Gå til innhold

Valpen min tisser i buret/sengen sin! HJELP


Smari

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en liten valp på 10 uker, som siden jeg hentet han har vært så flink og tisset/bæsjet ute. Men har nå begynt å bæsje inne, og tisser i sengen/buret sitt. Spesielt om natten, så tisser han hvis han ligger i buret, men klarer å holde seg hele natten gjennom hvis han ligger sammen med meg i senga mi. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre, spesielt ift å ikke tisse i buret/sengen sin?

Jeg er ofte ute med valpen, samt etter hver gang den har sovet/spist/lekt. Han kan også finne på å sette seg ned på stua og bæsje rett etter en luftetur.

Vet at valpen kun er 10 uker og at det ikke forventes at den er stueren enda, men den har vært så flink tidligere og har plutselig startet med dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis den holder seg når den ligger med deg i senga si, er den noen grunn til at den ikke kan fortsette å gjøre det? 

Du kan ikke forvente at valpen vil klare å holde seg hele natten når den er så liten, det vil komme seg etterhvert. Så jeg ville ikke hatt valpen i bur, det er temmelig utrivelig å måtte ligge i eget tiss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 ukers hundevalp (mao baby) .Ikke rart den trives bedre med deg enn i et bur. La valpen få så mye kontakt med deg som mulig.Det vil gi et  sterkt bånd mellom dere fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hunden vår i bur om natten da den var valp, og da sto vi opp og gikk ut med henne i løpet av natten dersom hun laget noe lyd. Det fungerte veldig fint for oss, men da forutsetter jo at man ikke sover så tungt at man ikke hører valpen når den sier i fra at den må på do. Vi hadde jo da buret stående ved siden av senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som ikke synes ting er så kjekt sover dårligere. Når man sover dårligere så er man mer våken og dermed får den mer behov for å gjøre fra seg. Sammen med deg i sengen er den tryggere, og slapper bedre av, og sover dermed bedre.

Anonymkode: 862ed...35d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 14.16, Smari skrev:

Hei!

Har en liten valp på 10 uker, som siden jeg hentet han har vært så flink og tisset/bæsjet ute. Men har nå begynt å bæsje inne, og tisser i sengen/buret sitt. Spesielt om natten, så tisser han hvis han ligger i buret, men klarer å holde seg hele natten gjennom hvis han ligger sammen med meg i senga mi. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre, spesielt ift å ikke tisse i buret/sengen sin?

Jeg er ofte ute med valpen, samt etter hver gang den har sovet/spist/lekt. Han kan også finne på å sette seg ned på stua og bæsje rett etter en luftetur.

Vet at valpen kun er 10 uker og at det ikke forventes at den er stueren enda, men den har vært så flink tidligere og har plutselig startet med dette nå.

Du kan liksom ikke forvente at hunden holder på med å være like flink med å tisse og bæsje ute når den er så liten. Det jeg har gjort er å lufte den når den er ferdig med sovingen sin, og så gitt den mat, ut med den igjen og gå en liten tur for å se om det blir mer. Og begynner den å gå i ring inne er det et tegn på at den skal bæsje. Ut da, med en gang, uten et knyst.Og ikke kjeft fordi den gjør fra seg inne.  Følg godt med hele tiden, det lønner seg. En hund er en hund og vi må hjelpe den til å lære at den skal gjøre fra seg ute. De er så gode, elsker hunder over alt på jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste at man skulle vaske med alkohol der den har gjort fra seg. Slik fjerner du lukten og valpen vil med mindre sannsynlighet tisse og drite inne. Vil ikke anbefale å ha den sammen med deg i sengen om du ikek vil at den skal sove i sengen din for resten av dens liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Katrineh92 skrev:

Jeg leste at man skulle vaske med alkohol der den har gjort fra seg. Slik fjerner du lukten og valpen vil med mindre sannsynlighet tisse og drite inne. Vil ikke anbefale å ha den sammen med deg i sengen om du ikek vil at den skal sove i sengen din for resten av dens liv. 

Bare tull å si at den ikke kan ligge i sengen for en periode :) 

Uansett TS, valpen din viser veldig tydelig at den ikke trives med å bli stengt inne i buret om natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 1.5.2016 at 12.59, Katrineh92 skrev:

Jeg leste at man skulle vaske med alkohol der den har gjort fra seg. Slik fjerner du lukten og valpen vil med mindre sannsynlighet tisse og drite inne. Vil ikke anbefale å ha den sammen med deg i sengen om du ikek vil at den skal sove i sengen din for resten av dens liv. 

Dette er rett og slett feil. Vet ikke hvorfor denne "myten" oppstod, men det må vært fra noen som ikke har klart å trene hunden sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg løp ut med hunden vår om helt frem til den var 3/4 måneder. Han ble vel ikke fullstendig husren før han var 5/6 måneder. 

Så om hunden din er som min, så får du bare belage deg på en del nattlige turer ;) En 10 uker gammel valp er bitteliten, jeg syns det er mye å forlange at han skal klare å holde seg gjennom hele natta. 

PS: du kan jo ikke forlange at han skal holde seg - han gjør det han må. Forvente er mer riktig ord :)

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har ikke så god kontroll med blæra før den er rundt et halvt år, så uhell kan forekomme. Det beste er å ha en hundeseng som kan vaskes i maskin. Ta den også ut med en gang den blir urolig eller prøver å si fra at den må tisse. Og forebygg det ved å la den tisse som det siste den gjør før den legger seg.

Anonymkode: 1efb6...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...