Gå til innhold

Mine foreldre har dårlig råd - Jeg trenger nye klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg søkte, men det det er mye strengere i år.  Har ikke mulighet til å jobbe dessverre, har det nok som det er med en del personlige problemer

Altså, alle klærne jeg har nå er enten ull eller t shorter. Det begynner å bli varmt her jeg bor, for varmt for ull, men ikke varmt nok for t-shorter. Jeg går for det meste i hettegensere nå, og jeg føler ikke for å gå i de samme hele tiden. Jeg skulle gjerne hatt noen fine topper så jeg kan se like bra ut som vennene mine. Jeg har ikke kjøpt nye klær siden i oktober.

De sier jo ja til å kjøpe det jeg vil ha, men syns det meste er så dyrt og jeg vil ikke legge det presset på dem ettersom de sliter fra før av. 

ts

Anonymkode: 583b0...8b3

Ok, du treng altså ikkje nye klede. Du "føler ikke for å gå i de samme hele tiden" er ikkje det same som å å trenge nye klede. Lær deg heller å style kleda dine annsleis for kvar dag som går, og vit at du er supertrendy om du gjer det - det har vore mange døme på folk som har kledd seg i det same kvar dag i vekesvis, berre med ulik styling. Bruk høvet til å venje deg av med å ha lyst på noko nytt heile tida, og du vil gå ei miljøvenleg framtid i møte, der du blir flink til å bruke det du har i staden for å kjøpe noko nytt heile tida. Når du først kjøper noko, så gå for kvalitetsklede på Fretex, og du vil få ein unik stil. Nye klede heile tida gir ikkje automatisk god stil, men sløvar ned kreativiteten og fyller opp skapa. 

Det er ikkje særleg lenge å ikkje ha kjøpt nye klede sidan oktober, og det fortel nada om kva du har, eller kva du treng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Tigress skrev:

Ok, du treng altså ikkje nye klede. Du "føler ikke for å gå i de samme hele tiden" er ikkje det same som å å trenge nye klede. Lær deg heller å style kleda dine annsleis for kvar dag som går, og vit at du er supertrendy om du gjer det - det har vore mange døme på folk som har kledd seg i det same kvar dag i vekesvis, berre med ulik styling. Bruk høvet til å venje deg av med å ha lyst på noko nytt heile tida, og du vil gå ei miljøvenleg framtid i møte, der du blir flink til å bruke det du har i staden for å kjøpe noko nytt heile tida. Når du først kjøper noko, så gå for kvalitetsklede på Fretex, og du vil få ein unik stil. Nye klede heile tida gir ikkje automatisk god stil, men sløvar ned kreativiteten og fyller opp skapa. 

Det er ikkje særleg lenge å ikkje ha kjøpt nye klede sidan oktober, og det fortel nada om kva du har, eller kva du treng. 

Når ts sier hun ikke eier noe annet t - shirts og ull sier det seg vel at hun faktisk kanskje trenger litt nytt. Er ikke alle som er grafsende overflodsmennesker med skapet fullt av klær fra før av som de kan style, fordi de har shoppet for mye i årevis.

Anonymkode: 74c3d...5e3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når ts sier hun ikke eier noe annet t - shirts og ull sier det seg vel at hun faktisk kanskje trenger litt nytt. 

Anonymkode: 74c3d...5e3

Nei, det gjer ikkje det, altså, ho skriv berre at ho ikkje kjenner for å gå i det same. Slik blir ein del av forbrukskarusellen også når ein ikkje har råd til det. Dei færraste har reelt sett så lite klede at dei treng noko nytt, og ho har ikkje stadfesta at dei kleda ho har er utslitte, berre at ho vil sjå like bra ut som venene. Og kva tid blei "ull" eit plagg? Det er eit materiale, som ein fint kan bruke heile året, det kjem an på kva plagg det er snakk om. Det har ho ikkje sagt noko om. TS har her eit strålande høve til å lære seg til at det å ha lyst på noko nytt ikkje er det same som å trenge noko nytt, og til å lære seg til å vere kreativ. Ho vil neppe sjå ut som venene sine for det, men det å ikkje sjå ut som andre er sjeldan noko negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe inn basisplagg i nøytrale farger neste gang du er ute og kjøper klær, se også over hva du allerede har av slike plagg. Få deg noen hvite og sorte singletter, t-skjorter og langermede gensere, blå og sorte jeans og en kort og lang cardigan, også i nøytrale farger (hvit, beige, brunt, sort, grått og marineblått). Du trenger også en kjole som kan brukes til pent, ev. dress.

Når du har disse plaggene, er det veldig enkelt å handle inn mer trendy plagg for en rimelig penge da de kan styles opp med for eksempel skjerf i forskjellige farger, du kan kjøpe topper eller gensere i div. sesongfarger for å fornye garderoben og er enkle å kombinere med basisplaggene.

På denne måten kan du ha en garderobe som er svært holdbar og billig å oppdatere.

På hm og lignende finner du mye av disse plaggene, samt mer spennende plagg for lite penger.

Anonymkode: 203f1...e7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På denne måten kan du ha en garderobe som er svært holdbar og billig å oppdatere.

 

Innlegget ditt er meget godt! Det er akkurat som du skriver her, jeg vil bare legge til en ting om fargevalg.

Hvis TS liker andre farger enn hvit og sort er det ingenting i veien for å ha basisplagg i disse fargene. Selv har jeg en forkjærlighet for dyp lilla og blågrønn og har følgelig flere v-gensere og cardigans i disse fargene. Man må ikke låse seg helt fast i sort, hvitt og marine når man kjøper basisplagg. 

Ellers er jeg helt enig med deg i det er tilbehør som gjør mye av antrekket, billige smykker, skjerf og belter kan virkelig sette prikken over i-en.

Jeg har også nevnt HM, Zalando er et annet sted hvor jeg finner mye fint.  Jeg handlet nettopp fire topper og to leggings der, i tillegg til en firepack med truser. Det ble bare femhundre kroner. Zalando har også gratis frakt og retur, så man risikerer ikke å tape penger på noen måte når man handler der.

Anonymkode: ec2a1...f2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggings er jo en genial måte å skaffe seg billig og nytt bentøy dersom du har noen lange topper..

Anonymkode: 203f1...e7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange kjøp og salg grupper på Facebook, der det er flere som aldri får solgt sine klær(meg inkludert). Hvis du skriver at du trenger topper billig eller gratis i en slik gruppe tror jeg du vil få mange svar. Folk gir gjerne bort klærne sine for å bli kvitt de, og så er det jo hyggelig å være litt snill og 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell

Hvis du sjekker nettsiden til h&m har de ofte masse fint som er på salg (og da veldig veldig billig!). Og så vil jeg tipse om gode bruktbutikker, der kan man virkelig finne skatter til en billig penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Alle har faktisk tid til å jobbe. Om du bare jobber annehver lørdag noen timer, så blir det fort nok penger til å jevnlig kjøpe ting du har lyst på. 

 

I vanlig butikkjobb er tariff på rundt 150kr/t, som betyr at du tjener hvert fall 500kr hver lørdag du jobber. Om du jobber annehver lørdag (to dager i måneden) så har du 1000kr ekstra hver måned. 12 000kr ekstra til klær i året. 

Alle har faktisk tid til å jobbe 2 av 30 dager. I tillegg er det bra med arbeidserfaring, og å komme inn på arbeidsmarkedet! ikke belag deg på foreldrene dine sine penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.3.2016 at 17.55, AnonymBruker skrev:

 

Jeg søkte, men det det er mye strengere i år.  Har ikke mulighet til å jobbe dessverre, har det nok som det er med en del personlige problemer

Altså, alle klærne jeg har nå er enten ull eller t shorter. Det begynner å bli varmt her jeg bor, for varmt for ull, men ikke varmt nok for t-shorter. Jeg går for det meste i hettegensere nå, og jeg føler ikke for å gå i de samme hele tiden. Jeg skulle gjerne hatt noen fine topper så jeg kan se like bra ut som vennene mine. Jeg har ikke kjøpt nye klær siden i oktober.

De sier jo ja til å kjøpe det jeg vil ha, men syns det meste er så dyrt og jeg vil ikke legge det presset på dem ettersom de sliter fra før av. 

ts

Anonymkode: 583b0...8b3

Hei TS!

Jeg ville gjort som mange sier her... meldt meg inn i grupper. Men det jeg hadde gjort... du sier du får tøy men har dårlig samvittighet på grunn av at du vet de sliter. Virker som du vet hva konsekvenser betyr... liker slik respekt hos 17 åringer. 

Men jeg ville reist til fretex

http://www.fretex.no/second-hand/finn-naermeste-butikk/fretex-butikkene

Finn din nærmeste butikk...  Her kan du få kjøpt MYE fint og billig.. og vil spare både deg for dårlig samvittighet og dine foreldre slipper da å betale for mye :)

 

(Noe som er ekstremt er å lage deg en "DONATE" knapp hvor folk kan donere deg penger, men sikkert ikke noe lurt hvis man kan bli mobbet på skole og slikt for det)   Men mye lettere for Jenter "å få" penger enn for gutta 

 

Håper det ordner seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.3.2016 at 17.55, AnonymBruker skrev:

 

Jeg søkte, men det det er mye strengere i år.  Har ikke mulighet til å jobbe dessverre, har det nok som det er med en del personlige problemer

Altså, alle klærne jeg har nå er enten ull eller t shorter. Det begynner å bli varmt her jeg bor, for varmt for ull, men ikke varmt nok for t-shorter. Jeg går for det meste i hettegensere nå, og jeg føler ikke for å gå i de samme hele tiden. Jeg skulle gjerne hatt noen fine topper så jeg kan se like bra ut som vennene mine. Jeg har ikke kjøpt nye klær siden i oktober.

De sier jo ja til å kjøpe det jeg vil ha, men syns det meste er så dyrt og jeg vil ikke legge det presset på dem ettersom de sliter fra før av. 

ts

Anonymkode: 583b0...8b3

Du virker utrolig omtenksom overfor dine foreldre. :hug:

Anonymkode: ae2c5...2f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no har mye fine klær som er brukt. Det er mange som selger både topper og kjoler for 10-50 kr, og klærne er like hele. Jeg ville sett gjennom finn :) 

Anonymkode: ee1ee...d51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 13. mars 2016 at 17.47, AnonymBruker skrev:

Har de lovet å kjøpe klær til deg, så får de holde det løftet. Men det du kan gjøre, er å finne billige klær på de stedene folk har nevnt for deg tidligere i tråden, og få foreldene dine til å betale.

Anonymkode: cc976...70d

Det trenger de selvsagt ikke å gjøre når de ikke har råd til det og TS har fullt brukelige klær. Dette er uansett ikke problemet. Det virker heller som at TS ikke ønsker å legge press på foreldrene når de ellers er i en dårlig økonomisk situasjon. 

Anonymkode: 41391...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21. mars 2016 at 18.57, Vackra skrev:

Tull. Alle har faktisk tid til å jobbe. Om du bare jobber annehver lørdag noen timer, så blir det fort nok penger til å jevnlig kjøpe ting du har lyst på. 

 

I vanlig butikkjobb er tariff på rundt 150kr/t, som betyr at du tjener hvert fall 500kr hver lørdag du jobber. Om du jobber annehver lørdag (to dager i måneden) så har du 1000kr ekstra hver måned. 12 000kr ekstra til klær i året. 

Alle har faktisk tid til å jobbe 2 av 30 dager. I tillegg er det bra med arbeidserfaring, og å komme inn på arbeidsmarkedet! ikke belag deg på foreldrene dine sine penger. 

Alle har ikke mulighet til å arbeide ved siden av skolen. TS sier selv at hun er syk. TS sier også at hun ikke vil legge dette på sine egne foreldre, så jeg forstår ikke hva du vil med den siste setningen. 

Anonymkode: 41391...2c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/13/2016 at 17.44, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke stipend lenger? Mener du at du har mulighet til å jobbe litt? En kveld i uken eller annenhver lørdag? Gjør du det bra på skole? 

Anonymkode: d9b00...120

Foreldrene hennes tjener altfor mye penger. Stipend brukes til å hjelpe de svake. Altså studenter med foreldrer som ikke jobber, men lever på NAV. Eller singel foreldrer. Altså for å si det på en enkel måte. De som tjener mye og skatter av mest penger. Skal ikke få hjelp fra staten.

Sosialistenes argument: De som er rike får enda mer

Så det betyr at selv om foreldre betaler 20 millioner kroner i skatt til staten. Så skal barnet deres få ingenting. Stipend og slikt er skapt for studenter med foreldrer som lever av NAV eller singel pappa/mamma. De som betaler mest i skatt blir utestengt fra NAV/STIPEND systemet. Robin Hood stjeler fra de rike og gir til de fattige. Slik fungerer velferdsstaten. 

Trådstarter, jeg kan si at du er ikke den eneste som ikke får stipend. Min sønn får heller ingen stipend. Selv om jeg betaler 150000 kroner i skatt hvert år. 

Endret av Sikkerhetsjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en del pent brukt og en del ikke brukte klær som jeg ikke trenger lenger. Størrelse xs og s.  Skal gi bort alt da det tar plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå på Fretex. Det er overhode ingen skam i å handle der. Forleden var jeg eksempelvis så heldig at jeg fant en fin genser fra Kenzo som jeg betalte 500,- for på Fretex. Opprinnelig koster denne genseren cirka 4k. Ellers har Nr. 9 i Oslo bra salg. Chanel, Lanvin, Prada, Gucci, SLP og andre godbiter selges for noen få hundre kroner. High-end look for "lommerusk". :)

Endret av Pene sko...
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Heihei! Kom over tråden din nå, og har en del klær jeg kan gi bort til deg som nesten ikke er brukt. Topper/gensere/kjoler og bukser. Alt fra str xs-m. Er 19 år. er du interessert?☺️

Anonymkode: b24b9...ba1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...