Gå til innhold

Treningskalorier, kaloritelling og manglende vektnedgang. Help, please!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i tre uker telt kalorier og logget alt i myfitnesspa. Bor utenlands, så er så heldig å få rimelig nøyaktig kaloriinnhold på all mat jeg spiser, så føler jeg har stålkontroll på maten. Er 174 høy, veide 70 kilo da jeg begynte, og har på disse tre ukene gått ned 400 gram! Mistet litt motivasjon da jeg veide meg i dag morges, og trenger noen råd og tips, for det er sannelig mye ulik informasjon der ute. F.eks. hva man skal gjøre med treningskaloriene, spises opp eller ei?

Jeg spiser ca 1500 kval hver dag, pluss minus 100 kcal. Drikker mye vann, og svart kaffe. Ellers er alt jeg putter i munnen medberegnet, også stekefett. Spiser salat til lunsj på skolen, den kommer da ferdig beregnet med kalorier. Spiser også godt med grønt ellers om dagen. Ellers går det i fettfri cottage cheese eller havregrøt til frokost, kyllingfilet, torsk, laks eller tilsvarende til middag med tilbehør, eller jeg kjøper med en lavkalori ferdigmiddag fra butikken. Sauser unngår jeg, osv osv. Selve kosten tror jeg at jeg har god kontroll på, og myfitnesspal sier det er en grei fordeling på fett-protein-karbohydrater. Har veid og regnet på alt jeg har spist disse ukene, bare for å komme inn i en god steam.

Så trener jeg en 3-5 ganger i uken. Har begynt å løpe meg opp igjen til lengre distanser etter en løpeskade, men løper rundt 1,5 mil i uken fordelt på 3 dager (kan ikke løpe så mye lengre enda), jeg går på spinning for å få litt sprinter og intervaller, svømmer ca 1500 m en dag i uken, trener kettlebells og bodypump i saltimer, og slynge og frivekter på egenhånd. Pluss at jeg ror 2000 m 3 dager i uken (treningsprogram fra fysio for å trene opp etter noen småskader). Aner ikke egentlig hva jeg forbrenner på disse treningene, så har bare latt være å ta hensyn til disse forbrente kaloriene, men nå blir jeg litt i stuss når vekten står bom stille? La på meg 7 kilo etter løpestopp, og vil gjerne bli kvitt de - ikke minst for at det skal bli mer skånsomt for kroppen å løpe langt igjen. Vil tro jeg forbrenner mellom 300 og 700 per treningsøkt?

Så; hva gjør jeg galt? Jeg er sjeldent sulten, fyller kaloriene mine med sunn mat, men spiser en fettredusert is innimellom og tar et glass vin i ny og ne. Da er disse kaloriene selvsagt innberegnet i de 1500 jeg spiser. Beveger meg ellers ikke så voldsomt, men går trappene opp i 7.etg en gang om dagen, og har ca 1,5 km å gå til skolen hver vei. Ellers er det mye stillesitting.

Anonymkode: 9761a...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du spiser for lite i forhold til hvor mye du trener, og sender kroppen rett inn i sparemodus?

Anonymkode: fb9e8...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du spiser for lite i forhold til hvor mye du trener, og sender kroppen rett inn i sparemodus?

Anonymkode: fb9e8...c66

Vel, tanken har slått meg,men det virker å være så veldig varierende hvorvidt man skal spise treningskaloriene eller ei?  

Anonymkode: 9761a...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, tanken har slått meg,men det virker å være så veldig varierende hvorvidt man skal spise treningskaloriene eller ei?  

Anonymkode: 9761a...58c

Kanskje en idé å kontakte en kostholdsveileder eller en PT med kostholdskompetanse som kan se nærmere på sammensetningen av det du spiser og få et overblikk du kanskje ikke har selv siden du sitter midt oppi det? Kan være verdt en enkelttime om ikke annet, så ser du om dere har kjemi og om det han/hun sier gir mening for deg :)

Lykke til!

Anonymkode: fb9e8...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du spiser for lite i forhold til hvor mye du trener, og sender kroppen rett inn i sparemodus?

Anonymkode: fb9e8...c66

At kroppen går i sparemodus med en gang? hahah, har jeg ingen tro på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte med mitt regime med kaloritelling og trening, så endret ikke vekta mi seg så mye de første par ukene. Jeg merket at jeg ble i bedre form og at jeg ble tynnere, men når jeg veide meg, så var forandringen i vekt bare omtrent en tredjedel eller litt mindre i fht det jeg forventet. Så "løsnet det", og nå er det omtrent som jeg anslo at det skulle være da jeg planla dietten min.

Jeg har lest at det er ganske vanlig, siden man får mer muskler og muskler veier mer enn fett. Så vekta vil ikke vise det reelle fettapet i starten. Etter hvert vil farten i muskeloppbyggingen avta, særlig hvis du ikke driver med styrketrening. Treningsprgrammet ditt omfatter mest kardio, så vidt jeg kan se.

Jeg er ikke så flink til å anslå kaloriforbruk på øyemål, og aner ikke hva 1500 meter svømming eller 5 km jogging forbrenner. Men 2000 meter roing vil forbrenne omtrent 100 kalorier i løpet av de 10 minuttene moroa varer. Jeg tipper at anslaget ditt på 3-700 er rimelig korrekt.

Hvis du stort sett føler deg i grei form og du tross alt går ned LITT, så tror jeg det ville være en god ide å se det litt an, og kanskje bruke et målebånd for å sjekke utviklingen.

Og siden du ikke føler deg sulten, så ser jeg ikke noe poeng i å øke matinntaket for å kompensere for treningen.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte veier du deg? Vekta kan svinge naturlig med 1-2 kg på en dag, så hvis du veier deg for sjelden kan du på kort sikt gå glipp av vektnedgangen. Det er trenden du må bry deg om. 

For meg tok det dessuten 4 uker med kaloriunderskudd før vekta skjønte at det bare var å gi seg. Så ville gitt det litt mer tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 18.42, AnonymBruker skrev:

Kanskje en idé å kontakte en kostholdsveileder eller en PT med kostholdskompetanse som kan se nærmere på sammensetningen av det du spiser og få et overblikk du kanskje ikke har selv siden du sitter midt oppi det? Kan være verdt en enkelttime om ikke annet, så ser du om dere har kjemi og om det han/hun sier gir mening for deg :)

Lykke til!

Anonymkode: fb9e8...c66

Får gi det en uke eller to til, men ellers er dette absolutt ingen dum idé. Takk for at du minnet meg på at det jo er kvalifisert fagpersonell der ute, lett å lese seg litt blå på google. Må bare finne noen som ikke mener banan er en verdenssynd å spise...

Anonymkode: 9761a...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 6.57, Mann 42 skrev:

Da jeg begynte med mitt regime med kaloritelling og trening, så endret ikke vekta mi seg så mye de første par ukene. Jeg merket at jeg ble i bedre form og at jeg ble tynnere, men når jeg veide meg, så var forandringen i vekt bare omtrent en tredjedel eller litt mindre i fht det jeg forventet. Så "løsnet det", og nå er det omtrent som jeg anslo at det skulle være da jeg planla dietten min.

Jeg har lest at det er ganske vanlig, siden man får mer muskler og muskler veier mer enn fett. Så vekta vil ikke vise det reelle fettapet i starten. Etter hvert vil farten i muskeloppbyggingen avta, særlig hvis du ikke driver med styrketrening. Treningsprgrammet ditt omfatter mest kardio, så vidt jeg kan se.

Jeg er ikke så flink til å anslå kaloriforbruk på øyemål, og aner ikke hva 1500 meter svømming eller 5 km jogging forbrenner. Men 2000 meter roing vil forbrenne omtrent 100 kalorier i løpet av de 10 minuttene moroa varer. Jeg tipper at anslaget ditt på 3-700 er rimelig korrekt.

Hvis du stort sett føler deg i grei form og du tross alt går ned LITT, så tror jeg det ville være en god ide å se det litt an, og kanskje bruke et målebånd for å sjekke utviklingen.

Og siden du ikke føler deg sulten, så ser jeg ikke noe poeng i å øke matinntaket for å kompensere for treningen.

Roingen forbrenner rett i underkant av 100 kcal tror jeg faktisk, men jeg pleier jo å kombinere dette med en løpeøkt på ca 5 km, og styrke i tillegg. Trener ikke tung styrke, men er på saltimer med timeslange økter med kettlebells eller bodypump. Så det er jo noen timer med styrke ila en uke. 

Tror bare jeg får smøre meg me dlitt tålmodighet, og se det an en uke eller tre til... Og kanskje finne frem et målebånd ja. 

Anonymkode: 9761a...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...