Gå til innhold

Beskytte små barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at man ikke kan beskytte barna mot alt, men ønsker å gjøre det jeg kan for at de små skal ha det beste utgangspunktet for å klare seg. 

Selv har jeg blitt utsatt (flere ganger) for overgrep.. Men ikke som veldig liten da. Poenget er at jeg da har fryst til, ikke ant hva jeg skulle gjort. Hva som var rett og galt, det var jo voksne ...

 

Jeg ønsker at mine barn vet tydelig hva som er greit og ikke, at andre gjør. Og hva de selv kan og skal gjøre. 

Barna er små enda, men hun på 3år har jeg liksom sagt at det er hennes tiss, og ingen skal røre den. Dette ved bleieskift eller når hun selv har snakket om tissen.

Så har jeg sagt at alle har egen tiss som bare personen selv har lov å røre. 

Dette i forbindelse med at hun faktisk tok på tissen til pappaen, han hadde klær på altså! Pappaen ble jo helt forstyrret, og da forklarte vi at alle har en hver som bare er "sin egen" som ingen skal røre. 

Er dette feil? 

Det er sagt på en sånn måte og på et sånt nivå at hun forstår det da.

 

Ønsker også å lære henne at hvis noe skulle skje at hun reagerer med å rope og hyle...

Men så er hun for liten til å forklare uten å skremme henne... 

 

Hva gjør andre? 

Jeg synes det kan virke hysterisk, det ser jo jeg også. Men vil bare beskytte henne det jeg kan. 

 

Finnes det retningslinjer for dette?

Anonymkode: da779...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint at du spør, kanskje du bør spørre helsepersonell om det samme. Fordi slik jeg leser innlegget ditt så fremstår du som en som fint kan lage problemer utav noe som ikke bør være noe tema i det hele tatt.

Jeg tenker, hvordan blir det i barnehage ved bleieskift/stell, tørking etter toalettbesøk, egen utforsking når de blir større, egen seksualitet når de blir enda større, hvis de har fått et veldig kunstig og unaturlig bevisst forhold til eierskap til egen tiss, alt fra de var småunger. (Kanskje det bare er bra, jeg vet ikke).

Anonymkode: 9db65...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at man ikke kan beskytte barna mot alt, men ønsker å gjøre det jeg kan for at de små skal ha det beste utgangspunktet for å klare seg. 

Selv har jeg blitt utsatt (flere ganger) for overgrep.. Men ikke som veldig liten da. Poenget er at jeg da har fryst til, ikke ant hva jeg skulle gjort. Hva som var rett og galt, det var jo voksne ...

 

Jeg ønsker at mine barn vet tydelig hva som er greit og ikke, at andre gjør. Og hva de selv kan og skal gjøre. 

Barna er små enda, men hun på 3år har jeg liksom sagt at det er hennes tiss, og ingen skal røre den. Dette ved bleieskift eller når hun selv har snakket om tissen.

Så har jeg sagt at alle har egen tiss som bare personen selv har lov å røre. 

Dette i forbindelse med at hun faktisk tok på tissen til pappaen, han hadde klær på altså! Pappaen ble jo helt forstyrret, og da forklarte vi at alle har en hver som bare er "sin egen" som ingen skal røre. 

Er dette feil? 

Det er sagt på en sånn måte og på et sånt nivå at hun forstår det da.

 

Ønsker også å lære henne at hvis noe skulle skje at hun reagerer med å rope og hyle...

Men så er hun for liten til å forklare uten å skremme henne... 

 

Hva gjør andre? 

Jeg synes det kan virke hysterisk, det ser jo jeg også. Men vil bare beskytte henne det jeg kan. 

 

Finnes det retningslinjer for dette?

Anonymkode: da779...1bb

Syns du har forklart bra jeg. Det jeg ofte brukte som utgangspunkt for vanskelige temaer var bøker. Da får en hjelp til å snakke om ting. Du kan jo Google opp barnebøker med ulike temaer og se om de kan være gode "hjelpemidler" til temaer å snakke om.

Vi leser jo ofte de vanlige bøkene for barn som underholder. Eventyr osv. Men det fins jo også de som tar opp ulike problemstillinger. Fra barns ståsted altså. Vet ikke om dette var et overflødig svar,men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en lur ting med bøker ja :)

 

Tror også jeg skal spør helsesøster eller slik. 

 

Jeg er veldig for at hun skal få utforske selv, ser hun allerede synes det er spennende å se på og ta på, der nede, og da sier jeg at det er fint, og at det kan hun gjøre så mye hun vil, men da best å gjøre det på rommet sitt og sånn.

 

Men ser jo problemstillingen i forhold til barnehagen og at vi voksne steller og skifter bleier, for ikke lett å forklare at dEt er i orden. Men ikke noe mer... 

 

Får se om jeg finner bøker som tar opp temaet, både for meg som voksen og henne som barn. 

:)

Anonymkode: da779...1bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at problemstillingen er større når barnet er langt over bleiealder, akkurat nå kan du jo ikke annet enn å stole på barnehagepersonellet, og aldri ha fremmede barnevakter. Med et større barn er det lettere å snakke om 'ikke gå inn i fremmede biler' osv. Ellers tror jeg det viktigste er faktisk å gi barna en god selvfølelse, fortelle dem hvor glad vi er i dem og hvor fantastiske de er. Overgripere plukker ut 'de sårbare', de som har foreldre som ikke følger med på hvor de er og med hvem, de som aldri har fått komplimenter og opplevd at et voksent menneske liker dem.

forøvrig har vi også snakket om at tiss og rumpe er privat, høres greit ut det. 

Anonymkode: 390dd...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...