Gå til innhold

Sykemeldt og søke om lån, trekker det ned og hva tar jeg med på møte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå funnet en leilighet jeg ønsker og den ligger innenfor mitt budsjett. Derfor har jeg avtalt møte i banken neste uke og skal søke om lån :) 

Alt ligger til rette for at jeg får et ja (har EK, har fast jobb, stabil økonomi etc) MEN jeg er sykemeldt og har vært det en stund.. 

Jeg ble syk i september og var sykemeldt til og med november også jobbet jeg desember, før jeg var sykemeldt på nytt fra januar til dags dato. Jeg er friskmeldt i slutten av mnd og skal da tilbake på jobb. 

Grunnen til hvorfor jeg er sykemeldt vil jeg ikke gå inn på, men når jeg er tilbake på jobb så kommer jeg ikke til å bli sykemeldt på nytt (eller altså, det er ikke noe sykdom med tilbakefall). Var to operasjoner jeg var forberedt på at jeg måtte ta, og nå er de tatt og når jeg er tilbake på jobb så er det ikke noe mer. Ingenting alvorlig egentlig.

De sier at jeg skal ha med de tre siste lønnslippene, men de er jo fra NAV og ikke jobben.. Har sjekket på mine sider på NAV og der står det jo oversikt over mine utbetalinger. Burde jeg da ta med disse + lønnsslippen fra desember? 

Trekker det ned at jeg har vært sykemeldt? Er det negativt? Jeg får jo like mye utbetalt og sykemeldingen går jo bare til slutten av denne mnden.. Burde jeg ta med sykemeldingen også sånn at de kan se at jeg er tilbake på jobb om to uker?

Ønsker jo ikke å miste muligheten til den leiligheten over en sånn dum ting :( 

Anonymkode: 3bd19...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta med sykemeldingen din. Dette skal i utgangspunktet ikke påvirke muligheten din hos banken.

Du trenger i grunn ikke ta det opp. Bare la tema ligge. Hvis de sier noe spesielt om det, så kan du enkelt svare at Ja, jeg var syk, men jeg er frisk igjen fra 18/2.... De kommer ikke til å grave i det der. Arbeidskontrakten din er i såfall langt mer relevant.

Slapp av,og lykke til med budrunder og alt det der ;) 

 

PS, du tar med lønnslipper selv om de er fra nav ,

Endret av MapleSirup
ps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med sykemeldingen, som viser datoene og hvorfor du sitter der med to utbet.blanketter fra NAV; og ikke arbeidsgiveren du hevder å være ansatt hos. Ta med siste lønnsslipp fra arb.giver også.

Det skader ikke å nevne det og forklare, mener jeg. De vil jo se at utbetalingene kommer fra et annet sted enn der du hevder å være ansatt, så å ikke nevne det ville bare bli rart, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å si at du har vært sykemeldt, men er tilbake i jobb for fullt fra dato. Ærlighet varer lengst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Million skrev:

Jeg ville tatt med sykemeldingen, som viser datoene og hvorfor du sitter der med to utbet.blanketter fra NAV; og ikke arbeidsgiveren du hevder å være ansatt hos. Ta med siste lønnsslipp fra arb.giver også.

Det skader ikke å nevne det og forklare, mener jeg. De vil jo se at utbetalingene kommer fra et annet sted enn der du hevder å være ansatt, så å ikke nevne det ville bare bli rart, mener jeg.

 

52 minutter siden, smilo skrev:

Det er vel bare å si at du har vært sykemeldt, men er tilbake i jobb for fullt fra dato. Ærlighet varer lengst

TS her.

Jeg har da ikke tenkt å ikke si noe om det. Jeg ble jo bedt om å ta med lønnslipper og jeg har jo ingen lønnslipper som er utbetalt av arb.giver i perioden jeg har vært sykemeldt. Kan ikke si at jeg er fast ansatt og late som ingenting, men levere lønnslipper fra NAV :P Det er jo mye mye bedre å stå i jobb og sykemeldt enn at man får penger fra NAV (AAP, dagpenger, trygd ,etc) når man søker om lån.

Tenkte vel heller om det trekker ned og ødelegger sjansene mine? På sykemeldingen (altså del B eller hva det er) så står det hvorfor jeg er sykemeldt og det syntes jeg faktisk er for privat til at en i banken skal få vite det.. 

Anonymkode: 3bd19...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært langtidssykemeldt da jeg søkte lån og de spurte heller ikke. Men får ikke du lønnsslipp fra jobben din? Banken så ikke engang på lønnsslippene våre. 

Anonymkode: 4b4cf...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

TS her.

Jeg har da ikke tenkt å ikke si noe om det.

 

Anonymkode: 3bd19...a8d

Har ikke tenkt å si noe om det? Skal du ikke si du er sykemeldt mener du? Hvordan har du da tenkt å fremvise den dokumentasjonen banken krever? Skal du søke om lån, krever jo banken at du dokumenterer lønnsutbetalinger for de siste to til tre månedene. Det du har av slik dokumentasjon, kommer fra NAV. Du kan jo ikke bare si "eh..nei det har jeg ikke", i et forsøk på å skjule at det kommer fra NAV. Da får du jo ikke lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...