Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 250timer overtid på kort tid pga høyt sykefravær på jobb. Dette var de 4 siste månedene i 2015. Ledelsen har lovet kompensasjon, men fikk svar sent fredagskveld at de ikke har råd til å betale overtid. I år har jeg hittil jobbet 70 timer overtid. I 2015 fikk jeg ikke lov til å ta mer enn to uker ferie pga sykefraværet, men ble lovet ferie rett på nyåret. Det ble en ferie hvor jeg jobbet hver dag den første uken, og deretter ble beordret tilbake på jobb. Inntil videre har jeg ikke krav på ferie. 

Livet mitt har blitt satt på vent pga jobben og det toppet seg da jeg fikk beskjeden om at de ikke har råd til å betale meg overtid, men at jeg i tillegg må ned i lønn. 

Tre uker tidligere har ledelsen gitt seg selv fete bonuser og dyre rekreasjonsturer. Så det betyr at firmaet ikke har så dårlig økonomi som de vil ha det til. Ledelsen er dessverre så feige da jeg krevde å få både løfte om overtidsbetaling og kompensasjonen skriftlig, men heldigvis har jeg alt dette på lydopptak.

Kan jeg komme langt, hvis går rettens vei for å kreve kompensasjon? 

Anonymkode: f1339...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du organisert?

I såfall må du ta kontakt med tillitsvalgt eller forbundet ditt for å hjelpe deg å fremme et lønnskrav når det gjelder de timene du har jobbet.. (Det kan du forsåvidt gjøre selv også, så trenger ikke noe forbund for det, men pleier ofte å være kjekt å ha til den videre saksgangen hvis arbeidsgiver bestrider kravet ditt).. Da skriver du når du jobba og hvor  lenge osv, dag for dag for å dokumentere timene dine (har du timelister som du har levert arbeidsgiver er det bra). 

I forhold til ferie har arbeidsgiver brutt ferieloven i 2015, så det er jo også bare å påpeke. Men all ferien du da ikke fikk avviklet "drar du bare med deg videre", så nå har du jo 8 uker ferie (ved 5 ukers årlig ferie) i 2016, hvis du var til arbeidsgivers disposisjon under ferien du forsøkte å avvikle i år så telles ikke det som ferie. 

Er litt rusten på norske regler for tiden, siden det er 9 år siden jeg var tillitsvalgt, men sånn kan det ikke være, så du har jo helt klart en sak, men spørsmålet er jo hvor godt dokumentert det er OG hvor mye tid, penger og energi du har for å kjøre sak.. Med mindre du er organisert da, da tar du kontakt med tillitsvalgt eller forbundet ditt så snart som mulig :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det med å fagorganisere seg da? Hvor hjelpeløs kan folk være? Ferieloven tillater heller ikke at folk ikke får ta ut ferie. 

Enten får dumoppsøke advokat, fagorganisere deg eller godta at arbeidsgiver gjør som han vil. 

Anonymkode: e8e5b...b44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fagorganisert. Det er bare så lenge til mandag og det er så lenge å vente uten svar. De kontakter jeg på mandag.

 

Jeg mener også at jeg har 8 uker ferie i år, men hittil har de nektet meg ferie. Det hjalp ikke at jeg la igjen mobilen min hjemme, når de kontakter nærmeste pårørende for å få tak i meg, og det spiller ingen rolle om klokken er 01.00. 

Jeg har heldigvis dokumentasjon på timelister, og lydopptak da de forsøkte å overbevise meg om at jeg ikke trenger å føre timer på alle timene jeg har jobbet. Det var ikke nødvendig. 

Anonymkode: f1339...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på overtidsbetaling. Du har også krav på å få ta ut ferie. Hvis fagforeningen ikke fikse så kontakt advokat eller arbeidstilsynet.

Anonymkode: 80a35...312

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke utbetalt overtid så betyr det jo bare at du har en drøss med timer oppspart som du kan avspasere, altså fridager med full lønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Får du ikke utbetalt overtid så betyr det jo bare at du har en drøss med timer oppspart som du kan avspasere, altså fridager med full lønn.

Det har ikke vært mulig. De gangene jeg har avspasert, har det blitt jobbing hjemmefra. Jeg får ikke engang lov til å ta ferie, langt mindre avspasert. Det nytter ikke å avspasere når jeg likevel må ta igjen jobbingen neste dag. 

Anonymkode: f1339...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jøsse navn...

Jeg ville begynt å se meg etter ny jobb umiddelbart. Skaff dokumentasjon for timene du har jobbet og ikke gå med på en eneste deal utover din normale arbeidstid igjen uten å avtale lønn/avspasering skriftlig.

Anonymkode: b1924...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Godt å høre du er organisert. I morgen tar du kontakt med organisasjonen du er medlem av og forklarer situasjonen. I dag synes jeg du skal ta backup (altså lagre) all dokumentasjon du har på en ekstern harddisk (har du en hjemme som er din egen?)

- for dette er en praksis som er et god stykke utover AML. Tipper Arbeidstilsynet ville synes saken din er interessant for å si det pent.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

:blink:

Godt å høre du er organisert. I morgen tar du kontakt med organisasjonen du er medlem av og forklarer situasjonen. I dag synes jeg du skal ta backup (altså lagre) all dokumentasjon du har på en ekstern harddisk (har du en hjemme som er din egen?)

- for dette er en praksis som er et god stykke utover AML. Tipper Arbeidstilsynet ville synes saken din er interessant for å si det pent.

Takk. Jeg har sikret ekstern harddisk og vurderer samtidig å melde fra til Arbeidstilsynet. Miljøet på jobb er bra og det er derfor jeg har jobbet hardt for å ha en dialog med ledelsen så godt som mulig. Jeg har egentlig ikke så lyst til å forlate jobben min, pluss at det er ikke så lett å få seg jobb andre steder med min kompetanse. 

Melder jeg fra til Arbeidstilsynet, betyr vel at jeg ikke lenger kan jobbe der. Jeg ser det an og hører med de. Idag ble jeg skjelt ut av sjefen da jeg sa at jeg ikke kunne jobbe lenger enn til tre idag på min fridag. Da hadde jeg jobbet siden klokken 7. Igår fikk jeg lov til å ha lørdagskvelden fri hvis jeg jobbet på dagen. 

Anonymkode: f1339...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg har sikret ekstern harddisk og vurderer samtidig å melde fra til Arbeidstilsynet. Miljøet på jobb er bra og det er derfor jeg har jobbet hardt for å ha en dialog med ledelsen så godt som mulig. Jeg har egentlig ikke så lyst til å forlate jobben min, pluss at det er ikke så lett å få seg jobb andre steder med min kompetanse. 

Melder jeg fra til Arbeidstilsynet, betyr vel at jeg ikke lenger kan jobbe der. Jeg ser det an og hører med de. Idag ble jeg skjelt ut av sjefen da jeg sa at jeg ikke kunne jobbe lenger enn til tre idag på min fridag. Da hadde jeg jobbet siden klokken 7. Igår fikk jeg lov til å ha lørdagskvelden fri hvis jeg jobbet på dagen. 

Anonymkode: f1339...fc9

Hva slags jobb er dette? Hva er oppgavene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, førstedamen skrev:

Hva slags jobb er dette? Hva er oppgavene dine?

Har det noe å si? Jeg prøver ikke å være vanskelig, men jeg ønsker ikke å skrive det her i frykt for å bli gjenkjent. 

Anonymkode: f1339...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg har sikret ekstern harddisk og vurderer samtidig å melde fra til Arbeidstilsynet. Miljøet på jobb er bra og det er derfor jeg har jobbet hardt for å ha en dialog med ledelsen så godt som mulig. Jeg har egentlig ikke så lyst til å forlate jobben min, pluss at det er ikke så lett å få seg jobb andre steder med min kompetanse. 

Melder jeg fra til Arbeidstilsynet, betyr vel at jeg ikke lenger kan jobbe der. Jeg ser det an og hører med de. Idag ble jeg skjelt ut av sjefen da jeg sa at jeg ikke kunne jobbe lenger enn til tre idag på min fridag. Da hadde jeg jobbet siden klokken 7. Igår fikk jeg lov til å ha lørdagskvelden fri hvis jeg jobbet på dagen. 

Anonymkode: f1339...fc9

Dette høre ut som den reneste røverhistorien for å være ærlig.

Og dette er et stort selskap, eller er det nærmest en liten 'bakgårdsbedrift'?

- det er nesten så jeg begynner å tvile på om det du forteller virkelig er sant.... men, la oss ta utgangspunkt i at det er sant: 

Hvor lenge har du jobbet der? - og er dette en ny praksis som har kommet ganske plutselig eller har det vært slik behandling fra den dag du begynte der? 

- for er det slik det har vært hele tiden så er det egentlig bare å kontakte Arbeidstilsynet i morgen, for du er nok ikke den eneste som behandles på denne måten.

Det du beskriver er ren utnyttelse, og da baserer man seg på at de ansatte er forbruksvarer som bare byttes når de er ferdige (les: oppbrukt).

Dersom dette er en praksis som nylig har begynt så kan det være smart å begynne å se seg om etter en ny jobb, for det likner litt panikken som kan oppstå når den ene foten alt står i skifteretten og den  andre på et bananskall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Dette høre ut som den reneste røverhistorien for å være ærlig.

Og dette er et stort selskap, eller er det nærmest en liten 'bakgårdsbedrift'?

- det er nesten så jeg begynner å tvile på om det du forteller virkelig er sant.... men, la oss ta utgangspunkt i at det er sant: 

Hvor lenge har du jobbet der? - og er dette en ny praksis som har kommet ganske plutselig eller har det vært slik behandling fra den dag du begynte der? 

- for er det slik det har vært hele tiden så er det egentlig bare å kontakte Arbeidstilsynet i morgen, for du er nok ikke den eneste som behandles på denne måten.

Det du beskriver er ren utnyttelse, og da baserer man seg på at de ansatte er forbruksvarer som bare byttes når de er ferdige (les: oppbrukt).

Dersom dette er en praksis som nylig har begynt så kan det være smart å begynne å se seg om etter en ny jobb, for det likner litt panikken som kan oppstå når den ene foten alt står i skifteretten og den  andre på et bananskall.

Jeg skulle gjerne ønske at dette var en røverhistorie. Det har ikke vært vanlig praksis, men ansatte i ledelsen er ny.  Utad har vi ett godt rykte og det er de også veldig opptatt av å ha. Jeg er så redd for å skrive mere detaljer, da jeg er redd for å bli avslørt. Det er litt forskjellsbehandling blant de ansatte. De med barn slipper lettere unna, da de har ett liv utenfor jobben. Det gjelder ikke oss som ikke har barn. Hun ene som ikke har barn er nå blitt sykmeldt. 

Anonymkode: f1339...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ønske at dette var en røverhistorie. Det har ikke vært vanlig praksis, men ansatte i ledelsen er ny.  Utad har vi ett godt rykte og det er de også veldig opptatt av å ha. Jeg er så redd for å skrive mere detaljer, da jeg er redd for å bli avslørt. Det er litt forskjellsbehandling blant de ansatte. De med barn slipper lettere unna, da de har ett liv utenfor jobben. Det gjelder ikke oss som ikke har barn. Hun ene som ikke har barn er nå blitt sykmeldt. 

Anonymkode: f1339...fc9

Jeg både ser, og forstår, den.

Men når den nye ledelsen ringer ansattes pårørende klokken ett om natten for å få tak i den ansatte så skal det være svært viktig. Det skal være så viktig at det er liv om å gjøre, eller den ansatte har oppgaver og vakt i beredskapssammenheng.

Om du ikke gjør noe så er det du som blir sykemeldt neste gang.Jeg har sett en tilsvarende oppførsel som det du beskriver en gang før, og da var beskjeden fra fastlegen krystallklar: "Du begynner umiddelbar å se deg om etter en ny jobb, og jeg skriver beskjed til bedriftslegen deres om hvorfor, og jeg tenker ikke legge fingrene imellom !"

Noen måneder senere begynte jeg i en ny jobb.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er det så mange og stygge lovbrudd at bedriftens rykte er ødelagt dersom det kommer ut. Å ta i et tak for å rede en situasjin er en ting, men det kan ikke være slik at de som er uten barn skal dra hele lasset. Det er totalt urimelig. 

Du har krav på fritid og ferie på lik linje med alle andre. Det er også opplagt at du har krav på overtid. Det er også lov å nekte å jobbe mer før du får kompensasjon for ferietid som er avbrutt og overtid allerede jobbet. Det er også på høy tid å forklare bedriften at å ringe pårørende midt på natten er forbeholdt livstruende situasjoner. Den uerfarne sjefen har vel en leder over seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd. 

Muligens har ledelsen lest denne tråden for de ringte meg idag morges og var ydmyke. Eller at fagforeningen min allerede har kontaktet dem rett etter at jeg varslet om situasjonen. 

Ledelsen vil betale meg for overtid men at vi kunne diskutere ferien etterhvert. De ønsket å ha ett møte med meg alene... Jeg sa at jeg måtte høre med kontaktpersonen min i fagforeninga. Jeg kunne ta meg resten av dagen idag. Jeg er så glad, men de har jo brutt noen løfter tidligere. Så jeg skal ikke glede meg for mye. 

Anonymkode: f1339...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. egentlig bør du vel ikke være alene på det møte. du bør vel ha med deg tillitsvalgt eller kontaktpersonen i fagforening. Hvis ikke dette er mulig. sørg for å ha opptak! Makan til bruk og kast mentalitet i forhold til arbeidstakere. de kan da umulig ønske å ha en stabil arbeidsstokk med en slik holdning og slike krav. Det er jo helt vilt!   :overrasket: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...