Gå til innhold

Jeg trenger hjelp / råd ifht å gå ned i vekt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle ønske jeg kunne gitt en av dere hundre roser, hvis du klarer "finne løsningen" på problemet mitt...

Det har seg slik at etter mitt 3 barn, klarer jeg ikke gå ned i vekt. UANSETT hva jeg gjør.

Etter første barn gikk jeg ned 17 kg med lavkarbo. Etter andre barn gikk jeg ned 15 kg med lavkalori. Nå har jeg prøvd begge deler, og ingenting fungerer. Jeg har også gått mye tur, dvs rundt en time daglig og jeg trener på romaskin et par ganger i uken, middels intensitet, 30 min.

Har også prøvd 5:2, men gikk utrolig nok OPP i vekt på denne, antakelig fordi jeg spiste "for mye" (dvs det jeg fikk anbefalt via Lifesum å spise) de dagene jeg ikke fastet.

Jeg har lavt stoffskifte og er medisinert. Usikker på om det er optimalt pr i dag, men føler meg i alle fall bra og pleier få symptomer dersom jeg er undermedisinert. Jeg er insulinresistent. Har fått metformin uten at dette hjelper på vekten.

Dette er hva jeg gjør i dag:

Spiser 1450 kalorier daglig. Fører alt inn i Lifesum appen. Trener/går turer slik som nevnt over. Spiser opp mot 1800-2000 kalorier fredag og lørdag . Dette sammenlagt gir meg 11250 pr uke - og rundt 1600 kalorier i gjennomsnitt daglig. Spiser aldri opp de kaloriene jeg forbrenner ved tur/roing.

I følge BMR kalkulatorer, skal jeg ha 1600 kalorier bare for å overleve (ligge i en seng dagen lang). Jeg skal ha 2100 kalorier daglig for å funke. Og dersom jeg følger "alle råd" ifht slanking, som sier 500 kalorier under dette, så ender jeg opp på nettopp 1600...

Jeg er 174 høy, veier 87 kg pr i dag.

 

Så hvorfor rikker ikke vekten seg? for øyeblikket går den verken opp eller ned. Jeg har nå holdt på med dette  i rundt 3 mndr. Begynner bli utålmodig og lei.  Ikke klar for å "prøve litt lenger, for plutselig løsner det". Nope . Finnes det noe tilskudd jeg burde ta? noe som virker?

Det skal sies at jeg skulle ønske jeg hadde tid til treningssenter men klarer ikke stappe det inn i et hetisk tidskjema. Lettere å gå ut døren på tur eller ro foran tv.

 

Som sagt, jeg trenger hjelp. Hvor eller hva er feilen?? Er skikkelig lei meg nå.....

Anonymkode: 9271a...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Siden du har lavt stoffskifte og går på medisiner så burde du rådføre deg med legen for lavt stoffskifte kan være en utfordring mht vektnedgang som du sikkert vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rådført meg med legen,men det eneste han sier er:spis sunt og beveg deg mer. 

Noe så irriterende. Lite hjelp å hente hos han dessverre.

 

Vil gjerne ha flere innspill. 👍

Anonymkode: 9271a...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer (1450 kcal er ALT for lite). Dropp dietter, men spis sunt og variert. Og tren mer variert. Du må få inn hard styrke, samt mer kondisjon i treningen. Å gå tur er ikke trening! 

Anonymkode: a048a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rådført meg med legen,men det eneste han sier er:spis sunt og beveg deg mer. 

Noe så irriterende. Lite hjelp å hente hos han dessverre.

 

Vil gjerne ha flere innspill. 👍

Anonymkode: 9271a...e77

Det er kanskje det mest fornuftige rådet jeg har hørt.

Husk at kaloriinntaket ditt skal være netto -300-500 av vedlikeholdsinntaket. Dvs. Mat-mosjon=energioverskudd.

De 1600 kaloriene har du nok misforstått litt da de fleste slike utregninger tar utgangspunkt i "normal bevegelse". Spis 1,5g proteiner pr. Kg kroppsvekt og ellers bare fyll på med karbohydrater når du har behov for det, uten å sprenge kalorigrensa di, så skal det egentlig ikke så mye trening til for å minske vekta.

Nå er jeg klar over at folk er forskjellige, men jeg har selv hypotyreose og jeg har aldri hatt problemer med å gå hverken opp eller ned i vekt så lenge jeg har vært riktig medisinert.

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Cyrus skrev:

Det er kanskje det mest fornuftige rådet jeg har hørt.

Husk at kaloriinntaket ditt skal være netto -300-500 av vedlikeholdsinntaket. Dvs. Mat-mosjon=energioverskudd.

De 1600 kaloriene har du nok misforstått litt da de fleste slike utregninger tar utgangspunkt i "normal bevegelse". Spis 1,5g proteiner pr. Kg kroppsvekt og ellers bare fyll på med karbohydrater når du har behov for det, uten å sprenge kalorigrensa di, så skal det egentlig ikke så mye trening til for å minske vekta.

Nå er jeg klar over at folk er forskjellige, men jeg har selv hypotyreose og jeg har aldri hatt problemer med å gå hverken opp eller ned i vekt så lenge jeg har vært riktig medisinert.

Lykke til 😊

Jo det er et fornuftig råd, men jeg gjør jo det! Har økt på med romaskinen, samt går jo daglige turer på 1 time. Det er kanskje ikke trening, men jeg er i bevegelse. Og jeg sitter ikke på rumpa resten av dagen heller. Er i aktivitet hele dagen på jobb og jeg har barn som krever sitt og gjør at jeg er mye i farten.

 

Jeg tror ikke jeg har misforstått utregningen. Tok en slik kalkulator nå igjen og her er resultatet:

Your BMR value is:

1615

This means that your body will burn 1615 calories (6762 kilojoules) each day if you engage in no activity for the entire day.

Your daily calorie requirement is 2221 calories (9299 kilojoules).

These calculations are for a female of 41 years of age with the height, weight and lifestyle you specified.

 

Her står det jo at 1615 kalorier er det jeg forbrenner uten noe som helst aktivitet. Jeg oppga lett aktivitetsnivå, med trening 1-3 ganger pr uke noe som stemmer.  Mulig jeg har misforstått det jeg leser, da er det supert om en av dere kan forklare :)

Jeg tror i grunnen ikke at 1450 er for lite, da jeg øker på i helgene og lander da på ca 1600 kalorier daglig i snitt.

Det sies at de med hypotyreose må legge seg lavere i kalorinivå enn de uten denne sykdommen. Jeg har derfor lagt meg noe lavt. Har venninner med samme problem, også medisinerte, og de klarer ikke gå ned i vekt før de er nede på 1200 kalorier daglig. Kan hende det er det som er cluet, at jeg ligger for høyt, ikke for lavt.

Jeg vil gjerne ha innspill på nettopp det, fra andre /flere med hypotyreose. Jeg gjentar at jeg også er insulin resistent. Noe som gjør det enda litt vanskeligere....dessverre.

 

ts

Anonymkode: 9271a...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er et fornuftig råd, men jeg gjør jo det! Har økt på med romaskinen, samt går jo daglige turer på 1 time. Det er kanskje ikke trening, men jeg er i bevegelse. Og jeg sitter ikke på rumpa resten av dagen heller. Er i aktivitet hele dagen på jobb og jeg har barn som krever sitt og gjør at jeg er mye i farten.

 

Jeg tror ikke jeg har misforstått utregningen. Tok en slik kalkulator nå igjen og her er resultatet:

Your BMR value is:

1615

This means that your body will burn 1615 calories (6762 kilojoules) each day if you engage in no activity for the entire day.

Your daily calorie requirement is 2221 calories (9299 kilojoules).

These calculations are for a female of 41 years of age with the height, weight and lifestyle you specified.

 

Her står det jo at 1615 kalorier er det jeg forbrenner uten noe som helst aktivitet. Jeg oppga lett aktivitetsnivå, med trening 1-3 ganger pr uke noe som stemmer.  Mulig jeg har misforstått det jeg leser, da er det supert om en av dere kan forklare :)

Jeg tror i grunnen ikke at 1450 er for lite, da jeg øker på i helgene og lander da på ca 1600 kalorier daglig i snitt.

Det sies at de med hypotyreose må legge seg lavere i kalorinivå enn de uten denne sykdommen. Jeg har derfor lagt meg noe lavt. Har venninner med samme problem, også medisinerte, og de klarer ikke gå ned i vekt før de er nede på 1200 kalorier daglig. Kan hende det er det som er cluet, at jeg ligger for høyt, ikke for lavt.

Jeg vil gjerne ha innspill på nettopp det, fra andre /flere med hypotyreose. Jeg gjentar at jeg også er insulin resistent. Noe som gjør det enda litt vanskeligere....dessverre.

 

ts

Anonymkode: 9271a...e77

Du er vel på jevnlig kontroll med stoffskiftet ditt? Jeg hadde begynt med å sjekke at dosering av Levaxin er korrekt. Om stoffskiftet er bra så er det nok rett og slett bare å spise mindre 😕 

Er du insulinresistent bør du kjøpe deg ALA. Det er reseptbelagt i Norge på grunn av konkurransehensyn til insulinprodusenter. Men i Sverige får du det på helsekosten. Som diabetiker har jeg halvert insulindosene mine etter at jeg begynte å ta det. En dagsdose på 1-1,6g bør gjøre susen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...