Gå til innhold

Brud vil jeg skal betale for kuvert fordi jeg ikke kommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Sisti skrev:

Tror jeg hadde svart "haha, trodde et sekund her du mente alvor. Godt forsøk på å leke bridezilla! :nigo:

Dette! Fantastisk svar, og helt uskyldig fra din side :fnise:

Så får man bare håpe bruden ikke er på KG og ser denne tråden med svaret du gir henne :ph34r:

Endret av Cambria
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Sisti skrev:

Tror jeg hadde svart "haha, trodde et sekund her du mente alvor. Godt forsøk på å leke bridezilla! :nigo:

Dette var et godt svar, gå for denne, TS!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

De aller fleste hoteller og selskapslokaler har en tre ukers frist for vesentlige endringer av antall. De siste tre til fire dagene er antallet endelig satt og stedet har begynt å skaffe mat og drikke. Så denne bruden prøver å sete en kostnad over på deg som hun ikke har selv. Det er usedvanlig frekt. 

Du skal selvsagt ikke betale. Det du skal svare er rett og slett ingenting. 

Venninnen din vet ikke hva det vil si å være godt vertskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Poserose skrev:

På grunn av sykdom og uforutsette hendelser, ja. Da er det klart gjesten ikke betaler. Men det her er jo vingling. 

Nei, det er bare respektløst. 

Forklar meg hvordan det å ikke ha råd til å dra i et bryllup har noe med respekt for andre å gjøre. Det er tre måneder til bryllupet. Hadde hun latt være å gå i bryllup fordi hun var fyllesjuk så hadde jeg gått med på at det var respektløst.

Anonymkode: 3213c...50c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tre måneder er god nok varsel. Hun er nok bare irritert.

Utover dette - en bryllupsinvitasjon sier man nei eller ja til. Ikke med forbehold, kanskje, eller må se det an. Det er en grunn til at det sendes ut konkrete invitasjoner med en frist, og det er et brudeparet ikke skal måtte forholde seg til en rekke kanskje-gjester som kan sjekke ut når som helst. Hvordan man ordner det for seg selv ift. økonomi, planlegging, reise osv. er ikke noe man involverer verten i. 

Anonymkode: 6d2da...885

Så. Enig. 

Kuvertbetaling eller ikke er her litt irrelevant. Selvfølgelig er det urimelig, og jeg mistenker at dette er gjort i affekt fordi bruden er sur eller skuffet. Det første jeg tenkte da jeg så brudens respons er at dette er garantert ikke første gang trådstarter drar et tilsvarende stunt. Har du ikke råd? Si nei. Blir det vanskelig å få til praktisk? Si nei. I stedet velger trådstarter å si JA. (Ja men er fortsatt et JA.) Med opsjonen av å opte ut hvis hun ikke kan likevel.

Dette er maybe-generasjonen på Facebook på sitt verste. At brudeparet skal måtte henge hele sin bryllupsplanlegging på om trådstarter (og garantert flere) klarer å få råd til å bli med, er jo helt ubrukelig. I en hvilken som helst bryllupsinvitasjon ligger det jo også noe i at nettopp du ble invitert, og noen andre valgt eller prioritert vekk. Antageligvis kunne brudeparet tenke seg å invitere en ekstra gjest i bryllupet siden du ikke kunne, kanskje en ny bekjentskap eller partner til en allerede invitert som ikke er +1?. Det har de ikke anledning til nå, det er for kort tid til at folk hiver seg rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med på en tilsvarende og pinlig seanse i anledning en venninnes bryllup. Utdrikningslag ble arrangert, 20 stykker meldte sin interesse. 15 sa de var deltagende. Det ble laget et opplegg som man skulle ha på dagen som ingen hadde innvendinger mot. Arrangøren regnet med at i hvert fall ti stykker kom til å bli med. 

Så kom unnskyldningene haglende i siste liten (typ uken før). Hadde ikke råd likevel. Hadde plutselig andre planer den dagen. Skulle legge takstein. Til slutt var vi tre stykker, inkludert bruden, og jeg er ikke en del av den hardeste kjernen i venninnegjengen. Venninna skal antageligvis aldri gifte seg igjen, dette var den ene sjansen de fikk til å gjøre dette til en fin dag for henne, og skuslet det bort ved å behandle det som et hvilket som helst jentevors på byen. Det virker som moderne teknologi har gjort folk ute av stand til å svare normalt på et enkelt spørsmål (kommer du , eller ikke)

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklar meg hvordan det å ikke ha råd til å dra i et bryllup har noe med respekt for andre å gjøre. Det er tre måneder til bryllupet. Hadde hun latt være å gå i bryllup fordi hun var fyllesjuk så hadde jeg gått med på at det var respektløst.

Anonymkode: 3213c...50c

Hun har sagt ja til å komme, uten å være sikker på at hun kunne komme. Det er respektløst uansett om det er bryllup eller middag hjemme så lenge verten har kjøpt ting til gjesten. Brudeparet har da kjøpt mat til henne som nå ikke blir spist. 

Er helt enig i at 3 måneder burde være nok tid å avbestille mat på, men det er det tydeligvis ikke her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Poserose skrev:

Hun har sagt ja til å komme, uten å være sikker på at hun kunne komme. Det er respektløst uansett om det er bryllup eller middag hjemme så lenge verten har kjøpt ting til gjesten. Brudeparet har da kjøpt mat til henne som nå ikke blir spist. 

Er helt enig i at 3 måneder burde være nok tid å avbestille mat på, men det er det tydeligvis ikke her. 

Men bruden har akseptert forbeholdet tidligere. Og da er det det du må legge til grunn i denne saken. TS skriver at hun flere ganger har sagt til bruden at hun måtte se an økonomien. Hadde dette ikke vært greit for bruden måtte bruden ha sagt fra og sagt at hun trengte et klart svar; ja eller nei.

I de fleste tilfeller vil det være godt nok å avbestille tre måneder i forveien og da kan ikke du bare gå ut fra at i akkurat denne saken så er ikke det mulig, for TS har ikke sagt noe om det. Og uansett om det ikke er mulig så er det brudeparet som må ta risikoen ved å bestille hos så urimelige leverandører.

Anonymkode: 39d6c...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa du ja for å så trekke deg. Jeg hadde flere gjester som sa kankjse, men de sa kanskje, ikke ja med forbehold. Hadde de sagt ja med forbehold hadde jeg forventet en bedre grunn faktisk.

 

Men jeg hadde uansett ikke krevd kuvert-prisen, men kanskje sendt en stygg tanke i din retning.

Anonymkode: 8a9c3...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/14/2016 at 17.43, Nemigirl skrev:

Er fullstendig enig med resten av røkla her inne som er soleklare på at du IKKE skal betale!

Når det er sagt vil jeg stille spørsmålet om du uansett hadde tenkt å gi bryllupsgave? Dersom du har ansett bruden som nær venninne antar jeg at du har endret noe syn på henne etter dette...? Hva med å smilende akseptere at du betaler for din kuvert, gi henne kr. 500,- for så å droppe både bryllupsgave og vennskap i ettertid? Kunne jo eventuelt være en grei måte å gjøre det på, det også ;-)

Burn, he, he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sa du ja for å så trekke deg. Jeg hadde flere gjester som sa kankjse, men de sa kanskje, ikke ja med forbehold. Hadde de sagt ja med forbehold hadde jeg forventet en bedre grunn faktisk.

Men jeg hadde uansett ikke krevd kuvert-prisen, men kanskje sendt en stygg tanke i din retning.

Anonymkode: 8a9c3...86b

En bedre grunn enn at hun ikke har råd til å delta på ditt ekstravagante opplegg? Synes du det er rimelig at gjestene må ta opp lån for å ha anledning til å komme?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.2.2016 at 9.57, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sa du ja for å så trekke deg. Jeg hadde flere gjester som sa kankjse, men de sa kanskje, ikke ja med forbehold. Hadde de sagt ja med forbehold hadde jeg forventet en bedre grunn faktisk.

 

Men jeg hadde uansett ikke krevd kuvert-prisen, men kanskje sendt en stygg tanke i din retning.

Anonymkode: 8a9c3...86b

En bedre grunn enn nettopp det hun hadde satt som forbehold, altså at hun fikk råd? :klo:

Anonymkode: cbecb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Leo skrev:

En bedre grunn enn at hun ikke har råd til å delta på ditt ekstravagante opplegg? Synes du det er rimelig at gjestene må ta opp lån for å ha anledning til å komme?

Alt i livet som koster penger er en prioritering. Bryllup koster penger. Venninneferier koster penger, å gå ut og spise sammen koster penger, å få barn koster penger +++ Det er ingen som forventer at alle har råd til absolutt alt mulig, det er bare ubrukeligheten i å ikke klare å gi folk et ordentlig svar som provoserer folk her.

Hva slags ny informasjon har TS fått om sin personlige økonomi den siste tiden? Antageligvis svært lite. Antageligvis har aldri TS hatt råd til å være med på dette i utgangspunktet, men har vel tenkt at dette magisk kom til å ordne seg på et vis. Og her kommer man til kjernen av problemet: Folk som sier ja, som burde si nei. Dette er mennesker som tror at folk blir mindre sure om de haler ut i det lengste om de skal komme eller ikke, for å så avlyse i aller siste liten. Det er tusen ganger mer irriterende enn å bare få et "nei" up front. Jeg har flere venner som tror at det er bedre å ikke svare på invitasjoner eller ikke møte opp på ting de er invitert til, enn å si at de ikke kan eller vil komme. Det er det ikke. Riv av plasteret, og få det unnagjort, og ikke utsett folk som bare har prøvd å være hyggelig og invitert deg på all vinglingen din.

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i all verden.. Det koster da ikke noe mer for brudeparet om du ikke spiser den bestilte maten, enn om du skulle være tilstede og spise den. Om de ikke har tenkt å kreve gjestene for full kuvertpris, eller ta inngangspenger??

(I så fall vil jeg ikke bli overrasket om det kom veldig få i det bryllupet)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt sært ut. Er dette kanskje ikke første gang du har brutt en avtale med denne venninnen? Kan det være at bruden er irritert fordi du har sagt ja (med forbehold ja, skjønner det), og nå trekker deg uten at situasjonen egentlig har endret seg? Du har vel visst hele tiden hva det vil koste. Forøvrig synes jeg det er feil å kreve at du skal betale for kuvert, men vet jo egentlig ikke hva som er årsaken til det.

Anonymkode: b4e99...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bedre grunn enn nettopp det hun hadde satt som forbehold, altså at hun fikk råd? :klo:

Anonymkode: cbecb...c5b

Bedre grunn en økonimi for et forbehold ja, økonomi er en helt fin grunn til et nei, men ikke for et forbehold i mine øyne. Ville uansett sagt, kanskje/nei og heller bedt om en senere frist. Ett ja, forplikter mer.

Anonymkode: 8a9c3...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre grunn en økonimi for et forbehold ja, økonomi er en helt fin grunn til et nei, men ikke for et forbehold i mine øyne. Ville uansett sagt, kanskje/nei og heller bedt om en senere frist. Ett ja, forplikter mer.

Anonymkode: 8a9c3...86b

Helt enig! Og hvis den økonomiske situasjonen er så fra hånd til munn at du ikke klarer å vite om du har råd til noe fra en måned til en annen - ja da må du faktisk revurdere livsstilen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/14/2016 at 22.17, AnonymBruker skrev:

TS her

 

Jeg har enda ikke svart henne, siden jeg fikk beskjed på melding. Så hva foreslår dere at jeg svarer?

 

Anonymkode: 78e8f...1ee

Kjære Bridezilla-  "Betale når du fikk beskjed 3 måneder før bryllupet?? HELLS NO!! "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...