Gå til innhold

Hvor tidlig ble dysleksi oppdaget hos ditt barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har barn med dysleksi  hvor tidlig ble det mistenkt?  Hvordan var dette barnet i  1.klasse? 

Anonymkode: ec03c...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan egentlig ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg kan fortelle deg at jeg verken kunne lese eller skrive i 1. klasse. Gjennom hele barneskolen lå jeg langt, langt bak når det kom til språk, og det var ikke før godt ut i ungdomsskolen jeg kunne lese enkle tekster og faktisk få med meg innholdet. Fremdeles var mine skriveferdigheter temmelig dårlig. Leksene mine hadde stort sett rød strek under 50% av ordene.

Samtidig som mine lese- og skriveferdigheter var helt på bunn bestod jeg, merkelig nok, alt av dysleksitester med glans.

Nå som voksen sliter jeg fremdeles med lesing. Jeg har blitt god til å gjette ord ut i fra første bokstav og lengden på ordet, men å faktisk lese bokstav for bokstav, slik en må med ukjente ord, er nærmest umulig. Skriving går greit nok, en har jo tross alt stavekontroll.

Det er egentlig som om jeg føler jeg har dysleksi, men at dysleksitestene er for enkle.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen hos oss så blir det gjerne ikke endelig konkludert med dysleksi før i 5. klasse, selv om foreldrene selv mistenker dette allerede fra 1. klasse. Er ei forferdelig mølle å komme gjennom, og når man endelig får diagnose og skolen må sette inn tiltak så henger ungene allerede altfor langt etter i samtlige fag. Nå er det ofte for tidlig å vurdere dysleksi i 1. klasse. Det er jo ikke unormalt å ha litt problemer med lesing og skriving i starten. Men det er viktig å følge opp, søke informasjon og be om utredning tidlig.

Nå finnes det også flere lese og skrivevansker enn dysleksi.

Anonymkode: f2ab5...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistanker om min sønn nå, han skal begynne i 1. klasse til høsten. Logoped har tatt mange tester, men han består alt med glans. Likevel har han mange tegn som viser til dysleksi. 

Ofte så ser vi dessverre på elevene også at diagnosen dysleksi ikke kommer frem før i 5.-7. klasse. 

Anonymkode: 134df...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 14.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistanker om min sønn nå, han skal begynne i 1. klasse til høsten. Logoped har tatt mange tester, men han består alt med glans. Likevel har han mange tegn som viser til dysleksi. 

Ofte så ser vi dessverre på elevene også at diagnosen dysleksi ikke kommer frem før i 5.-7. klasse. 

Anonymkode: 134df...a35

Leseferdighetene hos et barn er ikke ferdig utvikla før ved 9-10 års alder. Derfor kan man ikke begynne å utrede for dysleksi før etter jul i 4. klasse, selv om mistanken kan komme mens barnet er yngre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om noen som oppdaget det da (ikke "når") barnet var 22 år.

Anonymkode: 44fc0...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Millimani skrev:

Leseferdighetene hos et barn er ikke ferdig utvikla før ved 9-10 års alder. Derfor kan man ikke begynne å utrede for dysleksi før etter jul i 4. klasse, selv om mistanken kan komme mens barnet er yngre.

Man kan begynne å teste dem allerede i 4-5-årsalderen med nye tester. Ikke for å se om de har dysleksi, men for å se om de ligger i faresonen. 9-10 år er 3.-4. klasse. Altså burde det blitt oppdaget mye før i mange tilfeller.

Anonymkode: 134df...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så ble det varslet bekymring fra kontaktlærer allerede på våren i første klasse, men vi fikk beskjed om at de ikke ville teste enda, da det var vanlig med store sprik i leseferdighetene så tidlig. Kontaktlærer fulgte tett opp også i 2. klasse og på våren ble det gjennomført en LOGOS-test. Resultatet var ganske dårlig, men det ble ikke satt inn tiltak da de mente det var litt tidlig. I
3.klasse fikk de en ny kontaktlærer som ikke tok problemet på alvor, men bare avviste vår bekymring med at det var mange 3.klassinger som ikke kunne lese...
Nå i 4. klasse har vi fått en ny, kjempedyktig lærer som tok tak fra dag 1, sendte sak til PPT og satte i gang hele apparatet.
I november fikk vi diagnose og fra januar ble det satt inn tiltak :-)

 

Anonymkode: 259c5...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarnet har dysleksi, utredningen startet på slutten av 2. klasse eller begynnelsen av 3. klasse, husker ikke helt. Det er dysleksi hos flere I mors slekt, så det var ikke uventet.

Anonymkode: 67a46...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.2.2016 at 18.15, AnonymBruker skrev:

Man kan begynne å teste dem allerede i 4-5-årsalderen med nye tester. Ikke for å se om de har dysleksi, men for å se om de ligger i faresonen. 9-10 år er 3.-4. klasse. Altså burde det blitt oppdaget mye før i mange tilfeller.

Anonymkode: 134df...a35

Vel... Jeg husker selv flere fra min egen klasse på barneskolen som virket "sjanseløse" på lesing de første årene på skolen. Men da de nådde 9-10 års alderen så satt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Millimani skrev:

Vel... Jeg husker selv flere fra min egen klasse på barneskolen som virket "sjanseløse" på lesing de første årene på skolen. Men da de nådde 9-10 års alderen så satt det

Så bra da! Likevel kjipt for dem som da ikke blir det å måtte gå mange år uten skikkelig hjelp. Noen blir mye bedre i 9-10-årsalderen, men det betyr ikke at man skal la vær å teste og sette diagnoser der det trengs.

Anonymkode: 134df...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...