Gå til innhold

Var Stalin like ille som Hitler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Hvilken relevans har egentlig noe som helst - for noe som helst ?

Anonymkode: 33f92...b92

Sukk. Hvorfor er du her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Sukk. Hvorfor er du her??

Hmmm, hvorfor er egentlig noen av oss her ?

Anonymkode: 33f92...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har prøvd å utdype , beskrive og dokumentere mitt syn etter HI.

Syns liksom "hitler var slemmest.  Nææii, det var Stalin, . NEI, HITLER. NEI STALIN VAR SLEM, HAN. Men Hitler var gal." er en lite givende diskusjon...

Siste innlegg herfra. Takk til de få historieinteresserte som var med tidligere. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jerry Lee skrev:

SOVJET opprettet nok leirene da. Men tsarveldet hadde hatt de samme i flere hundre år. 

Kommunistene fortsatte der tsaren sluttet. Med de samme "fasilitene" som de utvidet. Tsarveldet var et helvete, mens kommunismen som liksom skulle gjøre alle godt ble enda grusomme. 

 

3 timer siden, Jerry Lee skrev:

Det er nok feil. Leirene under tsaren var nok like ille. Men at vi er uenige om det skyldes nok at historikere framstiller dette ulikt.

Les Alexander Solsjenitsyns komparative analyser av disse i gulagarkipelet. Tsarleirene var et paradis i forhold til sovjetleirene.

Anonymkode: 6c819...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Les Alexander Solsjenitsyns komparative analyser av disse i gulagarkipelet. Tsarleirene var et paradis i forhold til sovjetleirene.

Anonymkode: 6c819...3c2

Javel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, April 26, 2016 at 23.19, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at alle som ble internert i gulag var skyldige i noen politisk forbrytelse? Det var nok et absolutt fåtall. Det virker ikke som om du har forståt hvirdan sovjetrussland fungerte.

Anonymkode: 6c819...3c2

De ble dømt for "forbrytelser mot staten". Og det var et begrep som dekket det meste etter Stalins forgodtbefinnende.

Titusenvis av skinnrettssaker gikk på dette. Og da var de "skyldige" torturert til tilståelse. NKVD var svært effektive under sosiopat, sadist og voldtektsmann Berija ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Jerry Lee skrev:

Leste du over ser du at jeg beklager avsporing. Men opplysninger om Stalin kan svare på spørsmålet til TS.

Beklager at det plager deg. Har DU noe relevant for tråden? Kom med da, vel. ☺

Men dette gjelder vel alle diktatorer? At bakgrunn og personlighet kan være med på å påvirke hvem man anser som verst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RompeRusk skrev:

Men dette gjelder vel alle diktatorer? At bakgrunn og personlighet kan være med på å påvirke hvem man anser som verst? 

Vet ikke hva jeg skal svare, for jeg ser ikke sammenhengen til det du siterer.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Vet ikke hva jeg skal svare, for jeg ser ikke sammenhengen til det du siterer.

Beklager.

Ok. Det var mer en poengtering enn et spørsmål.

"Men opplysninger om Stalin kan svare på spørsmålet til TS."

Samme type personlige opplysninger om Hitler/Pott/Mao vil gjøre at man anser Hitler/Pott/Mao som verst.

Det er tydelig at du synes Stalin er fascinerende og synes han er verst, men begynner man å grave i livene til andre diktatorer er det ikke sikkert at Stalin er verst likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, RompeRusk skrev:

Ok. Det var mer en poengtering enn et spørsmål.

"Men opplysninger om Stalin kan svare på spørsmålet til TS."

Samme type personlige opplysninger om Hitler/Pott/Mao vil gjøre at man anser Hitler/Pott/Mao som verst.

Det er tydelig at du synes Stalin er fascinerende og synes han er verst, men begynner man å grave i livene til andre diktatorer er det ikke sikkert at Stalin er verst likevel. 

Ja. Ok. Da forstår jeg...og er enig forsåvidt. Men jeg har lest grundig om de mest kjente diktatorene. Og selv om Mao og SYSTEMET hans drepte fler enn Stalin(s) mener jeg Stalin var den grusomste. Men klart...ondskapen og grusomhetene til for eksempel Bokassa, Amin, Papa Doc og Ceausescu ligger godt an i løypa. Og til syvende og sist er det en personlig oppfatning og mening hvem som er verst...som TS spør om. Men hva betyr verst i denne sammenheng? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Jerry Lee skrev:

De ble dømt for "forbrytelser mot staten". Og det var et begrep som dekket det meste etter Stalins forgodtbefinnende.

Titusenvis av skinnrettssaker gikk på dette. Og da var de "skyldige" torturert til tilståelse. NKVD var svært effektive under sosiopat, sadist og voldtektsmann Berija ledelse.

Dette er en alt for enkel analyse. Jeg anbefaler igjen å lese Solsjenitsyn.

Anonymkode: 6c819...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en alt for enkel analyse. Jeg anbefaler igjen å lese Solsjenitsyn.

Anonymkode: 6c819...3c2

Kunne sagt at jeg holder meg strengt til Montefiores forskning. Og den er ikke mye enkel!!

Men, ja... skal prøve å få tak i ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...