Gå til innhold

95/65 blodtrykk. Lege reagerte ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, var til min første svangerskapskontroll og målte 95/65 i BT. Legen sa bare det var fint. Men er så kvalm hele tiden, konstant. Er 12 uker på vei. Er dette er fint/normalt blodtrykk?

Anonymkode: e784a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt lavt, men ikke faretruende lavt (da hadde nok legen reagert også)

(jeg bruker alltid å ligge på 90/60 i ikke-gravid tilstand)

Du bør være obs på at det er lavt, og være forsiktig når du reiser deg opp. F.eks sitt ei stund på sengekanten før du står opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt bt er sjeldent ett problem. 95/65 er egentlig ganske perfekt når man er frisk og sunn.

Som hun over sier, vær litt forsiktig når du reiser deg opp for man kan jo være litt svimmel :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pompdelux skrev:

Lavt bt er sjeldent ett problem. 95/65 er egentlig ganske perfekt når man er frisk og sunn.

Som hun over sier, vær litt forsiktig når du reiser deg opp for man kan jo være litt svimmel :)

Friqk og sunn? Nå går jeg til psykolog, og i min fritid betyr det å ligge på sofaen og gruble over ting jeg må gjøre som ikke er reelle.. spise går jeg til erneringsfysiolog til.. vil ikke akuratt satt frisk og sunn på meg, selv om det ville vært en drøm å få opplevd det.

Anonymkode: e784a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil tro du verken har hjertesykdom eller andre type akutte somatiske lidelser som gjør at ett lavt blodtrykk er skummelt ;)

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykket er fint og lavt, legen/jordmor kommer til å følge det opp på hver kontroll og det er store endringer de hovedsakelig ser etter. Kvalmen kommer nok av at du er gravid, ikke pga blodtrykket ditt. Om du blir lett svimmel når du reiser deg opp raskt eller ser stjerner/prikker kan det være knyttet til litt lavt blodtrykk, eller kanskje lavt blodsukker :) 

Anonymkode: 2af79...549

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Friqk og sunn? Nå går jeg til psykolog, og i min fritid betyr det å ligge på sofaen og gruble over ting jeg må gjøre som ikke er reelle.. spise går jeg til erneringsfysiolog til.. vil ikke akuratt satt frisk og sunn på meg, selv om det ville vært en drøm å få opplevd det.

Anonymkode: e784a...01e

Men barn skal du ha oppi dette? 

Anonymkode: 5a59a...e15

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Friqk og sunn? Nå går jeg til psykolog, og i min fritid betyr det å ligge på sofaen og gruble over ting jeg må gjøre som ikke er reelle.. spise går jeg til erneringsfysiolog til.. vil ikke akuratt satt frisk og sunn på meg, selv om det ville vært en drøm å få opplevd det.

Anonymkode: e784a...01e

Hvorfor skulle han reagere på blodtrykket ditt?? Det er normalt at trykket går litt ned i første trimester. Og du er kvalm fordi du er gravid.

Blodtrykket ditt er ikke engang veldig lavt! Det er helt  normalt. 

Det er høyt! blodtrykk under graviditet som er et problem (svangerskapsforgiftning).

Problemet ditt er setningen du skrev selv.

 

Anonymkode: 15518...7cd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fint blodtrykk om man er gravid det.

Anonymkode: d1e3c...bb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Friqk og sunn? Nå går jeg til psykolog, og i min fritid betyr det å ligge på sofaen og gruble over ting jeg må gjøre som ikke er reelle.. spise går jeg til erneringsfysiolog til.. vil ikke akuratt satt frisk og sunn på meg, selv om det ville vært en drøm å få opplevd det.

Anonymkode: e784a...01e

Du spurte om blodtrykket da, uten å gi noen andre opplysninger om din helse... litt vanskelig å gjette dette....

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også slik blodtrykk, helt greit det, men en kan bli litt kraftløs og matt av det.

Mer bekymret for at du skal ha barn når du tydeligvis sliter såpass psykisk. 

Anonymkode: 3265d...697

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle han reagere på blodtrykket ditt?? Det er normalt at trykket går litt ned i første trimester. Og du er kvalm fordi du er gravid.

Blodtrykket ditt er ikke engang veldig lavt! Det er helt  normalt. 

Det er høyt! blodtrykk under graviditet som er et problem (svangerskapsforgiftning).

Problemet ditt er setningen du skrev selv.

 

Anonymkode: 15518...7cd

120 over 80 er HELT normalt. 

Og  til de som synes dette er helt normalt og ikke skjønner hvorfor jeg såør eålåler er usikker. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/10785043-lavt-blodtrykk/

Anonymkode: e784a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

120 over 80 er HELT normalt. 

Og  til de som synes dette er helt normalt og ikke skjønner hvorfor jeg såør eålåler er usikker. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/10785043-lavt-blodtrykk/

Anonymkode: e784a...01e

Så høyt blodtrykk har jeg aldri noensinne hatt, men blodtrykket mitt har alltid vært HELT normalt. 95 over 65 er HELT normalt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

120 over 80 er HELT normalt. 

Og  til de som synes dette er helt normalt og ikke skjønner hvorfor jeg såør eålåler er usikker. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/10785043-lavt-blodtrykk/

Anonymkode: e784a...01e

Jeg stoler mer på leger enn på tilfeldige anonyme på et mammaforum altså. Jeg hadde 90/60 hele forrige svangerskap og fikk beskjed om at det var lavt og fint. Fikk bare beskjed om å ikke reise meg alt for fort og stå helt stille over lengre tid (spesielt i sola på sommeren). Og som andre skriver, kvalmen er fordi du er gravid ikke fordi du har lavt blodtrykk. Om du ikke klarer å roe deg med de svarene bestiller du en time hos lege eller jordmor og tar en prat om blodtrykk der.

Edit: skrivefeil 

Endret av A4-livet
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

120 over 80 er HELT normalt. 

Og  til de som synes dette er helt normalt og ikke skjønner hvorfor jeg såør eålåler er usikker. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/10785043-lavt-blodtrykk/

Anonymkode: e784a...01e

Det er forskjell på gravide og ikke-gravide. Lavt blodtrykk er normalt når du er gravid. Stol på legen. Kvalme har ingenting med dette å gjøre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, var til min første svangerskapskontroll og målte 95/65 i BT. Legen sa bare det var fint. Men er så kvalm hele tiden, konstant. Er 12 uker på vei. Er dette er fint/normalt blodtrykk?

Anonymkode: e784a...01e

Hvorfor stoler du ikke på legen som sier dette er et fint bt? Et blodtrykk er ikke bare et blodtrykk, det kommer og an på din vekt og størrelse, noe du ikke oppgir noe om her inne. Stol på legen og ikke på allmuen på nettet. 

Anonymkode: a5cac...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

120 over 80 er HELT normalt. 

Og  til de som synes dette er helt normalt og ikke skjønner hvorfor jeg såør eålåler er usikker. http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/10785043-lavt-blodtrykk/

Anonymkode: e784a...01e

Problemet ditt her er hodet ditt. her. Ikke fysikken. Blodtrykket ditt er perfekt!

Alt over 120 over 80, regnes som høyt blodtrykk. Det er ugunstig. Såklart det går en nedre grense for lavt blodtrykk også. Men generelt er det gunstig å ha lavt blodtrykk, fordi det stiger med alderen uansett.

Ellers er du gravid: blodtrykket synker naturlig i 1.trimester, og går naturlig opp i 2.trimester, fordi da øker blodvolumet i kroppen din.

Men du er milevis unna for farlig lavt blodtrykk. Gravid eller ei. Mitt eget normaltrykk er 85/55. Jeg er frisk og blir ikke engang svimmel av det og jeg er ikke gravid som deg. Du må jobbe med psyken din.

Anonymkode: 15518...7cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver her, så er blodtrykket ditt i utgangspunktet helt greit. Men det er selvsagt avhengig av hvordan blodtrykket ditt ligger til normalt. Hos meg så er mitt normale BT 90/60, så når jeg var gravid gikk det litt ned (ca 80/55 tror jeg), uten at det var et problem. Lavt BT er ikke skadelig, og så lenge du ikke er svimmel så høres det perfekt ut :) Men om du er bekymret, så drikk godt med vann, det kan øke blodvolumet noe så du ikke blir svimmel. Det er uansett ikke noe legen kunne gjort med trykket ditt, ei heller noe som trengs :) Bare slapp av og ta livet med ro, lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asterix skrev:

Så høyt blodtrykk har jeg aldri noensinne hatt, men blodtrykket mitt har alltid vært HELT normalt. 95 over 65 er HELT normalt. 

120/80 = så høyt blodtrykk? Ehh..

 

Screenshot_20160422-110724.png

Anonymkode: e784a...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ditt her er hodet ditt. her. Ikke fysikken. Blodtrykket ditt er perfekt!

Alt over 120 over 80, regnes som høyt blodtrykk. Det er ugunstig. Såklart det går en nedre grense for lavt blodtrykk også. Men generelt er det gunstig å ha lavt blodtrykk, fordi det stiger med alderen uansett.

Ellers er du gravid: blodtrykket synker naturlig i 1.trimester, og går naturlig opp i 2.trimester, fordi da øker blodvolumet i kroppen din.

Men du er milevis unna for farlig lavt blodtrykk. Gravid eller ei. Mitt eget normaltrykk er 85/55. Jeg er frisk og blir ikke engang svimmel av det og jeg er ikke gravid som deg. Du må jobbe med psyken din.

Anonymkode: 15518...7cd

Alt over 120/80 er høyt? Så alt over normalt er høyt men ikke noe under det normale er lavt? Tror en som nevnte at man ikke skal stole på folk på et mammaforum hadde helt rett, dere har jo ikke peiling. Legger vet bilde fra apoteket som sier at alt over 140/90 er høyt og ikke alt over normale som er 120/80.

Anonymkode: e784a...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...