Gå til innhold

Info ved henting i barnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 4 år som går i barnehage. Dette er mitt første barn, så vet ikke helt hva jeg kan forvente av barnehagen...

Men veldig usikker på om han blir sett i løpet av dagen :( Det er mange barn og få voksne, så usikker på om de klarer å følge med. Når jeg henter og spør om det har gått bra i dag, får jeg bare til svar at ja det har gått bra. Noen ganger kan de fortelle hva avdelingen har gjort eller spist, men aldri noe som viser meg at de har sett barnet mitt... Aldri noe som: I dag har han lekt med den eller det, eller sagt ditt eller datt...

Er det vanlig med så lite info??

Anonymkode: 3290b...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vårt barn går i en liten bhg, men der er de flinke på å gi info. Vi får høre hva han har spist og hvem han har lekt med den dagen.. Om noe spesielt har skjedd osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en snakk med lederen i barnehagen og vært helt ærlig om dine oppfattelser av manglende informasjon. Si at de svarer kort, og det gjør det usikker på om barnet faktisk blir sett. Snakker barnet noe selv om hva som skjer i barnehagen iløpet av dagen?

Ved henting pleier både jeg og mannen få litt informasjon med jevne mellomrom, og de virker å gi info til alle(ikke nødvendigvis samme dag, men generelt).

Noen dager står de lenge med meg, andre dager lengre med en annen forelder. 

Men vi får vite hva de har gjort gjennom månedsbrev, tavle i gangen hvor de skriver hva de har gjort, samt samtaler ved henting/levering. 

Det skal sies at jeg bor i en bydel hvor mange foreldre er "krevende" i den forstand at det er endel ressurssterke foreldre som er opptatt av barn/kvalitet på barnehager. Så barnehagene her får veldig god score, og de ansatte blir jo stilt ovenfor forventninger. De er vant til engasjerte foreldre, og dermed lager de jo opplegg for dette. 

Men ja, jeg får noe informasjon og hører at de forteller foreldre om ting jeg kan ha sett selv hos andre barn ved levering tidligere på dagen(både positive og mindre "positive" ting). 

Jeg hadde ikke funnet meg i dette, og du burde gi beskjed til leder og FAU i tilfelle flere føler på det samme og de trenger endre kulturen i barnehagen på tilbakemeldinger.

Vi gjorde det på en bestemt situasjon(tilvenning og noen litt misfornøyde foreldre der), og det tok de med i evaluering fordi vi i FAU påpekte det og etterlyste bedrede rutiner ved tilvenning.

Anonymkode: 6ed97...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tror jeg ikke er vanlig. Men det er i det minste bedre enn at de ansatte finner på ting, som de gjorde i vår forrige bhg. Fant det ut ved at vårt barn og andre barn fortalte identiske historier uavhengig av hverandre, som ikke stemte overens med det de ansatte sa. (Men det virket mer som de prøvde å gi inntrykk av at alt var mye bedre enn det var, enn at de ikke visste.)

I den bhg vi har nå får vi info hver dag, om de har gjort noe spesielt, hvordan vårt barn likte dette osv. Om vi spør kan de også svare på hvem han har lekt med og hvor mye han har spist. Og det selv om de er 25 på avdelingen, noe jeg syntes virket litt voldsomt og uoversiktlig til å begynne med. Veldig fornøyd og imponert over denne barnehagen. :)

Anonymkode: fcb69...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage bruker en barnehage app hvor de oppdaterer skriver og legger ut bilder fra dagen :) Veldig kjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 4 år som går i barnehage. Dette er mitt første barn, så vet ikke helt hva jeg kan forvente av barnehagen...

Men veldig usikker på om han blir sett i løpet av dagen :( Det er mange barn og få voksne, så usikker på om de klarer å følge med. Når jeg henter og spør om det har gått bra i dag, får jeg bare til svar at ja det har gått bra. Noen ganger kan de fortelle hva avdelingen har gjort eller spist, men aldri noe som viser meg at de har sett barnet mitt... Aldri noe som: I dag har han lekt med den eller det, eller sagt ditt eller datt...

Er det vanlig med så lite info??

Anonymkode: 3290b...195

Jeg må bare....

Spør du kun om det har gått bra? Isåfall så legger du opp til å få et kort svar :PØnsker du mer informasjon så må du gå i dialog, spør om hva de har spist, hva de har gjort, hvordan han har oppført seg, hvordan de syns det går med den og den aktiviteten osv. Kommunikasjon er en gylden greie, er du misfornøyd med den informasjon så still flere spørsmål konsekvent. 

Anonymkode: 10016...f99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får langt mer informasjon enn det du beskriver, og våre barn går også i en stor bhg. Det har som regel vært et tema på foreldresamtalene; hva vi forventer av tilbakemeldinger, og vi har vært tydelige på at vi ønsker info spesielt om lek (hvem har barnet lekt med, hva har de gjort etc). Jeg er faktisk litt imponert over hvor mye de husker å fortelle oss!

Anonymkode: 4c3e3...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, jeg har 2-åringen min i barnehage også, hun begynte nå i høst (mitt første barn), jeg får heller aldri mer til svar enn at det har gått fint, og at de har vært ute å lekt, når jeg spør hvordan det har gått ved henting. Det er også en liten avdeling med 14 barn og 4-5 ansatte, så de burde jo kunne gi mer utfyllende svar... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Wisket skrev:

Vår barnehage bruker en barnehage app hvor de oppdaterer skriver og legger ut bilder fra dagen :) Veldig kjekt

Jeg er glad for atbpersonalet i mine barns barnehage bruker tiden sin og har fokuset på barna, ikke på å oppdatere en "dagbok" i tide og utide.

Anonymkode: 64ab2...85c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får solid mer spesifikk informasjon om våre barn når vi henter. Noen ganger uoppfordret, andre ganger om vi spør.

Anonymkode: 9d757...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å spørre om det har gått bra, prøv heller å stille et åpent spørsmål. Hva har Leander Chrissander gjort idag? Hvem har han lekt med? Osv..

Anonymkode: 82b58...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett si det rett ut til barnehagen. Si at du gjerne vil vil ha mer informasjon om hva som har skjedd i løpet av dagen. Legg til at det trenger ikke være noe kompliserte foredrag, men bare litt kort info hadde vært fint. 

Ellers kan du jo som andre skriver her formulere spørsmålene dine anderledes og litt mer konkrete. 

Har barnehagen en ukesplan? F.eks faste turdager eller faste dager de gjør andre ting? Legg opp spørsmålene etter det, "åh, hva har dere gjort på tur i dag? Hvor gikk dere?" osv. 

 

Anonymkode: 1e3ee...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at hvis jeg henter tidlig så blir jeg gjerne møtt av en som faktisk har vært sammen med femåringen min og vet hvordan dagen hans har vært,  men etterhvert som personalet er ferdig for dagen får jeg mer generelle svar, da de jeg snakker med kanskje ikke har vært like mye med ham. Selv om avdelingen er liten så er det jo ikke sikkert at absolutt alle de voksne har vært akkurat med mitt/ditt barn.  Kan det være noe slikt for deg også? Hvis du føler at akkurat ditt barn ikke blir sett så kan det være fint å ta en samtale med pedlederen om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er barnehagelærer, og i vår barnehage har vi en rutine på at vi skal fortelle alle foreldre minst en spesiell ting som barnet deres har gjort/sagt/lekt med eller lignende i løpet av dagen. Utrolig viktig at foreldrene opplever at personalet ser barnet, og ikke minst at de faktisk ser barnet!! Mitt råd er å etterspørre mer informasjon, og hva du spesifikt ønsker å vite. Noen foreldre er mest opptatt av lek, andre av hva barnet har spist osv. 

Anonymkode: c4a30...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.4.2016 at 18.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad for atbpersonalet i mine barns barnehage bruker tiden sin og har fokuset på barna, ikke på å oppdatere en "dagbok" i tide og utide.

Anonymkode: 64ab2...85c

Oppdateringer pleier å komme etter at barna er hentet :-) Kjekt å se i bilder hva de har opplevd iløpet av dagen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...