Gå til innhold

Er det gjerrig å ikke ha fri bar i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS syns ikke du skal føle deg presset til å ha mer gratis alkohol bare fordi det kommer noen frekke mennesker her. Det er ikke verdt det. Noen som ikke kan sette pris på et bryllup der det ikke er gratis alkohol hele natten ville jeg ikke hatt i mitt bryllup engang. Skal ikke de som ikke ønsker å ha alkohol i det hele tatt ikke få lov til å ha bryllupselskap? Det er drikke og det er mat. Hvorfor skal brudeparet betale i dyre dommer for at folk skal bli fulle? De fleste dupper med hodet når natten nærmer seg, og de som vil ta det helt ut den kvelden har mulighet til det. Åpner man lommeboka eller man drikker alkoholfritt. Så vanskelig kan det vel ikke være. 

Jeg kommer fra en bygd der det er vanlig at folk blir veldig fulle når det er gratis drikke i bryllup. Jeg syns det er en uting. Noen nevner takt og tone. Vel det å by folk på mat, kaker og drikke er det i mine øyne. Det er ikke et betalt julebord med jobben heller. Hvis brudeparet ikke vil ha gratis alkohol hele natten skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke vil respektere det. Dette handler om hva de vil, og hva de har lyst til. Når man byr opp til fest med så mange forskjellige mennesker så er det greit å ikke la det flyte fritt med alkohol. Man kan argumentere at det er voksne mennesker, men nå er det vanlig at voksne mennesker gjør dumme ting i fylla.

Jeg syns det er verre med brudepar som forventer at gjester skal gå bestemte klær osv. Det å legge en stor utgift på gjestene, men om det bare er alkoholen som koster penger sent på kvelden eller natten syns hvert fall ikke jeg at det er grusomt. Igjen så burde man virkelig få sagt i fra til folk så folk tar med penger om de vil ha mer alkohol.

Anonymkode: 455cb...991

Takk for fornuftig svar:)

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FarDareisMai

Man må se helheten. TS disker flott opp med god mat, mye drikke under middagen med påfyll, velkomstdrinker, osv.  I et sånt bryllup syns jeg det er helt innafor med betalbar. Men hvis det er lite mat, kun et glass til hver rett, kaffegjester og at det er tydelig at brudeparet har spart inn på alt, så kan det være greit med fri bar. Selvsagt avhenger det jo av gjestene, er det noen gjester som har alkoholproblemer, så er det forståelig at man legger inn restriksjoner. Noen bryllup jeg har vært i har hatt ekstra folk i baren som følger med, og nekter å gi mer alkohol til gjester som tydelig begynner å bli beruset, og hvor toastmaster har gitt påminnelse om at selv om det er fri bar, så ønsker brudeparet at man holder drikkingen til et visst nivå, så festen kan bli hyggelig for alle. Synd at det trengs, for det ser ut til at enkelte her vil ha fri flyt av drikke til man stuper. Nå kommer vel noen til å si at de er voksne som tar egne avgjørelser, men man er ikke voksen hvis man ikke kan styre seg selv eller begrense sine lyster. 

 

TS,du virker som en person som ser lenger enn nesa di, og som oppriktig ønsker at gjestene skal ha det godt. I tillegg ser du at andre kanskje har andre preferanser mtp alkohol, og det er supert at du vil gjøre kvelden for dem hyggelig. Personlig er jeg ikke glad i betalbar, men i et bryllup som ditt, hvor man blir ivaretatt som gjest, får god mat og drikke, med en brud som ser lenger enn "bride's day, bride's way" mentaliteten som enkelte har, så syns jeg at betalbar er helt innafor. Bare husk å informere gjestene før, så de har med kort/penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har selvsagt ingen "kaffegjester" Aldri hørt om det engang.. Det er også en selvfølge at mineralvann og alkoholfri drikke er gratis hele natta eller så lenge baren får holde åpent. Spørsmålet var om folk syntes det var gjerrig å måtte betale for alkoholen selv etter maten, kaffe og avec? Som nevnt flere ganger tidligere var planen å ha så mye påfyll av vin som folk måtte ønske til middagen (5 retter) så mye velkomstdrinker folk ønsker, kaffe og avec. fingermat, kaker, snacks og nattmat for de som ønsker dette.. Men ser i denne tråden at mange synes dette er altfor lite og at fri bar er et must! Litt nervøs for fri bar da jeg vet at mange av gjestene har null sperrer og tar helt av når det blir servert gratis alkohol. Er også et par gjester som er tidligere rusmissbrukere, vil ikke sette de i en ukomfortabel possisjon.

Anonymkode: 68a6e...61f

Så glad for at dere ikke opererer med kaffegjester! (kaffegjester er en veldig rar, særnorsk greie som jeg aldri har skjønt poenget med, B-gjest, annenrangs, osv.)

I din situasjon ville jeg:

1. Dele ut bonger for alkohol. Maks 2 pr. person. Dere spanderer rikelig underveis, så 2 er nok.

2. Sørg for at alle får vite at de må betale selv alkoholen utover disse 2 bongene. 

Anonymkode: 69b0c...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hvalen skrev:

Jeg synes det er gjerrig. Når man blir invitert til bryllup, så regner man med at alt er inkludert. 
 

hva om man ikke har lyst til at enkelte av gjestene skal drikke seg dritings fordi de kan drikke så mye de vil? og dessuten? ville du heller latt være å bli bedt i bryllup enn at mange kan komme fordi man velger å prioritere å ha det fint sammen med god middag og drikke til maten og kanskje ikke ha råd til fri bar? bryllup er kjempedyrt... ikke alle som er villig til å få seg gjeld bare fordi du vil ha fri bar. 

Jeg kaller det frekt og bli snurten fordi det er betalbar. Men selfølgelig det er greit å få beskjed om at det er betalbar sånn at man kan ha med penger. 

Anonymkode: 53276...035

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratis vann/mineralvann hele kvelden. Det er direkte ekkelt å stå i kø på doen for å drikke vann fra håndvasken - fordi en knøttliten flaske vann koster 50 kroner i baren. 

Er du så blågjerrig at du ikke kan kjøpe vann i baren, kan du bare stå der i dasskøen!

Jeg synes det er en uting å gjøre forskjell på drikke med og uten alkohol.
Slik det er framstilt, vil gjestene bli rikelig traktert - velkomst drinker, full middag, drikke til den og litt mer også. Når så etter adskillige timer selskapet forlater bordet, er det greit å få seg et glass i hånda. Hva begjærer du mer?

Derfor synes jeg at alle skulle få en bong til fritt valg i baren. Blir man tørst senere på kvelden, er det bare å kjøpe i baren, alkohol eller (sukker)vann. Det er ikke vesensforskjeller mellom pris på et glass brus, øl, vin og bennevin. Brus er litt billigere enn resten, men ikke mye. Derfor virker det veldig utidig å gjøre forskjell. 
La alle få en bong, så kan de selv kjøpe mer av vann eller alkohol senere, om de synes det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Roseh skrev:

De betaler jo for flere måltid, dessert, kaffe og vanlig drikke. Synes ikke det er frekt å be folk betale alkohol selv. Kanskje de kan gi ut 1-2 bonger på billig vin/øl, men det hadde bare vært et pluss for min del.

Det eneste som skjer når det er gratis alkohol er at folk drikker mer. Noen drikker seg alt for fulle og ødelegger for brudeparet. Ikke alle som klarer å oppføre seg når det kommer til gratis alkohol til tross for å være godt voksen. DET er ufint, spør du meg!!

Enda ikke vært i et bryllup med fri bar hvor folk er blitt for fulle. De som ikke klarer å styre seg klarer det ikke om de skal betale heller,

Anonymkode: 38399...b6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er deres bryllup, og dere bestemmer hvordan dere ønsker det. Høres ut som dere  har planlagt et nydelig og høytidelig bryllup med lang middag og kanskje litt kortere fest. Tror nok de aller fleste gjestene synes det er i orden å kjøpe seg etter par drinker selv. Det hadde i hvertfall jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et "trønder"bryllup en gang, med fri bar.
Alle trodde de fikk skikkelige saker, de hadde en del gode drinnker nemlig :) 

men i ettertid fikk jeg vite at det var 60 % hb fra innerste trøndelaget vi hadde drukket :D

Skikkelig bra saker var det nok, for ingen merket at det var HB :D De sparte nok en del penger på detta. 

Anonymkode: 87c87...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, listefyll skrev:

Det er deres bryllup, og dere bestemmer hvordan dere ønsker det. Høres ut som dere  har planlagt et nydelig og høytidelig bryllup med lang middag og kanskje litt kortere fest. Tror nok de aller fleste gjestene synes det er i orden å kjøpe seg etter par drinker selv. Det hadde i hvertfall jeg :)

De kan jo si at det blir alkoholfritt pga de er kristne og imot fyll.

Anonymkode: 87c87...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo si at det blir alkoholfritt pga de er kristne og imot fyll.

Anonymkode: 87c87...2b5

Hvorfor skulle de det? Gjestene har utrolig en god middag med riktig vin til hvert måltid i vente. Regner og med at gjestene vet hvor de står når det kommer til både tro og meninger og drikking.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1anonym2

Vi har det slik at alle får vin til maten hvis de vil ha, og diverse til kakene, i tillegg får de cava/appelsinjuice til velkomstdrink. Vi drikker heller ikke, og gjestene kan da drikke hva de vil utover den halve flaska vin som er beregna til hver enkelt, men da må de betale selv. Brus og vann er jo selvfølgelig gratis for gjestene. 

Det er ikke gjerrig å ikke ha fri bar, man betaler nok for bryllupet i utgangspunktet! Men ikke bruk bonger, det gir meg sånn julebord-følelse 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i et "trønder"bryllup en gang, med fri bar.
Alle trodde de fikk skikkelige saker, de hadde en del gode drinnker nemlig :) 

men i ettertid fikk jeg vite at det var 60 % hb fra innerste trøndelaget vi hadde drukket :D

Skikkelig bra saker var det nok, for ingen merket at det var HB :D De sparte nok en del penger på detta. 

Anonymkode: 87c87...2b5

My bra heimbrent 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ender vi sannsynligvis med å kjøpe inn alt av mat og drikke selv og går da for fri bar. Vi var imidlertid inne på tanken å ha festen på et sted med restaurant/bar og da lurte vi på å evt. gå for en løsing hvor det er "fri bar" inntil en viss verdi, og at etter det så må gjestene betale. En løsning med gratis fatøl og husets vin og betaling for andre drikker (100 år gammel whisky og fjonge viner) kan jo også være noe, eller et par bonger til bruk på øl/vin/et utvalg drinker og betaling etter det. Synes ikke det er gjerrig å ikke ha fri bar, men hadde nok som gjest satt pris på muligheten til iallefall en gratis øl til festen. Det vil kanskje hjelpe til å kickstarte festen med dansk og moro (om dere er ute etter det!). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss for leeeenge siden! Vi kunne kjøpe inn drikke selv, vennene våre drakk med måte, det var jo bryllup, mens litt eldre slekt hev virkelig innpå, det var de du aldri kunne tenkt deg som virkelig tok av! Heldigvis ingen ubehageligheter, men jeg hadde tenkt på det hvis det hadde blitt en neste gang...

Bryllup for noen år siden med fri bar; ville tilstander; folk drakk en slurk, hentet en ny, ingen spiste kaker, mer en fest enn et bryllup...

Det motsatte; for noen år siden var vi i et bryllup med max to glass vin til maten, ikke mulig å kjøpe alkohol etterpå uten at dette var "annonsert", ble veldig irritert/dempet stemning😔

Ikke noe problem for meg, jeg drikker så sjelden at jeg har det kos/gøy uansett, men merkbare forskjeller! 

Synes dere har lagd det opp veldig flott, det er tross alt deres bryllup! Dere gjør noe midt i mellom de to situasjonene over her og det tror jeg blir veldig bra! Alternativt kunne dere hatt husets vin/øl i tillegg til brus/eplemost og kanskje en bong for de som vil ha en drink! Lykke til og nyt dagen! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når meg og min mann giftet oss, handlet vi inn alkohol og beregnet så-så mye per gjest. Vi la det frem i invitasjonen at det i all hovedsak var alkoholfritt, men vin til middag og champagne + noe påfyll senere på kvelden. De fleste hadde kun ett eller to glass vin til middagen, hvor det kun var noen få som ble så fulle at de sovnet under festen etterpå (da før klokken 10..). Vi informerte servitører om hvem som ikke skulle ha mer enn 2 glass til maten, men de stakkars ansatte klarte ikke å si nei, så en av dem var ganske så full allerede klokken 6. :( 

Jeg anbefaler at dere tenker over hvem av gjestene som tømmer nedpå når det er fest og om det burde være begrensninger. Vi hadde begrensninger, men på ett eller annet vis, klarte disse 3 å finne alkoholen og bøttet nedpå. 

Gratis alkohol = fyll , nettopp fordi noen klarer aldri å begrense seg og nyter det faktum at de kan få så mye de vil uten å betale for det. 

Å ha fri bar tilsier fyll og utgifter som ikke er verdt det! En annen ting er som noen over sier at mye av alkoholen går i vasken når kvelden er over. Det samme skjedde med en del av vinen vi serverte. En del halve glass som ble tømt ut, fordi folk drikker helt annerledes når alkoholen er gratis. 

Og nei, det handler ikke om å være gjerrig, men om at det er sløseri å ha fri bar. Kanskje en eller to bonger om det skulle være ønskelig, men ikke noe mer enn det!

Anonymkode: cc402...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo si at det blir alkoholfritt pga de er kristne og imot fyll.

Anonymkode: 87c87...2b5

Hvorfor skulle vi si dette.. Er ikke ute etter et alkoholfritt bryllup. Gjestene får så mye apferitif og vin til maten det ønsker (5 retter) + avec er planen. Spørsmålet gjaldt baren de siste timene på natta.

Anonymkode: 68a6e...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? Vi gifter oss om 2 mnd. Skal selvfølgelig ha så mye velkomstdrinker og alkohol til maten som folk ønsker. Kuvertprisen blir på ca 2200 per person i tillegg kommer nattmat, frukt og snacks. Alt må kjøpes gjennom hotellet. Det jeg lurer på er om gjestene vil oppfatte det som gjerrig å måtte betale alkoholen fra baren etter middag/kaffe selv? Er litt redd det vil ta helt av om det er fri bar på kvelden/natta. Har sett tendensen i andre bryllup jeg har vert i der folk tar en slurk av drinken, for så gå å hente 5 nye.. Blir utrolig mye "sløsing" virker det som. Drikker ikke alkohol selv, derfor jeg stiller spørsmålet? Alternativt fribar med vin og øl og at de eventuellt må betale for drinker selv..

Anonymkode: 68a6e...61f

Så lenge dere dekker øl og vin synes jeg ikke du er gjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha festen et sted der vi står for mat og drikke selv, og har av den grunn "fri bar". Kommer bare til å kjøpe inn vin, øl, baileys og cognac for gidder ikke styre med bartender. 
Hadde vi skulle hatt det et sted hvor man måtte betale for drikken hadde jeg imidlertid valgt betalbar etterpå, muligens med et par bonger til hver. 
Er egentlig ikke så redd for fyll (hovedandelen av de som kommer er venner, og erfaringsmessig er det gjerne den eldre garde som blir fullest ved sånne anledninger...). Det som avgjør det for meg, og som du også var inne på, er at jeg en gang var på fest et sted med fri bar. Veldig mange gjester tok da et par slurker av drinken, før de ville prøve en ny. Eller de glemte hvilket glass som var deres og gikk og hentet et nytt i baren. Da blir det fort fryktelig dyrt med 80 gjester!

Så er det sikkert noen som sier at da har du for mange gjester blablabla. Men, det er ikke fordi vi ikke hadde råd til det, mer at det føles som skikkelig sløsing. Og om det så står på pengene - jeg selv ville heller vært gjest i et bryllup med 5-retters middag med vin til++, og heller betalt for de to drinkene etterpå, enn å ikke bli invitert i det hele tatt fordi gjestelisten må halvveres pga. kostnader med fri bar.
 

Anonymkode: 42f9f...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda ikke vært i et bryllup med fri bar hvor folk er blitt for fulle. De som ikke klarer å styre seg klarer det ikke om de skal betale heller,

Anonymkode: 38399...b6d

Så bra at du ikke har opplevd det. Terskelen for å ta noen glass ekstra alkohol er lavere dersom det er gratis. Jo, jeg tror folk drikker seg mindre drita dersom de må betale etter å ha fått 3 gratis glass vin til middagen. Enkelte vil ha for full valuta og grabber til seg så fort ordet ''gratis'' kommer inn i bildet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roseh skrev:

Så bra at du ikke har opplevd det. Terskelen for å ta noen glass ekstra alkohol er lavere dersom det er gratis. Jo, jeg tror folk drikker seg mindre drita dersom de må betale etter å ha fått 3 gratis glass vin til middagen. Enkelte vil ha for full valuta og grabber til seg så fort ordet ''gratis'' kommer inn i bildet. 

I HB-bryllupet vi var ble flere av mennene overstadig beruset, og det var litt ubehagelig. enkelte ble veldig innpåslitne på oss kvinnfolka, noen spydde, og noen av mennene havnet i slåsskamp. Og mora til bruden var dritings og drev bare og dret seg ut. Skikkelig koselig. Det er kanskje ikke sånne minner en vil ha om bryllupet sitt.
nei, personlig syns jeg det holder med et par glass vin til maten, og på kvelden kan man servere et par coctails til hver... 

men begrense det litt... Kanskje lettere å kontrollere når det ikke er fri bar, men bonger...

for enkelte klarer jo ikke å beherske seg, fri bar betyr drikk deg dritings...

 

Anonymkode: 87c87...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...