Gå til innhold

Tyskertøs og tysker-unger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinner som var sammen med tyskere ble straffet ekstremt hardt her I Norge I forhold til resten av Europa.  De ble ofte straffet hardere en folk som samarbeidet med tyskere og som var medl av NS. Dette er det skrevet mye om. De ble fratatt statsborgerskap sitt. Barna mistet rettigheter. Blir skremt av holdninger her. Bruker vi fremdeles ord som tøs?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at morfaren min hadde vært helt enig i det hvis du hadde sagt det til ham mens han satt på Grini.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Noen hadde anstrengt forhold, men mange klarte å se større på det. Jeg vet min oldemor ga nødstøtte til tyskerne etter krigen selv om hun var enke og hadde 7 unger å ta seg av. Og det var tyskernes skyld at hun var enke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

100% enig angående barn og slektninger av tyskertøser.

Men når det gjelder damene som hang med tyske okkupasjonsstyrker tror jeg at vi som lever nå oppvokst med romantiske komedier og romantikk ikke er istand til å se forholdene for det de var.

Kjenner ei dame på 94 år som var tenåring under krigen i Oslo. Hun var en av dem som så/var med på denne klippingen. Hun angrer ingenting. Disse damene det var snakk om var ikke blåøyde Synnøve Solbakken som flere idag iherdig forsøker å male dem som. Naive unge søte jenter som forelsket seg i Fritz som aldri var nazist men offer han og osv.

Dette var damer som trålet gatene hånd i håmd med tyske soldater, dro fordeler av omgåes herrefolket. De fikk hadde tilganger, rerssurser og dro skamløst nytte av makten de fikk tilgang til vha av herrefolket. De var ikke naive og dumme. De visste meget godt hva de gjorde og du skjulte det heller ikke.

Anonymkode: 2f990...96e

Det her er jo bare en side av saken. Du har begge sider i slike tilfeller, akkurat på samme måte når det kommer til nordmenn som var på begge sider. 

Jeg forstår ikke at voksne mennesker kan oppføre seg sånn. Det er helt forståelig at man har mye innestengt sinne under krigen og den får utløp etter krigen. Det er dog ingen unnskyldning for slik oppførsel. Som mange andre påpeker og som har blitt bevist både i dokumentarer, arkivene, artikler, intervjuer med både motstandsmenn, overlevende, tyskerjenter og tyskerbarn, så er det flere sider av samme sak! 

Bare se den siste på Brennpunkt, her hører du om både en mor som løp rundt med alle tyskerne hun kunne finne og behandlet sitt eget barn grusomt til andre som rett og slett bare ble forelsket og forlot alt for en de elsket. 

Krigen er et tema som har vært preget av stolthet og at man slår seg på brystet og hyller de som kjempet i mot. Men ingen fortelling er så enkel. Dette temaet er mye mer komplisert enn som så, og det  rettferdiggjør ikke skamklipping, mobbing eller alt annet som fulgte med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet iht denne regelen

Sitat

* Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms-språk i forumet. Denne regelen gjelder ikke i dagbøkene.

Mynona, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nikee skrev:

Bare se den siste på Brennpunkt, her hører du om både en mor som løp rundt med alle tyskerne hun kunne finne og behandlet sitt eget barn grusomt til andre som rett og slett bare ble forelsket og forlot alt for en de elsket.

Man må ikke slutte fullstendig å tenke bare fordi man blir forelsket, selv om nordmenn og spesielt norske kvinner har en tendens til å bli opplært til å tro det i dag.

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke slutte fullstendig å tenke bare fordi man blir forelsket, selv om nordmenn og spesielt norske kvinner har en tendens til å bli opplært til å tro det i dag.

Anonymkode: bd5c7...9d8

:natti:

Anonymkode: 3c2c3...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke slutte fullstendig å tenke bare fordi man blir forelsket, selv om nordmenn og spesielt norske kvinner har en tendens til å bli opplært til å tro det i dag.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Og man må ikke slutte å tenke bare fordi du har en side av saken. Det er tross alt lov å ha to tanker i hodet samtidig. Ingenting i livet eller i denne verden er sort hvitt. Så hvorfor i alle dager tror du at det var slik under krigen? Du (om du er den samme AB?) som til og med hadde familie som ble angitt burde jo vite dette bedre enn alle spør du meg. 

 

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først uttaler en av de største musikkanmelderne seg om musikk som de fleste hører på og kaller henne en nigger. Det er ikke deres feil, men så leser man så her inne på en dag som skal være hyggelig og da er dere så langt tilbake i tid at dere kaller folk for tyskertøser. Seriøst? :hakeslepp: 

Noe så lite intelligent. 

Anonymkode: 1a595...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er så galt med tyskere? Er jeg også grusom for jeg er tysker? Har faktisk fått stygge kommentarer fra noen eldre. 

Tror ikke de tyske soldatene ville det de gjorde innerst inne. De måtte. Blir flau over hvordan tyskerungene og damene som lå med soldatene ble behandlet av norske folk. Det var ikke ungene sine feil. Folk var galne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 13.07, AnonymBruker skrev:

Tviler på at morfaren min hadde vært helt enig i det hvis du hadde sagt det til ham mens han satt på Grini.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Jeg snakker om de tyske soldatene som gikk rundt blant befolkningen. Det var stor forskjell på dem og de som var høyere opp i rankene. Jeg hadde en olderfar som også satt på Grini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎04‎.‎2016 at 15.17, AnonymBruker skrev:

100% enig angående barn og slektninger av tyskertøser.

Men når det gjelder damene som hang med tyske okkupasjonsstyrker tror jeg at vi som lever nå oppvokst med romantiske komedier og romantikk ikke er istand til å se forholdene for det de var.

Kjenner ei dame på 94 år som var tenåring under krigen i Oslo. Hun var en av dem som så/var med på denne klippingen. Hun angrer ingenting. Disse damene det var snakk om var ikke blåøyde Synnøve Solbakken som flere idag iherdig forsøker å male dem som. Naive unge søte jenter som forelsket seg i Fritz som aldri var nazist men offer han og osv.

Dette var damer som trålet gatene hånd i håmd med tyske soldater, dro fordeler av omgåes herrefolket. De fikk hadde tilganger, rerssurser og dro skamløst nytte av makten de fikk tilgang til vha av herrefolket. De var ikke naive og dumme. De visste meget godt hva de gjorde og du skjulte det heller ikke.

Anonymkode: 2f990...96e

Og jeg kjenner ei som var barn under krigen. I et område hvor det var lite krigshandlinger, men likevel var det utstasjonert noen tyskere på nabogården. Hun husket ikke disse som annet enn snille. De ga ungene sukkerbiter og lekte med dem, og oppførte seg altså som folk flest. Jeg kan godt forstå at det kunne oppstå varme følelser mellom mennesker i en slik situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den behandlingen norske kvinner som hadde forhold til tyske soldater under krigen fikk er virkelig en skamplett på vår historie. Å bli fratatt statsborgergskapet sitt er en vanvittig straff, og står overhode ikke  i forhold til det de gjorde.

Når vi samtidig vet at svært mange nordmenn tjente gode penger på de tyske okkupantene, og eller på å overta billig jødisk eiendom, uten at dette fikk konsekvenser over hode, så ser man jo hvor stort hykleriet egentlig er.

Å forelske seg er faktisk ingen forbrytelse, men å gjøre seg rik på okkupasjonsmakten er det. Likevel var det kvinnene som ble straffet, ikke forrettningsmennene, håndverkerne etc som tjente godt på okkupanten. At noen den dag i dag overhode kan mene at den behandlingen disse kvinnene ble utsatt for er "rimelig" sier svært mye om dem, og nada om kvinnene.

Det samme landet som fratok kvinner sine statsborgerlige rettigheter var også det eneste landet som innførte en lov hvor fraværende menn kunne skille seg fra sine norske koner uten å gi beskjed om det til de samme konene.

Begge disse tingene er store, stygge hendelser i norsk historie også i lys av at vi i dag framstiller oss som et meget likestilt land. Det kan være greit å huske på at vi også har skampletter i vår historie, skampletter som fortsatt forsøkes ties i hjel, vi er dermed ikke noe "bedre enn" mange andre, selv om vi liker å framstille det sånn.

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygda jeg vokste opp så var mange av soldatene lite fiendtlige. Mange av dem ønsket ikke å krige og drepe, de var der pga tvang. Min bestefar husker de fikk tyskere på gården som fikk bevertning, og de var med å lekte med barna og lot de få prøve støvlene deres osv. Så kan forstå det oppstod noe gnister mellom to mennesker tross av hvilke sider de stod på i krigen. Alt er lov i krig og kjærlighet! Barna de fikk sammen var jo uskyldige og ble behandlet urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, melatonin skrev:

I bygda jeg vokste opp så var mange av soldatene lite fiendtlige. Mange av dem ønsket ikke å krige og drepe, de var der pga tvang. Min bestefar husker de fikk tyskere på gården som fikk bevertning, og de var med å lekte med barna og lot de få prøve støvlene deres osv. Så kan forstå det oppstod noe gnister mellom to mennesker tross av hvilke sider de stod på i krigen. Alt er lov i krig og kjærlighet! Barna de fikk sammen var jo uskyldige og ble behandlet urettferdig.

Grunnen til at ikke de var fientlige var at familien din dullet med dem. Hvis alle hadde hatt den innstillingen under krigen ville vi snakket tysk nå.

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at ikke de var fientlige var at familien din dullet med dem. Hvis alle hadde hatt den innstillingen under krigen ville vi snakket tysk nå.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Levde du under krigen siden du mener å vite så mye om temaet?

Anonymkode: 3c2c3...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Levde du under krigen siden du mener å vite så mye om temaet?

Det er ikke nødvendig for å skjønne det, alt som trengs er et minimum av historiekunnskap.

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 27.4.2016 at 17.50, Aye skrev:

Hva som er så galt med tyskere? Er jeg også grusom for jeg er tysker? Har faktisk fått stygge kommentarer fra noen eldre.

Hvis du hadde kommet hit i dag med våpen og okkupert landet så ville jeg sett på deg som en fiende, og alle nordmenn som frivillig gjorde livet ditt bedre som forrædere.

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendig for å skjønne det, alt som trengs er et minimum av historiekunnskap.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Nåja. Din historiekunnskap når det gjelder trådens tema later til å være ganske minimal og selektiv.

Anonymkode: 3c2c3...807

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at ikke de var fientlige var at familien din dullet med dem. Hvis alle hadde hatt den innstillingen under krigen ville vi snakket tysk nå.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Du vet at bønder var pålagt å faktisk gi dem mat når de kom? Det handler ikke om å dulle med dem, ellers hadde de kanskje faktisk blitt fengslet. Det var ingen som likte at dem kom, men man kan ikke skremme opp barna mer enn nødvendig heller hvis soldatene faktisk ikke viser tegn til å være fientlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Du vet at bønder var pålagt å faktisk gi dem mat når de kom? Det handler ikke om å dulle med dem, ellers hadde de kanskje faktisk blitt fengslet. Det var ingen som likte at dem kom, men man kan ikke skremme opp barna mer enn nødvendig heller hvis soldatene faktisk ikke viser tegn til å være fientlige.

Tror dessverre du snakker for døve ører når det gjelder den brukeren der.

Anonymkode: 3c2c3...807

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...