Gå til innhold

Gutter og jenter dusjer sammen etter svømmetimen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nakenhet er vel ikke like naturlig for alle. Da er det vel også viktig å overføre disse holdningene så tidlig som mulig til barna. På den måten oppnår man jo at de tidlig får et vanskelig forhold til egen kropp. 

Jeg er glad jeg vokste opp på 70-tallet med litt hippie foreldre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde ikke fungert i min klasse. Husker vi jenter til og med gjemte oss for de andre jentene når vi skulle dusje og skifte.

Anonymkode: 617f4...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars unger. De vet ikke hva sex er engang. Dette her er ikke greit.

Anonymkode: dbecf...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren sier at man må ha mer kunnskap om konsekvensene før man gjør noe slikt. Faktum er at vi har mye kunnskap om dette. Nakenhet har blitt praktisert i tropiske kulturer gjennom mange tusen år. I de siste hundre år har nærmere 20 millioner mennesker i siviliserte samfunn praktisert naturisme derav mange barnefamilier. Naken fellesbading og dusjing har blitt praktisert i småskolen i mange land (deriblant Norge) spesielt i perioden 1950-1980, i Danmark helt opp til vår tid. I for eksempel Finland hadde man naken fellessauna i bygda til langt ut i det 1900 århundre. Dette er ikke bare i Europeiske kulturer. I Japan praktiserte man felles nakenhet i saunaer frem til 1912.

For 80% av oss så bestemmer hvor mye klær vi skal ha på oss av hva vi er vant med rundt oss. 80% ville uten særlig problem gå nakne i dusj, basseng og badstu med begge kjønn hvis vi var vokst opp med det.

Hvilken konsekvenser har dette for barna? Hvis vi ser på barn i naturistfamilier så har det lite negative konsekvenser. Det påvirker ikke deres seksualitet negativt. Det er ikke flere overgrep verken mellom barn eller fra voksne mot barn. Den tydeligste effekten man kan se er at barn som er vant med alminnelig nakenhet har mye mindre kroppskomplekser både som barn men også senere som voksen. I en omfattende studie av naturistbarn så man også at naturistbarn var opptatt av funksjonalitet når de ble bedt om å vurdere sin egen kropp på godt og ondt. Når vanlige barn ble spurt om hva de likte og misslikte ved egen kropp var de opptatt av stygt og pent. Det var nærmest fraværende hos naturistbarna. De svarte at de likte/misslikte en kroppsdel ut fra hva de kunne få til/ikke få til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at inntil de begynner å komme i puberteten så er det greit, men da må man få lov å få litt privatliv. Da synes jeg alle skal ha eget dusjavlukke.

Anonymkode: ae891...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke helt jeg. Så mange som snakker om at naken kropp er helt normalt...vel, i utgangspunktet var det jo det. Hadde vi vokst opp på en øde øy sammen med andre nakne kropper, da hadde det vært helt naturlig, men (fingeren i jorda nå) vi lever ikke sånn i vårt samfunn. Mange mennesker hadde ikke hatt problemer med dette sies det, men de som har problemer og får kjenne ertingen på kropp og sinn...de har det ikke godt i en slik situasjon. Å bli mobbet lager dype sår i barnesinn. De får det vondt i voksnes naive holdning til "uskyldig barnenakenhet". Fenomenet "barn" er fremdeles noen av de mest utspekulerte skapningene på denne kloden og en del av dem vet hvordan og hvor de skal stikke svakere individer der det gjør dem mest vondt. 
Barnlig tøyseerting går etter hvert over i hardere lek. Slik har det alltid vært og mobbing kommer aldri til å gå av moten, uansett hvor mange fine ord og antimobbingskampanjer de rette instansene husker på å kjøre i rykk og napp, mens årene går. Mange barn lider seg i stillhet gjennom skoletiden. Kropp er et sårbart tema, spesielt når en må stå helt avkledd foran mobberne.

Om jeg hadde vært mor, kunne det meget godt ha vært meg som sa at nok er nok.
Det skulle da bare mangle at en har råd til to dusj og garderobeløsninger på en skole i 2016. Syns jeg. 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg vet sannelig ikke helt jeg. Så mange som snakker om at naken kropp er helt normalt...vel, i utgangspunktet var det jo det. Hadde vi vokst opp på en øde øy sammen med andre nakne kropper, da hadde det vært helt naturlig, men (fingeren i jorda nå) vi lever ikke sånn i vårt samfunn. Mange mennesker hadde ikke hatt problemer med dette sies det, men de som har problemer og får kjenne ertingen på kropp og sinn...de har det ikke godt i en slik situasjon. Å bli mobbet lager dype sår i barnesinn. De får det vondt i voksnes naive holdning til "uskyldig barnenakenhet". Fenomenet "barn" er fremdeles noen av de mest utspekulerte skapningene på denne kloden og en del av dem vet hvordan og hvor de skal stikke svakere individer der det gjør dem mest vondt. 
Barnlig tøyseerting går etter hvert over i hardere lek. Slik har det alltid vært og mobbing kommer aldri til å gå av moten, uansett hvor mange fine ord og antimobbingskampanjer de rette instansene husker på å kjøre i rykk og napp, mens årene går. Mange barn lider seg i stillhet gjennom skoletiden. Kropp er et sårbart tema, spesielt når en må stå helt avkledd foran mobberne.

Om jeg hadde vært mor, kunne det meget godt ha vært meg som sa at nok er nok.
Det skulle da bare mangle at en har råd til to dusj og garderobeløsninger på en skole i 2016. Syns jeg. 

De har to garderober, men siden gruppene er så små, samles alle i en garderobe med lærer for å dusje. Alternativet hadde vært å ikke ha med lærer i dusjen.

Jeg vet hva jeg hadde foretrukket av å dusje sammen med det andre kjønn med lærer, eller bare med samme kjønn uten lærer... 

Anonymkode: 6f721...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er seksåringer vi snakker om. De skal ikke gjøres til seksuelle objekter og fortelles at kropp er tabu som må skjules og dekkes til for andre seksåringer. De som er født om høster er bare 5 år når de begynner skolen.

Hvor mange seksåringer er det snakk om, siden klassene er så små? Lærerene har oversikt når det er en liten gruppe, og jeg skulle se den fem-seksåring som tør å ta bilder med mobilen når læreren er til stede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei som er skolestarter til høsten, og jeg ser heller ikke problemet. 

" Det er ikke greit å normalisere nakenhet på denne måten

Wtf? 

Endret av Britt Banditt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de alle fleste svømmehaller og offentlige bad er vanlige at når barn har begynt på skolen så skal gutter i herregarderoben og jenter i damegarderoben. Andre steder har de tolket dette til at fylte seks år er grensen. Uansett,  hvorfor lager da denne skolen sine egne regler på dette? 

Noen av førsteklassingene kan være født tidlig i januar og dermed være seks år og åtte måneder når de begynner på skolen, mens andre førsteklassinger kan være født sent i desember og dermed være fem år og 8/9 måneder når de begynner på skolen. I modenhet kan dette utgjøre en stor forskjell. 

Dog er det mest graverende at skolen ikke har informert og tatt deres løsninger opp med foreldrene. Et annet spørsmål er jo og hvor mye den forelderen som reagerte har pratet med barnet sitt om skolen. Hvorfor har ikke barnet fortalt forelderen om at gutter og jenter dusjer sammen? Eller at læreren dusjer sammen med hele gruppen? Det siste er vel mer grunn til å bekymre seg over i disse tider med barnehageansette som ikke forstår eller klarer å styre seg. 

Anonymkode: 2ee40...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er fryktelig styrt av hva vi er vant med. Er vi vant med nakenhet så mener vi at det er det riktige. Er vi vant med å være tildekket er vi overbevist om at det er det eneste riktige. Det virker som i veldig stor grad det er de voksne som overstyrerer barna med sine konvensjoner mens for barna er det uproblematisk inntil noen voksne forteller de at det er et problem.

Jeg ser ikke helt mobbeargumentet i dette. Det er mitt inntrykk at barn oftere blir mobbet av eget kjønn enn av det motsatte. Vi vet også at i kulturer hvor nakenhet er vanlig (kjønnsdelt eller felles) så er kroppskomplekser og kroppskrav mindre enn i "påkledde" kulturer. Blir barna vant med å se hverandre nakne vil det medføre mindre problemer for langt de fleste.

Anonymkode: 6bbe9...964

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de alle fleste svømmehaller og offentlige bad er vanlige at når barn har begynt på skolen så skal gutter i herregarderoben og jenter i damegarderoben. Andre steder har de tolket dette til at fylte seks år er grensen. Uansett,  hvorfor lager da denne skolen sine egne regler på dette? 

Noen av førsteklassingene kan være født tidlig i januar og dermed være seks år og åtte måneder når de begynner på skolen, mens andre førsteklassinger kan være født sent i desember og dermed være fem år og 8/9 måneder når de begynner på skolen. I modenhet kan dette utgjøre en stor forskjell. 

Dog er det mest graverende at skolen ikke har informert og tatt deres løsninger opp med foreldrene. Et annet spørsmål er jo og hvor mye den forelderen som reagerte har pratet med barnet sitt om skolen. Hvorfor har ikke barnet fortalt forelderen om at gutter og jenter dusjer sammen? Eller at læreren dusjer sammen med hele gruppen? Det siste er vel mer grunn til å bekymre seg over i disse tider med barnehageansette som ikke forstår eller klarer å styre seg. 

Anonymkode: 2ee40...668

Det er ingen lov som sier noe om disse aldersgrensene. Tidligere var det annerledes. Dette er opptil hver enkelt skole. I dette tilfelle er det gjort av praktiske årsaker  fordi man vil ha en liten gruppe og samtidig la barnehagen få bruke den andre garderoben (Sikker kjønnsblanding der også).

Grunnen til at barnet ikke har fortalt det er selvfølgelig at det opplevdes helt normalt og uproblematisk.

Hvor har du det forresten fra at læreren dusjet med elevene? (Ikke at det ville være så galt. Når jeg var ung dusjet svømmelæreren sammen med oss som gikk på kurs.)

Anonymkode: 6bbe9...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det like før vi får amerikanske tilstander, hvor kvinner som soler topless på stranden får beskjed om å kle på seg, for "tenk på barna!".

Anonymkode: 17085...614

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over er 80% av oss styrt av kulturell påvirkning når det gjelder vårt syn på praktisering av nakenhet. Men det er ca 20% av oss som har et sterkt eget instinkt. Noen av disse ønsker å være nakne uansett ytre påvirkning mens noen er i motsatt ende og ønsker større grad av tildekking uansett sosiale praksis. Hvordan skal man forholde seg til disse? Dette skiller seg ikke nevneverdig fra andre instinkter som redsel for høyde, vann, mørke, slanger, fremmede og å skille seg ut fra flokken o.s.v. Dette er instinkter som har blitt utviklet og beskyttet mennesket ved usikkerhet i ukjente situasjoner. Men med kunnskap om hva som er reelle farer og gjennom trening vil en ofte kunne oppnå nye gleder ved å gå på tvers av disse instinktene. At man har et instinkt betyr ikke at det alltid er nyttig å følge det også når man har kunnskap. Et eksempel er at man kan ha et nakent seksualliv. Man kan velge å ha glede av å reise rundt i verden selv om instinktet sier at det er galskap å være i et fly. Man kan vite hvilke slanger som er farlige og hvem man mer problemfritt kan fange og spise. Man kan lære seg hvilken situasjoner det er trygt å bli kjent med fremmede og hvor man kan ha glede av nye bekjentskaper.

Skolen er en viktig arena for økt kunnskap om når vi kan trosse vår instinkter og å trene oss i å gjøre det. Det klareste eksemplet i dag er vel treningen i å stå foran en forsamling for å presentere noe. Det å skille seg ut fra flokken på denne måten går mot et av menneskets sterkeste instinkter. Tidligere så skolen det også som sin oppgave å trene barn til å bli trygge nok på hverandre til at de kunne dusje sammen.

Uansett kunnskap og pedagogisk lempelig trening vil det alltid være noen som ikke takler å overvinne sine instinkter og som kan utvikle psykiske problemer. Uansett hvordan man legger til rette for at de skal tørre å holde en presentasjon for klassen så blir de bare mer og mer livredde.

Det er dette som er fellesproblemet når man vil gi kunnskap og dempe instinkter. Det store flertallet vil ha nytte av å få trening i å holde presentasjoner mens noen få blir traumatisert av presset. Det store flertallet vil ha nytte av en tilvenning til nakenhet men noen få vil bli traumatisert. Da blir spørsmålet i hvilken grad man skal da ta hensyn til nytten for de mange eller den store belastningen for de få. Den aktuelle diskusjonen viser at det er det ikke noe opplagt svar på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens samfunn har det vel gradvis blitt mer og mer normalt at man dusjer med badetøyet på - både før og etter svømming. Selv om man utelukkende skal dusje sammen med folk av samme kjønn.

Dessuten: Er det alltid minst en voksen person tilstede i området hvor dusjing skal foregå, ved denne aktuelle skolen?

Anonymkode: c0983...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I de alle fleste svømmehaller og offentlige bad er vanlige at når barn har begynt på skolen så skal gutter i herregarderoben og jenter i damegarderoben. Andre steder har de tolket dette til at fylte seks år er grensen. Uansett,  hvorfor lager da denne skolen sine egne regler på dette? 

Noen av førsteklassingene kan være født tidlig i januar og dermed være seks år og åtte måneder når de begynner på skolen, mens andre førsteklassinger kan være født sent i desember og dermed være fem år og 8/9 måneder når de begynner på skolen. I modenhet kan dette utgjøre en stor forskjell. 

Dog er det mest graverende at skolen ikke har informert og tatt deres løsninger opp med foreldrene. Et annet spørsmål er jo og hvor mye den forelderen som reagerte har pratet med barnet sitt om skolen. Hvorfor har ikke barnet fortalt forelderen om at gutter og jenter dusjer sammen? Eller at læreren dusjer sammen med hele gruppen? Det siste er vel mer grunn til å bekymre seg over i disse tider med barnehageansette som ikke forstår eller klarer å styre seg. 

Anonymkode: 2ee40...668

Mine syv-og min femåring  går på svømmekurs, og der dusjer alle nakne om hverandre ettersom hvilket kjønn den som følger har. Altså: De eldste jentene dusjer alene i jentegarderoben, men der er det flere smågutter 5-7 år også, ikke noe problem. De eldste guttene dusjer i guttegarderoben, der er det småjenter med fedrene sine også. De fleste er mellom 5 og 8 år. Døtrene mine har aldri nevnt noe om dette, og dusjer i herregarderoben når faren følger, og damegarderoben når jeg følger.

Anonymkode: 30015...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke gått når jeg gikk på skolen, spesielt i den klassen jeg gikk i. Hvor gutta allerede var skikkelig gira på pupper og jenters underliv som 1.klassinger. Var i grunn en litt ekkel guttegjeng og vi var bare 3 jenter i klassen. Så må si jeg ikke synes at det er helt ok kjenner jeg.

Når jeg leser at noen brukte samme garderobe til 10 års alderen så synes jeg det er veldig rart, jeg begynte å få pupper som 9 åring, gutta var veldig på og skulle klype oss jentene i brystene. Var aldri en unge som løp naken rundt heller, var sjenert så hadde nok følt at dette ble veldig ukomfortabelt. Har ikke barna noe i mot det så er det uproblematisk, men om noen blir tvunget så kan det jo være litt traumatisk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gabriel skrev:

Som jeg skrev over er 80% av oss styrt av kulturell påvirkning når det gjelder vårt syn på praktisering av nakenhet. Men det er ca 20% av oss som har et sterkt eget instinkt. Noen av disse ønsker å være nakne uansett ytre påvirkning mens noen er i motsatt ende og ønsker større grad av tildekking uansett sosiale praksis. Hvordan skal man forholde seg til disse? Dette skiller seg ikke nevneverdig fra andre instinkter som redsel for høyde, vann, mørke, slanger, fremmede og å skille seg ut fra flokken o.s.v. Dette er instinkter som har blitt utviklet og beskyttet mennesket ved usikkerhet i ukjente situasjoner. Men med kunnskap om hva som er reelle farer og gjennom trening vil en ofte kunne oppnå nye gleder ved å gå på tvers av disse instinktene. At man har et instinkt betyr ikke at det alltid er nyttig å følge det også når man har kunnskap. Et eksempel er at man kan ha et nakent seksualliv. Man kan velge å ha glede av å reise rundt i verden selv om instinktet sier at det er galskap å være i et fly. Man kan vite hvilke slanger som er farlige og hvem man mer problemfritt kan fange og spise. Man kan lære seg hvilken situasjoner det er trygt å bli kjent med fremmede og hvor man kan ha glede av nye bekjentskaper.

Skolen er en viktig arena for økt kunnskap om når vi kan trosse vår instinkter og å trene oss i å gjøre det. Det klareste eksemplet i dag er vel treningen i å stå foran en forsamling for å presentere noe. Det å skille seg ut fra flokken på denne måten går mot et av menneskets sterkeste instinkter. Tidligere så skolen det også som sin oppgave å trene barn til å bli trygge nok på hverandre til at de kunne dusje sammen.

Uansett kunnskap og pedagogisk lempelig trening vil det alltid være noen som ikke takler å overvinne sine instinkter og som kan utvikle psykiske problemer. Uansett hvordan man legger til rette for at de skal tørre å holde en presentasjon for klassen så blir de bare mer og mer livredde.

Det er dette som er fellesproblemet når man vil gi kunnskap og dempe instinkter. Det store flertallet vil ha nytte av å få trening i å holde presentasjoner mens noen få blir traumatisert av presset. Det store flertallet vil ha nytte av en tilvenning til nakenhet men noen få vil bli traumatisert. Da blir spørsmålet i hvilken grad man skal da ta hensyn til nytten for de mange eller den store belastningen for de få. Den aktuelle diskusjonen viser at det er det ikke noe opplagt svar på.

Dette hørtes ut som et argument for "social enginering". Noe som burde hete kollektiv psykisk misshandling. Den marxistiske løgnaktige ideen om at samfunnet skper hvem vi er.

 

 

Anonymkode: bf03c...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere av de som skriver i tråden har opplevd dette selv. Det hadde vært interessant å vite om dette begrenser seg til en spesiell periode eller en skole eller et område. Derfor hadde det vært fint om alle som har opplevd dette fortalt når og hvor (så nøyaktig som de selv ønsker)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...