mye husarbeid som skal gjøres. Punkt to: hva er det du misliker minst, så får du ansvar for det, så krangler vi ikke noe mer om dusteting." 

Må jo si meg enig med henne. Så hva med å lage en liste over ting dere liker eller ikke liker å gjøre. For hver ting dere gjør, sett en kroner eller 5 i en sparegris. Når den er full, bruk alle pengene til en romantisk middag eller til å kjøpe en flaske vin som dere deler på, osv. Vi mennesker er opptatte av belønning og hvis det må til, for å lykkes i å bevare freden samt romantikken i livet, ja, hvorfor ikke prøve det? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ryddighet er en av de tingene som fort kan bli til stor irritasjon og frustrasjon i parforhold. Dere som er i parforhold der en er ryddig og den andre ikke enser rot, hvordan gjør dere dette? Det kan være slik at den ene liker at det er greit orden på ting, og trenger litt orden for å slappe av. Den andre legger ikke spesielt merke til at det er rotete eller skittent, og når personen gjør noe så er det litt på slumpen. Dette kan jo fort ende med at en blir gående å rydde både etter seg selv og den andre. Den ryddige sier i fra flere ganger, den rotete skal skjerpe seg, men det sklir fort ut igjen. Man vil ikke være en masekjerring heller, hva kan man gjøre?   

Anonymkode: dde26...ba0

Menn som ikke klarer å holde boligen ryddig, må kunne sparkes ut av redet på permanent basis dersom de saboterer å holde orden slik at begge er fornøyd. De kan få en advarsel (eller to?), men mer enn dette bør ikke aksepteres. Hvorfor er så mange menn notoriske rotekopper?

Anonymkode: bbac1...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tok jeg en og en ting for meg...mas altså. Men det blir ikke overvelmende å forholde seg til på en gang. 

Eks. "Anders, kom hit litt. Tomme bæreposer bor ikke påspisebordet/badet/senga osv"

Når det var på plass og han la bæreposer på plass så:

"Anders, kom hit litt. Melkekartonger bor ikke på tv benken/bokhylla/sofaen"

Når han automatisk satt melka tilbake i kjøleskapet så fortsatte jeg på neste ting.

Osv.

Det tok tid, men han har blitt kjempeflink nå :) mye mindre ryddig enn meg, men han vet nå at jeg får han til å reise seg opp om han ikke legger ting på plass. Og litt rot, det kan jeg leve med.

Anonymkode: 61409...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tok jeg en og en ting for meg...mas altså. Men det blir ikke overvelmende å forholde seg til på en gang. 

Eks. "Anders, kom hit litt. Tomme bæreposer bor ikke påspisebordet/badet/senga osv"

Når det var på plass og han la bæreposer på plass så:

"Anders, kom hit litt. Melkekartonger bor ikke på tv benken/bokhylla/sofaen"

Når han automatisk satt melka tilbake i kjøleskapet så fortsatte jeg på neste ting.

Osv.

Det tok tid, men han har blitt kjempeflink nå :) mye mindre ryddig enn meg, men han vet nå at jeg får han til å reise seg opp om han ikke legger ting på plass. Og litt rot, det kan jeg leve med.

Anonymkode: 61409...1f8

Så, det er håp altså, bra. Tror jeg skal ta for meg en og en ting jeg også. ;)

ts 

Anonymkode: dde26...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Uredd skrev:

Dette

Det funker aldri å prøve å endre partneren til det du vil h*n skal være...

Men, noe ansvar må han også ta på den fronten. Jeg kan ikke gå å plukke opp etter han. Selvfølgelig gjør jeg mye uten å be han komme, men et sted går grensen. F.eks. jeg kan vaske alle klærne jeg, men da får han passe på å tømme lommene før han legger klærne til vask, og han kan også legge klærne i skittentøydunken, ikke på gulvet. Såpass må man kunne forvente av et voksent menneske. 

ts

Anonymkode: dde26...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynligvis er du bare veldig mye mer pirkete på støv og skit enn partneren din, da må dere enten gjøre så du blir mindre pirkete og han litt mer pirkete, eller, hvis du skal fortsette å være pirkete må du beregne å ta det meste selv.

Anonymkode: c7b31...9ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Northernlight

Partneren min blir bare irritert og synes jeg maser og klager, nar jeg synes det er skittent og rotete. Han tar aldri (og da mener jeg aldri) intiativ til og vaske, skifte pa senga osv. Jeg er en del borte i ukene og han er da alene. Utrolig hvor blaffen han gir. Dassen er nedstovet og flekkete, dusjen far lyserosa lag pa seg, skittent gulv, speil med manedsgamle tannkremflekker pa seg. Nedstovet vask. Dette er f.eks badet hvis jeg ikke vasker det. Han vasker rett og slett ikke,og sier han ikke ser at det er skittent, og gir faen. Stort irritasjonsmoment til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...