Gå til innhold

Gutter og jenter dusjer sammen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2016/04/28/nyheter/innenriks/sola/kjonn/oppdragelse/44037803/ Hva tenker dere om dette? Jeg syns at rektor tar alt for lett på denne problemstillingen, når han sier det er storm i et vannglass. Blir provosert på denne moren som klager på dette sine vegner. Joda, de færreste 1.klassinger har med seg mobil på skolen, men han som er rektor burde jo kunne klare å se denne problemstillingen fra flere vinkler. Blant annet så finnes det mange barn som er seksuelt misbrukt, som ville synes at denne dusjingen ville være svært ekkel pga. problematisk forhold til det andre kjønn og sin egen kropp. For det er ikke alle barn man vet er misbrukt, om de har tenkt på en spesiell plan om det kommer barn som er utsatt for dette i 1.klasse.

I Trondheim er det også nettopp vært en sak om barn i småskolen som har hatt en seksuell atferd mot andre elever. Hvorfor er denne rektoren så arrogant at han tenker dette ikke vil kunne skje i en klasse der gutter og jenter faktisk dusjer sammen? Det er jo ikke usannsynlig at disse barna blir mer og mer nysgjerrig på hverandre, med både strirring og/eller beføling.

Dessuten mener jeg at både gutter og jenter må få beholde retten til å beholde kroppen sin privat for det motsatte kjønn. For mange kan det være ille nok å dusje med sitt eget kjønn. Kan også se for meg at ulike mobbesituasjoner kan oppstå, type "du er feit", "du har ekkel kropp". Jeg syns i det hele tatt at denne dusjinga ikke er greit. Det er lenge siden barna sprang naken rundt på stranda og ikke brydde seg om hvem som så seg når de begynner i 1.klasse. Og så lenge dette er noe barna er obs på selv bør de få slippe å dusje sammen. I så fall kan likså godt vi voksne også dusje sammen, men det tror jeg kanskje de færreste voksne ville synes er ok i alle fall.

Anonymkode: 52b6e...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som skeiv må jeg si jeg sliter med å se problemet. Jeg er jente og har måttet dusje med jenter i alle år. Det har imidlertid aldri falt meg inn å ta bilde av dem eller på annen måte trakassere de andre i garderoben, det har bare vært slik at reglene tilsa at jeg skulle dusje med andre jenter.

Anonymkode: 91fe6...b24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var pinlig nok å dusje sammen med mitt eget kjønn på barneskolen (vi hadde også svømming fra første klasse), og fellesdusjing hadde gjort ting verre for min del. Jeg hadde nok ikke sagt fra, siden jeg ikke hadde begrep om hvorfor jeg syntes det var ubehagelig, og jeg aldri har hatt lyst til å gjøre ting vanskelig for andre. For min del hadde en slik ordning vært ubehagelig, og jeg håper ingen av de det angår, opplever det slik jeg ville gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall uenig med denne moren som reagerer, og sier at alle førsteklassinger vet hva sex er. Men det er ikke det samme som at jeg mener dette er uproblematisk. Dette kan absolutt oppleves som ubehagelig, og selv førsteklassinger bør ha en viss rett til privatliv.

Anonymkode: be6ae...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit i første klasse, men er faktisk usikker selv hvor grensen går. Tredje klasse kanskje? Det blir litt i overkant etter det.

Anonymkode: b1be3...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal man skille gutter og jenter da? Når begynner det å bli unaturlig å dusje sammen? Og hva sier man til barna da om hvorfor de plutselig ikke skal dusje sammen lenger?

Anonymkode: 5592c...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke synes det var greit. Sønnen min var sjenert og ville ikke vise seg naken foran jenter før første klasse, for han hadde dette blitt et stort problem. Og han er sikkert ikke alen om det, men det kan være at barna ikke tør å si ifra. 

Jeg likte ikke å dusje sammen med jenter engang, på barneskolen. Jeg turte ikke å nekte, men jeg synes det var ubehagelig.

Barn har rett på et privatliv de også.  

Anonymkode: 9865a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest lipgloss

Ser ikke helt det store problemet :)

Syns alle argumentene til denne franzen dama var tåpelige

Det som gjerne kan være aktuelt er noen syns det er flaut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjempelang tråd på dette, sikkert laget samtidig med denne....

Anonymkode: e1940...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...