Gå til innhold

Trenger tips til europatur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er et par i 20-årene som vil reise til sommeren, og leter etter alternativer til Venezia (liknende steder med samme atmosfære). Er det noen som har noen tips? Gjerne fargerike byer med koselige hus eller elvebyer. Kultur og historie er viktig for oss. 

Anonymkode: 703ce...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Polen! Stasjonere seg i Gdansk i 3-5 dager, inni der en dagstur til Sopot (fine strender og syden-aktig på sommeren) og til slutt togtur til Warszawa og være der noen dager som prikken over i-en, så hjemtur.

Anonymkode: 39e8b...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere til Italia, jeg liker kje Venezia, men elsker resten av Italia :) dere vil ha en by? Lengde på opphold? Firenze og Roma er gode storbyer, ellers er jeg fan av mindre plasser og cinque terre som foreslått over her er antagelig det kuleste stedet og så vakkert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Torelli skrev:

Hold dere til Italia, jeg liker kje Venezia, men elsker resten av Italia :) dere vil ha en by? Lengde på opphold? Firenze og Roma er gode storbyer, ellers er jeg fan av mindre plasser og cinque terre som foreslått over her er antagelig det kuleste stedet og så vakkert! 

Takk for svar :) Hva gjør at du ikke liker Venezia, men resten av Italia? Vi vil ha en by, men ikke en for stor by. Oppholdet varer ca en uke. Vi har sett litt på Clinque Terre, men ikke undersøkt så grundig, så vi lurer på om det er mye å se/gjøre der, og om det er noe rundt, eller om det i hovedsak "bare" er det som vises på et raskt google-søk.

Anonymkode: 703ce...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Hva gjør at du ikke liker Venezia, men resten av Italia? Vi vil ha en by, men ikke en for stor by. Oppholdet varer ca en uke. Vi har sett litt på Clinque Terre, men ikke undersøkt så grundig, så vi lurer på om det er mye å se/gjøre der, og om det er noe rundt, eller om det i hovedsak "bare" er det som vises på et raskt google-søk.

Anonymkode: 703ce...cb3

Venezia er rådyrt, lukter og overbefolket og søppel flyter og duer driter. Jeg overdriver muligens noe, men det er min eneste negative erfaring med Italia som generelt har nydelig mat, vin og hyggelige folk. Cinque Terre ligger i togavstand fra nydelige mindre byer som Lucca og Pisa og kan kombineres med bl.a dette. Norwegians flyr direkte til Pisa. Cinque Terre tilbyr fine fjellturer slik at her kan man bruke flere dager, men det forutsetter jo at dere liker å gå på tur :)

To år siden bodde vi 10 dager i Lucca og reiste rundt, dette er nok i overkant mye visst man ikke er som oss å alltid har med sykkelen. Men leiebil i Toscana er å anbefale visst man vil reise rundt.

Ellers er en stor favoritt Como-sjøen, visst man vi bo en plass er Como-by et godt alernativ, men anbefaler her også reise rundt, både tog til Sveita/Lugano og båt/buss rundt selve sjøen. Evnt leiebil. Vi hadde selvsagt med sykler denne gangen også... Como er en kjapp togtur fra Milano som det er enkelt å komme seg til, kan kombineres med noen dager i Milano.

I år skal vi til 2 uker til nord-italia, flyr direkte til Verona (nydelig by det også) og tar med oss Garda, Val gardena og fjellene mot østerike, stelvia, Bormio etc. Vi har leiebil og vil vel bo 3 plasser og ha med sykler.

Viss dere har mulighet anbefales sykkeltur, sykkel kan leies, det er helt fantastisk å sykle i Italia :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.4.2016 at 4.07, Snuppelupp23 skrev:

Ljubljana!! En av mine absolutt favorittbyer :-) 

Yess ! Det kan jeg skrive under på. Kort vei oppover i landet til området rundt innsjøen Bled - Fantastisk. Likeså kort andre veien til kysten og portoroz-området. Der har du strender og syden om du vil. Og slovenerne er veldig koslige folk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en stemme til Ljubljana (og Bled).

Anonymkode: 9b1d2...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bled må være en av de vakreste stedene ever! Dessuten er Slovenia et lite land, så man kan se mye på kort tid. Byen Piran ligger ved kysten (veldig nært Italia) og føles ganske italiensk. Veldig koselig og romantisk. Ønsker dere litt ekstra romantikk kan dere prøve glamping i Bled, hvor man bor i små søte trehytter med skogen som nærmeste nabo og privat stamp som varmes opp hver kveld. Dessuten kan man bestille både frokost og middag (inkl. vin) som kommer på døra i en supersøt piknikkurv. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sør-Frankrike?

Anonymkode: 7bc45...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, April 20, 2016 at 23.19, bullehurk skrev:

Yess ! Det kan jeg skrive under på. Kort vei oppover i landet til området rundt innsjøen Bled - Fantastisk. Likeså kort andre veien til kysten og portoroz-området. Der har du strender og syden om du vil. Og slovenerne er veldig koslige folk.

 

Og hvis man er i Slovenia, må man også få med seg Postojna grottene. Kjører tog inn I fantastiske dryppsteinsgrotter! Trolsk stemning! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...