Gå til innhold

Autisme :( ? kan det være det? er det noen som vet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten en på 14 mnd . 

 Han har vært en snill baby helt fra starten av , flink til å sove natten igjennom flink til å spise osv . 

 Men nå som han er 14 mnd klarer han feks ikke å si mere enn mamma og pappa og besta( bestefar) 

Lager sånn motorsykkel lyder med munnen , men det er liksom det , han snakker nesten aldri sånn mumling babylyder feks. 

 

Men han er flink til å forstå ting , faren jobber i nordsjøen og han vet feks hva skype er og er han i andre ennen av rommet og jeg sier skal vi snakke med pappa kommer han løpende og vil ringe .  Han lytter også vist jeg sier navnet hans og ber han lukke feks skuffen . 

 

Men han er liksom så mye i sin egen verden vist vi skal ut på trille tur sier han ikke et ord i vognen han sitter der liksom bare snill og fornøyd, men når vi feks kommer inn på et senter gir han tegn på at han vil ut av vogna og gå mens han feks holder i hånden da pleier han å liksom le og lage litt lyder og vist vi kommer til ( leke hjørnet ) pleier han å leke med lekene . Er det andre barn der pleier han ikke å gå bort med engang til dem kan han liksom fint bare leke alene :(

 

Når vi er hjemme er det mere gøy å ta på ledninger gå bak tv slå på komfyren ta ut alle grytene fra kjøkken skapet åpne skuffer sette seg i skuffene,leke med flasker :/ han kan leke med bilene sine men som oftest bare snurre de rundt han har også sånn gå leke den pleier han å leke fint med. 

 Men når vi er med kusine/fetter er han liksom ikke så inntressert i å leke med dem , kan hende de leker sammen av og til at feks eldste kusina hopper rundt gjør grimaser å prøver å få han til å le da ler han godt. 

 

Han liker godt å kose med mormoren feks og blir glad når onkel kommer på besøk smiler litt blir sjenert. 

 

Ting som bekymrer meg er at han liksom ikke krever så mye av seg ei heller griner ( kun vist han feks har vondt i msgen tennene er veldig trøtt feks\Sulten. 

 

Han elsker ipad iphone og kan godt se på forskjellige tegnefilmer . 

Anonymkode: 131e9...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Språket bør du ihvertfall ikke bekymre deg for. Helt vanlig at et barn på bare ett år ikke sier noe mer enn mamma/pappa! Det er først når barna blir 2-3 år at man kan begynne å tenke at det er noe galt dersom de fortsatt sier veldig lite. 

Jeg synes det høres ut som et normalt barn, men det er selvsagt ingen her som kan fortelle deg det. Går han i barnehage, bør du snakke med de ansatte der dersom du er bekymret, hvis ikke tar du det opp med helsesøster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du beskriver et normalt barn. Ville blitt bekymret dersom han ikke ga blikk kontakt da....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også han høres helt normal ut. Barn leker heller ikke sammen når de er så små. Og jenta her sa nesten bare mamma og pappa til hun ble to år, først da begynte det å komme forståelige ord. Hun prøvde seg heller ikke på å prate så mye.

Det at han ikke gjør så mye ut av seg følelsesmessig er heller ikke noe jeg ville vært urolig for. Autistiske barn kan ofte reagere sterkt følelsesmessig f.eks. hvis rutiner og vaner blir endret.

Anonymkode: e81ae...8e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som bare er helt hysterisk kansje,  

 Han kan gi blikk kontakt men ikke veldig mye ,vist jeg spør hvor han skal feks når han klatrer ned ifra sofaen pleier han å se meg i øynene med litt sånn lurt blikk før han forsvinner , men nærhet vil han også ha ,leste at de ikke er kosete . 

 

Anonymkode: 131e9...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd?! Han er jo bare såvidt over året... Slapp av litt. Kos deg med det som høres ut som et normalt og snilt barn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyres ut som et normalt rolig barn. :) du kan snakke med helsesøstera om du framleis er urolig. Evt barnehagen - om han går i det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å Google og innfinn deg i at du har et helt normalt barn. Jeg har møtt mange ettåringer i løpet av mine 10 år som bhglærer, og din viker ikke fra normalen slik som du beskriver han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns gutten din høres ut som en fin gutt, jeg. Kos deg. 

Språket kommer etterhvert. :)

Bare å fortsette å prate med han og lese bøker og pekeleker osv så kommer det når det skal.

Det er ganske mye en liten gutt skal lære seg og det er vanskelig å lære alle ting samtidig. Han løper skrev du, så da har han konsentrert seg om det nå, å lære å gå og løpe. 

 

Anonymkode: 53dc3...287

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av våre fire barn sa ikke et pip før hun var nesten tre år. Bare satt og tittet rundt seg og fulgte med på det som skjedde. Jeg, og flere med meg, var veldig bekymret men plutselig en dag rett før hun fylte tre så begynte hun å prate. Lange, komplette setninger med mening. Hun hadde rett og slett sittet og øvd inni seg og tygget på ordene. Men man kan trygt si hun har tatt igjen. Skravla går nå ustanselig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar dere :)

Det var til utrolig stor hjelp , skal slutte å google og heller bare slappe litt mere av fremover nå. 

 

Tanken hadde vel aldri slått meg om ikke en bekjent ikke hadde babblet om at min unge var så snill alt for snill og at det var unormalt osv osv kom en del fra ho som gjorde at jeg pluttselig begynte å lese google og se etter tegn osv :/ 

Anonymkode: 131e9...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min autistiske sønn var 14 mnd var det illsint hyling store deler av dagen og en ikke eksisterende frustrasjonsterskel.

Han er rolig og grei så lenge han vet hva som skal skje men alt nytt medfører utbrudd.

Anonymkode: cbf95...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av TS. Noen utvikler språk litt senere :) Min mann var veldig sen, han hadde ikke ordentlig språk før han var 5-6. Nå er han en fullstendig normal oppegående mann med lang og hard utdannelse. Ingenting galt med han.

Anonymkode: c846f...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har flere med autisme i familien og kjenner ikke igjen noe av dette. Nå er jo alle med autisme forskjellige, men å være "enkle" som småbarn er de vel ikke akkurat kjent for.

Anonymkode: be711...628

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du beskriver et helt normalt barn, jeg! Han er jo bare 14 mnd, så at han ikke har mange ord, er jo helt vanlig. Og lek med andre barn kommet etterhvert. (Jeg jobber forresten med barn og har en god del kunnskap både om normalutvikling og autisme).

Anonymkode: 01d09...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://autismeforeningen.no/akershus/autisme-hos-ettaringer/

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/autisme-symptomer-og-tegn-11726.html

Ta en titt på disse lenkene angående autisme hos små barn. Du kan også snakke med helsesøster om disse tingene, som vet mye om utvikling i forhold til alder, og hun/han har mer å sammenligne med enn du selv. Samspill i lek er ikke vanlig i den alderen, og språk varierer veldig fra barn til barn. Antakelig kommer du til å gå igjennom disse sidene og se at barnet ditt er helt normalt :)

Anonymkode: 6cab6...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres veldig normal ut ;) Det er ikke vanlig at barn i den alderen leker sammen. De leker mest i sin egen verden. Jeg kan svært lite om autisme, men synes ingen av de tingene du ramser opp virker unormalt for et 14 mnd  gammelt barn. Ikke bekymre deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 4 har aldri hatt ett språk, han ga ikke blikkontakt før han var 3, leker ikke med andre barn, var ikke en enkel baby, spiste ikke fast føde før han var bikket to og vel så det og omtrent samtidig kom gangen. Spiser kun en håndfull matvarer. Han er autistisk og en fantastisk gutt selv med utfordringer.

Synes det høres ut som ditt barn følger kurven sin perfekt.

Anonymkode: b3c35...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...