Gå til innhold

Hvordan fungerer insektspray?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dreper den bare der og da, eller blir det liggende igjen noe som gjør at insektene ikke nærmer seg igjen? 

Anonymkode: 9bcdf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellige typer. Noen dreper ganske raskt, mens andre fungerer kun tiltrekkende, så er det lim eller noe som insektene blir sittende fast i. 

Middel mot maur fungerer ofte sakte, slik at maurene tar med seg giften til tua og så dør alle sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stan skrev:

Forskjellige typer. Noen dreper ganske raskt, mens andre fungerer kun tiltrekkende, så er det lim eller noe som insektene blir sittende fast i. 

Middel mot maur fungerer ofte sakte, slik at maurene tar med seg giften til tua og så dør alle sammen. 

Men, den første der, hvis man sprayer i vinduskarmen, vil insektene holde seg unna for en stund? Altså, ligger det noe igjen av den flere timer/dager etter at man har sprayet? 

Anonymkode: 9bcdf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, den første der, hvis man sprayer i vinduskarmen, vil insektene holde seg unna for en stund? Altså, ligger det noe igjen av den flere timer/dager etter at man har sprayet? 

Anonymkode: 9bcdf...309

Kommer an på type middel. Ja, det finnes de som har langtidseffekt. 

Hva slags insekter er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Kommer an på type middel. Ja, det finnes de som har langtidseffekt. 

Hva slags insekter er det snakk om? 

Tror de kalles kløverbrunmidd. De er veldig små, men det er mange av de. Kjøpte noe som heter Trinol super permetrin insektspray. Har sprayet både på innsiden og utsiden av vinduet, men likevel kommer det midd inn. Aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 9bcdf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de kalles kløverbrunmidd. De er veldig små, men det er mange av de. Kjøpte noe som heter Trinol super permetrin insektspray. Har sprayet både på innsiden og utsiden av vinduet, men likevel kommer det midd inn. Aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 9bcdf...309

Kan du se midden?

Anonymkode: 55aa4...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de kalles kløverbrunmidd. De er veldig små, men det er mange av de. Kjøpte noe som heter Trinol super permetrin insektspray. Har sprayet både på innsiden og utsiden av vinduet, men likevel kommer det midd inn. Aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 9bcdf...309

Har ikke vært ute for dem, men sjekk med skadedyrbutikken.no. 

De har hjulpet meg med både maur og møll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Har ikke vært ute for dem, men sjekk med skadedyrbutikken.no. 

De har hjulpet meg med både maur og møll. 

Ok, takk for tips. :) 

Anonymkode: 9bcdf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du se midden?

Anonymkode: 55aa4...cf2

Ja, som bittesmå mørke prikker som beveger seg i en hvit vinduskarm. 

Anonymkode: 9bcdf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, den første der, hvis man sprayer i vinduskarmen, vil insektene holde seg unna for en stund? Altså, ligger det noe igjen av den flere timer/dager etter at man har sprayet? 

Anonymkode: 9bcdf...309

Ja. Dreper og "avskrekker", ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne midd bor som regel inni vinduskarmen, altså under listverket til vinduet slik at de i praksis ikke kommer utenfra, men inne treverket fra.
De er et symptom på et vesentlig mer alvorlig problem; Fukt i vinduskonstruksjonen eller inni veggen.

Vi hadde et helvete med det vi kalte for rødlus i vinduene da jeg var liten. Mulig det er en rød fetter av den brune midden din.
Da de vinduene ble byttet ut pga fukt en del år etter at jeg flyttet ut, forsvant også lusene.

Edit; Selve midden i seg selv er ikke farlig, den spiser ikke på huset ditt, men koser seg med plantesaft fra blomster og gress ute. Derfor finnes den også oftest i kjellervinduer eller vinduer med mye vegetasjon rundt. Den er bare utrolig plagsom når den myldrer inne i vinduskarmen..

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Minya skrev:

Sånne midd bor som regel inni vinduskarmen, altså under listverket til vinduet slik at de i praksis ikke kommer utenfra, men inne treverket fra.
De er et symptom på et vesentlig mer alvorlig problem; Fukt i vinduskonstruksjonen eller inni veggen.

Vi hadde et helvete med det vi kalte for rødlus i vinduene da jeg var liten. Mulig det er en rød fetter av den brune midden din.
Da de vinduene ble byttet ut pga fukt en del år etter at jeg flyttet ut, forsvant også lusene.

Takk for svar. Leste at de kunne enten komme fra plenen, eller overvintre i sprekker i treverk og mur. Vinduene er vel høvelig gamle (så det er nok av sprekker), og det er murvegg (med sikkert nok av hull). Har sprayet som en gal med insektspray, men det kommer flere etter en stund, og det blir ikke akkurat bedre etterhvert som dagene går (eggene klekkes på våren). Huff! Tror jeg leste at disse middene søkte til tørre miljøer, og vet folk har vært plaget selv om huset er høvelig nytt, så tror ikke nødvendigvis det er fuktskade. Håper det blir bedre om vinduene byttes, men lurer på om det bare kommer flere fra plenen og murveggen rundt. Utrolig irriterende.

ts 

Anonymkode: 9bcdf...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Leste at de kunne enten komme fra plenen, eller overvintre i sprekker i treverk og mur. Vinduene er vel høvelig gamle (så det er nok av sprekker), og det er murvegg (med sikkert nok av hull). Har sprayet som en gal med insektspray, men det kommer flere etter en stund, og det blir ikke akkurat bedre etterhvert som dagene går (eggene klekkes på våren). Huff! Tror jeg leste at disse middene søkte til tørre miljøer, og vet folk har vært plaget selv om huset er høvelig nytt, så tror ikke nødvendigvis det er fuktskade. Håper det blir bedre om vinduene byttes, men lurer på om det bare kommer flere fra plenen og murveggen rundt. Utrolig irriterende.

ts 

Anonymkode: 9bcdf...309

Som sagt så løste problemet seg i vinduene som ble byttet ut. Dette var ikke spesielt gamle (ca tjue år), men fuktskadde, dårlig utførte vinduer i grunnmur ca tjue cm over plenen, så jeg vil anta at problemet løser seg for deg også så snart vinduene blir byttet ut med nye uten sprekker og tetningen mellom vinduene og muren blir gjort adekvat.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...