Gå til innhold

Forstyrret førerhund, forårsaket trafikkulykke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gammel sak, men problemstillingen er fortsatt aktuell. Jeg bet meg merke i disse detaljene i denne saken. 

http://www.vg.no/forbruker/helse/dyrene/farlig-aa-forstyrre-foererhunder/a/55482

 

Sitat

 

Fra den andre siden av veien hørte den blinde kvinnen to personer som ropte.

- Jeg forsto ikke før det var for sent at de ville ha hundens oppmerksomhet, forteller Halvorsen.

Førerhunden skar ut i veibanen. Halvorsen hørte det hvine i bremser før hun ble truffet av en bil.

 

Å forstyrre  en førerhund er ille nok i seg selv, men å rope på en hund når man selv er på den andre siden av en trafikkert vei virker som direkte ondskap. Hva i alle dager kan disse to ha tenkt på? Vil man klappe en førerhund kan man jo skylde på tankeløshet eller uvitenhet, jeg kan ikke se at tankeløset og uvitenhet skal kunne unnskylde det disse to gjorde. Til overmål forsvant disse to drittsekkene uten et ord etter at de hadde forårsaket en ulykke som lett kunne ha tatt livet/skadet av både bilfører, hund og hundeeier.

Ren spekulering, jeg vet, men finnes det noen som helst grunn til at de gjorde det de gjorde, annet enn ondskap? Det at det var en førerhund gjør jo saken ekstra ille, men det er jo på ingen måte akseptabelt å lokke en "vanlig" hund ut i den trafikkerte veien heller

 

 

 

  •  

Anonymkode: 30c20...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er mer ubetenksomhet enn ondskap det dreier seg om. Jeg har også hund, riktig nok ikke førerhund, men en som ser veldig søt og valpete ut. Når vi er ute på tur opplever vi stadig at helt fremmede mennesker står på andre siden av veien og prøver å få opmerksomheten hennes. Folk er rare..

Anonymkode: ed189...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forstår ikke at førerhunder jobber og hvordan de jobber sammen med sin eier. 

 

Anonymkode: 4bd59...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 FOLK ER IDIOTER!

 Enkelt og greit!

Anonymkode: 34622...0fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

 FOLK ER IDIOTER!

 Enkelt og greit!

Anonymkode: 34622...0fd

100000+

Anonymkode: 8ee89...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan hun være helt sikker på at det var hunden de prøvde å få kontakt med, når hun ikke hørte hva de sa? 

Det er uansett idiotisk å stole så mye på en hund, at du legger livet ditt i hendene (labbene) til den. 

Anonymkode: 6268a...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mangler nok mye kunnska. Som blindeforbundet selv har sagt i en av sine kampanjer tror enkelte at førerhunde ikke lar seg distrahere. Det gjør de selvsagt, de er dyr.

Hvis det ikke er kunnskapen det skotter på tror jeg det handler om blindhet (pling) for søte hunder. Samme hva de gjør, og hvem de går med vil de bort for å kose eller lokke på dem. De ser rett og slett ikke farene eller trøbbelet de skaper. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan hun være helt sikker på at det var hunden de prøvde å få kontakt med, når hun ikke hørte hva de sa? 

Det er uansett idiotisk å stole så mye på en hund, at du legger livet ditt i hendene (labbene) til den. 

Anonymkode: 6268a...827

Hunden er jo mer oppegående enn disse idiotene av noen mennesker. Jeg synes det er flott hva hunder kan tilby synshemmede mennesker. Det eneste det forventes av medmennesker er hensyn. 

Anonymkode: 6005b...66b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap og erfaring med hunder generelt og førerhunder spesielt, bør inn i læreplanen på grunnskolen, i tillegg til at foreldre bør bidra med dette.

Anonymkode: c76a0...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan hun være helt sikker på at det var hunden de prøvde å få kontakt med, når hun ikke hørte hva de sa? 

Det er uansett idiotisk å stole så mye på en hund, at du legger livet ditt i hendene (labbene) til den. 

Anonymkode: 6268a...827

Lokkelyder som folk lager for å få kontakt med hunder er ganske gjennkjennbare, selv om du er blind. Samtidig,  det kan ha vært en annen hund like ved dem også som de lokket på. Umulig å vite, men de stakk fra stedet - enten følte de seg skyldig eller så ble de redde for at de uriktig skulle bli anklaget, eller de så ikke situasjonen. 

Poenget er vel uansett at førerhundene også lar seg avlede, så ikke la en førerhund bli distrahert unødig. De takler utrolig mye, men ikke alt, og som alle har de sine svake øyeblikk - som du kan se i videoen ;) 

førerhunder er et utrolig viktig hjelpemiddel for mange. De girbrukeren en helt annne mulighet til å fungere i hverdagen, og bevege seg rundt. Brukeren kan stole mye på huden, fordi de er godt trent. Selvsagt er det en risiko å ta, for det er jo dyr, men det er vel verdt det - og det sier vel litt om hvor mye de er verdt for brukeren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...