Gå til innhold

Barn i bryllup?


Gjest 1anonym2

Anbefalte innlegg

Gjest 1anonym2

Noe vi har tenkt på lenge er det å invitere barn i bryllupet vårt. Jeg har for eksempel noen søskenbarn som har barn det ikke er lett å reise fra. Vi skal gifte oss i Spania, men den restauranten vi skal ha festen på, tilbyr kun 3-retters middag. Noen som har erfaringer med 5åringer og 3-retters middag? Jeg ser for meg at det ikke er særlig gøy for de, selv om de nok helt sikkert liker maten. 

Vi har ikke planer om at middagen skal vare i mange timer, men det tar den tiden det tar, liksom.. 

Hadde dere invitert med eller uten barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har invitert 2 barn. 6 og 9 år. Jeg tror det skal gå fint. Hvis ikke det går er det foreldrenes ansvar. Vi tilrettelegger med tegnesaker og noen leker, samt pølser til middag dersom de ikke liker de de får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er: IKKE gjør det!!

Barn i bryllup er ett mareritt, og det ødelegger dagen for absolutt alle!

Vi hadde med oss ungene på 3 og 5 år i sommer, etter brudeparets ønske, fordi de skulle være brudepiker... Vi prøvde å advare om at det ikke var så lurt, men de insisterte. De inviterte vel 6 barn under 7 år. Og det ble totalt kaos. Masse bråk, unger som løp rundt, sa æsj til maten, kjeda seg under maten, ikke klarte å være stille under talene osv osv.

 

Vi hadde noenlunde kontoll på våre to, men det var en enorm jobb. Og ikke lett å få dem til å sitte i ro, når de andre ungene løp rundt.... Har seriøst ikke vært så sliten etter en middag i hele mitt liv... Ikke fikk jeg spist stort heller, fordi jeg måtte bruke all tid/energi på å holde barna stille/gå ut med dem litt, for å skåne alle andre.

Så for deres egen del, og ikke minst foreldrenes del, ikke inviter barna!

Anonymkode: 2fe4d...675

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker STAKKARS BARNA som er dratt på norske bryllup lol.  Herregud dere sitter jo 7 timer ved spisebordet - blir gal selv om jeg er godt voksne.  Jeg leide barnevakt som hadde barna i et annen rom på lokalet våres - der fikk de masse underholdning gjennom middagen og egen mat (men vi hadde ikke en 7 timer middag heller lol).  De kunne selvføgelig kom ti mamma/pappa om de vil, men ingen hadde lyst.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke dere som er i Spania selvfølgelig - men kan ikke du snakke med restauranten om en barnevennlig middag?  De fleste er villig til å gjøre noe annerledes for barn, kanske de vil også gjøre det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere synes det er greit, så må dere jo bare invitere barn :) Kanskje dere kan høre med restauranten om det er mulig å lage en tilpasset meny til dem? Skulle ikke tro de sier nei til det. 
Men vil anbefale at du i invitasjonen eller nærmere bryllupet gir beskjed om at dere håper foreldre tar hensyn til barna og festen, og at om det oppstår "forstyrrelser" at de kan trekke seg unna pga dere ikke ønsker uro under taler o.l. Kanskje dere kan få laget til en liten krok med litt tegnesaker og noen leker f.eks. Så barna kan holde på med det når de går lei av å sitte ved bordet. Men at det da må være en forelder tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan opplegget deres er, men vi skal ha en liten familiefest med 20 personer,  og to av de er mine nevøer på 3,5 og 1 år. Blir litt annerledes kanskje siden vi skal ha det på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for barn i bryllup, men det forutsetter at festen er tilrettelagt på deres premisser. Som brud føler jeg et ansvar for alle gjester, barna inkludert. Jeg vet at noen mener at "barna kan bare spise det som finnes" og "vi løper litt frem og tilbake under middagen", men jeg hadde ikke vært komfortabel med å invitere en barnefamilie med mindre jeg hadde et eget opplegg for barna. Rammene rundt vårt bryllup i utlandet med sen vielse og et lokale som ikke passer seg for barn, gjør det vanskelig, derfor har vi bevisst valgt å ikke invitere dem. 

Anonymkode: 7aa58...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen mulighet til at barna kan få en rett og dessert også dra til hotellet(eller noe sånt) og leke, se på film og noe sånt(med en voksen/ungdom som gidder å passe på dem)? Selve vielsen pleier ikke å ta så lang tid. 

Anonymkode: d15fc...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎02‎.‎2016 at 20.43, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er: IKKE gjør det!!

Barn i bryllup er ett mareritt, og det ødelegger dagen for absolutt alle!

Vi hadde med oss ungene på 3 og 5 år i sommer, etter brudeparets ønske, fordi de skulle være brudepiker... Vi prøvde å advare om at det ikke var så lurt, men de insisterte. De inviterte vel 6 barn under 7 år. Og det ble totalt kaos. Masse bråk, unger som løp rundt, sa æsj til maten, kjeda seg under maten, ikke klarte å være stille under talene osv osv.

 

Vi hadde noenlunde kontoll på våre to, men det var en enorm jobb. Og ikke lett å få dem til å sitte i ro, når de andre ungene løp rundt.... Har seriøst ikke vært så sliten etter en middag i hele mitt liv... Ikke fikk jeg spist stort heller, fordi jeg måtte bruke all tid/energi på å holde barna stille/gå ut med dem litt, for å skåne alle andre.

Så for deres egen del, og ikke minst foreldrenes del, ikke inviter barna!

Anonymkode: 2fe4d...675

Synes dette her er grov generalisering, og dessuten basert bare på en eneste erfaring.

Har selv vært i bryllup både med og uten barn (mitt eget inkludert), og har gode erfaringer med begge deler! I brylluper i utlandet har barn alltid blitt invitert, både fordi det ikke er enkelt å finne barnevakter over flere dager, og fordi det kombineres med familieferie. Mange hadde måttet melde avbud dersom ikke barna kunne ha vært med.

Men synes det er helt opp til brudeparet om de vil ha med eller uten barn. Og så er det opp til foreldrene å få kabalen til å gå opp for seg og sine. Og om barna deltar i bryllupet er det også foreldrenes ansvar at de ikke "ødelegger" for alle andre (har aldri opplevd dette, og om det har vært tilfelle så må det ha vært noen ekstremt uoppdragne barn - og foreldre!)

Anonymkode: edb90...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å ikke invitere barn, og gjøre det tydelig i invitasjonene til de med barn at det er kun de voksne som er invitert. Eneste unntaket er at vi skal invitere kusinen til min kommende mann, men jeg vet ikke om det er riktig å kalle henne barn. Hun vil fylle 17 like etter bryllupet (Typisk attpåkladd! :)). 

For oss er det valget forholdsvis lett, da det er ingen av de absolutt nærmeste med barn, og de barna som er hos resten er på maks fire år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 13.2.2016 at 20.43, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er: IKKE gjør det!!

Barn i bryllup er ett mareritt, og det ødelegger dagen for absolutt alle!

Vi hadde med oss ungene på 3 og 5 år i sommer, etter brudeparets ønske, fordi de skulle være brudepiker... Vi prøvde å advare om at det ikke var så lurt, men de insisterte. De inviterte vel 6 barn under 7 år. Og det ble totalt kaos. Masse bråk, unger som løp rundt, sa æsj til maten, kjeda seg under maten, ikke klarte å være stille under talene osv osv.

 

Vi hadde noenlunde kontoll på våre to, men det var en enorm jobb. Og ikke lett å få dem til å sitte i ro, når de andre ungene løp rundt.... Har seriøst ikke vært så sliten etter en middag i hele mitt liv... Ikke fikk jeg spist stort heller, fordi jeg måtte bruke all tid/energi på å holde barna stille/gå ut med dem litt, for å skåne alle andre.

Så for deres egen del, og ikke minst foreldrenes del, ikke inviter barna!

Anonymkode: 2fe4d...675

Helt enig med deg. Ikke inviter barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 14.02, Luckiness skrev:

Dersom dere synes det er greit, så må dere jo bare invitere barn :) Kanskje dere kan høre med restauranten om det er mulig å lage en tilpasset meny til dem? Skulle ikke tro de sier nei til det. 
Men vil anbefale at du i invitasjonen eller nærmere bryllupet gir beskjed om at dere håper foreldre tar hensyn til barna og festen, og at om det oppstår "forstyrrelser" at de kan trekke seg unna pga dere ikke ønsker uro under taler o.l. Kanskje dere kan få laget til en liten krok med litt tegnesaker og noen leker f.eks. Så barna kan holde på med det når de går lei av å sitte ved bordet. Men at det da må være en forelder tilstede. 

5åringer er da store nok til å sitte i en krok/et tilstøtende rom alene og leke.

 

Jeg mener det kommer helt an på lokalet. Maten er ikke så farlig - de spiser nok litt, og blir de ikke mette, tar de det nok igjen med dessert/kaker... Det viktigste er at det er muligheter for at de kan løpe rundt og leke litt. På en resturant fungerer det sannsynligvis dårlig. Et leid lokale vil nok passe mye bedre dersom man har med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har invitert barn, men har sørget for en barnevakt som sitter med dem i middagen og som tar vare på de etter middag på et annet sted enn festen. Vi gjør det slik fordi vi har niseser og nevøer som må reise et stykke, og synes ikke barn og festen etter middag er en ønskelig kombinasjon.

Anonymkode: 1dabc...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha!!! 5åringer klarer å være alene i et annet rom?? Vet ikke hvor mange 5 åringer du har vært sammen med men jeg kan garantere deg et det blir NULL fred på foreldrene til denne 5 åringen! 

Anonymkode: f1333...29c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha!!! 5åringer klarer å være alene i et annet rom?? Vet ikke hvor mange 5 åringer du har vært sammen med men jeg kan garantere deg et det blir NULL fred på foreldrene til denne 5 åringen! 

Anonymkode: f1333...29c

 

Hvis det er det eneste barnet ja, men fikk inntrykk av at det var flere?

Har to barn selv (6 og 8), så vet littegrann om unger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sørg for å ha noen som kan se etter barna. Ta de med ut når det blir kjedelig,kanskje noe andre kan sitte med de ved bordet.

Jeg vet at mine to hadde ikke sittet rolig,og det ville bare blitt mas.

Men barn er ikke like

Anonymkode: b0981...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Hvorfor antar man alltid at barn må ha tilpasset meny? Husker jeg var i bryllup som åtteåring og fikk "barnemeny", ble dødsskuffet for jeg hadde gledet meg sånn til god mat. Spør nå i hvert fall foreldrene før man antar at ungene heller vil ha pølse og pommes frites enn kalvestek...

Går det an at ett familiemedlem tar med alle barna til hotellet etter middag, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde seks barn i bryllupet vårt, fra under året og opp til ca ni år gammel. Og det gikk strålende! Avtalte på forhånd med foreldrene hvilken mat barna ville ha. Jeg merket ikke barna og foreldrene synes selv det hadde gått fint. Jeg er bare så uendelig glad for at disse vennene mine hadde anledning til å komme, og det kunne ikke falt meg inn å ikke legge til rette for barna deres. Prat med de det angår før du sender ut invitasjonene. Det gjorde vi, spurte hva de selv ønsket og så for seg. Da fikk vi god dialog og vi fikk også muligheten til å si våre ønsker. Da var det bare god stemning rundt temaet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎02‎.‎2016 at 11.23, Gosa skrev:

Hvorfor antar man alltid at barn må ha tilpasset meny? Husker jeg var i bryllup som åtteåring og fikk "barnemeny", ble dødsskuffet for jeg hadde gledet meg sånn til god mat. Spør nå i hvert fall foreldrene før man antar at ungene heller vil ha pølse og pommes frites enn kalvestek...

Går det an at ett familiemedlem tar med alle barna til hotellet etter middag, kanskje?

Er så enig! Min datter på 6 år sier at det beste hun vet er "rødt kjøtt" - altså biff! Hun hadde nok blitt veldig skuffa over å måtte trykke i seg de berømte pølsene mens vi hadde mesket oss med yndlingsmaten hennes :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...