Gå til innhold

Nei til prøverør -sosialrapport


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

For det første så begår vi tvangssterilisering av transpersoner (det er et krav for å juridisk skifte kjønn) og vi har gjort det på forskjellige folkegrupper og psykisk syke opp gjennom tidene. Tankegodset du bærer med deg er ekstremt farlig.

10% av befolkningen vil få problemer med alkohol eller andre rusmidler i løpet av livet, er virkelig alle som blir syke en gang i livet uskikket? 

Prøverørsbehandling koster sånn 35 000 per gang i Hellas, det er billigere enn nye pupper eller en ferie til Kambodsja, skjønner ikke hvordan det er dyrt. Det er også noe vi har råd til.

At det er kø er et politisk problem, hvis man fikk fritt sykehusvalg (i hele Europa) hadde de vært borte over natten.

Hvor skriver jeg at en som tidligere har hatt uvettig omgang med rusmidler osv før i livet aldri bør få barn i fremtiden? Hvis man tar en slik usikkethets-rapport til etterretning og så skikker seg så er det selvfølgelig ingen grunn til at man ikke kan stille seg i den enorme IVF-køen sammen med alle de andre. Her får vi høre én side av saken. Helse-Norge har på sin side taushetsplikt. Som du kan lese tidligere i denne tråden så har andre hatt store problemer i sitt liv for så å skikkelig seg og bli godkjent.

Anonymkode: b6772...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For så å skikke* seg.

Når det gjelder behandling i utlandet så er dette svært komplekst, mange klinikker bedriver f eks med andre etiske regleverk enn man gjør i Norge. Om man ønsker å gjøre dette utenlands så må man antakeligvis bekostige dette selv. Reise og opphold er vel heller ikke gratis, for svært mange så blir det snakk om mange reiser mtp høsting og innsetting av egg. Det kan ta svært mange forsøk før å lykkes. 

Anonymkode: b6772...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er så opphengt i depresjonen hans. Den kan han få hjelp til å komme seg styrket gjennom, og bli rustet til å bli "føre var" i fremtiden. Det virkelig bekymringsfulle her er overdosen. Hva overdoset han på?

Anonymkode: 4334b...212

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

For det første så begår vi tvangssterilisering av transpersoner (det er et krav for å juridisk skifte kjønn) og vi har gjort det på forskjellige folkegrupper og psykisk syke opp gjennom tidene. Tankegodset du bærer med deg er ekstremt farlig.

10% av befolkningen vil få problemer med alkohol eller andre rusmidler i løpet av livet, er virkelig alle som blir syke en gang i livet uskikket? 

Prøverørsbehandling koster sånn 35 000 per gang i Hellas, det er billigere enn nye pupper eller en ferie til Kambodsja, skjønner ikke hvordan det er dyrt. Det er også noe vi har råd til.

At det er kø er et politisk problem, hvis man fikk fritt sykehusvalg (i hele Europa) hadde de vært borte over natten.

For å snu det på hodet så er det jo strengt talt noe disse som ikke kvalifiserer burde klare å bekostige selv også, dersom de har et så inderlig ønske om å få barn. Har man ikke råd til det så har man dessverre ikke råd til barn i det hele tatt. Svært mange norske par gjennomfører IVF i utlandet etter at de har brukt opp sine tre forsøk i Norge.

Angående dette med tvangssterilisering av de som ønsker å foreta juridisk kjønnsskifte så blir heldigvis denne neandertalske loven mer og mer kritisert, og det har kommet forslag om endring:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing---forslag-til-lov-om-endring-av-juridisk-kjonn/id2423028/

Anonymkode: b6772...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Selvsagt blir man ikke det. Barnevernet må jo vite om det for å gjøre noe.

Å hindre noen i å få barn er en "prior restraint" og heldigvis ikke noe vi bruker i vårt rettsystem lengre. Du må gjøre noe galt først, og så blir du straffet. 

Ligger man på sykehus for overdose og selvnordsforsøk (fra innlegget jeg siterte) så får jo barnevernet vite dette sporenstraks. Og barnet vil bli flytta.

Og jo, når staten skal betale (som ved ivf som er dyrt for staten) så kan man forhindre. Vi statsfinansierer ikke omsorgssvikt!

Anonymkode: 86d81...aa2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ligger man på sykehus for overdose og selvnordsforsøk (fra innlegget jeg siterte) så får jo barnevernet vite dette sporenstraks. Og barnet vil bli flytta.

Og jo, når staten skal betale (som ved ivf som er dyrt for staten) så kan man forhindre. Vi statsfinansierer ikke omsorgssvikt!

Anonymkode: 86d81...aa2

Signerer denne. Dette er mennesker som profesjonelle har vurdert som uegnede foreldre. Altså at de ikke vil være i stand til å ta seg av barn på en forsvarlig måte. Staten kan ikke betale millioner av kroner for at de skal få barn som de ikke kommer til å klare å ta seg av. De får rydde opp i livene sine, skikke seg og bli kvalifiserte, på samme måte som absolutt alle andre i IVF-køen.

Vi kan alle se de grusomhetene som uegnede foreldre gjør mot sine barn, det river meg i sjelen. Shaken baby syndrome, seksuelt misbruk, råtne tenner og feilernæring, fosterhjem etter fosterhjem og livslange arr på sjelen. At enkelte mener staten burde sponse mennesker som er uskikkede som foreldre til å produsere barn via dyr, kunstig befruktning er hinsides all fornuft. 

Anonymkode: b6772...710

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fordi noen har hatt en utrolig vanskelig periode i livet sitt der de har tatt EN overdose så fortjener de å bli fratatt barnet sitt? 

Anonymkode: 8c07e...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yup. Ustabile mennesker som løser problemene med alkohol eller annen rusmiddel skal ikke ha barn. 

Anonymkode: 000fa...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jessica skrev:

Men les det som står i HI. Det er jo ikke bare små ting. Nei, barn fortjener foreldre som faktisk er istand til å takle motgang. Jeg vil ikke dømme ts, men jeg vil råde ts til å følge loven og heller vurdere egen evne 

Så fordi jeg var deprimert til jeg var 20 år pga usedvanlig mye mobbing og har blitt tvangsinnlagt en gang pga overdose da jeg var 18 år, så har ikke jeg rett til å få barn?

Er 30 år nå og har heldigvis 2 friske barn som bringer glede. Selv om jeg har vært syk klarer jeg nå (og det har jeg gjort siden jeg fant ut at jeg var gravid med første) selv å se når jeg kanskje trenger noen å snakke med. Gåe jevnlig til psykolog, mest fordi jeg aldri vil at barna skal merke det hvis jeg har en dårlig periode.

Å nekte noen som HAR vært syk, men som selv innser det og klarer å få hjelp når det trengs er galskap. 

Til TS: jeg har vært så heldig at det ikke har vært behov for prøverør her, så vet lite om hvordan det fungerer. Jeg skjønner at de reagerer, men hvis jeg var seg ville jeg heller vist dem hvor flink mannen min og jeg var. Vi måtte det for barnevernet med første fordi jeg hadde blitt "friskmeldt" noen mnd før jeg fant ut at jeg vr gravid. De fulgte oss det første året og det gikk veldig bra. Må ærlig innrømme at jeg likte det, for var så rett for å falle tilbake i gamle trakter.

Anonymkode: 4f2a7...920

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi jeg var deprimert til jeg var 20 år pga usedvanlig mye mobbing og har blitt tvangsinnlagt en gang pga overdose da jeg var 18 år, så har ikke jeg rett til å få barn?

Er 30 år nå og har heldigvis 2 friske barn som bringer glede. Selv om jeg har vært syk klarer jeg nå (og det har jeg gjort siden jeg fant ut at jeg var gravid med første) selv å se når jeg kanskje trenger noen å snakke med. Gåe jevnlig til psykolog, mest fordi jeg aldri vil at barna skal merke det hvis jeg har en dårlig periode.

Å nekte noen som HAR vært syk, men som selv innser det og klarer å få hjelp når det trengs er galskap. 

Til TS: jeg har vært så heldig at det ikke har vært behov for prøverør her, så vet lite om hvordan det fungerer. Jeg skjønner at de reagerer, men hvis jeg var seg ville jeg heller vist dem hvor flink mannen min og jeg var. Vi måtte det for barnevernet med første fordi jeg hadde blitt "friskmeldt" noen mnd før jeg fant ut at jeg vr gravid. De fulgte oss det første året og det gikk veldig bra. Må ærlig innrømme at jeg likte det, for var så rett for å falle tilbake i gamle trakter.

Anonymkode: 4f2a7...920

Leit å lese om din fortid. Du nevner at du fortsatt sliter ,men får hjelp. Overdose da du var 18 , men nå er du 30. Altså over 12 år siden. Ts sin mann hadde en overdose for 2 år siden. Det er bekymringsfullt at barn skal fødes i et slikt hjem ja. Jeg kjenner til et tilfelle der de faket seg gjennom det hele. Hun fikk skikkelig tilbakeslag, og nå er det 3 barn med usikker framtid. Foreldrerollen ble altfor omfattende, og depresjonen kom tilbake mange ganger sterkere.  Jeg står på mitt. Ingen barn fortjener å bli dratt gjennom et slikt helvete .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

For det første så begår vi tvangssterilisering av transpersoner (det er et krav for å juridisk skifte kjønn) og vi har gjort det på forskjellige folkegrupper og psykisk syke opp gjennom tidene. Tankegodset du bærer med deg er ekstremt farlig.

10% av befolkningen vil få problemer med alkohol eller andre rusmidler i løpet av livet, er virkelig alle som blir syke en gang i livet uskikket? 

Prøverørsbehandling koster sånn 35 000 per gang i Hellas, det er billigere enn nye pupper eller en ferie til Kambodsja, skjønner ikke hvordan det er dyrt. Det er også noe vi har råd til.

At det er kø er et politisk problem, hvis man fikk fritt sykehusvalg (i hele Europa) hadde de vært borte over natten.

Prøverør i det offentlige koster noe over 90 000 kroner per fødte barn. Det er ikke dyrt. Et barn som ikke får adekvat omsorg, det kan bli svært dyrt. Spesialoppfølging, utredning i barnevernet, omsorgsovertakelse, kriminalitet, psykiatrisk sårbarhet osv kan bli aktuelt. Men det viktigste er at barnet kan påføres lidelse og får dårligere sjanser til et godt liv enn andre barn. Det er derfor viktig at foreldrene har nok psykiske ressurser til å klare å gi god omsorg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen blir automatisk fratatt sine barn etter overdose. 

Ingen blir automatisk fratatt sine barn på gunn av depresjon, ingen psykisk sykdom gjør at du automatisk er blir regnet som dårlig foreldre. Det er mange psykisk og fysisk syke som er gode foreldre. 

Det er hvordan du og din mann fungerer i dag som teller, barnevernet blir ikke koblet inn fordi din mann gjorde en overdose for to år siden. Så en eventuell vurdering av dere vil omhandlede hvordan dere er egnet som foreldre nå.

Men vis din mann fortsatt er deprimert bør han få behandling, alvorlig depresjon er en sykdom .Og selv om han har blitt i bedre humør med tanke på år få barn er det ikke sikkert at det er nok til å holde han oppe i lengden. 

 

 

Anonymkode: 7b45e...cd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2016 at 20.32, ambivalentReaction skrev:

Selvsagt blir man ikke det. Barnevernet må jo vite om det for å gjøre noe.

Å hindre noen i å få barn er en "prior restraint" og heldigvis ikke noe vi bruker i vårt rettsystem lengre. Du må gjøre noe galt først, og så blir du straffet. 

BV får beskjed. Man kan ikke få barn under radaren i Norge.

Min kusine fikk 4 barn med flere års mellomrom. Alle ble tatt i fra henne. Og med god grunn.

Anonymkode: c487f...45c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎28‎.‎04‎.‎2016 at 23.52, AnonymBruker skrev:

Så fordi noen har hatt en utrolig vanskelig periode i livet sitt der de har tatt EN overdose så fortjener de å bli fratatt barnet sitt? 

Anonymkode: 8c07e...9b9

Selvsagt ikke.

Det er sjelden EN eneste negativ faktor som fører til negativ tilråding i en sosialrapport, da skal det være fryktelig alvorlig. Men de ser jo på helheten. Å ha vært deprimert diskvalifiserer ikke for å bli forelder, ei heller selvmordsforsøk, dersom man har arbeidet seg gjennom det, vist at man forstår årsakssammenhenger og ikke er i risikosonen for tilbakefall. Jeg reagerer på at det er to år siden selvmordsforsøket, det anser jeg som veldig kort tid, og noe jeg har full forståelse for at de legger vekt på.

Anonymkode: bf6be...626

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alle vise sosialrapport ?

Anonymkode: 8c07e...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En slik rapport vil også vise hvordan du/dere har det nå.
Psykologen til din mann på dps'en kan skrive det at mannen din er stabil osv. Det er ikke verdensundergang at dere har slitt psykisk. Det er hvordan dere er nå!

Anonymkode: 54333...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 28.4.2016 at 23.52, AnonymBruker skrev:

Så fordi noen har hatt en utrolig vanskelig periode i livet sitt der de har tatt EN overdose så fortjener de å bli fratatt barnet sitt? 

Anonymkode: 8c07e...9b9

JA.

Anonymkode: 74b87...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, April 28, 2016 at 23.52, AnonymBruker skrev:

Så fordi noen har hatt en utrolig vanskelig periode i livet sitt der de har tatt EN overdose så fortjener de å bli fratatt barnet sitt? 

Anonymkode: 8c07e...9b9

EN overdose til kan bety at man gjør sitt lille barn farløs,  morløs eller "bare" traumatisert over at mor/far valgte å ta livet sitt, men overlevde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...