Gå til innhold

Mest avhengig av den som dresserer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk oss hund for ca et halvt år siden, og jeg syns det er så spesielt at hunden er mest avhengig av meg, som dresserer mest - og som derfor også "kjefter" mest. Jeg ser det logiske ved det, samtidig som jeg syns det er litt morsomt. Jeg er alltid the bad guy, men hun er definitivt mest avhengig av meg. Litt deilig for meg og da, så føler jeg meg ikke så dritt! :fnise:

Anonymkode: 70fd5...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det omvendt. Jeg dresserer, klipper klør, klipper pels, bader. Men hunden er mest avhengig av samboeren min, hvorfor han er det vet jeg ikke:vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vil hundene holde seg mest til den som kan gi dem mest av det de vil - tur, aktivisering, kos, lek, godbiter, mat... 

Jeg håper ikke du kjefter for mye, TS. Det er ikke trivelig for verken deg eller hunden og er heller ikke nødvendig for å oppdra en hund. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn her óg. Bikkja er sykt mammadalt, må ligge ved min side av sengen (selv når jeg ikke er der), tar mest kontakt med meg, er mest kosete med meg. Han er også ganske beskyttende ovenfor meg, hvis han tror samboer og jeg krangler (hvis han kiler meg eller vi lekesloss eller lignende), så går han i mellom og skal beskytte meg. Han gjør ikke det samme med "pappa". Han blir derimot mye gladere når "pappa" kommer hjem fra skolen enn når jeg kommer hjem, men jeg tror det er fordi samboer reiser endel så han er ofte borte over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Tabris skrev:

Som regel vil hundene holde seg mest til den som kan gi dem mest av det de vil - tur, aktivisering, kos, lek, godbiter, mat... 

Jeg håper ikke du kjefter for mye, TS. Det er ikke trivelig for verken deg eller hunden og er heller ikke nødvendig for å oppdra en hund. :)

Det var derfor jeg skrev kjefter i hermetegn, så kanskje folk skulle forstå at nei, jeg kjefter ikke, men fant ikke et bedre ord for alle gangene det er jeg som må si nei, og evt. fy, osv. 

Anonymkode: 70fd5...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var derfor jeg skrev kjefter i hermetegn, så kanskje folk skulle forstå at nei, jeg kjefter ikke, men fant ikke et bedre ord for alle gangene det er jeg som må si nei, og evt. fy, osv. 

Anonymkode: 70fd5...73a

Ja, det var sånn jeg forsto du mente det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig at hunden binder seg mest til den ene? Vår hund er helt lik i sin avhengighet og hvor glad han er i meg og samboer. Det spiller feks ingen rolle for ham hvem som trener rally eller agility eller som går tur, vi kan bytte på underveis på kurs og treninger, og han er like glad når begge kommer hjem, og savner begge (furter på samme måte når den ene er borte) like mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har med at hunden blir tryggere av å ha noen rundt seg som setter grenser- 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som utøver lederskap blir ansett som leder i flokken. Noen hunder er mer enmannshund enn andre. Jeg er veldig opptatt av at alle skal fore og trene hunden, nettopp for å unngå at det blir en enmannshund. Det er ganske kult å se når barnet mitt (som er mye mindre enn hunden) kommer med full matskål, hunden kunne lett forsynt seg men venter pent på værsågod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grenser og lederskap som gir en hund trygghet. Det er stabilitet, omsorg, det å bli ivaretatt og respektert som gir trygghet. At man vet hva man kan forvente, og at det man kan forvente som regel alltid er noe godt. Det gir trygghet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...