Gå til innhold

forbrenner mye mindre på fysisk aktivitet enn jeg trodde...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg veier 48kg, men har normalvekt (er lita). Har alltid vist at jeg forbrenner mindre enn en person på 80kg når jeg bedriver fysisk aktivitet, men har fått en skikkelig oppvekker etter å ha a skaffet meg en veldig bra pulsklokke. Den er spesialisert for løpere og jeg løper endel, mellom 50-70km i uken. Jeg trener inne på en friidrettsbane nå på vinterstid og etter en økt der hadde jeg tilbakelagt 13,5km og forbrente usle 390 kalorier. Pulsklokken min trekker jo helt sikkert også ifra det jeg hadde forbrent hvis jeg ikke hadde løpt men at jeg forbrenner så lite kalorier på en ordentlig løpeøkt synes jeg er veldig lite. I tillegg var jeg på skitur idag, går i veldig rolig tempo og hadde en puls på 118 i  gjennomsnitt (restitusjonsøkt)Jeg har 48 i hvilepuls og nesten 200 i makspuls (kvinne 29år). Ble 15km tilsammen på 1 time og 45 min. 340 kalorier !!  Samboeren min på 88kg forbrant 1300 kalorier !! Snakk om urettferdig! Er det virkelig så lite jeg forbrenner på fysisk aktivitet?? 

Anonymkode: 30b4a...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du som er så lett har ikke behov for å forbrenne så mye kalorier heller, så jeg ser ikke problemet? 

Anonymkode: 09578...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregel er at du forbrenner din egen kroppsvekt per kilometer du beveger deg. Sånn sirkus. Og pulsklokker er ikke 100% pålitelige. Men hvorfor du er så opptatt av kalorier når du allerede er så slank er litt urovekkende. Vær heller mer opptatt av pulssoner og formkurven din? 

Anonymkode: f9c27...400

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har hørt at man forbrenner ca din egen kroppsvekt pr kg. Så på 13,5 km ville du forbrent 648 kalorier. Men jeg vet ikke om dette stemmer, eller om det er pulsklokken som har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opptatt av kalorier osv er det enklere å se på kostholdet. Trening er for å holde seg i god form, men har lite å si på slanking egentlig. Hvis det er viktig for deg å forbrenne kalorier, er det mye enklere å bare spise mindre. Ofte blir man mer sulten av å trene også, så "vinninga går opp i spinninga";)

Anonymkode: eb15d...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo slank, men "kiloene fjerner man på kjøkkenet og grammene på treningsstudio" heter det. Så det stemmer nok at kostholdet er viktigere enn trening ved vektnedgang, men så er det jo mye annet positivt med trening da.

Anonymkode: 14a0c...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene om å ha overvurdert effekten av trening når det kommer til kaloriforbrenning. Jeg har selv hvilt at for mye på at jeg trener mye og dermed kan spise hva jeg vil. Det fungerer ikke sånn. Kostholdet er viktigst uansett. 

Jeg veier noen kilo mer enn deg og forbrenner ca 500 kalorier på en times joggetur. Dersom jeg hadde brukt denne timen til noe annet, feks husarbeid, så hadde jeg brent av 200-300 kal uansett. Så fortjenesten er veldig liten kalorimessig når det gjelder trening. Jeg har rett og slett sluttet å tenke kalorier når jeg trener, og konsentrert meg om kostholdet.

Men du nå så liten og lett at du ihvertfall ikke trenger å tenke på dette. Trening er bra for det likevel.

 

Anonymkode: 87833...48e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes litt lite ut for deg ja, særlig på skituren.

Anonymkode: 3c9e3...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...