Gå til innhold

Fradrag på utgifter ved salg og kjøp av bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet, jeg solgte og kjøpte bolig i fjor. Solgte med gevinst og hadde bodd der i 14 år. 

Er det noe fradrag å hente i en slik prosess? Er det noe med fradrag på kostnader med lån? Jeg hadde mellomfinansieringslån

Anonymkode: 6e2a0...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er fradrag for kostnader til takst osv. Jeg har fått fradrag det året jeg solgte og kjøpte ny bolig. Det er en stund siden, så husker ikke eksakt post osv. 

Anonymkode: 6bf18...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er fradrag for kostnader til takst osv. Jeg har fått fradrag det året jeg solgte og kjøpte ny bolig. Det er en stund siden, så husker ikke eksakt post osv. 

Anonymkode: 6bf18...52c

Det er kun fradrag når inntekten er skattepliktig med unntak av lånekostnader. Disse er fradragsberettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentene på lånet er fradragsberettiget.

Kostnadene til salg av bolig er som en nevner her, kun fradragsberettiget når gevinsten er skattepliktig. Dersom du har bodd i boligen i 14 år, er gevinsten skattefri og du får heller ikke fradrag for kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Rentene på lånet er fradragsberettiget.

Kostnadene til salg av bolig er som en nevner her, kun fradragsberettiget når gevinsten er skattepliktig. Dersom du har bodd i boligen i 14 år, er gevinsten skattefri og du får heller ikke fradrag for kostnader.

Jo, du får fradrag for kostnader til takst. Been there, done that. Og fikk fradrag. 

Anonymkode: 6bf18...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva de over her prøver å hevde, er det ikke mulig å kreve fradrag for kostnader når gevinst er skattefri. Det at vedkommende har gjort det, betyr bare at forholdet ikke ble fanget opp av Skatteetaten. Det blir litt som den høyesterettsdommeren som sa at "det er ikke ulovlig før du blir tatt" (sak om kikking).  Det er sjelden jeg tar opp stillingen min på KG, men som skatteadvokat vet jeg hva jeg snakker om.

Norsk skatterett bygger på et såkalt symmentriprinsipp, du kan kun kreve fradrag for forhold som motsatt ville ha vært skattepliktig. Du kan ikke kreve fradrag for forhold som motsatt er skattefrie. Dette er i prinsippet subsidiering fra staten. Eller som Ole Brumm sa, "ja takk, begge deler". 

Anonymkode: 00260...c11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hva de over her prøver å hevde, er det ikke mulig å kreve fradrag for kostnader når gevinst er skattefri. Det at vedkommende har gjort det, betyr bare at forholdet ikke ble fanget opp av Skatteetaten. Det blir litt som den høyesterettsdommeren som sa at "det er ikke ulovlig før du blir tatt" (sak om kikking).  Det er sjelden jeg tar opp stillingen min på KG, men som skatteadvokat vet jeg hva jeg snakker om.

Norsk skatterett bygger på et såkalt symmentriprinsipp, du kan kun kreve fradrag for forhold som motsatt ville ha vært skattepliktig. Du kan ikke kreve fradrag for forhold som motsatt er skattefrie. Dette er i prinsippet subsidiering fra staten. Eller som Ole Brumm sa, "ja takk, begge deler". 

Anonymkode: 00260...c11

Tiltredelse ( hilsen revisor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, April 28, 2016 at 10.58, AnonymBruker skrev:

Noen som vet, jeg solgte og kjøpte bolig i fjor. Solgte med gevinst og hadde bodd der i 14 år. 

Er det noe fradrag å hente i en slik prosess? Er det noe med fradrag på kostnader med lån? Jeg hadde mellomfinansieringslån

Anonymkode: 6e2a0...01f

Selger du med tap kan du trekke fra tapet. Selger du med gevinst, og har bodd i boligen i 12 av de siste 24 månedene så er der ingenting å hente for verken deg eller skatteetaten. 

Renter på mellomfinansieringen kan du trekke fra. 

Anonymkode: e35ce...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selger du med tap kan du trekke fra tapet. Selger du med gevinst, og har bodd i boligen i 12 av de siste 24 månedene så er der ingenting å hente for verken deg eller skatteetaten. 

Renter på mellomfinansieringen kan du trekke fra. 

Anonymkode: e35ce...f4f

Dette er feil - du kan bare få fradrag for tap om en evt gevinst hadde vært skattepliktig. Se svar fra skatteadvokaten over. 

Anonymkode: 31e93...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...