Gå til innhold

Fare for å ikke få karakter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette skoleåret har jeg 13 dager og 56 timer fravær. Dette gar vært pga vanlig sykdom som influensa og sterk forkjølelse men også en ganske ille angst. All timefraværet kommer egentlig av angsten som jeg sliter veldig mye med. Har hørt at man kan stryke opptil 10 dager fravær, men jeg går hverken til lege eller psykolog. Er det mulig at jeg går til lege nå og ber om legeattest for fraværet tidligere i år? Jeg kan ikke akkurat bevise at jeg hadde angst de dagene til legen heller.. 

Anonymkode: 4a46f...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verdt et forsøk. Jeg tror absolutt du kan få til det, men da bør du sette i gang allerede nå. Det er ventetid på psykolog.

Anonymkode: 5b41f...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fare for å ikke få karakterer pga fraværet? Jeg sliter mye med psyken, har diagnosen tilbakevendende depresjon og er ikke på skolen i de tunge periodene. Har iallefall dobbelt så mye fravær som deg, da kan det hende jeg underdriver og jeg får karakterer til sommeren. Så lenge man har møtt opp på prøver og sørget for å få et karaktergrunnlag er det jo ikke problem å få karakterer. Men så har jeg attest fra psykolog osv, om du ikke har noen dokumentasjon blir det litt verre. 

Anonymkode: f780b...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du ikke. Du har ingen dokumentasjon på fraværet ditt ettersom du ikke ble fulgt opp av lege eller psykolog i denne perioden. En lege eller psykolog kan ikke gi dokumentasjon på fravær som har skjedd før lege/psykolog-pasient-forholdet. Det er heller ikke slik at du bare kan si at du har angst og dermed få attest. Her må det en faglig vurdering til, og det skjer gjerne over en lang periode.  

Det er kjempesynd at angsten påvirker deg i så stor grad. Jeg synes du skal få hjelp med dette for din egen del. Du må nok likevel belage deg på det fraværet du har. For å være ærlig forstår jeg ikke helt oppstyret da fraværsgrensene ikke er gjeldende før høsten av. Så lenge du har vært på vurderingssituasjoner har du grunnlag nok for karakter. Dersom du har vært borte fra disse og ikke har allerede attest får du nesten bare bite i det sure eplet. 

Anonymkode: 41cb8...035

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har gått til lege/psykolog i denne tiden så kan du nok ikke det.

Anonymkode: c5176...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skoleåret har jeg 13 dager og 56 timer fravær. Dette gar vært pga vanlig sykdom som influensa og sterk forkjølelse men også en ganske ille angst. All timefraværet kommer egentlig av angsten som jeg sliter veldig mye med. Har hørt at man kan stryke opptil 10 dager fravær, men jeg går hverken til lege eller psykolog. Er det mulig at jeg går til lege nå og ber om legeattest for fraværet tidligere i år? Jeg kan ikke akkurat bevise at jeg hadde angst de dagene til legen heller.. 

Anonymkode: 4a46f...ae2

 

Nei det kan du ikke, lege kan kun dokumentere fra nå og ut. 

Anonymkode: c18f8...2a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei det kan du ikke, lege kan kun dokumentere fra nå og ut. 

Anonymkode: c18f8...2a1

 

Edit: ja fra nå og ut skriver jeg men jeg mener jo selvsagt fra når du tar KONTAKT med legen og fremover. 

Anonymkode: c18f8...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skoleåret har jeg 13 dager og 56 timer fravær. Dette gar vært pga vanlig sykdom som influensa og sterk forkjølelse men også en ganske ille angst. All timefraværet kommer egentlig av angsten som jeg sliter veldig mye med. Har hørt at man kan stryke opptil 10 dager fravær, men jeg går hverken til lege eller psykolog. Er det mulig at jeg går til lege nå og ber om legeattest for fraværet tidligere i år? Jeg kan ikke akkurat bevise at jeg hadde angst de dagene til legen heller.. 

Anonymkode: 4a46f...ae2

Har du fått beskjed om at du står i fare for å ikke få karakter? Jeg hadde en del fravær på VGS, men hørte aldri noe om dette og fikk karakter i alle fag... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bekymringen begrunnet i at du har fått advarsel om manglende grunnlag for å sette karakter? I så fall er det bare å skaffe dokumentasjon for hver eneste fraværstime herfra og ut. Du mister ikke karakteren på grunnlag av det som har vært før advarselen, så garder deg med å først og fremst møte opp, og dernest skaffe dokumentasjon, for alt som blir etter advarselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på vgs til neste år må du passe på å få dokumentert og strøket så mye fravær som mulig, i og med at 10% reglen innføres da. 

Ellers er det nok ikke så mye du får gjort med årets fravær nå, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Frøken.stille skrev:

Har du fått beskjed om at du står i fare for å ikke få karakter? Jeg hadde en del fravær på VGS, men hørte aldri noe om dette og fikk karakter i alle fag... 

Ja, jeg har fått advarsel for manglende karaktergrunnlag pga fravær i to fag, pluss advarsel om nedsatt ordenskarakter.

Anonymkode: 4a46f...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fare for å ikke få karakterer pga fraværet? Jeg sliter mye med psyken, har diagnosen tilbakevendende depresjon og er ikke på skolen i de tunge periodene. Har iallefall dobbelt så mye fravær som deg, da kan det hende jeg underdriver og jeg får karakterer til sommeren. Så lenge man har møtt opp på prøver og sørget for å få et karaktergrunnlag er det jo ikke problem å få karakterer. Men så har jeg attest fra psykolog osv, om du ikke har noen dokumentasjon blir det litt verre. 

Anonymkode: f780b...2f2

Nei, man får normalt sett ikke karakter i faget dersom man er borte i mer enn 15% av skoletimene. Fraværgsrensen skal også senkes til 10% neste skoleår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du skriver ikke noe om du har fått varsel eller ikke. 

Det er jo også en fare for nedsatt i orden om du har mye udokumentert fravær. Ved ethvert fravær er du jo pliktig til å dokumentere enten gjennom egenmelding eller på annen måte. 

Ikke vurdering i fag kommer an på om faglærer har fått nok vurderinger på deg. Har du vært borte på prøver? Har du gjort alle innleveringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Nei, man får normalt sett ikke karakter i faget dersom man er borte i mer enn 15% av skoletimene. Fraværgsrensen skal også senkes til 10% neste skoleår. 

Jeg trodde det fortsatt var opp til den enkelte lærer i år? Vet de har lov til å nekte å vurdere eleven i ett fag, men ikke gi nedsatt karakter pga manglende oppmøte.

Advarsel om at du muligens mister karakter betyr ikke at du blir å miste karakteren, snakk med faglærer. Og gjerne med rådgiver/kontaklærer om situasjonen din. Med mindre du skal ut i lære er det ikke verdens undergang med litt fravær og nedsatt orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du er i fare for å ikke få karakter? Jeg har hatt mer fravær enn det både på vg1 og vg2, og aldri fått noen som helst kommentar om at jeg står i fare for å ikke få karakter eller noe som helst. 

Anonymkode: ee8fd...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du er i fare for å ikke få karakter? Jeg har hatt mer fravær enn det både på vg1 og vg2, og aldri fått noen som helst kommentar om at jeg står i fare for å ikke få karakter eller noe som helst. 

Anonymkode: ee8fd...aa5

Det avhenger nok av at hun har vært borte i vurderingssituasjoner. Dersom man kun har har 5 fraværsdager, men alle disse er på vurderingssituasjoner i ett fag kan man faktisk stå i fare for å ikke få karakter. 

Anonymkode: 41cb8...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du bør gjøre er å kontakte faglærer i de to fagene og spørre hva du kan gjøre for å ta igjen det de mangler for å kunne gi deg vurdering.

Anonymkode: d35a5...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lege og rådgiver for å finne best mulig løsning. 

Ved vanlig langvarig sykdom (si influensa eller vannkopper) kan man få strøket fravær etter en viss mengde dager. Ved kronisk sykdom kan man få strøket 10 dager. Det er opp til legen din å vurdere om tilstanden vurderes som kronisk "nok" (selv om du har noe som ikke varer livet ut kan det hende at sykdommen vurderes som så omfattende og langvarig at den kan defineres som kronisk). 

Det går dessverre ikke an å stryke timefravær ut fra dette - helt hull i hodet hvis du spør meg, men sånn er det nå. 

Et varsel om manglende karakter er nettopp et varsel, og det blir sendt ut så tidlig sånn at du får mulighet til å gjøre det hele godt igjen. Snakk med læreren i morgen og hør hva du kan gjøre. Det vil være mulig for deg å få en generell legeerklæring. Jeg vil uansett råde deg til å gå til legen for å få bukt med problemene dine. 

Anonymkode: 61147...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...