Gå til innhold

Halvmaraton


PositivPessimist

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt meg et mål i år, og det er å fullføre et halvmaraton. Jeg trener aktivt, men ikke så mye løpetrening. Har vært gjennom en fødsel for en del måneder siden, og siden den gang har jeg ikke løpt så mye.

Har imidlertid fullført en 10 km før, så jeg vet jeg har mulighet til å løpe litt lengre distanser.

 

Noen med løpeerfaring som kan gi meg noen tips til hvordan jeg bør legge opp treninga framover? Og hvor lang tid bør man ha for å bli klar for en sånn lengde?

Jeg liker å trene variert, og vil gjerne trene andre ting enn bare løping også. Tips mottas med stor takk!

 

kanskje jeg klarer å finne litt motivasjon også ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har løpt halvmaraton, men det er lenge siden. Begynte å løpe igjennom for en måned siden, og har satt meg et mål å fullføre et halvmaraton til i september/oktober. Det er ganske lenge til, men grunnen til det er at jeg ikke vil slite meg ut eller bli lei på veien dit. Jeg tar det sakte og for hver dag så blir jeg litt bedre. Skal løpe et 10km renn i mai i tillegg. Mitt råd er: begynn å løp 1-2 ganger i uken de første 4 ukene, så øker du til 3 ganger i uken kombinert med styrke, fokuser gjerne på de store muskelene du bruker når du løper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Isolde skrev:

Jeg har løpt halvmaraton, men det er lenge siden. Begynte å løpe igjennom for en måned siden, og har satt meg et mål å fullføre et halvmaraton til i september/oktober. Det er ganske lenge til, men grunnen til det er at jeg ikke vil slite meg ut eller bli lei på veien dit. Jeg tar det sakte og for hver dag så blir jeg litt bedre. Skal løpe et 10km renn i mai i tillegg. Mitt råd er: begynn å løp 1-2 ganger i uken de første 4 ukene, så øker du til 3 ganger i uken kombinert med styrke, fokuser gjerne på de store muskelene du bruker når du løper. 

Den Sunday, February 14, 2016 at 17.52, PositivPessimist skrev:

Hei!

Jeg har satt meg et mål i år, og det er å fullføre et halvmaraton. Jeg trener aktivt, men ikke så mye løpetrening. Har vært gjennom en fødsel for en del måneder siden, og siden den gang har jeg ikke løpt så mye.

Har imidlertid fullført en 10 km før, så jeg vet jeg har mulighet til å løpe litt lengre distanser.

 

Noen med løpeerfaring som kan gi meg noen tips til hvordan jeg bør legge opp treninga framover? Og hvor lang tid bør man ha for å bli klar for en sånn lengde?

Jeg liker å trene variert, og vil gjerne trene andre ting enn bare løping også. Tips mottas med stor takk!

 

kanskje jeg klarer å finne litt motivasjon også ;) 

Kjempebra at du har satt deg et mål. Det finnes mange programmer for å komme I form til havmaraton på Internett.  Jeg har løpt halvmaraton to ganger. Å løpe fra 10 km til i  overkant av 21 km er det veldig stor forskjell på. Jeg trodde også først at klarer man lett en 10 km, klarer man lett en 21 km også. Så enkelt er det ikke. Du får uansett ha lykke til ☺🏃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10km er nok ikke det samme som 21km, og så spørs det om du har et mål for tid og om du vil gjennomføre løpende hele veien. Du bør nok legge inn 3 løpeøkter i uka, hvor en må være langtur. For å bygge opp distansen med minst mulig risiko for skade burde man ikke legge på mer enn 10% i uken, dvs 10km i uke 1, 11km i uke 2, 12km i uke 3 etc. Intervalltrening er ikke et must om du kun vil gjennomføre, men er bra om du vil ha en god tid/forbedre tiden. Beregn minst 12 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er:

To intervalltreninger per uke og en eller to langkjøring søkter på 10-15km. Også øker du lengden etterhvert opp mot 21km. Når du skal løpe halvmaraton bør du ha løpt 21km noen ganger før selve løpet. Men ta det gradvis. det er veldig viktig for å unngå skader.

Anonymkode: 9cad6...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 16. februar 2016 at 10.44, PrincessConsuela skrev:

10km er nok ikke det samme som 21km, og så spørs det om du har et mål for tid og om du vil gjennomføre løpende hele veien. Du bør nok legge inn 3 løpeøkter i uka, hvor en må være langtur. 

Litt på siden av TS spørsmål, men siden det har med halvmaraton å gjøre så spør jeg her inne i stedet for å lage egen tråd. Er det makstid, og hva er den i tilfelle, på halvmaratondistansen i Oslo Maraton? Har litt lyst til å ha den som målsetting for årets trening, men vet også at jeg har kranglete bein, så det er ikke gitt jeg klarer å trene meg opp til å løpe hele distansen i ett. Har prøvd å lete på hjemmesiden deres, men ikke klart å finne svaret. Hvis makstiden er såpass lav at jeg anser det som umulig å fullføre med løpe/gå så får jeg heller nedskalere til mila. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt personlige tips:

Opparbeid deg kapasitet til å jogge 15-17 km i STREKK. Altså ikke gå/jogg, men hold joggingen rolig hele veien. For hvis du først klarer det er det bare noen små kilometer igjen til du har gjennomført en halvmaraton. Skaff løpeklokke så du vet at du jogger så så langt, øv deg på å få i deg litt vann (det trenger man jo som regel ikke under en 10km) og kansje noen nøtter.

Ikke la løpet komme som en overraskelse i alle fall, øv deg masse! MEN: DET MÅ VÆRE GRADVIS :) ikke bli skadet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Cata skrev:

Litt på siden av TS spørsmål, men siden det har med halvmaraton å gjøre så spør jeg her inne i stedet for å lage egen tråd. Er det makstid, og hva er den i tilfelle, på halvmaratondistansen i Oslo Maraton? Har litt lyst til å ha den som målsetting for årets trening, men vet også at jeg har kranglete bein, så det er ikke gitt jeg klarer å trene meg opp til å løpe hele distansen i ett. Har prøvd å lete på hjemmesiden deres, men ikke klart å finne svaret. Hvis makstiden er såpass lav at jeg anser det som umulig å fullføre med løpe/gå så får jeg heller nedskalere til mila. 

Maksimumstid: 3 timer og 30 min.

Ifølge Oslo Maraton sin side ;) Er jeg ikke i mål før det, så tror jeg at jeg skal bryte uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler motbakkeløping, om du vil kommer raskt i god form. Og løp minst mulig på asfalt - bruk grusveier og sti. Pulsklokke er gøy og motiverende.

En annen ting som også er viktig, er å gjennomføre selve løpet på en god måte. Sørg for påfyll av vann og energi på alle stasjonene - ikke slurv med dette. Ha gjerne med en liten vannflaske underveis selv også, med energidrikk. Løp hele veien, ikke gå fordi du har vondt noe sted - du risikerer å stivne. Husk at smertene flytter seg i kroppen underveis, endorfinene er på ditt lag. Gnagsår har aldri tatt livet av noen. Klipp tåneglene før du løper - ellers risikerer du blå tå/blod og negl som løsner. Ha god musikk på ørene - finn noen sanger som driver deg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Wolfmoon skrev:

Maksimumstid: 3 timer og 30 min.

Ifølge Oslo Maraton sin side ;) Er jeg ikke i mål før det, så tror jeg at jeg skal bryte uansett :P

Takk, da bør det være håp for meg også, selv om jeg evt. må gå litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg trente meg opp til halvmaraton i fjor fulgte jeg et treningsprogram som tok sikte på nettopp halvmaraton. Vet ikke om du er medlem på elixia, men jeg fant et veldig ok program på nettsidene der. Du velger program ut ifra tidsmål. Rent generelt går programmene på 2 intervall pr uke hvorav en spurt og en mer langintervall. En økt i relativt greit tempo på rundt 50 min, og en langøkt på mellom 75 min og opp til 115 min. I tillegg en styrkeøkt pr. Uke. Programmet er variert da intervaller varierer fra uke til uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Programmet strakk seg over 12 uker. Det var nok for meg da jeg var i relativt god form fra før av. Er du i dårligere form må du enten bruke lenger tid på opptreningen eller senke kravet til tidsmål. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...