Gå til innhold

Studere når man har høy gjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var mye syk da jeg var i begynnelsen av 20-årene og fullførte ingen av utdanningene jeg begynte på. Har 150 000kr i gjeld hos lånekassen. Nå har jeg blitt frisk og har jobbet litt i diverse vikarjobber, men jeg sliter med å finne noe fast. Jeg har ikke fylt 30 enda, og jeg tenker en utdanning kanskje kan redde meg fra en usikker jobbfremtid om jeg velger en "lur" utdanning.

Men det blir jo enda mer penger å nedbetale etterpå. Fradragene er ikke et problem i seg selv, men jeg nærmer meg 30 og bor fortsatt på hybel. Savner å ha eget hus, men savner også fast jobb.

Vet ikke helt hva spørsmålet mitt er. Noen som har studert selv om de har kastet bort noen studieår? Lurer på om noen har noen tanker som kanskje hjelper meg å se hva som er best å gjøre. Noen som eventuelt har tips om utdanninger som er mer sikre når det gjelder å få jobb? Jeg liker for eks vitenskaplige fag; nevrologi, biologi, fysikk. Men det er nok mye annet jeg også kan like, interessene mine er ganske brede. Dersom jeg skulle studert ville første prioritet vært noe som jeg kan like og som er omtrentlig sikkert å få jobb som/ i.

Anonymkode: 28652...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 150000 i gjeld hos lånekassen alt du har, og du kaller det mye?

Du må i allefall forberede deg på høye poenggrenser for å komme inn på de forskjellige utdanningene. Har du generell studiekompetanse?

Anonymkode: e3bee...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanninger som regnes som sikre nå er blant annet diverse lærere, kanskje spesielt realfag, som også passer bra sammen med interessene dine eller helsefag (kanskje spesielt sykepleiere, hjelpepleiere osv.), om du er glad i biologi/kjemi så er kanskje farmasi eller bioingeniør noe for deg?

Anonymkode: af36c...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullførte du tidlgere studier, altså at du ikke er forsinket poengmessig til å få ny støtte fra Lånekassen? 

Anonymkode: 28e8d...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 000 kr hos lånekassen kvalifiserer da ikke som "høy gjeld". Det er helt vanlig, og et studielån er egentlig ikke noe særlig å ta på vei for. Det lureste er selvsagt å velge en sikker jobb som gir en grei inntekt. Det er mye mer økonomisk på et langsiktig plan. 

Anonymkode: b53ef...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker realfag så ville jeg absolutt ha satset på det da det er mangel på slikt her til lands, spesielt innenfor lærerstudentene. Du er så og si garantert jobb når du er ferdig. Om du er redd for høy studiegjeld kan du f.eks ta noen år og jobbe i Nord-Troms eller Finnmark og få avskrevet 25 000kr hvert år på studielånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar

Jeg ligger kanskje 30-40 poeng bak, jeg syns å huske det er 60 poeng du må ligge bak for å ikke kunne ta opp mer lån.

150k er kanskje ikke mye, men det blir vel det dobbelte eller så om jeg tar en bachelor. Vet ikke hva satsen ligger på om dagen. I tillegg har jeg ikke oppstarte midler etter noen år med sykdom.

Jeg trodde jeg hadde spesiell studiekompetanse, men kom på at jeg var syk da jeg skulle ta fysikkksamen, så har bare generell studiekompetanse.

Interessant det med å flytte lenger nord for avskriving.

Ellers så er jeg ikke noe menneskeperson, så helsefag og den slags hadde nok ikke passet meg. Og jeg ser jo at jeg ikke kommer inn på fysikk og den slags uten fysikken.

Får tenke litt mer

Anonymkode: 28652...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...