Gå til innhold

Matte-stykke på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har sett det matte-stykket som florerer på facebook om dagen?

1+1+1+1+1
1+1+1+1+1
1+1x0+1 = ?


Noen som har fasit? eg blir så irritert! Folk skriver så mye rare svar eg ikke skjønner hvordan de liksom har kommet frem til. Jeg ser for meg at riktig svar enten er 1 eller 2. Noen som vet, og som isåfall kan forklare hvorfor?

Anonymkode: 31b06...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Glidelås

Det er et lurespørsmål. Det er ikke noe pluss-tegn mellom linjene, så du skal bare regne ut den nederste linjen. Så svaret blir 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Egiett skrev:

1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+(1x0)+1 = 12 :) Prioriteringsregler: du ganger først.

Jammen det er jo ikke plusstegn mellom linjene. Da skal man vel ikke plusse alt?

jeg tolker det som at man bare skal regne nederys og da blir det enten 1 eller 2, alt etter som man regner 1x0 som om det skulle stått i en parentes eller ikke. 

Skjønner ikke hvor folk får høye tall som 12,13 og 30 fra?

Ts

Anonymkode: 31b06...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jammen det er jo ikke plusstegn mellom linjene. Da skal man vel ikke plusse alt?

jeg tolker det som at man bare skal regne nederys og da blir det enten 1 eller 2, alt etter som man regner 1x0 som om det skulle stått i en parentes eller ikke. 

Skjønner ikke hvor folk får høye tall som 12,13 og 30 fra?

Ts

Anonymkode: 31b06...099

Har aldri sett denne uten + mellom linjene, skulle tro det var feil? Uansett, om du kun regner nederste linje blir svaret 2. Parentes eller ei, du skal alltid multiplisere før du adderer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen fasit. Ser mange argumentere med at 1-tallet på slutten av en linje og begynnelsen av neste regnes som 11, fordi det ikke er noe tegn mellom, og at man i prinsippet bare kan slenge alle tallene på samme linje. Det er derfor to 11-tall i regnestykket. Men om det er slik det opprinnelig var tenkt er jo ikke godt å vite. Jeg ville bare regnet siste linje, som blir 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Egiett skrev:

Har aldri sett denne uten + mellom linjene, skulle tro det var feil? Uansett, om du kun regner nederste linje blir svaret 2. Parentes eller ei, du skal alltid multiplisere før du adderer :)

Det er ikke feil, det er hele bakgrunnen for uenigheten i hva som er riktig svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Det er ikke feil, det er hele bakgrunnen for uenigheten i hva som er riktig svar. ;)

Ja, skjønte det :) Har bare sett samme stykket så mange ganger, men med pluss mellom linjene - derav antakelsen! Du kan jo forstå det som at linjene skal henge sammen, og at du dermed får 11 (slik du sier lenger opp), men jeg våger å påstå at ikke det heller er en naturlig forklaring. Jeg ville sagt at svaret er 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Egiett skrev:

Ja, skjønte det :) Har bare sett samme stykket så mange ganger, men med pluss mellom linjene - derav antakelsen! Du kan jo forstå det som at linjene skal henge sammen, og at du dermed får 11 (slik du sier lenger opp), men jeg våger å påstå at ikke det heller er en naturlig forklaring. Jeg ville sagt at svaret er 2 :)

Jeg vil tro noen bare har fjernet de plussene for å lage en snakkis på nett som folk aldri blir enige om. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg vil tro noen bare har fjernet de plussene for å lage en snakkis på nett som folk aldri blir enige om. ;)  

Sier meg enig! :P Ufattelig teit, for stykket er ikke egentlig logisk, og kan ha mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2Bhonest
Den 13/02/2016 at 16.02, AnonymBruker skrev:

Noen som har sett det matte-stykket som florerer på facebook om dagen?

1+1+1+1+1
1+1+1+1+1
1+1x0+1 = ?


Noen som har fasit? eg blir så irritert! Folk skriver så mye rare svar eg ikke skjønner hvordan de liksom har kommet frem til. Jeg ser for meg at riktig svar enten er 1 eller 2. Noen som vet, og som isåfall kan forklare hvorfor?

Anonymkode: 31b06...099

Ta vekk linjeskiftene.

1+1+1+1+11+1+1+1+11+1x0+1 = 30

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. februar 2016 at 17.34, Egiett skrev:

Har aldri sett denne uten + mellom linjene, skulle tro det var feil? Uansett, om du kun regner nederste linje blir svaret 2. Parentes eller ei, du skal alltid multiplisere før du adderer :)

Det var rart. Jeg har sett denne i flere versjoner, og ingen hadde + mellom linjene. Det er jo hele poenget med det. Ellers blir det jo bare barneskolematte, og hvorfor skulle det gå viralt?

Anonymkode: f58a9...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 15. februar 2016 at 15.19, 2Bhonest skrev:

Ta vekk linjeskiftene.

1+1+1+1+11+1+1+1+11+1x0+1 = 30

 

Enig med deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 20.09, Maximillian Cohen skrev:

Please Excuse My Dear Aunt Sally

= Parentheses Exponential Multiply Divide Add Subtract 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...