Gå til innhold

Vektoppgang. mistet lysten på henne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer du kommer aldri til å ha et langvarig forhold. Folk endrer seg med tiden, hvis du ikke greier å forelske deg i personligheten til noen så kommer du til å ende opp gammel og alene.

Anonymkode: aa951...7f8

Nå er.du litt forut inntatt.  20kg pà 2 mnd er mye mat ut over normalt behov.

 

Anonymkode: c0699...114

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Plastic Heart

Ta deg en skikkelig prat med henne, da vel. Er en god sjanse for at det ligger noe mer bak enn at hun bare har kost seg litt for mye med junk når det er snakk om en såpass stor vektoppgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Coolaid skrev:

.

Kjære Coolaid, her får du svar.

 

Det er du som har et problem. At du blir kvalm av å se andre spise eller legge på seg er kun ditt problem. 

Blir ikke kvalm av å verken se andre spise eller legge på seg, det er det viktig å understreke! Jeg blir kvalm av å se personer som vet de er overvektige, spise bare dritt, for så å klage over vekta og vektoppgangen. Det er selvforskyldt.

Dersom hun er misfornøyd med kroppen og vekten sin gjør hun noe med det når hun er klar for det selv. Det du forøvrig har rett i er at du ikke er ansvarlig for hennes fysiske aktivitet. Hun kan ikke forvente selskap eller at du skal dra henne med på trening. (Forøvrig trenger hun ikke trene, det går fint an å slanke seg på kjøkkenbenken..) 

"Gjør noe med det når hun er klar for det selv"? Hun er klar over vektoppgangen, å jeg opplever at det er et sårt tema å snakke om. Må jeg gå fra henne, før hun blir "klar for det selv"? 

 

Bare fordi du ikke har problemer med vekt osv? så betyr det ikke at du ikke har godt av å spise sunt. Det er lettere å ha en sunn livsstil dersom man er flere sammen. Er det sånn at hun ytrer ønske om bedre og sunnere mat som du ikke møter henne på? Selv om man er tynn så trenger du like sunn mat som henne. Det virker som om du ikke er villig til å ofre noe. For klar meg dersom jeg misforstår. 

Vi bor ikke sammen, å jobber av og til forskjellige tider. Jeg har da overhodet ikke ansvaret for hva hun spiser når vi ikke er sammen? Det kan ligge godteripapir 360 grader rundt henne når jeg er på besøk eller er innom for å hente noe. Jeg kjøper verken brus eller sjokolade på butikken. Hun er gammel nok til å tenke selv, så tankegangen - "Han får, hvorfor får ikke jeg?" appellerer ikke til henne. 

 

Mistenker at du ikke virkelig er så glad i henne som du skriver - da hadde du ikke brydd deg så mye om at hun gikk opp i vekt. Hva er det som gjør at du det er et problem for deg at hun har gått opp i vekt?

Om jeg er glad i henne, burde ikke defineres av om at jeg synes et vanvittig vektoppgang og kroppslik forfall er akseptertbart. Problemet er hennes holdninger og vaner til mat og kropp. Jeg liker at jenter gjerne har noen kg for mye, men ikke når jenter er obese. Klart og usensurert. 

Anonymkode: a58a4...898

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære Coolaid, her får du svar.

 

Det er du som har et problem. At du blir kvalm av å se andre spise eller legge på seg er kun ditt problem. 

Blir ikke kvalm av å verken se andre spise eller legge på seg, det er det viktig å understreke! Jeg blir kvalm av å se personer som vet de er overvektige, spise bare dritt, for så å klage over vekta og vektoppgangen. Det er selvforskyldt.

Dersom hun er misfornøyd med kroppen og vekten sin gjør hun noe med det når hun er klar for det selv. Det du forøvrig har rett i er at du ikke er ansvarlig for hennes fysiske aktivitet. Hun kan ikke forvente selskap eller at du skal dra henne med på trening. (Forøvrig trenger hun ikke trene, det går fint an å slanke seg på kjøkkenbenken..) 

"Gjør noe med det når hun er klar for det selv"? Hun er klar over vektoppgangen, å jeg opplever at det er et sårt tema å snakke om. Må jeg gå fra henne, før hun blir "klar for det selv"? 

 

Bare fordi du ikke har problemer med vekt osv? så betyr det ikke at du ikke har godt av å spise sunt. Det er lettere å ha en sunn livsstil dersom man er flere sammen. Er det sånn at hun ytrer ønske om bedre og sunnere mat som du ikke møter henne på? Selv om man er tynn så trenger du like sunn mat som henne. Det virker som om du ikke er villig til å ofre noe. For klar meg dersom jeg misforstår. 

Vi bor ikke sammen, å jobber av og til forskjellige tider. Jeg har da overhodet ikke ansvaret for hva hun spiser når vi ikke er sammen? Det kan ligge godteripapir 360 grader rundt henne når jeg er på besøk eller er innom for å hente noe. Jeg kjøper verken brus eller sjokolade på butikken. Hun er gammel nok til å tenke selv, så tankegangen - "Han får, hvorfor får ikke jeg?" appellerer ikke til henne. 

 

Mistenker at du ikke virkelig er så glad i henne som du skriver - da hadde du ikke brydd deg så mye om at hun gikk opp i vekt. Hva er det som gjør at du det er et problem for deg at hun har gått opp i vekt?

Om jeg er glad i henne, burde ikke defineres av om at jeg synes et vanvittig vektoppgang og kroppslik forfall er akseptertbart. Problemet er hennes holdninger og vaner til mat og kropp. Jeg liker at jenter gjerne har noen kg for mye, men ikke når jenter er obese. Klart og usensurert. 

Anonymkode: a58a4...898

Da er ikke denne kvinnen noe for deg. 

Klarer ikke du å godta henne slik hun er, så har dere lite å gjøre sammen. 

Hvor gammel er dere og hvor lenge har dere vært sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kilo på noen måneder er selvsagt tegn på at noe er forferdelig galt. Hvis det er riktig som du sier, at det bare er kalorioverskuddet som er så enormt at hun øker i vekt og ikke symptomer på sykdom som f.eks sykelig lavt stoffskifte eller medisinbruk, betyr det at hun bruker maten som dop og ikke kos. Forutsetter her at det faktisk ER 20 kilo og ikke 2 kilo hun har lagt på seg. Uansett må du ta en prat og si at du er urolig for passiviteten, kostholdet og vektoppgangen, rent helsemessig. Spør henne også om hun har vært sånn som dette tidligere, eller om det er noe som har oppstått nå. Hva om hun bruker medisiner som hun ikke har turt å fortelle deg om?

Anonymkode: 0924b...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært greier for deg hvis disse kg kom av sykdom?

Anonymkode: e81d0...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2016 at 13.41, Splitterpine skrev:

Jeg tenker det er stor mulighet for at hun sliter med spiseforstyrrelse. Sånn teoretisk sett må hun spise rundt 2300 kcal mer enn hva hun trenger HVER dag for å gå opp 20 kg på to mnd. (7000 kcal i overskudd gir 1 kg vektoppgang, teoretisk sett).  Det er vanvittig mye hun må ha fått i seg de siste månedene. Folk flest spiser ikke så mye i overskudd fordi man koser seg, men gjerne på grunn av et problematisk forhold til mat. Har du sett noe tendenser som antyder spiseforstyrrelse/ at hun overspiser? Når hun først spiser, tømmer hun fastet, eller stopper hun når hun er mett? Skjuler hun mat? Snakker hun selv om vekt, mat, og samvittighet rundt dette?  

Kan tenke meg det er en vanskelig situasjon for dere begge! Lykken til!

Jeg tenker det samme.

Jeg har selv bulimi, og kan i perioder spise store mengder mat. Kunne ikke sett for meg å spise 4-5000 kcal i døgnet uten denne sykdommen som hadde presset meg til det, for det er aldeles ikke behagelig og man blir kvalm lenge før man kommer halvveis. 

Jeg selv har hatt flere gode år i strekk, så det er ikke utenkelig at ts' kjæreste har hatt noen gode år og så fått tilbakefall. Sier ikke bulimi, for da hadde det nok vært en saktere vektøkning, men det kan være overspisingforstyrrelse -- altså bulimi uten "purging". Da kan man rase opp i vekt vil jeg tro, hvis de får den samme trangen til å trøkke nedpå som jeg får når bulimien rammer meg.

Anonymkode: 99bc4...8ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 22.01, AnonymBruker skrev:

Gratulerer du kommer aldri til å ha et langvarig forhold. Folk endrer seg med tiden, hvis du ikke greier å forelske deg i personligheten til noen så kommer du til å ende opp gammel og alene.

Anonymkode: aa951...7f8

20kg opp i vekt for ei kvinne på 6mner er brutalt og her er det nok psykologiske forhold som har endret seg såpass at du ikke kan si det der om han. 

 

Anonymkode: 8cf1a...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. april 2016 at 15.55, Coolaid skrev:

Da er ikke denne kvinnen noe for deg. 

Klarer ikke du å godta henne slik hun er, så har dere lite å gjøre sammen. 

Hvor gammel er dere og hvor lenge har dere vært sammen? 

Skjønner du ikke at det ligger mer bak når det er snakk om så stor vektoppgang på kort tid?

Å si at denne kvinnen ikker er noe for han, blir for dumt...Greit at du skal forsvare overvektige, men det går faktisk ut over parforholdet hvis en av partene har et anstrengt forhold til mat.

Anonymkode: 78812...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du ikke at det ligger mer bak når det er snakk om så stor vektoppgang på kort tid?

Å si at denne kvinnen ikker er noe for han, blir for dumt...Greit at du skal forsvare overvektige, men det går faktisk ut over parforholdet hvis en av partene har et anstrengt forhold til mat.

Anonymkode: 78812...763

Coolaid har jo rett. Hun er kanskje ikke noe for han når hun har et problematisk forhold til mat. Siden du så fint påpeker at det går utover parforholdet så er det jo en bra ting om han går. Hun trenger hjelp. Ikke en som blir kvalm og irritert på henne.

Anonymkode: 4fe0b...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Coolaid har jo rett. Hun er kanskje ikke noe for han når hun har et problematisk forhold til mat. Siden du så fint påpeker at det går utover parforholdet så er det jo en bra ting om han går. Hun trenger hjelp. Ikke en som blir kvalm og irritert på henne.

Anonymkode: 4fe0b...1a7

Joda, men hun må jobbe med seg selv uansett hvilken mann hun evt skulle bli sammen med. Det er greit at man kan motivere hverandre, men hun må også ta ansvar selv ved å innrømme at hun har et problematisk forhold til mat, å ta det derifra, ikke fortsette å evt overspise ( eller hva hun gjør ). En partner skal ikke være psykolog/terapeut for sin partner. Da blir det en ubalanse. Hun må som sagt først jobbe med seg selv hvis hun ønsker å være i et forhold, da forholdet man har til seg selv er nr én hvis man skal ha bra forhold til andre. Det blir det samme som om ts hadde vært sammen med en rusmisbruker f.eks. Da måtte hun ha søkt hjelp på samme måte som denne dama til ts tydeligvis misbruker mat. Men så snart man nevner vekt og mat, kommer det kommentarer på at man må like de som de er osv. Det reagerer jeg på, fordi i dette tilfellet høres det selvdestruktivt ut, på samme måte som rus er, til sammenligning, så hun bør først og fremst erkjenne sitt problem og dermed jobbe med det.

Anonymkode: 78812...763

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette er jo fantastisk.

Jeg mistenker jo at denne tråden er et oppdiktet tilfelle for å bevise et poeng, og det har den gjort til gangs. I den andre tråden "Når han ikke er sexy lenger...." er det mannen som har gått opp 20 kg. Da får han passet sitt påskrevet, og hun blir oppfordret til å stille ultimatum, nekte han sex, finne seg en elsker, og gi han klar beskjed om at det er uakseptabelt. At hun ikke tenner på han er også fullt forståelig fra et unisont KG.

Så, når det er snudd om, at det er kvinnen som har lagt på seg, og han mister lysten på henne, hva skjer da? Jo, da begynner fordømmelsen. Og man skal lete etter ÅRSAKEN. Det kan jo være depresjon, må vite. Og alt mulig annet. Poenget er uansett at han må elske henne som han er, og akseptere at kroppen forandrer seg. Hvor er ultimatumet? Hvor er rådene om å skaffe seg en elskerinne? Sexnekt?

Det gjelder åpenbart ikke andre veien.

Anonymkode: 17ce4...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tåplig hele problemstillingen. Om man virkelig er glad i en person , så lager en ikke drama ut av slikt med mindre en er blitt sykelig FEIT!

Om vedkommende har veid 50 kg og opp til 70, så klassifiserer ikke dette til noe grusomt. Slutt å vær så jævla kroppsfikserte. Skulle tro det var en gjeng med 15 åringer her inne. Har selv en mann som har gått ned 20 kg pga ulike årsaker og det er MYE, siden han er tynn fra før. Alikevel har vi sex, for vi har et himla bra sexliv sammen,

Og når jeg tenker meg om, så har jeg gått opp endel kg og alikevel kommer han å klår fingrene av seg når jeg lager mat feks :D Men så klart, det er stor forskjell på å være glad i noen og elske.......

Grow up!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at absolutt ingen i denne tråden skjønner at TS' anslag på 20 kilo er feil.

Tipper dama har lagt på seg fem kilo deromkring.

Anonymkode: 19df3...2d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun plutselig har gått opp 20 kg så er det jo noe som er i veien. Da burde du jo heller støtte henne enn å tråkke ned på henne, om du er en god kjæreste selvsagt. Men du virker alt for egoistisk når du syter over manglende lyst til å i det hele tatt kunne se hva din kjæreste sliter med. Glad jeg ikke er din kjæreste!

Anonymkode: dd939...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså: 

Dama har full rett til å spise hva hun vil, når hun vil selv om du definerer det som "drittmat". Dama har også full rett til å gå opp 20 kg på kort tid (selv om jeg ikke begriper hvordan det er mulig innenfor den tidsrammen du beskriver). Men hun har ingen rett til å forvente at du skal fungere som hennes personlige trener. Hennes overvekt er hennes overvekt selv om det kanskje kunne være  hyggelig om dere gikk turer sammen eller noe slikt. 

På den annen side: 

Du har full rett til å ikke tenne på henne lenger. Hun har tross alt forandret seg en god del fra den hun var da dere ble sammen. En ting er alderskilo som kommer på i løpet av et langt samliv, en annen ting er såpass stor vektoppgang over kort tid. Du har ikke ansvar for hennes spisemønster, eller for den del eventuelle spiseforstyrrelser hun måtte ha. Du har heller ikke ansvar for at hun skal trene, det må hun i tilfelle ville selv. 

Summa summarum: Enten endrer hun seg fordi hun selv vil det, eller du går fra henne for du kan ikke lenger være sammen med en dame du ikke tenner på og som du forakter spisemønsteret til. Slik det er nå passer dere rett og slett ikke sammen lenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2016 at 14.26, Bakedama skrev:

Hva med å gi tips til hva du ønsker til middag, i form av sunne matvarer? :)

De bor ikke sammen så det ville nok fremstå som rimelig frekt å hinte om hvilken middag han ønsker å få servert. Det han kan gjøre er jo å invitere henne på middag og diske opp med noe sunt og godt. Det finnes faktisk mye god mat som ikke er stappfull av fett og sukker, så det er bare å google i vei og finne masse lekre oppskrifter!

Så lenge de har tid til å møtes så har de også tid til å bruke av denne tiden sammen til å både lage god (og sunn) mat sammen og gå seg noen turer sammen.

Den 28.4.2016 at 15.51, AnonymBruker skrev:

"Gjør noe med det når hun er klar for det selv"? Hun er klar over vektoppgangen, å jeg opplever at det er et sårt tema å snakke om. Må jeg gå fra henne, før hun blir "klar for det selv"? 

Anonymkode: a58a4...898

Ja! for din egen og hennes skyld: gå fra henne. Du slipper å irritere deg over ei dame som ikke passer dine preferanser og hun slipper å bli deprimert av å være sammen med en som synes hun er turn-off. Å legge på seg så mye i løpet av få måneder er et ganske sikkert tegn på et vanskelig forhold til mat. Dersom du går og irriterer deg over hvor lite hun er villig til å gå ned i vekt, og også lar det skinne gjennom at du ikke tenner på henne lenger, kan det trigge problemet hennes og gjøre at hun spiser seg enda større. Det at vektoppgangen hennes er et sårt tema er et sikkert tegn på at hun har oppfattet hva du synes om kroppen hennes nå, og at det er både flaut og vanskelig for henne.
Å gå ned 20 kilo er vanskelig og krever faktisk at hun selv vil ta tak i problemene. Det vil også ta tid, lengre tid enn å gå opp de samme kiloene. Det å holde vekta etterpå vil også være utfordrende. Så om du er utålmodig og oppgitt nå er kanskje det beste for dere begge at du takker for deg og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pæddan skrev:

Tåplig hele problemstillingen. Om man virkelig er glad i en person , så lager en ikke drama ut av slikt med mindre en er blitt sykelig FEIT!

Om vedkommende har veid 50 kg og opp til 70, så klassifiserer ikke dette til noe grusomt. Slutt å vær så jævla kroppsfikserte. Skulle tro det var en gjeng med 15 åringer her inne. Har selv en mann som har gått ned 20 kg pga ulike årsaker og det er MYE, siden han er tynn fra før. Alikevel har vi sex, for vi har et himla bra sexliv sammen,

Og når jeg tenker meg om, så har jeg gått opp endel kg og alikevel kommer han å klår fingrene av seg når jeg lager mat feks :D Men så klart, det er stor forskjell på å være glad i noen og elske.......

Grow up!

Jeg forstår det er du som lager maten - så han spiser det du lager og har altså gått opp 20kg pga det. 
Det sier meg egentlig bare 1 ting frøken. 

1. Du er usikker på deg selv og vil føle deg "tryggere" på at du beholder mannen i forholdet hvis han blir overvektig og mindre attraktiv for andre kvinner. Spesielt med tanke på at du selv har gått opp noen kilo. Det er den eneste egentlig årsaken til det :)

Jeg forventer ikke at du skal innrømme dette for meg eller for deg selv engang, MEN det er rimelig egoistisk. Vet ikke om det har så mye med å elske noen. Det er bare fine ord du bruker med null mening og betydning bak :)
Det er ikke ALLE du lurer med den der taktikken - jeg må innrømme at jeg selv har blitt lurt på samme måte som mannen din.

Det tok meg nesten 1 år med knallhard trening, for å kvitte meg med overvekten jeg hadde blitt servert samtidig som å gjenopprette eget selvbilde. Ikke før da var jeg klar for å gå inn i et sunnere forhold med noen som elsket meg såpass at de ikke serverte meg mat som jeg ble feit, overvektig og lite attraktiv av.  

 

Anonymkode: 8cf1a...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...