Gå til innhold

Schizofren som ikke vil ha profesjonell hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En person jeg bryr meg veldig om er schizofren og sliter veldig med splitted personality og paranoia av og til vrangforestillinger. Men vedkommende vil ikke gå til psykolog. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe?  Vet det ikke er så mye å gjøre men personen vil ikke ha det sånn lenger men er redd for helsesystemet. Jeg tenker på alternativ medisin,  akupunktur for psyken eller aktiviteter for å få hodet over på noe annet eller mat som påvirker kjemien i hjernen eller noe? 

Anonymkode: fc983...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En person jeg bryr meg veldig om er schizofren og sliter veldig med splitted personality og paranoia av og til vrangforestillinger. Men vedkommende vil ikke gå til psykolog. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe?  Vet det ikke er så mye å gjøre men personen vil ikke ha det sånn lenger men er redd for helsesystemet. Jeg tenker på alternativ medisin,  akupunktur for psyken eller aktiviteter for å få hodet over på noe annet eller mat som påvirker kjemien i hjernen eller noe? 

Anonymkode: fc983...a3c

Snakk med hans/ hennes nærmeste pårørende om det. De og/eller du kan gi bekymringsmelding til Kommunen slik at de kan sørge for å hjelpe han/ henne.

Anonymkode: 8974e...96e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person jeg bryr meg veldig om er schizofren og sliter veldig med splitted personality og paranoia av og til vrangforestillinger. Men vedkommende vil ikke gå til psykolog. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe?  Vet det ikke er så mye å gjøre men personen vil ikke ha det sånn lenger men er redd for helsesystemet. Jeg tenker på alternativ medisin,  akupunktur for psyken eller aktiviteter for å få hodet over på noe annet eller mat som påvirker kjemien i hjernen eller noe? 

Anonymkode: fc983...a3c

Du kan også kontakte TIPS

"TIPS retter seg spesielt mot unge mennesker som er i ferd med å utvikle en alvorlig psykisk lidelse. TIPS er et trygt sted å begynne.

TIPS telefonen 51 51 59 59
Telefonen er betjent hverdager fra 08.00-15.00." http://www.tips-info.com/kontakt-oss/

 

 

Anonymkode: 8974e...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite Ørn er en interesseorganisasjon for psykisk helse, de jobber for frihet til å velge medisnfri behandling. Disse folka har garantert noen tips for alternativ behandling om han kontakter dem. De har støttetelefon også.
Jeg har en venninne som stadig ble innlagt pga. psykoser, som møtte Ailo Gaup som var sjaman og gikk på kurs hos han, der lærte hun å forstå det og å takle det. Dette er mange år siden og hun har ikke vært psykotisk etterpå. Men Ailo er død, så jeg vet ikke hvem konkret jeg skal anbefale, men jeg tror disse vet:
http://hviteorn.no/formalet/
https://www.youtube.com/user/Hviteorn
Han her har jeg møtt, han virket veldig ålreit. Det står at han hadde diagnosen schizofreni faktisk:
https://www.youtube.com/watch?v=iTsZnFbpqUE

Endret av Isabel70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med hans/ hennes nærmeste pårørende om det. De og/eller du kan gi bekymringsmelding til Kommunen slik at de kan sørge for å hjelpe han/ henne.

Anonymkode: 8974e...96e

Pårørende vet om det og kan ikke tvinge til behandling siden personen er myndig.. Problemet her er jo at personen ikke stoler på helseetat eller kommunale tilbud,  så alternative tiltak alternativ behandling eller f eks organisasjoner med støttetilbud som ikke går under stat og kommune er mer det jeg tror jeg kan få med vedkommende på 

Anonymkode: fc983...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pårørende vet om det og kan ikke tvinge til behandling siden personen er myndig.. Problemet her er jo at personen ikke stoler på helseetat eller kommunale tilbud,  så alternative tiltak alternativ behandling eller f eks organisasjoner med støttetilbud som ikke går under stat og kommune er mer det jeg tror jeg kan få med vedkommende på 

Anonymkode: fc983...a3c

Det finnes privatpraktiserende leger, psykiatere og psykologer. Kan det være en løsning for personen?

Jeg ville uansett gitt beskjed til kommunen og/ eller personens fastlege fordi at når man går ubehandlet med så alvorlig psykisk sykdom kan man bli stadig dårligere og det er derfor viktig med rask hjelp.

Ta en prat med TIPS

Anonymkode: 8974e...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dette mennesket er i stand til å klare seg selv og ikke løper naken rundt i byen så kan man ikke tvinge det til behandling.

Anonymkode: 564ad...0cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dette mennesket er i stand til å klare seg selv og ikke løper naken rundt i byen så kan man ikke tvinge det til behandling.

Anonymkode: 564ad...0cd

Psykoser er vel grunnlag for tvang? Ubehandlet Schizofreni kan ende kjedelig..Da er det bedre han oppsøker hjelp frivillig, mens leken enda er god..

Anonymkode: 4a39d...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge dette mennesket er i stand til å klare seg selv og ikke løper naken rundt i byen så kan man ikke tvinge det til behandling.

Anonymkode: 564ad...0cd


Ja det er det jeg også mener. Derfor uaktuelt å melde til kommunen eller lignende, ville vært respektløst og gjort vont værre.. Ønsker heller å inspirere til sunne livsforandringer eller vaner og tiltak som kan være med på å sette hjernen i balanse og øke livsverdien så personen kan starte å like den siden av livet bedre, og kanskje huske på det når noen av de andre personlighetene og paranoiaen og suicidalen kommer frem.
hilsen meg som startet tråden

Anonymkode: fc983...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykoser er vel grunnlag for tvang? Ubehandlet Schizofreni kan ende kjedelig..Da er det bedre han oppsøker hjelp frivillig, mens leken enda er god..

Anonymkode: 4a39d...db9

Ikke nødvendigvis. Du skal være en fare for deg selv eller andre og/eller få muligheten til bedring vesentlig forringet uten behandling før det kan brukes tvang. 

Anonymkode: 5a68b...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Ja det er det jeg også mener. Derfor uaktuelt å melde til kommunen eller lignende, ville vært respektløst og gjort vont værre.. Ønsker heller å inspirere til sunne livsforandringer eller vaner og tiltak som kan være med på å sette hjernen i balanse og øke livsverdien så personen kan starte å like den siden av livet bedre, og kanskje huske på det når noen av de andre personlighetene og paranoiaen og suicidalen kommer frem.
hilsen meg som startet tråden

Anonymkode: fc983...a3c

Man har ikke flere personligheter om man har schizofreni. Har man did, så kan personligheten vøre spaltet i ulike deler, men det er noe helt annet.

Anonymkode: 5a68b...0f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

En person jeg bryr meg veldig om er schizofren og sliter veldig med splitted personality og paranoia av og til vrangforestillinger. Men vedkommende vil ikke gå til psykolog. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe?  Vet det ikke er så mye å gjøre men personen vil ikke ha det sånn lenger men er redd for helsesystemet. Jeg tenker på alternativ medisin,  akupunktur for psyken eller aktiviteter for å få hodet over på noe annet eller mat som påvirker kjemien i hjernen eller noe? 

Anonymkode: fc983...a3c

Dersom personen er diagnostisert med denne diagnosen av profesjonelt helsepersonell, så er vel personen inneni et behandlingssystem? Er personennså syk at det er behov for enten innleggelse eller endring av medisinering, så kontakter du fastlegen eller kommunelege. 

Anonymkode: af719...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykoser er vel grunnlag for tvang? Ubehandlet Schizofreni kan ende kjedelig..Da er det bedre han oppsøker hjelp frivillig, mens leken enda er god..

Anonymkode: 4a39d...db9

Så lenge han ikke er til skade for seg selv eller andre, og klarer seg selv så er ikke psykoser grunnlag for tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niks, ville ikke gått til psykolog som noen her foreslår. De snakker bare om uviktige og uvesentlige ting, drøyer temaer som ikke har noe med problemet å gjøre, gjentar seg selv til stadighet (som om de tror man ikke legger merke til det), finner opp "roten til problemet" + ilegger deg et eller annet som ikke stemmer.

Ja de prøver selvfølgelig å gjøre alt dette fordi det er jo tross alt deg pengene kommer fra og bestemmer du deg for å slutte blir de redde og nervøse fordi de skjønner at pengekilden drar sin vei og prøver dermed å beholde deg så lenge som mulig, sier etter hver time "du kan jo ta en time til og bestemme deg da .., blablaba". 

Annen ting er at når de skjønner hvor det bærer hen (altså du vil dra fordi du skjønner at her kommer du ingen vei) så er de raske med å ta opp telefonen og vil ha deg sendt til noe annet tilbud. Skjer det må du bare stå på ditt, det tok meg en stund å komme meg vekk og skal aldri mer tilbake til et slikt sted igjen. 

Tenkte bare jeg skulle komme med min erfaring når jeg ser andre sier ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke litt rundt på matintoleranser og schizofreni, jeg mener å huske det har stått artikler om dette i Helsemagasinet VOF, kanskje du kan ringe redaksjonen og høre hvilket blad det var snakk om? Streng diett og sterke kosttilskudd brukes som behandling av schizofreni, men det må gjøres i samarbeid med fagfolk! 

I tillegg håper jeg du tar ansvar for deg selv, og din egen helse, det er veldig krevende å skulle hjelpe alvorlig psyke mennesker. Du må selv sette grenser, så du ikke sliter deg ut på dette, hvis hen ikke vil ha hjelp er det INGENTING du kan gjøre. Fest din egen maske før du hjelper andre sier de på fly. En viktig tanke.. <3 

Anonymkode: fff6c...851

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vanskelig å gi svar når du ikke gjør det klart hvilke(n) diagnose vedkommende egentlig har. Har hen schizofreni, dissosiativ identitetsforstyrrelse (did), begge deler (noe som er uhyre sjeldent) eller ingen diagnose i det hele tatt?

Anonymkode: 24c32...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...