Gå til innhold

Hvordan lære henne at det ikke er OK..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på 2 år og 11 mnd. Hun kommer inn til meg om morgenen alt for tidlig, åpner døra (som bråker) og skremmer dritten ut av meg, skvetter veldig. Jeg er utslitt fra før fordi jeg også har en baby på 6 mnd. Hun vekker jo babyen også... Jeg har jo gjort det åpenbare, sagt at det ikke er lov og bedt henne gå og legge seg. Hjelper ikke. Hva kan jeg gjøre da? Har forsøkt å legge henne senere uten hell. 

Anonymkode: b2137...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når står hun opp da? Barn i den alderen er jo gjerne morgenfugler. Og hvorfor ikke la døra stå oppe? Da har du løst et av problemene. 

Anonymkode: 6e0ba...43e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær mer konsekvent

Anonymkode: 9765f...eda

Oi, for et godt svar gitt......

Anonymkode: b2137...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når står hun opp da? Barn i den alderen er jo gjerne morgenfugler. Og hvorfor ikke la døra stå oppe? Da har du løst et av problemene. 

Anonymkode: 6e0ba...43e

Nei, det har jeg jo ikke! Problemet er jo at hun kommer inn hit. Jeg er 100% konsekvent og ber henne gå og legge seg, sier at det er natta. Vurderer å låse døra, men tør ikke pga brannfare etc.

Anonymkode: b2137...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst! Hun er bare to år! Du skal aldri låse døren. 

Når legger hun seg, og kan hun få en plass i sengen? Mange barn er urolige når mor plutselig er opptatt med et annet barn. Og hvor er far? 

Du kan ikke behandle henne som en 7 åring, da hun har behov for sin mor 24/7 akkurat som babyen. 

Anonymkode: 5e2d1...6ba

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst! Hun er bare to år! Du skal aldri låse døren. 

Når legger hun seg, og kan hun få en plass i sengen? Mange barn er urolige når mor plutselig er opptatt med et annet barn. Og hvor er far? 

Du kan ikke behandle henne som en 7 åring, da hun har behov for sin mor 24/7 akkurat som babyen. 

Anonymkode: 5e2d1...6ba

Hun er 3 år straks, og forstår 90% av det vi sier. Men ikke konsekvenser og følger, naturligvis. 

Hun har ALLTID sovet i egen seng fra hun var 1 mnd gammel, hun har noen ganger ved urolighet fått tilbud om å sove i vår seng sammen med meg, men hun hater det. Sovner ikke, tror at hun har stått opp og finner ikke roen, så nei, du tar helt feil; en på den alderen har ikke behov for foreldrene 24/7. Hun vil sove alene, ellers sover hun ikke. Men det er en del av trassen, det å komme inn og svare meg hvis jeg sier at hun skal legge seg igjen (merker vi er på vei inn i en ny periode nå). 

Hvor far er? Hvordan vet du at jeg ikke er far liksom? 

Jeg merker at jeg er grunnleggende uenig med deg på alle områder, så kommer til å ignorere deg da jeg ikke føler at du har noe konstruktivt og riktig å komme med. 

Anonymkode: b2137...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du ikke på når hun står opp?

Anonymkode: 6e0ba...43e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 3 år straks, og forstår 90% av det vi sier. Men ikke konsekvenser og følger, naturligvis. 

Hun har ALLTID sovet i egen seng fra hun var 1 mnd gammel, hun har noen ganger ved urolighet fått tilbud om å sove i vår seng sammen med meg, men hun hater det. Sovner ikke, tror at hun har stått opp og finner ikke roen, så nei, du tar helt feil; en på den alderen har ikke behov for foreldrene 24/7. Hun vil sove alene, ellers sover hun ikke. Men det er en del av trassen, det å komme inn og svare meg hvis jeg sier at hun skal legge seg igjen (merker vi er på vei inn i en ny periode nå). 

Hvor far er? Hvordan vet du at jeg ikke er far liksom? 

Jeg merker at jeg er grunnleggende uenig med deg på alle områder, så kommer til å ignorere deg da jeg ikke føler at du har noe konstruktivt og riktig å komme med. 

Anonymkode: b2137...620

Angrep er det beste forsvar liksom? Jaja, nytter ikke komme med forslag eller noe her uansett. Og uansett hvilket kjønn du har: jeg synes jæ***g synd på barna som vokser opp med slik forelder.

Hilsen mor til lykkelige og velfungerende voksne barn

Anonymkode: 5e2d1...6ba

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal hindre ungen å komme inn, må hun tenke når hun våkner: jeg skal ligge her alene til jeg sovner igjen, det er ikke morgen og jeg skal ikke inn til mamma. 

Er ikke det litt mye for en to/tre-åring? 

Mitt forslag: holde henne lenger oppe så hun da sover lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en datter på 2 år og 11 mnd. Hun kommer inn til meg om morgenen alt for tidlig, åpner døra (som bråker) og skremmer dritten ut av meg, skvetter veldig. Jeg er utslitt fra før fordi jeg også har en baby på 6 mnd. Hun vekker jo babyen også... Jeg har jo gjort det åpenbare, sagt at det ikke er lov og bedt henne gå og legge seg. Hjelper ikke. Hva kan jeg gjøre da? Har forsøkt å legge henne senere uten hell. 

Anonymkode: b2137...620

Hva skjer etter at du har bedt henne gå og legge seg? Adlyder hun,  om ikke følger du henne inn i senga, eller gir du deg der? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forstår hun ikke konsekvenser?  at en handling får en konsekvens er ikke nødvendigvis noe man forstår før man har erfart den en eller flere ganger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Evans skrev:

Eller ei som bare er veldig, veldig sliten - hun har to små unger og blit skremt hver morgen. 

 

Det er da måtepå hvor mange ganger en blir "skremt" når ungen kommer inn. Etter et par ganger vil underbevisstheten fortelle at dette ikke er noe farlig. Om problemet er at døren bråker så får døren stå åpen da. Syns det er mye å forvente at en unge på tre år skal ligge våken i sengen sin å vente, til foreldrene mener det er akseptabelt å stå opp.

Anonymkode: 3c803...918

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er da måtepå hvor mange ganger en blir "skremt" når ungen kommer inn. Etter et par ganger vil underbevisstheten fortelle at dette ikke er noe farlig. Om problemet er at døren bråker så får døren stå åpen da. Syns det er mye å forvente at en unge på tre år skal ligge våken i sengen sin å vente, til foreldrene mener det er akseptabelt å stå opp.

Anonymkode: 3c803...918

Jeg er usikker på om det i det hele tatt går. Kan så små barn tenke "nå er det natta, nå må jeg sove, jeg skal sove alene, ikke gå inn til mamma"? 

Mitt forslag er å legge henne senere. Det å ha døren åpen hindrer i hvertfall mor fra av å våkne av at døra blir åpnet som du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 3 år straks, og forstår 90% av det vi sier. Men ikke konsekvenser og følger, naturligvis. 

Hun har ALLTID sovet i egen seng fra hun var 1 mnd gammel, hun har noen ganger ved urolighet fått tilbud om å sove i vår seng sammen med meg, men hun hater det. Sovner ikke, tror at hun har stått opp og finner ikke roen, så nei, du tar helt feil; en på den alderen har ikke behov for foreldrene 24/7. Hun vil sove alene, ellers sover hun ikke. Men det er en del av trassen, det å komme inn og svare meg hvis jeg sier at hun skal legge seg igjen (merker vi er på vei inn i en ny periode nå). 

Hvor far er? Hvordan vet du at jeg ikke er far liksom? 

Jeg merker at jeg er grunnleggende uenig med deg på alle områder, så kommer til å ignorere deg da jeg ikke føler at du har noe konstruktivt og riktig å komme med. 

Anonymkode: b2137...620

Hvorfor svarer du en bruker, som kommer med et helt relevant svar, på denne måten? Det er veldig lite sympatisk og sier mye om hvordan du er som person. Denne brukeren hadde ikke deltatt i tråden før dette svaret og du skriver at du er grunnleggende uenig på alle områder og at hun vil bli ignorert fordi hun ikke har noe konstruktivt å komme med... Hadde det vært en bruker som hadde kverulert frem og tilbake i timesvis eller kanskje dagevis så skulle jeg ha forstått det, men etter et svar så er det ikke riktig. Men angrep er jo som kjent det beste forsvar.

Anonymkode: 6e0ba...43e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor tidlig er det snakk om? Er det etter kl 6 så tror jeg ikke det er så mye å gjøre med det, det er vel sånn det er å ha to barn i nær alder. Du får ha døra på gløtt og ha noen leker stående i stua som hun kan surre med en halvtimes tid på morgenen. 

Dersom det er altfor tidlig (3-4-5), får du stå opp og følge henne tilbake til senga mens du sier at det er natta. Ja, det blir slitsomt en periode, men etterhvert vil hun (forhåpentligvis) forstå konsekvensen av å stå opp for tidlig. 

Anonymkode: 5a696...9fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i den alderen står jo gjerne opp tidlig. Selv om hun forstår hva du sier. Og er man våken, så er man våken, selv om klokka er halv 5. Vil du da sove lengre kan enten mor eller far legge seg inne hos datteren for å se om hun vil sove videre, evt. la henne komme i senga deres. Dere må også ofre litt. Litt rart at kroppen din ikke er vant til "bråket" fra henne, om dette skjer hver morgen. Du kan i alle fall ikke skylde på henne at du skvetter. 

At du hele tatt er inne på tanken på å låse døra skremmer meg. Hvordan tror du det ville oppleves for din datter?? Og tror du virkelig at det blir noe mindre bråk utenfor med ei lita ei som så gjerne vil inn, men blir redd fordi døren er låst?!

Anonymkode: 5c38c...b8d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestem dere for et tidspunkt som er morgen (hos var det 6.30). Hold dere til det. Alt før det er natta, og barna ble konsekvent fulgt tilbake til senga, vi gikk eventuelt inn til dem og hysjet/satt ved senga til de roet seg. Etter 6.30: velkommen til vår seng, vi må bare stå opp/hente dem hvis de våkner og roper osv. Alt senere enn 06.30 var bonus for oss. Funket fra babyalder, vanskelig i tvilstilfeller 6.20, eller 6.35 en søndagsmorgen etter en sen kveld, men vær konsekvent. Fortsatt en nyttig regel, nå er de 5 og 7. 

Anonymkode: a3e24...863

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...