Gå til innhold

Jeg er udugelig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fredag, og de har enda ikke ringt. TS

Anonymkode: beaaa...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig, med hånda på hjertet, - du skriver fantastisk bra! Kan ikke fatte at du bare er 18 år! Flink til å uttrykke deg, konkret, uten skrivefeil osv. Hva med noe kreativt, hvor du kan uttrykke deg?

Anonymkode: bb6af...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, med hånda på hjertet, - du skriver fantastisk bra! Kan ikke fatte at du bare er 18 år! Flink til å uttrykke deg, konkret, uten skrivefeil osv. Hva med noe kreativt, hvor du kan uttrykke deg?

Anonymkode: bb6af...860

Tusen, tusen takk! Jeg har egentlig ingen talenter. Jeg er ikke flink til selv ting "alle" er gode på, men språk og kunst har av en eller annen grunn alltid kommet naturlig for meg. Om (til tross for all innsats) dette ikke går eller at jeg finner ut at dette yrket ikke er noe for meg, skal jeg absolutt vurdere det! Satt å tulla her om dagen om at jeg skulle blitt oversetter, siden det er så masse skrivefeil i undertekstene på TV, haha :P 


TS

Anonymkode: beaaa...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen, tusen takk! Jeg har egentlig ingen talenter. Jeg er ikke flink til selv ting "alle" er gode på, men språk og kunst har av en eller annen grunn alltid kommet naturlig for meg. Om (til tross for all innsats) dette ikke går eller at jeg finner ut at dette yrket ikke er noe for meg, skal jeg absolutt vurdere det! Satt å tulla her om dagen om at jeg skulle blitt oversetter, siden det er så masse skrivefeil i undertekstene på TV, haha :P 


TS

Anonymkode: beaaa...3a6

Jo, det har du, og det er dét flere her prøver å fortelle deg :lillesky:

Vær så snill og slutt å si at du ikke har noen talenter, for det er feil!! Du er over gjennomsnittet flink til å uttrykke deg skriftlig. Med øvelse blir det bare enda bedre :Nikke:

Nå skal jeg ikke anbefale oversetteryrket, for etter det jeg har hørt, er det dårlig betalt, dårlige vilkår og høyt arbeidspress innen TV-oversettelse. Men noen gjør jo det, og siden du legger merke til dårlige oversettelser, tenker jeg at språk/ord er noe som faktisk står ditt hjerte nært.

Kanskje må du gjøre noen flere feil før du finner ut hva du vil i livet. I så fall: Sett dem på kontoen "rik på erfaring". Ikke tillat deg selv å tenke at løpet er kjørt. Du står på startstreken!

Uansett om du lykkes med det du skal begynne med; hold pennen din varm (eller tastaturet ;)  ). Fortsett å skrive, for å utvikle deg som skribent; for å øve på håndtverket.

Jeg tror du kommer til å komme tilbake til ordene. Eller alltid la de slå følge med deg. Hvis jeg skulle gitt deg en skriveøvelse, ville jeg bedt deg om å skrive intuitivt om ordet Ramme. (Både substantivet og verbet.) Ikke gjøre forundersøkelser; bare skrible ned det første som falt deg inn. Det hadde vært interessant å se resultatet. Tar du utfordringen?

Hvis du ikke tenner på oppgaven, er det HELT i orden; jeg bare kastet ut en tanke her.

Jeg følger med videre :kghjerte:

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zenobia skrev:

Jo, det har du, og det er dét flere her prøver å fortelle deg :lillesky:

Vær så snill og slutt å si at du ikke har noen talenter, for det er feil!! Du er over gjennomsnittet flink til å uttrykke deg skriftlig. Med øvelse blir det bare enda bedre :Nikke:

Nå skal jeg ikke anbefale oversetteryrket, for etter det jeg har hørt, er det dårlig betalt, dårlige vilkår og høyt arbeidspress innen TV-oversettelse. Men noen gjør jo det, og siden du legger merke til dårlige oversettelser, tenker jeg at språk/ord er noe som faktisk står ditt hjerte nært.

Kanskje må du gjøre noen flere feil før du finner ut hva du vil i livet. I så fall: Sett dem på kontoen "rik på erfaring". Ikke tillat deg selv å tenke at løpet er kjørt. Du står på startstreken!

Uansett om du lykkes med det du skal begynne med; hold pennen din varm (eller tastaturet ;)  ). Fortsett å skrive, for å utvikle deg som skribent; for å øve på håndtverket.

Jeg tror du kommer til å komme tilbake til ordene. Eller alltid la de slå følge med deg. Hvis jeg skulle gitt deg en skriveøvelse, ville jeg bedt deg om å skrive intuitivt om ordet Ramme. (Både substantivet og verbet.) Ikke gjøre forundersøkelser; bare skrible ned det første som falt deg inn. Det hadde vært interessant å se resultatet. Tar du utfordringen?

Hvis du ikke tenner på oppgaven, er det HELT i orden; jeg bare kastet ut en tanke her.

Jeg følger med videre :kghjerte:

Tusen, tusen takk for alle fine ord! Du aner ikke hva det betyr at noen tar tid ut av dagen sin for å skrive oppløftende ord. Jeg innser at jeg har større forutsetninger enn de fleste til å mislykkes, rent statistisk sett, men jeg kommer uansett ikke til å gi meg før løpet er helt kjørt. Jeg vil ikke være så svak, og om jeg til slutt mislykkes, vil jeg vite at jeg i det minste ikke ga meg uten en kamp og all innsatsen jeg har i meg. Jeg orker rett å slett ikke å føle meg udugelig, lat og dum lengre. 

Jeg vil si at jeg er flink språklig i den forstand at jeg er flink til å se feil, har lite til ingen grammatiske feil og et bredt ordforråd, men jeg er ikke særlig flink når det kommer til kreativ skrivning, uheldigvis. Teksten blir lett forståelig, sammenhengende og jeg føler at jeg får uttrykt det jeg vil, men jeg mangler den "piffen" som gjør tekster gripende. Da jeg gikk skole fikk jeg kun 6ere i grammatikk-delen av norskprøver og lignende, mens jeg som oftest fikk 4ere i stiler og kreativ skrivning.

Men man vet jo aldri, det kan være at jeg blir flinkere til å komponere mer interessante og fengende tekster med årene, jeg er jo tross alt bare en "drittunge" fremdeles :P Skal absolutt øve masse fremover. Uansett hva jeg ender opp med å jobbe med liker jeg å skrive, og selv om jeg ikke er så flink på kreative tekster enda ønsker jeg å bli flink. 

Synd at oversettere får så dårlig betalt, fordi jeg tror at både det og korrekturlesning hadde vært noe som hadde passet meg godt. Det hadde jeg i det minste mestret og utført godt uten å måtte føle på angsten av å ikke strekke til, eller ikke være flink nok i det jeg gjør.

Men jeg liker likevel veldig godt å skrive for min egen del, fordi jeg har en i overkant selvdestruktiv tankegang, og jeg oppdager ikke hvor mye jeg drar meg selv ned i gjørma før jeg får det ut skriftlig. Det er liksom noe terapeutisk over det! 

Tusen takk for at du vil følge meg videre :hug:



TS


------------------------------------------------------------------------------------------------




Jeg har jo enda ikke hørt noe fra salongen, så jeg får bare vente ut uka, ringer de ikke innen da tar jeg kontakt. I tillegg har jeg akkurat begynt på Ritalin igjen, og jeg føler at det hjelper noe enormt. Jeg får mer energi og en enorm trang til å få utløp for denne igjennom ting jeg vanligvis hater. Å rydde er barnemat, noe jeg vanligvis misliker. Jeg blir også flinkere til å organisere tankene mine uten at ting blir overveldende. Jeg blir rett og slett mer produktiv.

Når jeg må holde styring på mange ting på samme tid, føles det helt umulig og jeg ender opp med å ikke gjøre noe som helst. Når jeg bruker Ritalin virker det som om det problemet forsvinner. Skulle ønske at jeg var i en form for jobb, fordi jeg har en mistanke om at jeg hadde klart meg mye bedre i en jobbsammenheng på grunn av Ritalinen. Hadde vært spennende å sjekke om den teorien stemmer.

 

Anonymkode: beaaa...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har enda ikke ringt fra salongen. Jeg venter ut uka, og har jeg ikke hørt noe da, så ringer jeg.

Ellers har jeg akkurat begynt på en høyere dose Ritalin for 2-3 ( GLEMSK!!! :P) dager siden. Jeg startet med en lavere dose i en uke for å venne kroppen på den og minimere sjansen for "sjokk" og unødvendige bivirkninger. Men bivirkningene kommer selvsagt likevel. Jeg har veldig liten matlyst og må passe på å huske å spise for å få i meg nok mat, selv om det ikke frister.

Jeg har ikke vært noe kvalm før i kveld, hvor jeg ble akutt kvalm max 5 minutter etter jeg tok pillene, og måtte spy. Lekkert, i know. Det var heldigvis veldig lite som kom ut, og gikk over så fort som det kom. Jeg er så redd for å spy, og liker ikke å være alene når det skjer. Jeg spyr nesten aldri, og vil heller ha hodepine i ett halvt år enn å spy og være kvalm ett døgn. Håper dette går over veldig fort. 

Jeg kjenner meg litt tung til sinns og bekymrer meg for om jeg kommer til å klare året. Det går litt opp og ned, for det meste er jeg kjempemotivert. Derfor skal jeg skrive litt motiverende ord til meg selv, haha.

Om ikke motivasjonen er på topp, er dette likevel en utfordring jeg skal ta. Jeg kan ikke gi opp flere ganger nå. Jeg har fått alt servert på sølvfat hele livet. Tenk på det at JEG er født i fantastiske Norge. Jeg er så vanvittig heldig. Jeg har fått gratis skolegang hele livet, og alle muligheter har alltid vært der, likevel har jeg ikke klart å benytte meg av dem. Jeg har en frisk og velfungerende kropp. Jeg har ingen handicap. Jeg har mat og vann hver eneste dag. Jeg har tak over hodet. Jeg har en omsorgsfull familie, og selv om jeg kun har 1 venn, er han der for meg gjennom tykt og tynt. Jeg er en av verdens heldigste mennesker, faktisk, og det må jeg aldri glemme eller ta for gitt. Jeg sliter mye, og det har jeg alltid gjort, men jeg har det bedre psykisk enn utallig mange andre. Det er sikkert mange som har det verre enn meg som klarer å fullføre tingene jeg ikke klarte. 

Jeg har ingen grunn i verden til å leve på NAV resten av livet fordi jeg har sliter litt. JEG, en av verdens heldigste mennesker, skal ikke leve på staten når det er så mange som trenger det så mye mer enn meg. Jeg må slutte å synes så forbanna synd på meg selv, og gjøre meg selv til et offer. Jeg må slutte å undervurdere meg selv. Jeg må slutte å gi opp på alt jeg gjør. Dette er livet mitt, og det skal jeg leve i mange år til. Jeg er fremdeles ung og har hele livet foran meg. Nå er det på tide å ta seg sammen og slutte å sutre. Det er nå eller aldri, og denne gangen nekter jeg å gi opp.


TS

Anonymkode: beaaa...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden stenges da den egentlig hører hjemme på dagbok-forumet. Vi kan dessverre ikke åpne for at reglene våre omgås, selv om vi forstår at noen kan føle behov for å diskutere et vidt spekter av tema anonymt. Minner om at det er helt greit å lage seg en ekstra bruker for å skrive dagbok, dersom man føler anonymiteten ikke er ivaretatt av nåværende bruker eller AB-funksjonen.

TS har opprettet dagbok, og kan følges videre her: 

 

Mynona, mod.  

Endret av Mynona
Lagt inn link til dagbok etter TS' ønske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...