Gå til innhold

Har jeg en sak mot naboene mine? HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet og har ett hælvette med naboene. Jeg har ett eldre nabopar som bor under meg, vi bor i en bygård. Jeg har to barn på alder fra 6 og 9 år. Det er veldig lytt her i bygget, og naboene har problemer med at alt vi foretar oss er for mye bråk for dem. Det startet med at jeg ikke fikk lov til å støvsuge pga at det kom skyvelyder på gulvet, så jeg må koste istedenfor. Vi måtte begynne å gå med myke tøfler inne fordi det "bråket" for mye når vi gikk uten. Jeg kan foreksempel ikke gå barbeint inne osv. De klager både når barna er hjemme og jeg er alene fordi det er skritt. Ingen av oss går unormalt tungt.. Hvis jeg mister noe i gulvet med uhell  så ringer de rett huseier å klager på høye lyder. Jeg har gjort masse tiltak for at det skal være levbart for de nede ang lyder. Jeg har blandt annet ikke tv i stua eller spiller noe som helst  musikk, ikke en gang fra mobiltelefonen. Barna får aldri lov til å løpe eller gå fort. HVIS de skal leke på gulvet legger jeg ett tykkt teppe under. Da er det kun der de får lov å leke, så ikke lydene går så langt ned. Det ene soverommet som er rett over tven i stue dems, er vi ikke på. Det rommet er ikke bruk, jeg sover altså på sofaen. Ingen får såklart lov å snakke høyt eller lage andre høye lyder som synging osv. Jeg lister meg bokstavelig rundt på kvelden, men bare hvis jeg må. Som regel sitter jeg bom stille i soffaen hele kvelden. Jeg vasker aldri klær etter klokken 18.00. Jeg har aldri fest eller selskap, og svært sjeldent besøk. Jeg kan ikke ha besøk av noen med barn. Barna kan heller ikke ha besøk av venner. Dette er fordi det klikker for de nede når de blir lyder fra så mange barn. Og enda mer. Men uansett hvor mye jeg prøver å kontrollere alle lyder, klarer jeg det ikke bestandig. Noen få ganger og da mener jeg få, kommer det dunkelyder i gulvet med ett uhell eller at en stol blir skyvet litt på. De ringer huseier for alt. Jeg har prøvd å snakke med naboene, og nå hilser de ikke på meg mer. De mener vi er problemet.  De kommer å ringer på hos meg også eller sender meg melding på telefonen om hvor mye jeg driter i det og ikke tenker på at jeg har naboer.  Det stemmer jo ikke, jeg blir jo nesten psykisk sliten av å hele tiden tenke på dem nede at jeg ligger å gråter hver kveld  fordi jeg føler at ingenting jeg gjør er godt nok. De holder på med dette så å si hver dag og nå er jeg så sliten. Og huseier er også drittlei alt kaoset, selvom han er på min side er han lei av dette han også.  Så jeg føler at han bare tenker det er best å si opp meg. Han har ikke sagt det, men jeg er så redd for at det skjer snart. Det hele toppet seg igjen idag med at jeg vasket leiligheten og fikk klager på at jeg gikk for mye på gulvet og mistet ett nøkkelknipe i gulvet ved ett uhell. De mente også at de løp barn her oppe, men barna var på skolen. Jeg prøvde å forklare han igjen om hvordan jeg følte jeg bare kunne sitte i soffaen og hvordan jeg hadde det oppi alt det her. Da fikk jeg klar beskjed om at det bråket med soaffen også så da kunne jeg ikke sitte der heller. Så han mener tydeligvis at jeg verken kan gå på gulvet eller sitte i soffaen. Skal  jeg  fly da? Så slang han døren i ansintet mitt og ringte huseieren og klaget. Jeg snakket med huseieren etterpå og han var så drittlei og da han trengte tid å  tenke og skulle ringe meg ikveld. Nå er det vel meg alt går utover.  Er dette noe jeg kan anmelde, jeg føler det er  trakassering?  Det hører med i historien at jeg ikke har gjort de noe ellers.

Anonymkode: 57760...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, de hørtes litt rare ut. Flytt eller begynn å drit i hva de sier. Ikke lukk opp døren og ta mobilen på lydløs. Kanskje de flytter etter hvert når de skjønner at du ikke kan kues

Anonymkode: e99bd...52f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble formlangtmtil å lese alt, men kontakt en leieboerforening,,dette er ikke normalt,,slik du beskriver situasjonen. Hva sier utleier? Hvordan er det med de andre naboene og de som leiede før deg? :klo: 

Anonymkode: 96d8a...2da

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan anmelde hvem eller hva som helst for hva som helst, dersom du mener de faktisk er skyldig i lovbruddet. Falske anmeldelser er ulovlig, men det er heldigvis lovlig å være smertelig kunnskapsløs her i landet.

Har du gitt beskjed til naboene dine om at du ikke ønsker henvendelser hverken på telefon eller i person? Dette er steg en, dersom de ikke følger ditt pålegg og oppfører seg ufint klager du til huseier (dere begge leier vel?). I klagen vil jeg sterkt anbefale at du fatter deg i korthet, og før du skriver den vil det være veldig hensiktsmessig å lese seg opp på bruk av avsnitt. Tenk nøye etter hva budskapet er, hva problemet er og hva som er unødige detaljer som vil gi leseren lyst til å kaste opp.

Skriv klagen kortfattet, seks setninger eller mindre. Når nabo har fått skriftlig beskjed (SMS, ta vare på den) om at du ikke ønsker kontakt hverken på telefon eller i person, og ikke overholder det, da klager du til huseier. Dersom det heller ikke fører noen sted kan du jo kontakte politiet. Husk å dokumentere ethvert møte og enhver kontakt med naboen. Ta opp lyd eller video (lyd kan være bedre, lettere å skjule) hvis han ringer eller kommer på døren. Ikke åpne dersom det er han, ta opp lyden av at han banker og roper fra utsiden. Ring politiet dersom du føler deg truet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal da kunne leve et normalt liv. Det er da ikke et fengsel du bor i. Så lenge barna oppfører seg normalt inne (ikke utestemme, løping og slikt) så har de egentlig ingen ting de skulle ha sagt på det. Enkelte folk skal klage på alt mulig. Noen er bare slik av natur. Det er ditt hjem og ikke naboens...

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det de under som har ett problem. Om de synes det er for lytt så må de flytte. Jeg hadde aldri gjort alle tingene du har beskrevet over. Har du leiekontakt? Da jeg leide sto det at de ikke kunne si meg opp med mindre de skulle bruke leiligheten selv eller om jeg gjorde ulovlige ting som bruk av narkotika ol. Kanskje du kan se på kontrakten din og se hva som står der? Jeg hadde ikke vært redd for å bli kastet ut om du har kontrakt. 

Bor man i leiligheter eller blokker må man belage seg på bråk. Hvis ikke får man finne seg en annen plass å bo. Jeg synes du har vært mer enn hensynsfull og du skal faktisk ikke sove på sofaen. Det finnes grenser!

Jeg hadde bedt den ene opp til deg, så kunne h*n gå over gulvet mens den andre står i deres leilighet og hører hvor lytt det er. Deretter hadde jeg tatt frem støvsuger og rullet den over gulvet for å poengtere at du faktisk bare støvsuger og ikke prøver å bråke med vilje. 

Hvis de fortsatt mener at det er for lytt, be de flytte. Du må kunne gjøre dagligdagse ting i din leilighet uten klaging. Om det er kjempe lytt der bør også huseier vurdere å gjøre noe med det. Han kommer nok til å få klager så lenge han leier ut. 

Endret av Ankimaki
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo selvsagt ikke normalt. Naboene dine har store problemer. Du bor ikke der på naboens nåde.

Støygrenser settes ikke den mest følsomme, støygrenser settes etter en objektiv rimelighetsvurdering.

Er det et borettslag eller sameie du bor i? I såfall kan du og huseier ta opp problemet med styret.

Hvis ikke, så snu på saken. Fortell huseier at leiligheten du leier har naboer som gjør at du ikke får det leieobjektet du betaler for, og at han må fikse problemet, (utbedringer i bygningen eller alvorsprat med naboen) ellers så holder du tilbake husleie.

 

Anonymkode: da3d7...c58

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo galskap!! Du er rimelig dum som finner deg i dette!

Anonymkode: 8f81f...40a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter huseieren over på besøk, og la han få klager fra naboene etterpå, om at dere bråkte, så merker han slev hvor urimelige de er. Og så slutter du å bry deg om hva de sier, og gjør det du vil i ditt eget hjem, så får de klage så mye de vil, huseieren tar din side, han vet de er gale.

Anonymkode: 8f81f...40a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, de hørtes litt rare ut. Flytt eller begynn å drit i hva de sier. Ikke lukk opp døren og ta mobilen på lydløs. Kanskje de flytter etter hvert når de skjønner at du ikke kan kues

Anonymkode: e99bd...52f

Jeg ville først sagt i fra at jeg ikke ønsket kontakt: "Jeg synes deres henvendelser er både uberettiget og ubehagelig. Jeg ber om at videre korrespondanse går via huseier eller epost. Jeg ønsker ikke at du ringer meg, sender SMS eller kommer på døren. Jeg kommer heller ikke til å svare på henvendelser fra deg/dere som ikke kommer på epost. På forhånd takk." Å si ifra er viktig, å kun ignorere dem er ikke nok, da kan de si de ikke skjønte at deres tilnærmelser var uønsket.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble formlangtmtil å lese alt, men kontakt en leieboerforening,,dette er ikke normalt,,slik du beskriver situasjonen. Hva sier utleier? Hvordan er det med de andre naboene og de som leiede før deg? :klo: 

Anonymkode: 96d8a...2da

Dette er ikke hjernekirurgi akkurat. Normal støy som gåing og å miste ting er tillatt. Naboen har ingen klagegrunnlag. Om natten må man begrense støyen, men man kan fortsatt gå rundt i leiligheten, eller miste nøklene sine. Å bruke fjernsyn eller spille musikk er også lov innenfor rimelighetens grenser utenom tidspunktene som er spesifisert i kontrakten (ofte mellom 22 og 08, med strengere krav på helligdager). Forklar naboen at det er uberettiget og be han ta det opp med huseier.

8 minutter siden, Mearrasámi skrev:

Du skal da kunne leve et normalt liv. Det er da ikke et fengsel du bor i. Så lenge barna oppfører seg normalt inne (ikke utestemme, løping og slikt) så har de egentlig ingen ting de skulle ha sagt på det. Enkelte folk skal klage på alt mulig. Noen er bare slik av natur. Det er ditt hjem og ikke naboens...

Du kan både rope, synge og spille tuba i leiligheten din så lenge du gjør det på dagtid. Det skal veldig mye støy til før det ikke er tillatt på dagtid.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo selvsagt ikke normalt. Naboene dine har store problemer. Du bor ikke der på naboens nåde.

Støygrenser settes ikke den mest følsomme, støygrenser settes etter en objektiv rimelighetsvurdering.

Er det et borettslag eller sameie du bor i? I såfall kan du og huseier ta opp problemet med styret.

Hvis ikke, så snu på saken. Fortell huseier at leiligheten du leier har naboer som gjør at du ikke får det leieobjektet du betaler for, og at han må fikse problemet, (utbedringer i bygningen eller alvorsprat med naboen) ellers så holder du tilbake husleie.

 

Anonymkode: da3d7...c58

Hvis huseier eier begge boenhetene burde de jo foreta støymålinger i begge boligene, da kan man avfeie at det er utenfor normen.

Du får ikke redusert leie fordi du villig retter deg etter tullepålegg fra naboene. Riktig handling er å ignorere påleggene. Hvordan skal huseier utbedre naboene? 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke anmelde de for noe nei men siden huseier også er lei av at de ringer så bør du få han til å si at de må la andre få leve normalt og flytte hvis det er for lytt og slutte å ringe han.

De er vel vant med e n singel i tøfler der oppe før eller en som aldri er hjemme og derfor ikke har hørt hvor lytt det er før du kom, og dermed tror det er du som bråker ekstra. Det samme skjedde meg, trodde det bodde noen over meg men leiligheten var tom et år så når det til slutt flytta inn noen der tenkte jeg faaaen som de tramper og bråker og støvsuger og helvete heller. Men innså at det bare var ei jente som levde helt normalt og det kan man jo ikke nekte folk å gjøre. Skal sies at jeg tidligere har flyttet pga lytt fra andre leiligheter også.  

Anonymkode: 2b83d...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke la meg kue, men nå er jeg så sliten at jeg føler meg nedbrutt og nesten fått en psykisk knekk. Jeg kan ikke flytte med det første heller, da det er kjempe vanskelig å finne noe nytt som alenemor. 

Han som bodde her før meg var en eldre mann som satt i en stol hele dagen har huseieren fortalt meg. Men det skal ikke ha så mye å si uansett, for naboene under meg flyttet inn dagen etter meg igjen. De har dermed bare hatt meg som nabo. Jeg vet at de bodde i enebolig før. Så jeg forstår at det er overgang for de, men det er nå nesten gått 1 år. Når de ikke takler lyder kan de ikke bo i en bygård. 

Jeg er enig i at vi må få leve som normalt, akkurat nå gjør vi ikke det. Det er helt grusomt. 

Jeg har forresten sagt at jeg ikke vil ha dem på døren, eller ha sms. Jeg har også sagt ifra til huseier om det. Men jeg har ikke sendt noe skriftlig, det har jeg ikke. Men jeg har opptak av mye og en del vitner på oppførselen dems. 

Anonymkode: 57760...c1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier en leilighet og har ett hælvette med naboene. Jeg har ett eldre nabopar som bor under meg, vi bor i en bygård. Jeg har to barn på alder fra 6 og 9 år. Det er veldig lytt her i bygget, og naboene har problemer med at alt vi foretar oss er for mye bråk for dem. Det startet med at jeg ikke fikk lov til å støvsuge pga at det kom skyvelyder på gulvet, så jeg må koste istedenfor. Vi måtte begynne å gå med myke tøfler inne fordi det "bråket" for mye når vi gikk uten. Jeg kan foreksempel ikke gå barbeint inne osv. De klager både når barna er hjemme og jeg er alene fordi det er skritt. Ingen av oss går unormalt tungt.. Hvis jeg mister noe i gulvet med uhell  så ringer de rett huseier å klager på høye lyder. Jeg har gjort masse tiltak for at det skal være levbart for de nede ang lyder. Jeg har blandt annet ikke tv i stua eller spiller noe som helst  musikk, ikke en gang fra mobiltelefonen. Barna får aldri lov til å løpe eller gå fort. HVIS de skal leke på gulvet legger jeg ett tykkt teppe under. Da er det kun der de får lov å leke, så ikke lydene går så langt ned. Det ene soverommet som er rett over tven i stue dems, er vi ikke på. Det rommet er ikke bruk, jeg sover altså på sofaen. Ingen får såklart lov å snakke høyt eller lage andre høye lyder som synging osv. Jeg lister meg bokstavelig rundt på kvelden, men bare hvis jeg må. Som regel sitter jeg bom stille i soffaen hele kvelden. Jeg vasker aldri klær etter klokken 18.00. Jeg har aldri fest eller selskap, og svært sjeldent besøk. Jeg kan ikke ha besøk av noen med barn. Barna kan heller ikke ha besøk av venner. Dette er fordi det klikker for de nede når de blir lyder fra så mange barn. Og enda mer. Men uansett hvor mye jeg prøver å kontrollere alle lyder, klarer jeg det ikke bestandig. Noen få ganger og da mener jeg få, kommer det dunkelyder i gulvet med ett uhell eller at en stol blir skyvet litt på. De ringer huseier for alt. Jeg har prøvd å snakke med naboene, og nå hilser de ikke på meg mer. De mener vi er problemet.  De kommer å ringer på hos meg også eller sender meg melding på telefonen om hvor mye jeg driter i det og ikke tenker på at jeg har naboer.  Det stemmer jo ikke, jeg blir jo nesten psykisk sliten av å hele tiden tenke på dem nede at jeg ligger å gråter hver kveld  fordi jeg føler at ingenting jeg gjør er godt nok. De holder på med dette så å si hver dag og nå er jeg så sliten. Og huseier er også drittlei alt kaoset, selvom han er på min side er han lei av dette han også.  Så jeg føler at han bare tenker det er best å si opp meg. Han har ikke sagt det, men jeg er så redd for at det skjer snart. Det hele toppet seg igjen idag med at jeg vasket leiligheten og fikk klager på at jeg gikk for mye på gulvet og mistet ett nøkkelknipe i gulvet ved ett uhell. De mente også at de løp barn her oppe, men barna var på skolen. Jeg prøvde å forklare han igjen om hvordan jeg følte jeg bare kunne sitte i soffaen og hvordan jeg hadde det oppi alt det her. Da fikk jeg klar beskjed om at det bråket med soaffen også så da kunne jeg ikke sitte der heller. Så han mener tydeligvis at jeg verken kan gå på gulvet eller sitte i soffaen. Skal  jeg  fly da? Så slang han døren i ansintet mitt og ringte huseieren og klaget. Jeg snakket med huseieren etterpå og han var så drittlei og da han trengte tid å  tenke og skulle ringe meg ikveld. Nå er det vel meg alt går utover.  Er dette noe jeg kan anmelde, jeg føler det er  trakassering?  Det hører med i historien at jeg ikke har gjort de noe ellers.

Anonymkode: 57760...c1d

Herregud da menneske. At du lar deg herje med. Huseier har leid ut til deg med barn. Paret leier også. Du skriver brev til huseier. Ikke bruk tlf å ring. Du skriver hva du er utsatt for, alle klager osv. Og om det ikke opphører, vil du ta kontakt med advokat. Hverken naboer eller huseier kan begrense livet ditt. Og jeg tenker på ungene hvor begrenset de er. Sånn som de holder på, så har de al rolige problemer. Alminnelige lyder må de finne seg i. Tv, musikk, barn, støvsuging , vaskemaskin osv. Så lenge det er stiller mellom 23-08.Ved neste klage går du på døren deres. Si fra at nå er begeret fult. At trakasseringen har gått over til terror. Du vil ikke høre et pip fra de, og neste gang blir de anmeldt for terror. Og du sperrer de fra å kontakte deg på tlf. Du skal koste...ikke støvsuge....haha. jeg har da startet støvsugeren hver j....dag.

Anonymkode: 0f40e...880

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Du skal leve som normalt i din egen leilighet. Det er ro mellom 23 og 7 og ellers er det jo normal høffelighet å ikke støvsuge på kveldstid feks. 

Men herlighet, du blir jo hemmet så i de grader av disse naboene dine. Synes du skal kutte ut tvers i dag, forsette å leve som normalt og ikke svare på døren når de ringer på. De får bare ta det med huseier og du dokumenterer hver gang de kommer til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Og du kan blokkere inkommende meldinger på telefonen. Det er ikke vits å forholde seg til disse her når de er såpass urimelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Dwight skrev:

Og du kan blokkere inkommende meldinger på telefonen. Det er ikke vits å forholde seg til disse her når de er såpass urimelige.

Så lenge man får tatt vare på dem slik at de kan dokumenteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre skriv et brev der du forteller om hva du blir utsatt for, og at du vurderer og kontakte advokat. Og så gir du faen og lever normalt. :) Ikke gå på tå hev, det har du ingen grunn til. Stilletid er mellom 23 og 07. Og så hadde jeg sett meg om etter en ny leilighet, utleier virker ikke mye seriøs når han legger dette over på deg. Det er jo ikke du som er problemet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GROW SOME BALLS :P!!  Vi har samme situasjon - noen som bor under oss. Har fått klager før og har dritt i det.  Vi er ikke unormalt aktive i huset og når du bor under folk må du tåle støy.  

Hvis jeg var deg ville jeg ha invitert hele klassen til 6 åringen over for en liten lydfest.  Kanskje de under deg får hjerteinfarkt og du blir kvitt av plagene.  

Endret av Outlander
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...