Gå til innhold

Erfaringer med kattehalsbånd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt GPS til katten, og bestilte i samme slengen et nytt halsbånd siden han for andre gang mistet det han hadde, og det ikke kom til rette igjen. 

Oppdaget til min store skrekk at dette ikke var et sånt klips-halsbånd (CatSafe) som utløser seg selv om han henger seg fast, men sånn halsbånd med strikk. 

Ser at dyrleger på nettet og nettsidene selv skriver at det skal være trygt for katten å ha enten klips eller strikk, og at med strikk vil de klare å vri seg løs... men jeg er veeeldig usikker her nå... Er det ikke noe sannsynlighet for at han hekter seg i nakken i ei grein oppe i et tre?? Vil han ikke da bli hengt, eller??? Noen som har erfaringer her???

Helst ikke useriøse innlegg da dette faktisk står om liv :)

Anonymkode: 4c322...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få chip på dyrlegen og det er alt halsbånd du trenger. Min erfaring er at katten ikke liker halsbåndet i det hele tatt, men det snapbåndet skal løsne - det er derfor de laget det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 minutter siden, augustmami skrev:

Få chip på dyrlegen og det er alt halsbånd du trenger. Min erfaring er at katten ikke liker halsbåndet i det hele tatt, men det snapbåndet skal løsne - det er derfor de laget det. 

Katten har chip, jeg skal ha halsbåndet for å feste GPS'en i...... 

Anonymkode: 4c322...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker svar hvor folk svarer på det jeg spør om - og faktisk leser det jeg skriver i hovedinnlegget før de skriver. "Bedrevitere" ønskes ikke, det er jeg som er eier av katten og han lider overhodet ingen nød.

Begynner å bli litt lei hvordan folk svarer her på kg altså, beklager om dette virker kvasst og irritabelt men.... Er liksom ikke vits i å be om råd hvis folk absolutt hele tiden må vite bedre om din situasjon enn deg selv!

Anonymkode: 4c322...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig på hvor den går? Haha.. Kan du linke meg dette? Jeg må nesten sjekke om katten min gidder å bruke det en dag eller to. 

Halsbåndet er som sagt designet for å skulle snappe i sånne tilfeller og burde da være trygt. Du kan eventuelt sende en mail til firmaet og spørre hvordan ulykkesstatistikken er. Jeg vil tro det er trygt. Test det litt innendørs kanskje, sjekk om den snapper om du rikker borti eller noe sånt. Finn en pinne og prøv å dra katten etter halsbåndet for å sjekke hvor langt det må strekkes før det snapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, augustmami skrev:

Nysgjerrig på hvor den går? Haha.. Kan du linke meg dette? Jeg må nesten sjekke om katten min gidder å bruke det en dag eller to. 

Halsbåndet er som sagt designet for å skulle snappe i sånne tilfeller og burde da være trygt. Du kan eventuelt sende en mail til firmaet og spørre hvordan ulykkesstatistikken er. Jeg vil tro det er trygt. Test det litt innendørs kanskje, sjekk om den snapper om du rikker borti eller noe sånt. Finn en pinne og prøv å dra katten etter halsbåndet for å sjekke hvor langt det må strekkes før det snapper.

Takk for et mer utfyllende svar. Nå forstår jeg mer hva du mener.

det jeg har bestilt er som sagt et strikk-halsbånd og ikke clips.

Du kan søke på "Tractive pet tracker", det er den GPS-en jeg har bestilt. Har bestemt meg for å gjøre det siden jeg mistenker sterkt at han gang på gang blir tatt inn og matet av naboer, noe jeg ikke liker :(  Så med GPS kan jeg få fakta på bordet.. Etter hvert trenger jeg kanskje ikke å bruke GPS-en hele tiden, men den er jo selvsagt en trygghet når jeg ikke er hjemme eller ikke får han inn om kvelden..

Anonymkode: 4c322...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste "Oppdaget at dette var et sånt klips-halsbånd (CatSafe) som utløser seg selv om han henger seg fast, men ikke sånn halsbånd med strikk." Herregud jeg er trøtt.... Beklager forvirring. Skal legge meg nå, lover.

Vet ikke om jeg ville brukt strikkbånd. Om den tilfredstilte testene mine så kanskje. :O Vet ikke helt hvilke tester jeg ville brukt... Test ulike scenarioer og se om den kommer seg ut? Ville selv vært mer komfortabel med snapbånd.

Naboer kan være fæle på å mate.... Mi gikk inn overalt når jeg bodde litt utfor byen, alle slapp henne inn og matet henne med glede. Er en liten bolle i dag. Takk for tips, skal søke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis for meg, så kommer pus når jeg roper på han så jeg har aldri trengt GPS eller halsbånd. Han er i tillegg ID-merket, og har chip. Jeg vet at det ikke er et type svar du ønsker, men jeg må få si min mening. Om du vil ta det til ettertanke eller ei, er opp til deg.

Jeg forstår veldig godt at du blir frustrert hvis pus spiser hos naboer, men hvis du har en mistanke, hvorfor ikke spørre dem det gjelder? I det minste kan du jo si at du mistenker noen for å gi mat til pus, og at du ikke setter pris på det (så blir det diskret). 

Jeg vet også at katter ikke er mennesker, men jeg gjør aldri noe mot pus jeg ikke ville at andre skulle gjøre med meg. Ville du gått med halsbånd hele tiden? :) 

Anonymkode: 8d3e7...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tilføye at når du har så mange alternativer til halsbånd, så er det jo verdt å teste før du skaffer deg ett. Jeg har lest grusomme historier om katter som har satt seg fast til tross for at halsbåndet egentlig skulle ha løsnet. Jeg husker spesielt en historie om en kattemor som fødte ungene sine mens hun var fastlåst til en gren av noe slag... 

I det minste ville jeg prøvd å få bukt med problemene på en annen måte. Halsbånd bør være siste løsning for pus. Better safe than sorry, sier jeg :) 

Anonymkode: 8d3e7...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også tilføye at når du har så mange alternativer til halsbånd, så er det jo verdt å teste før du skaffer deg ett. Jeg har lest grusomme historier om katter som har satt seg fast til tross for at halsbåndet egentlig skulle ha løsnet. Jeg husker spesielt en historie om en kattemor som fødte ungene sine mens hun var fastlåst til en gren av noe slag... 

I det minste ville jeg prøvd å få bukt med problemene på en annen måte. Halsbånd bør være siste løsning for pus. Better safe than sorry, sier jeg :) 

Anonymkode: 8d3e7...80d

Du kan lese om grunnen til at jeg har halsbånd på han tidligere i tråden.

Anonymkode: 4c322...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også tilføye at når du har så mange alternativer til halsbånd, så er det jo verdt å teste før du skaffer deg ett. Jeg har lest grusomme historier om katter som har satt seg fast til tross for at halsbåndet egentlig skulle ha løsnet. Jeg husker spesielt en historie om en kattemor som fødte ungene sine mens hun var fastlåst til en gren av noe slag... 

I det minste ville jeg prøvd å få bukt med problemene på en annen måte. Halsbånd bør være siste løsning for pus. Better safe than sorry, sier jeg :) 

Anonymkode: 8d3e7...80d

Og du, jeg vet godt at CatSafe er trygt. Han sitter ikke fast med det! Spørsmålet i denne tråden var faktisk ikke om jeg skal ha halsbånd på han eller ikke, men om folk anbefaler eller ikke anbefaler strikk-halsbånd. Kunne bare ønske folk hadde lest trådene, i det minste hovedinnlegget, før de svarte på dem.........

Anonymkode: 4c322...130

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på strikken. Er det sånn tynn strikk som skal ryke hvis katten setter seg fast, eller et tykkere strikkbånd som bare skal gi etter nok til at katten skal klare å vri hodet ut? Jeg har null problem med å bruke det første, det siste er jeg litt mer skeptisk til... Liker at båndene åpner seg helt dersom det skulle skje noe.

Mine katter har forøvrig ingen problem med å ha halsbånd på seg, og et halsbånd gjør det veldig tydelig for alle at denne katten har en eier. Chip gjør dessverre ikke det. Så mine går med halsbånd hele tiden når de er ute. Jeg syns det er veldig betryggende, og siden halsbåndene løser seg lett opp er jeg heller ikke redd for at de skal sette seg fast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thorn skrev:

Det kommer litt an på strikken. Er det sånn tynn strikk som skal ryke hvis katten setter seg fast, eller et tykkere strikkbånd som bare skal gi etter nok til at katten skal klare å vri hodet ut? Jeg har null problem med å bruke det første, det siste er jeg litt mer skeptisk til... Liker at båndene åpner seg helt dersom det skulle skje noe.

Mine katter har forøvrig ingen problem med å ha halsbånd på seg, og et halsbånd gjør det veldig tydelig for alle at denne katten har en eier. Chip gjør dessverre ikke det. Så mine går med halsbånd hele tiden når de er ute. Jeg syns det er veldig betryggende, og siden halsbåndene løser seg lett opp er jeg heller ikke redd for at de skal sette seg fast.

Endelig et svar som faktisk hjelper meg.

Har du link til hvilke halsbånd du bruker, eventuelt hvor du har bestilt/kjøpt de hen? Du sier at de løser seg opp, er det strikkhalsbånd? For meg er det litt viktig at halsbåndet har refleks, når jeg først har mulighet uten å måtte bruke en svindyr refleksspray :) 

Anonymkode: 4c322...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis for meg, så kommer pus når jeg roper på han så jeg har aldri trengt GPS eller halsbånd. Han er i tillegg ID-merket, og har chip. Jeg vet at det ikke er et type svar du ønsker, men jeg må få si min mening. Om du vil ta det til ettertanke eller ei, er opp til deg.

Jeg forstår veldig godt at du blir frustrert hvis pus spiser hos naboer, men hvis du har en mistanke, hvorfor ikke spørre dem det gjelder? I det minste kan du jo si at du mistenker noen for å gi mat til pus, og at du ikke setter pris på det (så blir det diskret). 

Jeg vet også at katter ikke er mennesker, men jeg gjør aldri noe mot pus jeg ikke ville at andre skulle gjøre med meg. Ville du gått med halsbånd hele tiden? :) 

Anonymkode: 8d3e7...80d

Hvorfor antar folk automatisk at katten ikke er ID-merket og chippet??? Han har alt dette, men det hjelper faktisk ingenting om naboene stenger han inne i flere timer...!!!

Jeg kan ikke gå rundt å spørre masse naboer og i tillegg fra tidligere erfaringer så vil ikke folk innrømme det heller. De "bare gjør det" liksom, særlig barn og ungdom. 

Katten min har brukt Catsafe-halsbånd helt til han mistet det sist gang og har ingen problemer med å bruke det. Ikke er det stramt heller og dyrlegen hans anbefaler det faktisk, så jeg foretrekker nok å høre på dyrlegen og se hvordan katten faktisk uttrykker at han har det når han har halsbånd og som sagt, han har det helt toppers med det. Han fikk skryt sist han var hos dyrlege, med halsbånd. 

Så nå kan vi vennligst holde oss til hva denne tråden handler om fremover!!! Hver gang jeg poster noe på kg så skjønner jeg stadig hvorfor jeg egentlig gidder sjeldnere og sjeldnere... Folk greier jo ikke å svare på det man spør om, men foretrekker å synse om hvordan andre mennesker løser ting i hverdagen. Helt ærlig så er jeg dritt lei av at folk ikke bare kan innse at ikke alle gjør som dem selv og at ting kan faktisk være like mye tipp topp tommel opp for det! *spy* 

Anonymkode: 4c322...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...