Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nytt speilrefleks?!


Enilorac

Anbefalte innlegg

Skal endelig kjøpe et kamera som ikke bare er "helt ok". Jeg vil kunne ta ordentlig kvalitetsbilder og jeg liker å filme endel så full HD og autofokus er et stort pluss! Jeg er student og lever på studentbusjett. Har ikke tenkt å gå over 7000, og vil gjerne holde meg rundt 5000.

Har sett litt på canon eos 750d akkurat nå, men trenger litt mer hjelp. Har noen meninger om dette kamera? Finnes det noe liknende med lavere pris? Kan noen komme med erfaringer til bra speilrefleks som funker perfekt til bilder og video? Og da med linse inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye kommer an på hva du liker. Kan ikke så mye om kameraer generelt, men før jeg kjøpte mitt første speilrefleks så lånte jeg et, og forelsket meg i det med en gang, så endte opp med et likt et :P Den gang Canon Eos 500D, og har oppgradert til 60D i ettertid.

Så om du kjenner noen som har, så kan du jo evt spørre de om å få låne, slik at du får testet selv? Eller dra til en fotobutikk og sjekk muligheten for å kunne teste kameraer der i hvertfall?

Jeg er kjempefornøyd med menyene til Canon, samtidig som jeg syns kameraet ligger veldig godt i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Titania skrev:

Mye kommer an på hva du liker. Kan ikke så mye om kameraer generelt, men før jeg kjøpte mitt første speilrefleks så lånte jeg et, og forelsket meg i det med en gang, så endte opp med et likt et :P Den gang Canon Eos 500D, og har oppgradert til 60D i ettertid.

Så om du kjenner noen som har, så kan du jo evt spørre de om å få låne, slik at du får testet selv? Eller dra til en fotobutikk og sjekk muligheten for å kunne teste kameraer der i hvertfall?

Jeg er kjempefornøyd med menyene til Canon, samtidig som jeg syns kameraet ligger veldig godt i hånden.

Hva synes du er bra med 60D? Har du filmet med det og hvordan går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Enilorac skrev:

Skal endelig kjøpe et kamera som ikke bare er "helt ok". Jeg vil kunne ta ordentlig kvalitetsbilder og jeg liker å filme endel så full HD og autofokus er et stort pluss! Jeg er student og lever på studentbusjett. Har ikke tenkt å gå over 7000, og vil gjerne holde meg rundt 5000.

Har sett litt på canon eos 750d akkurat nå, men trenger litt mer hjelp. Har noen meninger om dette kamera? Finnes det noe liknende med lavere pris? Kan noen komme med erfaringer til bra speilrefleks som funker perfekt til bilder og video? Og da med linse inkludert.

Her https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/diskusjon.cgi?kat=21

kan du evt lage en tråd og få svært god hjelp fra dyktige fotografer med mye erfaring og kunnskap :)

 

Anonymkode: 2127c...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er veldig fornøyd med mitt Nikon D90, det var dyrt då eg kjøpte det, men det er nok gått ned i pris no. Solid, gode bilete og god kvalitet på video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 17.28, Enilorac skrev:

Skal endelig kjøpe et kamera som ikke bare er "helt ok". Jeg vil kunne ta ordentlig kvalitetsbilder...

Alle speilreflekskamera kan ta ordentlige kvalitetsbilder, om du i tillegg utelater de aller eldste kan du ikke trå feil i forhold til bildekvalitet. Det er fotografen som tar bildet, ikke kameraet, og i hvert fall ikke kamerahuset. Forskjellen mellom de forskjellige kamerahusene går stort sett på andre ting enn bildekvalitet. Klart ikke alle kamerahus tar like bilder, men forskjellene er små og en må betale veldig mye for veldig lite.

Mitt råd er, om du er sikker på at speilrefleks er det riktige for deg, å kjøpe det billigste kamerahuset som du samtidig liker grepet, plassering av knapper og menyer på. Deretter bruker du resten av pengene på en skikkelig blits (trådløs) og optikk. Du kommer ikke veldig langt innenfor budsjettet ditt, men det går alltids an å kjøpe litt og litt. Siden du skriver at du skal ha nytt, har du kanskje ett fra før? Og da også objektiver til dette?

Jeg sier ikke dette for å være frekk eller vanskelig, men jeg tror du i første omgang burde fokusere på kunnskap fremfor utstyr. Da jeg selv fikk øynene opp for fotografering svidde jeg av mangfoldige tusen på utstyr uten at det ga meg annet enn en tom lommebok. Nå har jeg solgt unna det meste og sitter igjen med et gammelt kamera, et par blitser, et par objektiv, en softboks og en reflektor. Bildene har ikke blitt dårligere.

 

Den 14.2.2016 at 16.31, Mars skrev:

Eg er veldig fornøyd med mitt Nikon D90, det var dyrt då eg kjøpte det, men det er nok gått ned i pris no. Solid, gode bilete og god kvalitet på video.

D90 er gammelt og totalt utdatert når det kommer til video. I 2008 ville jeg helt klart ha anbefalt dette kameraet, men tiden går. Ikke misforstå, det er fremdeles et godt kamera, men det finnes i dag bedre valg og særlig om filming er viktig. Ikke er det i salg heller.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Maximillian Cohen skrev:

Alle speilreflekskamera kan ta ordentlige kvalitetsbilder, om du i tillegg utelater de aller eldste kan du ikke trå feil i forhold til bildekvalitet. Det er fotografen som tar bildet, ikke kameraet, og i hvert fall ikke kamerahuset. Forskjellen mellom de forskjellige kamerahusene går stort sett på andre ting enn bildekvalitet. Klart ikke alle kamerahus tar like bilder, men forskjellene er små og en må betale veldig mye for veldig lite.

Mitt råd er, om du er sikker på at speilrefleks er det riktige for deg, å kjøpe det billigste kamerahuset som du samtidig liker grepet, plassering av knapper og menyer på. Deretter bruker du resten av pengene på en skikkelig blits (trådløs) og optikk. Du kommer ikke veldig langt innenfor budsjettet ditt, men det går alltids an å kjøpe litt og litt. Siden du skriver at du skal ha nytt, har du kanskje ett fra før? Og da også objektiver til dette?

Jeg sier ikke dette for å være frekk eller vanskelig, men jeg tror du i første omgang burde fokusere på kunnskap fremfor utstyr. Da jeg selv fikk øynene opp for fotografering svidde jeg av mangfoldige tusen på utstyr uten at det ga meg annet enn en tom lommebok. Nå har jeg solgt unna det meste og sitter igjen med et gammelt kamera, et par blitser, et par objektiv, en softboks og en reflektor. Bildene har ikke blitt dårligere.

 

D90 er gammelt og totalt utdatert når det kommer til video. I 2008 ville jeg helt klart ha anbefalt dette kameraet, men tiden går. Ikke misforstå, det er fremdeles et godt kamera, men det finnes i dag bedre valg og særlig om filming er viktig. Ikke er det i salg heller.

Heilt klart gammalt og utdatert når det kjem til video! Kom først på etter at eg hadde posta at det er jo blitt ordentleg gammalt med tida! Eg ser kamerahusa er til sals for omlag 2000 på Finn.no. Som du også skriver, finn noko som føles bra i handa og som du likar knappane på. Det er akkurat det eg gjekk etter då eg kjøpte mitt D90 i 2009. Eg er heldigvis veldig nøgd med det enno, men eg har fleire linser som eg vekslar på å ha i bruk. Dei råda du har kome med har vore veldig gode, så eg håpar ts tar dei til seg i val av kamera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller ville vurdert speilløst, med mindre du har en spesiell grunn til å gå for speilrefleks.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Canon har produsert mye bra opp gjennom årene, og helt ærlig er det ikke så nøye om du skaffer deg ett fra f.eks 2013 eller ett fra 2015/16. Jeg har ikke så stor tro på at touchskjermer eller annet ekstrautstyr gjør så mye med annet enn brukeropplevelsen, det er hvordan du tar bilder som teller. Jeg anbefaler deg å se etter pakkedealer på finn.no - der kan du ikke bare få deg et bra kamerahus som er lite brukt, men også objektiver som hadde kostet ekstremt mye penger nytt. Kameraet virker kanskje viktigst i begynnelsen, men etterhvert som du blir flinkere og prøver mye nytt er det objektiver som er det ekte pengesuget. Jeg skal i hvert fall kjøpe brukt neste gang, angrer på at jeg ikke tenkte på det før jeg gikk inn på butikken og dro kortet. Spør etter antall eksponeringer som er tatt og hvor aktivt det er brukt, møt opp med selgeren om du kan og kjenn på det og se om det passer til grepet ditt, om vekten er bra osv. Er et stort pluss om det er fagfolk som selger deg det eller folk med litt peiling, da får du gjerne litt pros/cons med produktet i tillegg om du spør, de sender også kameraene inne til rens oftere. Nå som kameratelefoner tar over for fotografering er det maaange som selger så godt som urørte kameraer på nett, spesielt speilrefleks. Er du heldig får du også med kamerabag, de er heller ikke billige. Tror jeg betalte 500,- for min da den var ny. Anbefaler også å legge penger i minnekortet - har man ett raskt et med mye plass spør man seg selv hvordan man klarte seg foruten det før. 

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...