Gå til innhold

'Opprydding' MacBook fra 2009


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel MacBook fra 2009 som er utrolig treg. Den bruker evigheter på å starte opp og plutselig kan hjulet starte å snurre og aldri blir ferdig. Det er ikke mulig å oppgradere ram på den, da delene som trengs ikke selges lenger.

Jeg er veldig dårlig på data, så aner ikke hva jeg kan gjøre for å ta en ordentlig rens på den. Har noe tips til hva jeg kan gjøre? Ligger nok mye gammel dritt på den jeg kan kvitte meg med, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem eller hva jeg skal se etter. Vil ikke kjøpe ny, da den bortsett fra at den er treg fungerer utmerket!

Tips? :klo:

Anonymkode: b7a58...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gammel MacBook fra 2009 som er utrolig treg. Den bruker evigheter på å starte opp og plutselig kan hjulet starte å snurre og aldri blir ferdig. Det er ikke mulig å oppgradere ram på den, da delene som trengs ikke selges lenger.

Jeg er veldig dårlig på data, så aner ikke hva jeg kan gjøre for å ta en ordentlig rens på den. Har noe tips til hva jeg kan gjøre? Ligger nok mye gammel dritt på den jeg kan kvitte meg med, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem eller hva jeg skal se etter. Vil ikke kjøpe ny, da den bortsett fra at den er treg fungerer utmerket!

Tips? :klo:

Anonymkode: b7a58...da4

Her snakker jeg om opprydding i form av at ALT SLETTES, så ta vare på det du vil ha først(ekstern harddisk ol.)

Om du har "recovery_disk" er det ikke så vanskelig. Den ser du om du skrur på macen(fra å være helt av!) mens du holder inne "alt". Da vil du få recovery_disk opp som et valg. Fra denne kan du først slette alt på harddisken i "Disc Utility" også installere OSX (operativsystemet) på nytt.

Om du ikke har "recovery_disc" er det litt mer omfattende, men ikke noe å grave seg ned for...

 

Endret av handy_syerske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...