Gå til innhold

uføretrygd - samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lunasama
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig. De som ble uføre etter januar 2015 får en noe annen utregningsmåte. Og det var til fordel for de som da var single. 
Men alle som mottar uføretrygd og hadde det før omleggingen, får en avkorting på trygden som gifte eller samboere, med mindre NAV lyver for meg. Jeg har vært i kontakt med de ved to forskjellig anledninger, senest forrige uke. Og de presiserte at det ikke kun er de med minsteytelse som får avkorting, det hadde faktisk vært toppen av  smålighet. Og straffe de som fikk aller minst utbetalt, og la de andre som fikk høyere trygd og er en større utgift for staten slippe.

Anonymkode: a1ad8...ce9

I det gamle regelverket ble alle uføre avkortet uavhengig av størrelse på ytelsen. I de nye reglene er det kun de med minsteytelse som får avkortet trygd. Punkt 4.1 andre punkt. Jeg skjønner at det er vanskelig å tro, men det ble jo nevnt av stortinget at den nye reformen er dyrere enn den gamle. Hvordan den kan ha blitt dyrere er vel pga ting som dette, men likevel er det de med minst som taper pga de øvrige endringene jeg nevnte. Det sier litt om inkompetanse blant politikere når de klarer å gjøre et helt greit trygdesystem, både dyrere og mer urettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Lunasama skrev:

I det gamle regelverket ble alle uføre avkortet uavhengig av størrelse på ytelsen. I de nye reglene er det kun de med minsteytelse som får avkortet trygd. Punkt 4.1 andre punkt. Jeg skjønner at det er vanskelig å tro, men det ble jo nevnt av stortinget at den nye reformen er dyrere enn den gamle. Hvordan den kan ha blitt dyrere er vel pga ting som dette, men likevel er det de med minst som taper pga de øvrige endringene jeg nevnte. Det sier litt om inkompetanse blant politikere når de klarer å gjøre et helt greit trygdesystem, både dyrere og mer urettferdig. 

Beregningen forenkles ved at sivilstand bare skal påvirke minsteytelsen i uføretrygden,  Den setningen betyr ikke at alle som har mer enn minsteytelsen ikke berøres av sivilstand. Da hadde det stått at sivilstand berøres kun for de som mottar minste ytelse.
Dette er en talemåte fordi minsteytelsen er en del av trygden. Altså, selv om du får høyere trygd, så er det fremdeles bare minste ytelsen av trygden som berøres, altså blir det du får over minste ytelse ikke berørt. 

 

Anonymkode: a1ad8...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gir mening fordi det er så mange. Disse "rike" er så vanlig å bruke uten at det blir definert. Det er ca.200 personer som har avslørt med hemmelig konto i Panama. Det er ikke sikkert disse kontoen er blitt brukt til å kun spare skatt, stråfirma har mange funskjoner. men la oss anta at hver av dem sparte 2 mill.i skatt. Dvs totalt 400 mill. i tapte skatteinnteker??. Skyter fra hofta her nå.

 Til sammenligning et finnes ca.350.000 uføretrygdene og 800.000 alderspensjonister. I tillegg en masse folk på andre stønader og AAP +++

Poenget er at disse 200 "rikingene" med formue i utlandet ikke er i nærheten av å kunne dekke noen få % av de 370 milliardene som de trygdede mottar. Selv 10% er 37 milliarder. Det finnes ikke nok rikinger  å flå for at trygdede skal kunne opprettholde levestandarden fremover.

Vi er rett og slett ikke nok rikinger i Norge. Vi har ingen Jobs, Bill gates, Elon Musk ol. De som har penger Fredly, Fredriksen m.fl har reist pga skattenivået. Så vi sitter igjen med noen få greit smårike og endel off. mellomledere som tjener greit.

Staten eier det meste på Oslo børs og når inntektene til staten stuper så vil de store mottakerene merke det. I Sverige erpensjonistene reint ut fattige og selger sine private eiendeler på markedet for å kunne leve. Vi er ikke der enda, men uten Listhaug styrer vi rett i samme fella.

72% av de som kom fra Syria og landene rundt (regnes i samme kategori migranter) er uten jobb etter 10 år i Norge. Og det var mens tidene var historisk gode. Nå er arbeidsledigheten hitorisk høy og folk uten relevant utdanning fra Somalia, Syria, Irak, Afganistan setter seg nå ved trygdebordet og spiser av den samme kaka som uføre. Det blir mindre kake på hver. Sånn er det desverre.

Anonymkode: b7c86...a93

Dette med skatteparadis er en flau sak som DNB skammet seg så mye over at de nekter å delta i de fleste intervju. De skjønner vel at de har dummet seg totalt ut. 

Klart man må kutte når staten går i kraftige nedgangstider og at alle må være med på spleiselaget. Men den nye reformen er både dyrere og mer urettferdig enn den gamle. De ordningene som åpenbart hadde vært gunstig å kutte er skånet, og de som hadde mest trygd og deretter er en større utgift for samfunnet har vunnet på denne reformen. 

Og klart at krigen og flyktningkrisen har vært en alvorlig utfordring. Listhaug er ikke noe bedre enn de andre i stortingets presteskap, og jeg orker ikke diskutere hennes dobbeltmoral her. Men ikke rart det er krig i verden når hun bruker utrykk som å gå imot biologien om mennesker som ikke passer inn i hennes snevre verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beregningen forenkles ved at sivilstand bare skal påvirke minsteytelsen i uføretrygden,  Den setningen betyr ikke at alle som har mer enn minsteytelsen ikke berøres av sivilstand. Da hadde det stått at sivilstand berøres kun for de som mottar minste ytelse.
Dette er en talemåte fordi minsteytelsen er en del av trygden. Altså, selv om du får høyere trygd, så er det fremdeles bare minste ytelsen av trygden som berøres, altså blir det du får over minste ytelse ikke berørt. 

 

Anonymkode: a1ad8...ce9

Ja, altså har de som har mest trygd fått en kraftig økning, ved at store deler av trygden ikke lenger blir avkortet. Og de som har minst har fått kraftige kutt ved de øvrige punktene jeg nevnte tidligere. Dette har gjort reformen betydelig mer kostbar enn den gamle ordningen, og samtidig mer urettferdig.

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lunasama skrev:

Ja, altså har de som har mest trygd fått en kraftig økning, ved at store deler av trygden ikke lenger blir avkortet. Og de som har minst har fått kraftige kutt ved de øvrige punktene jeg nevnte tidligere. Dette har gjort reformen betydelig mer kostbar enn den gamle ordningen, og samtidig mer urettferdig.

Ja der er vi enige :-)

Anonymkode: a1ad8...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 7.4.2016 at 14.15, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig. De som ble uføre etter januar 2015 får en noe annen utregningsmåte. Og det var til fordel for de som da var single. 
Men alle som mottar uføretrygd og hadde det før omleggingen, får en avkorting på trygden som gifte eller samboere, med mindre NAV lyver for meg. Jeg har vært i kontakt med de ved to forskjellig anledninger, senest forrige uke. Og de presiserte at det ikke kun er de med minsteytelse som får avkorting, det hadde faktisk vært toppen av  smålighet. Og straffe de som fikk aller minst utbetalt, og la de andre som fikk høyere trygd og er en større utgift for staten slippe.

Anonymkode: a1ad8...ce9

Tar opp igjen denne tråden da den fikk meg virkelig til å lure på hvordan utbetalingene mine kommer til å påvirkes av at jeg blir samboer i høst. Etter litt mailing frem og tilbake er dette svaret jeg fikk og har fått bekreftet av to ulike konsulenter. Har tatt bort navn, men ellers er dette mailen i sin helhet

Hei .......

Som jeg nevnte på telefon, kan du se bort fra vårt svar sendt i går (25.05.2016). Sivilstand påvirker kun uføretrygden dersom du har under minstesats. Som du skriver, så har du over minstesatsen og sivilstands endringer vil ikke påvirke trygden.

Selv om jeg skriver at det ikke har betydning i din sak, så må du like vel melde ifra den dagen dere flytter sammen. Dette må gjøres fordi forvaltning alltid skal vurdere endringer i din situasjon.

Med vennlig hilsen

........  .......

NAV Kontaktsenter

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, KikiEco skrev:

Tar opp igjen denne tråden da den fikk meg virkelig til å lure på hvordan utbetalingene mine kommer til å påvirkes av at jeg blir samboer i høst. Etter litt mailing frem og tilbake er dette svaret jeg fikk og har fått bekreftet av to ulike konsulenter. Har tatt bort navn, men ellers er dette mailen i sin helhet

Hei .......

Som jeg nevnte på telefon, kan du se bort fra vårt svar sendt i går (25.05.2016). Sivilstand påvirker kun uføretrygden dersom du har under minstesats. Som du skriver, så har du over minstesatsen og sivilstands endringer vil ikke påvirke trygden.

Selv om jeg skriver at det ikke har betydning i din sak, så må du like vel melde ifra den dagen dere flytter sammen. Dette må gjøres fordi forvaltning alltid skal vurdere endringer i din situasjon.

Med vennlig hilsen

........  .......

NAV Kontaktsenter

 

 

 

Dette blir en umulighet. En kan ikke ha UNDER minstesats?

Anonymkode: 44c3f...eb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir en umulighet. En kan ikke ha UNDER minstesats?

Anonymkode: 44c3f...eb6

Ja, jeg stusser også på den. Men det som er riktig er at det er de som har minst som taper mest ved inngåelse av samboerskap\ekteskap. Fordi jeg har 1250kr over minstesatsen slipper jeg å miste ca 22000, det er så på trynet som det går ann å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KikiEco skrev:

Ja, jeg stusser også på den. Men det som er riktig er at det er de som har minst som taper mest ved inngåelse av samboerskap\ekteskap. Fordi jeg har 1250kr over minstesatsen slipper jeg å miste ca 22000, det er så på trynet som det går ann å få det.

Det vil da altså sannsynligvis ikke påvirke noen i det hele tatt. Ingen har da under minstesats?

Anonymkode: 44c3f...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KikiEco skrev:

Ja, jeg stusser også på den. Men det som er riktig er at det er de som har minst som taper mest ved inngåelse av samboerskap\ekteskap. Fordi jeg har 1250kr over minstesatsen slipper jeg å miste ca 22000, det er så på trynet som det går ann å få det.

Dette er bare tull. Skulle ikke forundre meg om du skriver dette for å starte en ny tullete debatt om dette.

Så NAV har fortalt deg at de med minstesatsen taper 22000 kr på å bli samboer, men du og andre som har over seiler videre uten å bli berørte. Dette er og blir ren svada. En del av trygden er like for alle, og det er denne delen som blir berørt ved samboerskap.
Og som en sier over her, det er en umulighet å få under minstesatsen. Slutt å fyre oppunder med slikt tull, og skape frykt og usikkerhet for de som får aller minst i samfunnet.
Sikkert artig hvis de tror på deg å kjenne på urettferdigheten i det du prøver å slå i folk her inne.

Anonymkode: a1ad8...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Skulle ikke forundre meg om du skriver dette for å starte en ny tullete debatt om dette.

Så NAV har fortalt deg at de med minstesatsen taper 22000 kr på å bli samboer, men du og andre som har over seiler videre uten å bli berørte. Dette er og blir ren svada. En del av trygden er like for alle, og det er denne delen som blir berørt ved samboerskap.
Og som en sier over her, det er en umulighet å få under minstesatsen. Slutt å fyre oppunder med slikt tull, og skape frykt og usikkerhet for de som får aller minst i samfunnet.
Sikkert artig hvis de tror på deg å kjenne på urettferdigheten i det du prøver å slå i folk her inne.

Anonymkode: a1ad8...ce9

Det er sant det hun skriver. Jeg hørte også med Nav og de sa at kun de med minstesats nå blir berørt av avkortningen for gifte og samboende. Det er en grunn til at det er så mye debatter i politikken om å fjerne hele denne dumme regelen, fordi den aldri blir rettferdig uansett hvor mye de har prøvd å endret på den i løpet av 20 år. Den ble innført i 1996 som et rent 25 % trekk og har stadig blitt endret regler og forbehold. Slik det er nå er jo toppen av smålighet, da de med minst nesten er avhengig av en samboer/ledsager for å få ting til å gå rundt økonomisk på minstesats trygd. Det er vel heller de med 35 000 i trygd som kunne avse 2000 kr, enn de med 13 000 i mnd, men i utgangspunktet mener jeg ingen skal straffes for å finne kjærligheten eller bo med en venn. 

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lunasama skrev:

Det er sant det hun skriver. Jeg hørte også med Nav og de sa at kun de med minstesats nå blir berørt av avkortningen for gifte og samboende. Det er en grunn til at det er så mye debatter i politikken om å fjerne hele denne dumme regelen, fordi den aldri blir rettferdig uansett hvor mye de har prøvd å endret på den i løpet av 20 år. Den ble innført i 1996 som et rent 25 % trekk og har stadig blitt endret regler og forbehold. Slik det er nå er jo toppen av smålighet, da de med minst nesten er avhengig av en samboer/ledsager for å få ting til å gå rundt økonomisk på minstesats trygd. Det er vel heller de med 35 000 i trygd som kunne avse 2000 kr, enn de med 13 000 i mnd, men i utgangspunktet mener jeg ingen skal straffes for å finne kjærligheten eller bo med en venn. 

For siste gang. ALLE blir trukket like mye. Uføretrygden er delt inn i to. ALLE har minstesats i trygden sin. Så ALLE blir trukket 15% av minstesatsen som ALLE uføretrygdede mottar. Forskjellen ligger i andre del av uføretrygden som ikke blir berørt.
Nå gidder jeg ikke diskutere svada lenger. 
Det er ikke sant det hun skriver, og slutt å spre usannheter.

Anonymkode: a1ad8...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg ABce9, men er det forskjeller på de som ble uføre før og 2015 og etter 2015 når det gjelder 15%-trekket?

De som ble ufør før 2015 er det på en måte satt to streker under. De som ikke fikk 15% da vi gikk inn i 2015 vil aldri får dem og det samme med de som fikk fullt grunnbeløp. De får beholde pengene uavhengig om dem har samboer eller ikke.

Alle som har fått trygd etter 1. januar 2015 må forholde seg til fullt grunnbeløp når de er alene og trekk hvis de er samboer.

Sånn har jeg forstått reglene, men kom gjerne å korrigere meg:)

 

Anonymkode: e2556...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg ABce9, men er det forskjeller på de som ble uføre før og 2015 og etter 2015 når det gjelder 15%-trekket?

De som ble ufør før 2015 er det på en måte satt to streker under. De som ikke fikk 15% da vi gikk inn i 2015 vil aldri får dem og det samme med de som fikk fullt grunnbeløp. De får beholde pengene uavhengig om dem har samboer eller ikke.

Alle som har fått trygd etter 1. januar 2015 må forholde seg til fullt grunnbeløp når de er alene og trekk hvis de er samboer.

Sånn har jeg forstått reglene, men kom gjerne å korrigere meg:)

 

Anonymkode: e2556...87e

Tror du har rett angående siste avsnitt, er mer usikker på dette du sier i andre avsnitt. Jeg tror det er slik at når den nye reformen trådte i kraft 1 januar, og de som var single og uføre den gangen fikk et bedre utgangspunkt enn de som var i partnerskap/ekteskap. Når uføretrygden ble regnet om til lønn, fikk de en høyere utbetaling, som vil gi dem mer penger utbetalt selv om de skulle bli gift eller samboere senere. Det er nok dette du sikter til.
Men pr dags dato, blir alle trukket 15% i grunnbeløpet i trygden hvis de gifter seg eller blir samboere.
 

Anonymkode: a1ad8...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har rett angående siste avsnitt, er mer usikker på dette du sier i andre avsnitt. Jeg tror det er slik at når den nye reformen trådte i kraft 1 januar, og de som var single og uføre den gangen fikk et bedre utgangspunkt enn de som var i partnerskap/ekteskap. Når uføretrygden ble regnet om til lønn, fikk de en høyere utbetaling, som vil gi dem mer penger utbetalt selv om de skulle bli gift eller samboere senere. Det er nok dette du sikter til.
Men pr dags dato, blir alle trukket 15% i grunnbeløpet i trygden hvis de gifter seg eller blir samboere.
 

Anonymkode: a1ad8...ce9

Det var dette jeg prøvde å forklare, ja :fnise:

Anonymkode: e2556...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For siste gang. ALLE blir trukket like mye. Uføretrygden er delt inn i to. ALLE har minstesats i trygden sin. Så ALLE blir trukket 15% av minstesatsen som ALLE uføretrygdede mottar. Forskjellen ligger i andre del av uføretrygden som ikke blir berørt.
Nå gidder jeg ikke diskutere svada lenger. 
Det er ikke sant det hun skriver, og slutt å spre usannheter.

Anonymkode: a1ad8...ce9

Ingenting å hisse seg opp over. Dette er kun de svarene Nav ga meg. Har hørt at Nav ofte gir forskjellige svar til samme spørsmål.

Endret av Lunasama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mye utgjør summen av minstesatsen i utbetaling? 

Anonymkode: 5eeb5...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hjemmesidene til LHL: https://www.lhl.no/spor-eksperten/sporsmal/Videresendt-til-Atle-Larsen19/

 

Og nei, det har ikke vært meningen fra min side å sitte og fryde meg over at noen taper penger. Jeg har fulgt med denne tråden en stund og nå hadde jeg endelig et skriftlig svar fra Nav i stedet for synsing.

Poster denne her igjen også: 

 I hele 2015 hadde NAV en hjemmeside med info om "den nye uføretrygden" og dette er tatt fra den siden:

Hvilken betydning har sivilstanden min for uføretrygden?

Omregningen tar utgangspunkt i sivilstanden din per 31. desember 2014. Eventuell endring av sivilstand på et senere tidspunkt får ikke betydning for uføretrygden, med mindre du mottar minsteytelse.

Endret av KikiEco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KikiEco skrev:

Fra hjemmesidene til LHL: https://www.lhl.no/spor-eksperten/sporsmal/Videresendt-til-Atle-Larsen19/

 

Og nei, det har ikke vært meningen fra min side å sitte og fryde meg over at noen taper penger. Jeg har fulgt med denne tråden en stund og nå hadde jeg endelig et skriftlig svar fra Nav i stedet for synsing.

Poster denne her igjen også: 

 I hele 2015 hadde NAV en hjemmeside med info om "den nye uføretrygden" og dette er tatt fra den siden:

Hvilken betydning har sivilstanden min for uføretrygden?

Omregningen tar utgangspunkt i sivilstanden din per 31. desember 2014. Eventuell endring av sivilstand på et senere tidspunkt får ikke betydning for uføretrygden, med mindre du mottar minsteytelse.

Ja, var du minstetrygdet  og samboer eller gift når den nye reformen trådte i kraft, får du 15% mer utbetalt hvis du skulle bli singel.
Det er det, denne setningen betyr.

At de som var single kom noe bedre ut etter omregningen er det ingen tvil om, men det har ingen ting med de 15% som trekkes å gjøre. Den trekkes for alle som er gifte eller samboere.
Nå tripper jeg ut av denne diskusjonen. 
Mye er urettferdig i Norge, og det er mye rart i trygdesystemet. Men hadde det virkelig vært slik at det kun var de som fikk aller minst som mistet bort i 20 000 kr i året, mens de andre som fikk bedre utbetalinger kunne få beholde pengene selv om de ble samboere eller gifte, hadde det nok skapt sensasjon. 
Nå er lei denne diskusjonen. 

Anonymkode: a1ad8...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KikiEco skrev:

Fra hjemmesidene til LHL: https://www.lhl.no/spor-eksperten/sporsmal/Videresendt-til-Atle-Larsen19/

 

Og nei, det har ikke vært meningen fra min side å sitte og fryde meg over at noen taper penger. Jeg har fulgt med denne tråden en stund og nå hadde jeg endelig et skriftlig svar fra Nav i stedet for synsing.

Poster denne her igjen også: 

 I hele 2015 hadde NAV en hjemmeside med info om "den nye uføretrygden" og dette er tatt fra den siden:

Hvilken betydning har sivilstanden min for uføretrygden?

Omregningen tar utgangspunkt i sivilstanden din per 31. desember 2014. Eventuell endring av sivilstand på et senere tidspunkt får ikke betydning for uføretrygden, med mindre du mottar minsteytelse.

Her rotes det sammen gamle og nye reformen. 

De som var uføretrygdet når den nye reformen kom 1 januar 2015 vil bli berørt på en annen måte enn de som ble uføretrygdet etter. Og det er dette du og andre roter sammen og får det til å bli til at de som har minstetrygden blir trukket mange tusen i trygden som andre slipper, noe som selvfølgelig ikke er riktig. Jeg gjentar at jeg vet at de som var single når den nye reformen trådte i kraft, kom noe bedre ut enn andre, men har ingen ting med det som diskuteres her å gjøre. Det er to forskjellig måter å regne ut på. Gammel og ny reform. 

Les siste setning i det du selv linker til

Men dette vil altså ikke gjelder deg som har uføretrygd etter gamle regler.

Anonymkode: a1ad8...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...