Gå til innhold

Balkongkasser - tips til meg som ikke har grønne fingre


Marimba

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å pynte opp litt på verandaen både foran og bak huset med noen balkongkasser med blomster i. Har tenkt litt på stemorsblomster, for de er jo pene også skal de vistnok være ganske greie å forholde seg til, og tåler i verste fall litt frost. 

Problemet er bare at jeg overhode ikke har grønne fingre, og jeg har null peiling på det her. Og jeg er generelt veldig lite glad i å troppe opp på plantasjen eller andre blomsterutsalgssteder uten noe som helst peiling... Så derfor spør jeg her:

  • Balkongkassa, hva skal jeg ha i den? Bør det være lecakuler i bunnen og plantejord oppå? Hvor mye av hver? 
  • Stemorsblomstene, kjøper man ferdige planter som man får planta i denne kassa, eller sår man frø? 
  • Er det noen lure tips om behandling av disse plantene, hvis jeg er så heldig at det kommer noen blomster? 

Foreløpig handleliste til plantasjen:

  • Balkongkasse
  • Balkongkassehengsler
  • Lecakuler (foreløpig litt usikker på den riktignok)
  • Blomsterjord
  • Stemorsplantefrø/plante (foreløpig litt usikker på den og)
  • Sånn tre-delers hagesett med spade++

Noe mer jeg trenger?

Håper noen med grønnere fingre enn meg har noen lure svar, og forhåpentligvis så finnes det også noen som er som meg eller verre som også kanskje får hjelp av tråden...  

 

Og hvis jeg virkelig skulle få til dette, og har lyst til å slå på stortromma, er det da noen flere planter enn stemor jeg kan prøve meg på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Billige strømpebukser, evnt. knestrømper som du fyller lecakulene i. Da får du en fine pølser som du legger underst og de kan du tørke om høsten, bare la dem ligge litt i sola og så bruker du dem om igjen neste vår. 

Pass på at det er hull under balkongkassene så overskudd av vann/regn renner ut. 

Legg evnt. et tynt lag med aviser nederst, for å hindre at jorden renner ut sammen med vannet. 

Legg så pølsene med lecakuler. 

Fyll på med jord, og plant  ferdige småplanter av stemor. Småblomstret stemor er veldig søte å se på, men det blir litt av en jobb å fjerne visne blomster. De med store blomster er enklest, færre visne blomster å knipe av. 

Å knipe av visne blomster er viktig for at planten skal fortsette å blomstre frodig. Om du lar de visne blomstene sitte på, så tror planten at nå har den gjort jobben sin, produsert blomster som blir til frø og dermed kan planten slutte å blomstre. 

Ikke overdriv vanningen!  I kjølig vær trengs lite vann. 

Du kan også kjøpe småplanter av Blomkarse   litt senere utpå våren, den blomstrer villig, og du kan høste av blomster og blader og ha i salaten. Den kan du også så frø av selv, om du har lyst til å prøve å lage dine egne planter. 

Petunia er også lett å få til, og de blomstrer mye og lenge. 

Lykke til!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Her var det jammen mange nyttige tips å ta med seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha forslag til andre planter som er enkle å stelle, så foreslår jeg lobelia. De står hele sommeren, tåler en trøkk, det vil si at de tåler litt tørke og vind. Men, jeg ville kjøpt ferdige planter. Hvis du sår nå, så går det lang tid før de blomstrer. Og du vil ha noe pent å se på nå framover, ikke sant? De finnes i blått, hvitt og lilla.

Jeg kjøpte blå hengelobelia på Europris i dag til 39,- pr stk, men de har andre steder også. Lykke til!

bilde (262).JPG

Endret av hjertesukka
lagt til bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hjertesukka skrev:

Hvis du vil ha forslag til andre planter som er enkle å stelle, så foreslår jeg lobelia. De står hele sommeren, tåler en trøkk, det vil si at de tåler litt tørke og vind. Men, jeg ville kjøpt ferdige planter. Hvis du sår nå, så går det lang tid før de blomstrer. Og du vil ha noe pent å se på nå framover, ikke sant? De finnes i blått, hvitt og lilla.

Jeg kjøpte blå hengelobelia på Europris i dag til 39,- pr stk, men de har andre steder også. Lykke til!

Flere gode tips, takk takk :) Europris ja, det har jeg ikke tenkt på en gang! Det er jo mye nærmere enn plantasjen, så kanskje jeg skal se meg litt om der jeg og. 

Det er jo sant det med de ferdige plantene, skal nok gå for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Frida skrev:

Billige strømpebukser, evnt. knestrømper som du fyller lecakulene i. Da får du en fine pølser som du legger underst og de kan du tørke om høsten, bare la dem ligge litt i sola og så bruker du dem om igjen neste vår. 

Pass på at det er hull under balkongkassene så overskudd av vann/regn renner ut. 

Legg evnt. et tynt lag med aviser nederst, for å hindre at jorden renner ut sammen med vannet. 

Legg så pølsene med lecakuler. 

Fyll på med jord, og plant  ferdige småplanter av stemor. Småblomstret stemor er veldig søte å se på, men det blir litt av en jobb å fjerne visne blomster. De med store blomster er enklest, færre visne blomster å knipe av. 

Å knipe av visne blomster er viktig for at planten skal fortsette å blomstre frodig. Om du lar de visne blomstene sitte på, så tror planten at nå har den gjort jobben sin, produsert blomster som blir til frø og dermed kan planten slutte å blomstre. 

Ikke overdriv vanningen!  I kjølig vær trengs lite vann. 

Du kan også kjøpe småplanter av Blomkarse   litt senere utpå våren, den blomstrer villig, og du kan høste av blomster og blader og ha i salaten. Den kan du også så frø av selv, om du har lyst til å prøve å lage dine egne planter. 

Petunia er også lett å få til, og de blomstrer mye og lenge. 

Lykke til!

 

Jeg har alltid lagt strømpebukse over steinene i bunnen (jeg bruker småstein), men ditt tips var jo mye smartere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble enda litt mer forvirra jeg, når jeg gikk inn på plantasjens nettsider og oppdaget at jord ikke var jord. Der var det plantejord, og blomsterjord, og hagejord og det var vel diverse andre variasjoner også.

Og den blomsterjorda var jo sabla dyr i forhold til plantejorda... Hva er det egentlig man trenger til disse stemorsplantene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

Ble enda litt mer forvirra jeg, når jeg gikk inn på plantasjens nettsider og oppdaget at jord ikke var jord. Der var det plantejord, og blomsterjord, og hagejord og det var vel diverse andre variasjoner også.

Og den blomsterjorda var jo sabla dyr i forhold til plantejorda... Hva er det egentlig man trenger til disse stemorsplantene? 

Man kan bli forvirret ja. Jeg pleier bare å kjøpe den billige blomsterjorda på Europris og så gjødsler jeg litt utover sommeren.  Hagegjødsel i grønn flaske som jeg blander ut i vann og den varer hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

Ble enda litt mer forvirra jeg, når jeg gikk inn på plantasjens nettsider og oppdaget at jord ikke var jord. Der var det plantejord, og blomsterjord, og hagejord og det var vel diverse andre variasjoner også.

Og den blomsterjorda var jo sabla dyr i forhold til plantejorda... Hva er det egentlig man trenger til disse stemorsplantene? 

Jeg pleier å blande min egen jord, men hvis jeg skulle kjøpt jord på Plantasjen til sommerblomster som stemor, petunina, lobelia og slyngpelargonia ville jeg valgt en god jord med gjødsel. http://www.plantasjen.no/blomsterjord-simontorp-20l-100006643-no

Der er lettere å få fine blomster i lang tid hvis du bruker god jord. 

Min favoritt i balkongkassene er rød og rosa slyngpelargonia. De er fine fra mai til oktober. Tåler både sol og regn. Eneste jeg trenger å gjøre er å knipe vekk blomster som er avblomstret og gi de litt vann av og til. 

Anonymkode: 836f1...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Coolaid

Kaffegrut er næring, altså gjødsel. Det kan du bruke på alle planter, både inne og ute. Det holder også borte snegler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Coolaid skrev:

Kaffegrut er næring, altså gjødsel. Det kan du bruke på alle planter, både inne og ute. Det holder også borte snegler.

Takk for tips! Jeg skal vurdere om jeg skal pirke ut kaffegrut fra kaffekapslene før de går i søpla ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, Marimba skrev:

Takk for tips! Jeg skal vurdere om jeg skal pirke ut kaffegrut fra kaffekapslene før de går i søpla ;) 

Det er sikkert lettere om man drikker "vanlig" kaffe....:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...