Gå til innhold

Desperat. Hodebunnsproblemer!


leetha

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det helt på samme måte. Ble helt gal! Var skummelt å gre håret liksom. Salven jeg fikk var locoid crelo. Er som sagt usikker på om den hjalp. Jeg sluttet å bruke alle produkter og hårsprayen også denne perioden. Jeg er usikker på hvor lenge det varte ( føltes som en evighet 😫). Tror ikke mer enn 4-6 uker maks. 

Anonymkode: 4c928...04e

Dette har vart i minst 3-4 mnd nå. Og når en hudlege mener jeg overdramatiserer og sier bare har litt rød irritert tørr hodebunn ender det med grin og svarte tanker. Uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd fungoral sjampo fra apoteket?  Alle mine hodebunnsproblemer forsvant etter jeg testet den

Anonymkode: d893c...106

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd fungoral sjampo fra apoteket?  Alle mine hodebunnsproblemer forsvant etter jeg testet den

Anonymkode: d893c...106

Ikke prøvd den. Er ikke den veldig sterk og kan ødelegge hår og gi mer hårtap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, leetha skrev:

Ikke prøvd den. Er ikke den veldig sterk og kan ødelegge hår og gi mer hårtap?

Den er kanskje ikke den 'snilleste' shampoen mot håret (håret mitt blir litt tørt av den), men hvis den løser problemene du har med hodebunnen slutter du kanskje å miste så mye hår?

Den brukes blant annen som behandling for sebore, som ofte fører til hårtap, så den skal ikke føre til mer hårtap.

Anonymkode: 67f68...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudlegen mente jeg ikke hadde noe i hodebunnen jeg spurte om sopp el sebore men nei. Så hvis man ikke har det blir jeg litt rådvill på hva prøve. Men føler ikke jeg innbiller meg dette heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd nisim shampo for tørr hodebunn først. Denne er også mot håravfall og er klinisk dokumentert. Du finner den på apoteket og utvalgte frisørsalonger. Denne bruker jeg om vinteren når jeg får tørr hodebunn av det kalde været. Trenger bare 2 vask før jeg er fri for tørr hodebunn. 

Funker ikke den ville jeg prøvd Miriam quevedo greasy hair. Denne er for fett hår og sopp i røttene. Flass er feks en type sopp. Den har veldig mye næringsstoffer og fornyer blodet i hodebunnen din (nytt blod, ny og bedre næring til håret).

hvis man har tørr hodebunn vil noen ganger hodebunnen produsere mer fett for å prøve å reparere seg selv, det resulterer i at man vasker håret oftere. Da vil hodebunnen produsere enda mer fett for å reparere seg selv, så det blir en evig ond sirkel. 

Vask håret ditt 2-3 ganger i uken. Dette gjelder forsåvidt alle med medium til langt hår. Og seff alle med sensitiv og irritert bunn. 

Når man bruker shampoer for hodebunnen vil som oftest ikke de gi så mye næring til håret. Husk derfor en god og fet balsam som du IKKE har i bunnen din. Skyll veldig godt så du ikke har rester igjen i håret ditt. En annen ting er å alltid vaske håret sitt 2 ganger med shampo og en gang med balsam. Lite shampo hver gang. Første gang skummer det lite hvis det er skittent, shamponering nr 2 vil vaske bunnen ordentlig. Vask bunnen, ikke lengdene. 

 

Prøv også å ikke ta så mye i bunnen, heller ikke klø. Som noen sier over her klør det veldig om bunnen blir veldig fet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, leetha skrev:

Ikke prøvd den. Er ikke den veldig sterk og kan ødelegge hår og gi mer hårtap?

Nei, denne ødelegger ikke håret. Det er en shampo for sopp, eksem og psoriasis. Lillesøster bruker denne når hun har utbrudd med psoriasis, funker veldig bra. Denne anbefales også å prøve. Du bruker den når bunnen ikke har det bra. Og skånsomme shampoer ellers. (Shampo for sensitiv hodebunn feks) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, leetha skrev:

I hele høst har jeg hatt problemer med hår. Hodebunnen er tørr m kornflass (ikke mye) blank, rød, virker sår, fort fett. Synes det er tynnere og mister mer hår. (Har tynt nordisk hår i utgangspunktet.

Jeg har prøvd mye for å stoppe dette.

Ikke farget det på 2 mnd

Tatt blodprøver og hormonprøver alt perfekt

Vært hos hudlege (oslo hudlegesenter) mente jeg ikke hadde noen sykdom kun tørr hodebunn, etter en kjapp kikk

Tatt mikroanalyse hos apollo, alt så ok ut ifh hårsekker, men irritert hodebunn m litt flass noen steder fet også

Prøvd forskjellige shampoer både økologiske og vanlige

Prøver å stresse lite og spiser normalt

Er 37 år og dette følte jeg startet for 4—5 mnd siden. 

 

Hjelp. Er det noen som har erfaring med dette. Dette opptar for mye av hverdagen. Synes hodebunnen er mer synlig men det er mest når håret blir fett

Please noen??

 

 

Jeg har hatt samme problem. Mistet store lokker med hår + fett og flassete hodebunn. Har også vært hos fastlegen og hudlegen. Alt var tilsynelatende bra.

Det kan komme av stress. Selv syntes jeg ikke at jeg stresset noe særlig, men det kan også komme av kroppslige traumer som søvn-forstyrrelse eller kjærlighetssorg osv. Meditasjon/yoga kan derfor hjelpe.

Anonymkode: 56d12...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit med nøyaktig det samme og følte jeg hadde prøvd alt. Kom ved en tilfeldighet over en shampo for et par år siden og hodebunnsprobleme forsvant i.l.a. en ukes tid. Anbefaler deg på det varmeste å sjekke ut denne (på tilbud akkurat nå også, ser jeg...);

https://www.blush.no/product/791528/haar/shampoo/flass/redken-scalp-dandruff-control-shampoo#

Anonymkode: 7a05d...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt samme problem. Mistet store lokker med hår + fett og flassete hodebunn. Har også vært hos fastlegen og hudlegen. Alt var tilsynelatende bra.

Det kan komme av stress. Selv syntes jeg ikke at jeg stresset noe særlig, men det kan også komme av kroppslige traumer som søvn-forstyrrelse eller kjærlighetssorg osv. Meditasjon/yoga kan derfor hjelpe.

Anonymkode: 56d12...0b3

Jeg fødte for 2,9 år siden og hadde ingen problemer med hår slik man kan få etter fødsel. Men det var en traumatisk tid med langvarig fødseldepresjon. Vært frisk i ca et år. Så kan vel si at hodebunns og hår problemer kom etter datteren min var over to år. Men det burde vel kommet før hvis det var relatert til fødseldepresjonen. 

Har også jogget en del siste halvåret men det burde vel ikke beregnes som stess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sleit med nøyaktig det samme og følte jeg hadde prøvd alt. Kom ved en tilfeldighet over en shampo for et par år siden og hodebunnsprobleme forsvant i.l.a. en ukes tid. Anbefaler deg på det varmeste å sjekke ut denne (på tilbud akkurat nå også, ser jeg...);

https://www.blush.no/product/791528/haar/shampoo/flass/redken-scalp-dandruff-control-shampoo#

Anonymkode: 7a05d...c75

Men jeg har også fet og blank hodebunn ikke myyye flass. Men synlig rød og irritert. Har liksom begge deler. Vil denne funke da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en flass shampo nå fra apollo hårsenter pluss aco fuktighetsgivende gel. Brukt i en uke men null respons. Greia er at jeg bruker så mye penger på dette problemet og det er en jungel der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, leetha skrev:

Jeg fødte for 2,9 år siden og hadde ingen problemer med hår slik man kan få etter fødsel. Men det var en traumatisk tid med langvarig fødseldepresjon. Vært frisk i ca et år. Så kan vel si at hodebunns og hår problemer kom etter datteren min var over to år. Men det burde vel kommet før hvis det var relatert til fødseldepresjonen. 

Har også jogget en del siste halvåret men det burde vel ikke beregnes som stess

Legen min sa at hårtap kan komme i ettertid også. Vet ikke hvor lang tid etter det var snakk om. Er du heldig så kommer dette som følge av fødselsdepresjonen og vil gå over av seg selv.

Fikk du sjekket vitamin D-nivået? Jeg har hatt et uhyre lavt nivå. Måtte be spesielt om å få testet det vitaminet, fordi ikke alle leger er gode på ernæring og konsekvenser for håret ved ubalanse mellom vitamin D, magnesium og kalsium. Det optimale nivået for vitamin D er 75, det minste er 50 og det maksimale 150. Jeg bruker flytende Solgar Vitamin D, da hudlegen min sa at det beste resultatet er ved flytende form. Solgar har en veldig god smak og skal inntas ved måltid med olje.

Jeg kjenner noen som har hatt fantastiske resultater med trikologi-behandling. Da sjekker de hodebunnen din med mikroskop og finner frem til produkter som passer til din hodebunn- og hårtilstand.

Anonymkode: 56d12...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legen min sa at hårtap kan komme i ettertid også. Vet ikke hvor lang tid etter det var snakk om. Er du heldig så kommer dette som følge av fødselsdepresjonen og vil gå over av seg selv.

Fikk du sjekket vitamin D-nivået? Jeg har hatt et uhyre lavt nivå. Måtte be spesielt om å få testet det vitaminet, fordi ikke alle leger er gode på ernæring og konsekvenser for håret ved ubalanse mellom vitamin D, magnesium og kalsium. Det optimale nivået for vitamin D er 75, det minste er 50 og det maksimale 150. Jeg bruker flytende Solgar Vitamin D, da hudlegen min sa at det beste resultatet er ved flytende form. Solgar har en veldig god smak og skal inntas ved måltid med olje.

Jeg kjenner noen som har hatt fantastiske resultater med trikologi-behandling. Da sjekker de hodebunnen din med mikroskop og finner frem til produkter som passer til din hodebunn- og hårtilstand.

Anonymkode: 56d12...0b3

Har supre d vitamin nivåer. Tatt vitamin blodprøve

 

Tok sånn mikroanalyse på apollo men de er ikke trikologer så vidt jeg veit. Hadde det vært en senreaksjon etter depresjonen hadde jeg blitt glad. Å ha sår og kløende hodebunn og jævlig tynt hår er psykisk.....kvier meg for ut. Hjelper ikke med et yrke som innebærer masse mennesker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, leetha skrev:

Har supre d vitamin nivåer. Tatt vitamin blodprøve

 

Tok sånn mikroanalyse på apollo men de er ikke trikologer så vidt jeg veit. Hadde det vært en senreaksjon etter depresjonen hadde jeg blitt glad. Å ha sår og kløende hodebunn og jævlig tynt hår er psykisk.....kvier meg for ut. Hjelper ikke med et yrke som innebærer masse mennesker da...

Ja, jeg forstår deg så godt. Å miste hår fra allerede tynt, nordisk hår er frustrerende. Håret mitt er tydelig tynnere. Jeg kan ikke en gang sette opp håret med en donut lengre fordi til og med den miste dekkes knapt av håret mitt.

Legen min sa at til og med frustrasjon over å miste hår kan gjøre at tilstanden vedvarer. Det beste er derfor å prøve så godt en kan å være avslappet i forhold til det.

Anonymkode: 56d12...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg forstår deg så godt. Å miste hår fra allerede tynt, nordisk hår er frustrerende. Håret mitt er tydelig tynnere. Jeg kan ikke en gang sette opp håret med en donut lengre fordi til og med den miste dekkes knapt av håret mitt.

Legen min sa at til og med frustrasjon over å miste hår kan gjøre at tilstanden vedvarer. Det beste er derfor å prøve så godt en kan å være avslappet i forhold til det.

Anonymkode: 56d12...0b3

Forresten hvis du klør og har sår i tillegg til hårtap bør du kanskje sjekke om du har fått psoriasis. Jeg kjenner ei som har den tilstanden og den er også blitt ganske vanlig. Hun var og fikk sjekket tilstanden til og med hos hudavdelingen på sykehuset og de kunne ikke se at det var psoriasis. Heldigvis fikk hun sjekket det hos en annen hudlege og han så med en gang at det var psoriasis. Best å dobbelsjekke det.

Anonymkode: 56d12...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten hvis du klør og har sår i tillegg til hårtap bør du kanskje sjekke om du har fått psoriasis. Jeg kjenner ei som har den tilstanden og den er også blitt ganske vanlig. Hun var og fikk sjekket tilstanden til og med hos hudavdelingen på sykehuset og de kunne ikke se at det var psoriasis. Heldigvis fikk hun sjekket det hos en annen hudlege og han så med en gang at det var psoriasis. Best å dobbelsjekke det.

Anonymkode: 56d12...0b3

Jeg klør og har rosarødlig bunn men ikke sår. Blør ikke eller har skorper. Har tenkt på det m annen hudlege. Var hos privat nå oslo hudlegesenter. Hun kikka m lys eller lupe og delte håret og sa det ikke var sykdom. 

Veldig vanskelig å ikke tenke på hår. Føler jeg kjenner hodebunnen hele tiden og finner hår her og der. Legger merke til andres hår. Tørr ikke gre håret mer heller. Det går i hue på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, leetha skrev:

Jeg klør og har rosarødlig bunn men ikke sår. Blør ikke eller har skorper. Har tenkt på det m annen hudlege. Var hos privat nå oslo hudlegesenter. Hun kikka m lys eller lupe og delte håret og sa det ikke var sykdom. 

Veldig vanskelig å ikke tenke på hår. Føler jeg kjenner hodebunnen hele tiden og finner hår her og der. Legger merke til andres hår. Tørr ikke gre håret mer heller. Det går i hue på meg

Psoriasis kan komme i forskjellig grad. Noen har sår, andre bare tørre, røde eller rosa flekker, noen klør og andre ikke. Det kan komme periodevis og bytte sted. Men selvsagt hvis hudlegen din har sagt at det ikke er sykdom, burde jo det svaret kunne stoles på. Men som sagt var ikke det tilfelle hos hun jeg kjenner.

For øvrig klødde hodebunnen min også litt og jeg hatt flass. Trikologi-undersøkelsen jeg tok avslørte at oljen tettet hår-røttene. Hårstråene som var klar til å vokse ut (jeg fikk se under hodebunnen også) ble dermed stoppet av alt fettet som samlet seg rundt hårsekkene. Dermed ble ikke det tapte håret erstattet med nytt. De sa at jeg først måtte få renset bort alt fettet, og samtidig gi næring med eteriske oljer for at håret skulle vokse ut. Det tar rundt 5 mnd for at nye hårstrå kommer til hodebunnsoverflaten. Jeg syntes trikologi-produktene var altfor dyre og ikke særlig rene produkter heller. Noen hadde parabener og andre konserveringsingredienser inkludert et jeg reagerer allergisk mot. Derfor har jeg lest litt om hvordan man behandler dette selv. Tetre-olje renser hodebunnen. Jeg har brukt en tetre-shampoo fra Life-butikken. Men tenker på å begynne med en enda renere ved å blande Dr. Bronner baby-såpe med eterisk-olje av tetre. Dr. Bronner apper kan nemlig brukes til alt inkl. shampoo og man kan selv blande inn eteriske oljer med den duften man ønsker. Kløen har i hvert fall gitt seg med tetre, men jeg har ikke kjøpt inn eteriske oljer enda for å sjekke om det hjelper mot hårtap og for hår-vekst. Hårtapet er klart mindre enn det var i lang tid. Logisk sett skulle de eteriske oljene hjelpe for hårvekst fordi det kan tusenvis av år med bruk av slike bekrefte, men det krever tid å lese om hvilke oljer jeg trenger til mitt behov så det har jeg latt vente.

Anonymkode: 56d12...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, leetha skrev:

Ikke prøvd den. Er ikke den veldig sterk og kan ødelegge hår og gi mer hårtap?

Den er kanskje litt sterk, men det vil ikke gi mer hårtap. Snarere tvert i mot så er det flere studier som viser at Ketokonazol (som er virkestoffet i fungoral) hindrer hårtap og faktisk fører til økt hårvekst da den tar tak i det underliggende problemet i hodebunnen og også binder seg til androgene reseptorer i hodebunnen som gjør at androgene hormoner som DHT ikke kan bygge seg opp i hårsekkene i like stor grad. Viktig at du følger anvisningene og lar den virke i 5 minutter før de skyller den ut vel og merke.

Synes det er veldig merkelig at du ikke har blitt anbefalt bruk av soppdrepende sjampo når du har vært hos både fastlege og hudlege når man vet at sopp er den underliggende årsaken til flass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, leetha skrev:

Ikke prøvd den. Er ikke den veldig sterk og kan ødelegge hår og gi mer hårtap?

Fungert veldig bra for meg og to av mine nærmeste. Ikke opplevd hårtap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...