Gå til innhold

Kan barn vokse av seg ADHD?


Gjesten29

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt utsatt for mistenkeliggjøring pga av at jeg fikk et barn som var annerledes. Selvfølgelig gir jeg andre folk rett til å stille spørsmål, samtidig skal dere vite at det er ufattelig tungt og bære den byrden.

Som jeg har nevnt tidligere, så fikk han diagnosen adhd.Nå hører det med at vi tok opp kampen og situasjonen vår er annerledes i dag:)

Stolt mamma.

ps. bokstavdiagnoser eksisterer, det er nevrologisk og ikke alltid foreldrenes feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir fort satt i bås fra man er liten hvis mor og far begynner å diagnosere. Jeg tror ikke dette er bra for barnet. Det er jo noen barn som har fått påvist ADHD, men jeg mener det er altfor mange som mistenker denne diagnosen på barna sine, og bekymrer seg unødig. 

Min søster er jordmor, og hun har fortalt at det er flere foreldre som engster seg for at barnet har ADHD. Dette er barn som ligger i mors mage, som de ser på ultralyd. Reaksjonen deres på at barnet er aktivt er magen er "huff, håper ikke han har ADHD". Dette er noe som har komme nå, i nyere tid. 

Anonymkode: 05030...75d

Så mye foreldrene må gjennom med en slik diagniose, så forstår jeg bekymringen. og ikke minst for barnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at man er voldelig er jo ikke nok for å mistenke ADHD. Man skal jo gjennom tester hos BUP?

Anonymkode: 04e04...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn med adhd, og ingen av de er voldelige eller utagerende.  Men de sliter ekstremt med konsentrasjonen.  

Anonymkode: 68a2b...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn med adhd, og ingen av de er voldelige eller utagerende.  Men de sliter ekstremt med konsentrasjonen.  

Anonymkode: 68a2b...109

Er det bare i skolesammenheng? Eller hjemme også? Har et barn som skal utredes for det hos BUP, pga konsentrasjonmangel og fokus. Hjemme merker jeg ikke spesielt til det. Veldig blid og hyggelig barn. Gjør leksene også, med konsentrasjon. 

Var dere gjennom BUP? De setter vel ikke diagnose bare utifra manglende konsentrasjon? Må vel tester og slik til?

Anonymkode: 04e04...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD diagnosen er ferskvare, så den kan fjerne i voksen alder dersom symptomene minsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare i skolesammenheng? Eller hjemme også? Har et barn som skal utredes for det hos BUP, pga konsentrasjonmangel og fokus. Hjemme merker jeg ikke spesielt til det. Veldig blid og hyggelig barn. Gjør leksene også, med konsentrasjon. 

Var dere gjennom BUP? De setter vel ikke diagnose bare utifra manglende konsentrasjon? Må vel tester og slik til?

Anonymkode: 04e04...3fd

Gjennom Bup ja. Tok et år med utredning. Og nei, kun konsentrasjon er det ikke.  Og vanskene er større enn at det er snakk om å sette en diagnose fordi ungene er litt urolige.

 Ungene er høflige og greie både hjemme og ute,  men er avhengige av struktur, forutsigbarhet og faste rammer i forhold til hva som forventes.  Jeg har fått kommentarer på hvor "veloppdragne " de er ute blant folk, men tror nok det handler om øving, øving og påminnelser.

 Har to barn uten diagnose og,  og vansker med konsentrasjon og uro i tillegg til annet er vesentlig annerledes.  

Unger med Adhd er ulike som unger flest,  men de har behov for aksept og tilrettelegging på flere områder i livet. Ofte er det vanskeligst i skolealder og tidlige tenår, men for noen blir vanskene større senere.  Avhengig av type Adhd, type hjelp i oppveksten, personlighet og alder når diagnosen stilles.

Noen kan slutte med medisiner når de blir eldre, men det handler nok også om at kravene i hverdagen endres.

Anonymkode: 68a2b...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom Bup ja. Tok et år med utredning. Og nei, kun konsentrasjon er det ikke.  Og vanskene er større enn at det er snakk om å sette en diagnose fordi ungene er litt urolige.

 Ungene er høflige og greie både hjemme og ute,  men er avhengige av struktur, forutsigbarhet og faste rammer i forhold til hva som forventes.  Jeg har fått kommentarer på hvor "veloppdragne " de er ute blant folk, men tror nok det handler om øving, øving og påminnelser.

 Har to barn uten diagnose og,  og vansker med konsentrasjon og uro i tillegg til annet er vesentlig annerledes.  

Unger med Adhd er ulike som unger flest,  men de har behov for aksept og tilrettelegging på flere områder i livet. Ofte er det vanskeligst i skolealder og tidlige tenår, men for noen blir vanskene større senere.  Avhengig av type Adhd, type hjelp i oppveksten, personlighet og alder når diagnosen stilles.

Noen kan slutte med medisiner når de blir eldre, men det handler nok også om at kravene i hverdagen endres.

Anonymkode: 68a2b...109

Takk for et utfyllende svar :) 

Hvordan er de sosialt med andre barn? Fikk dere noe tilrettelegging pga diagnosen?

Anonymkode: 04e04...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et utfyllende svar :) 

Hvordan er de sosialt med andre barn? Fikk dere noe tilrettelegging pga diagnosen?

Anonymkode: 04e04...3fd

De er litt ulike.  Ulike tiltak gjennom skolen ut i fra vanskene. Vi fikk mye mer hjelp og forståelse da diagnosen var et faktum enn før. Vi har også etter mye frem og tilbake prøvd ut medisin. Dette er individuelt og ikke et tiltak en må slå seg til ro med, men en hjelp i tillegg til tiltak på for eksempel skole.

 Råder deg til å ta rådene du kommer til å få fra Bup, og ulike kurs og lignende som tilbys gjennom adhdforeningen, dersom det blir aktuelt.  

Anonymkode: 68a2b...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, HerKommerMummi skrev:

ADHD diagnosen er ferskvare, så den kan fjerne i voksen alder dersom symptomene minsker. 

Tidligere trodde man at ADHD var noe man vokste av seg. Det man ser er at symptomer forandrer seg. Omtrent 70 % vil ha symptomer som vedvarer ut i ungdomsårene og voksenlivet. Rundt puberteten dempes gjerne hyperaktiviteten, men i stedet kan mange plages av en indre rastløshet. Oppmerksomhetsvansker og impulsivitet varer ved. Noen har problem med å holde ut i aktiviteter, slik at en rastløshet preger ungdom med ADHD. Enkelte ungdommer trives godt på skolen og har få/ingen problemer. Andre har store utfordringer som krever tiltak i faglig og sosial sammenheng.

http://www.ppt-ot.no/ADHD+i+f%C3%B8rskole-+og+skolealder,+ungdomstid.9UFRnM4T.ips

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rosalie skrev:

Tidligere trodde man at ADHD var noe man vokste av seg. Det man ser er at symptomer forandrer seg. Omtrent 70 % vil ha symptomer som vedvarer ut i ungdomsårene og voksenlivet. Rundt puberteten dempes gjerne hyperaktiviteten, men i stedet kan mange plages av en indre rastløshet. Oppmerksomhetsvansker og impulsivitet varer ved. Noen har problem med å holde ut i aktiviteter, slik at en rastløshet preger ungdom med ADHD. Enkelte ungdommer trives godt på skolen og har få/ingen problemer. Andre har store utfordringer som krever tiltak i faglig og sosial sammenheng.

http://www.ppt-ot.no/ADHD+i+f%C3%B8rskole-+og+skolealder,+ungdomstid.9UFRnM4T.ips

Det var jo det jeg skrev. Så hvorfor siterer du meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare i skolesammenheng? Eller hjemme også? Har et barn som skal utredes for det hos BUP, pga konsentrasjonmangel og fokus. Hjemme merker jeg ikke spesielt til det. Veldig blid og hyggelig barn. Gjør leksene også, med konsentrasjon. 

Var dere gjennom BUP? De setter vel ikke diagnose bare utifra manglende konsentrasjon? Må vel tester og slik til?

Anonymkode: 04e04...3fd

Jeg er ikke vedkommende du sitertere,men hvis det "eneste problemet" barnet ditt har er konsentrasjonsproblemer på skolen,så handler det nok om noe annet enn ADHD. ADHD er jo en sykdom/lidelse man hele tiden.Altså den er ikke situasjonsbetinget.Har selv ADHD,og når jeg var yngre var konsentrasjonsproblemene fremtredene uavhening om jeg satt med skoleboka i klasserommet eller ved kjøkkenbordet hjemme.

Anonymkode: 5b19d...4d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 16.42, Gjesten29 skrev:

Kan barn vokse av seg adhd? 

har en som er blitt roligere med årene, pliktoppfyllende, glad i skolen, følger regler og er mer "moden for alderen" enn jevnaldrende.

 

Jo, JEG tror de kan det.

Kosthold og omega3 har MYE å si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...Og vers versa

Men husk at ADHD/ASPERGER blitt populærdiagnoser i dag.

Man som foreldre kan og bør be om en second opinion etter en stund, og ikke godta alle diagnoser sånn uten videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, HerKommerMummi skrev:

ADHD diagnosen er ferskvare, så den kan fjerne i voksen alder dersom symptomene minsker. 


? jeg ble diagnosert i 1988, rundt den samme tiden ble min fetter også det og jeg gikk på spesial skole med mange elever med den diagnosen, så ferskvare er det ikke.

Men de trenger med kunnskap om sykdommen og medisiner og hvordan de skal takle de i skole og lege.

Nå er det sikkert noe arrogante folk som jobber med dette,som mener at alt er perfekt og ikke kan bli bedre. Og overser de negative ting som blir tatt opp. Med at det er mer komplisert-

Jeg skulle ønske at de som jobber med dette kunne være litt mer ydmyke og kunne si at jo vi kan nok lære mer om dette, spesielt rundt medisinering,og at de ikke kan svare for vært enkelt tilfelle her i Norge. (er en tråd om dette er på forumet,god mulig flere)

Anonymkode: 38026...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke vedkommende du sitertere,men hvis det "eneste problemet" barnet ditt har er konsentrasjonsproblemer på skolen,så handler det nok om noe annet enn ADHD. ADHD er jo en sykdom/lidelse man hele tiden.Altså den er ikke situasjonsbetinget.Har selv ADHD,og når jeg var yngre var konsentrasjonsproblemene fremtredene uavhening om jeg satt med skoleboka i klasserommet eller ved kjøkkenbordet hjemme.

Anonymkode: 5b19d...4d9

Jeg har ADHD og gikk på spesial skole, ved besøk hos andre var jeg ett englebarn,de kunne ikke skjønne at jeg gikk på spesial skole og hadde ADH, jeg kunne sitte kjempe konsertret hvis det var noe som fenget,men ble dritt sur om jeg ble forstyrret.

 

Anonymkode: 38026...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom Bup ja. Tok et år med utredning. Og nei, kun konsentrasjon er det ikke.  Og vanskene er større enn at det er snakk om å sette en diagnose fordi ungene er litt urolige.

 Ungene er høflige og greie både hjemme og ute,  men er avhengige av struktur, forutsigbarhet og faste rammer i forhold til hva som forventes.  Jeg har fått kommentarer på hvor "veloppdragne " de er ute blant folk, men tror nok det handler om øving, øving og påminnelser.

 Har to barn uten diagnose og,  og vansker med konsentrasjon og uro i tillegg til annet er vesentlig annerledes.  

Unger med Adhd er ulike som unger flest,  men de har behov for aksept og tilrettelegging på flere områder i livet. Ofte er det vanskeligst i skolealder og tidlige tenår, men for noen blir vanskene større senere.  Avhengig av type Adhd, type hjelp i oppveksten, personlighet og alder når diagnosen stilles.

Noen kan slutte med medisiner når de blir eldre, men det handler nok også om at kravene i hverdagen endres.

Anonymkode: 68a2b...109

Enig,

Anonymkode: 38026...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at dere for mye hjelp, jeg kjenner en alene mor som bodde på Grunnerløkka, som måtte fighte og true med skoleledelsen for å få den hjelpen han hadde krav. Som han fikk med mye om men,da skoleledelsen ikke ville bruke penger på sønnen hennes. Var faktisk det som ble fortalt til henne.

Anonymkode: 38026...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bra å høre at dere for mye hjelp, jeg kjenner en alene mor som bodde på Grunnerløkka, som måtte fighte og true med skoleledelsen for å få den hjelpen han hadde krav. Som han fikk med mye om men,da skoleledelsen ikke ville bruke penger på sønnen hennes. Var faktisk det som ble fortalt til henne.

Anonymkode: 38026...393

"sønnen hennes

Anonymkode: 38026...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med ADHD er ulike. Kan hende sønnen din bare er en ganske reflektert fyr. Eller at det har lykkes å jobbe for å få han til å leve med vanskene sine, på skolen og i hjemmet. Uansett er det vanskeligere for små barn å takle ting, mange må lære seg det. Og det skjer ikke med et knips. 

Anonymkode: 3d11a...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...